Mjin ouders hebben een boerderij gekocht met daarbij een paddock paradise met stukjes land en een schuilstal. Voor nu is het nog best een kale pp en ik heb veel inspiratie opgedaan via internet en de serie inspiratie huisvesting van Felinehoi. Dit heeft mij ook veel inzicht gegeven in het houden van paarden in een natuurlijke pp, natuurlijk paardenhouden met passive fysio.
Ik heb op een rij wat ik allemaal wil gaan toepassen en ben nog aan het kijken hoe ik dit wil gaan doen en wat het gaat kosten. Ik ga niet alles in een keer doen, maar zal telkens rustig aan weer wat toevoegen.
Ik heb enigszins een idee wat het per dag qua tijd gaat kosten en wat er op een dag moet worden gedaan. Toch heb ik nog wel wat vragen.
Het is een zandtrack, waar ik uiteindelijk ook een stukje grindpad, heuvel en een pool wil toevoegen. De pool wil ik een soort van doortrekken vanuit de sloot, maar met een soort waterfilter systeem. Daarbij heb ik een idee voor een kruidentuin/fruittuin. Daarnaast wil ik de schuilstal groter maken en rubber matten in toevoegen en het op stukje daarvoor tegels plaatsen.
Wat ik mij afvraag (denk hierbij aan ongeveer 4-6 paarden):
- Wat ben ik ongeveer per maand kwijt aan een pp met onderhoudt en voeding (denk aan ruwvoer en een mineralenbuffet) voor de paarden en mest op laten halen, ed?
- Wat zijn de dagelijkse klusjes?
- Wat zijn de maandelijkse klusjes?
- Hoeveel kilo ruwvoer gaat er ongeveer doorheen op een dag?
Persoonlijke vragen (denk hierbij aan ongeveer 4-6 paarden):
- Hoe vaak merk je dat de hoefsmid nodig is? Zowel barefoot als met ijzers (heb ze liever barefoot). Ik weet dat dit per paard verschilt, maar ze lopen hier meer dan als ze in een stal staan. Het is wel op zand/ land/ water.
- Hoe vaak merk je dat de osteopaat ed nodig is? Ook dit kan per paard verschillen.
- Wat voor zand kan je het beste plaatsen?
- Wat is een goede verhouding tussen track en weide?
Vraag aan jou:
- Hoe heb jij je pp ingedeeld?
- Wat kan er volgens jou echt niet ontbreken in een pp?
- Wat moet ik echt niet toevoegen in een pp?
- Wat is jouw ervaring met een grintpad, heuvel en/of pool?
- Heb jij weide bij je track, hoelang zet je de paarden er per dag op?
Heb je nog tips of andere handige dingen die ik moet weten? Let me know!!
Thank you!

Foto's die zijn toegevoegd is hoe het er nu uitziet. Op de foto's ook de paarden van de huidige eigenaren.