Paddock Paradise (eigen beheer)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Loentje99

Paddock Paradise (eigen beheer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-24 01:50

Hii!

Mjin ouders hebben een boerderij gekocht met daarbij een paddock paradise met stukjes land en een schuilstal. Voor nu is het nog best een kale pp en ik heb veel inspiratie opgedaan via internet en de serie inspiratie huisvesting van Felinehoi. Dit heeft mij ook veel inzicht gegeven in het houden van paarden in een natuurlijke pp, natuurlijk paardenhouden met passive fysio.
Ik heb op een rij wat ik allemaal wil gaan toepassen en ben nog aan het kijken hoe ik dit wil gaan doen en wat het gaat kosten. Ik ga niet alles in een keer doen, maar zal telkens rustig aan weer wat toevoegen.
Ik heb enigszins een idee wat het per dag qua tijd gaat kosten en wat er op een dag moet worden gedaan. Toch heb ik nog wel wat vragen.

Het is een zandtrack, waar ik uiteindelijk ook een stukje grindpad, heuvel en een pool wil toevoegen. De pool wil ik een soort van doortrekken vanuit de sloot, maar met een soort waterfilter systeem. Daarbij heb ik een idee voor een kruidentuin/fruittuin. Daarnaast wil ik de schuilstal groter maken en rubber matten in toevoegen en het op stukje daarvoor tegels plaatsen.

Wat ik mij afvraag (denk hierbij aan ongeveer 4-6 paarden):
- Wat ben ik ongeveer per maand kwijt aan een pp met onderhoudt en voeding (denk aan ruwvoer en een mineralenbuffet) voor de paarden en mest op laten halen, ed?
- Wat zijn de dagelijkse klusjes?
- Wat zijn de maandelijkse klusjes?
- Hoeveel kilo ruwvoer gaat er ongeveer doorheen op een dag?

Persoonlijke vragen (denk hierbij aan ongeveer 4-6 paarden):
- Hoe vaak merk je dat de hoefsmid nodig is? Zowel barefoot als met ijzers (heb ze liever barefoot). Ik weet dat dit per paard verschilt, maar ze lopen hier meer dan als ze in een stal staan. Het is wel op zand/ land/ water.
- Hoe vaak merk je dat de osteopaat ed nodig is? Ook dit kan per paard verschillen.
- Wat voor zand kan je het beste plaatsen?
- Wat is een goede verhouding tussen track en weide?

Vraag aan jou:
- Hoe heb jij je pp ingedeeld?
- Wat kan er volgens jou echt niet ontbreken in een pp?
- Wat moet ik echt niet toevoegen in een pp?
- Wat is jouw ervaring met een grintpad, heuvel en/of pool?
- Heb jij weide bij je track, hoelang zet je de paarden er per dag op?

Heb je nog tips of andere handige dingen die ik moet weten? Let me know!!

Thank you! <3

Foto's die zijn toegevoegd is hoe het er nu uitziet. Op de foto's ook de paarden van de huidige eigenaren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:14

Reken op een baal per paard per dag :) En dan best in hooinetten dat ze er niet mee smossen.

- Hoe vaak merk je dat de hoefsmid nodig is? Zowel barefoot als met ijzers (heb ze liever barefoot).

Het verschilt inderdaad maar reken toch op 4-6 weken zeker.

- Wat voor zand kan je het beste plaatsen?

Er is zand dat gelig is en kleur kan afgeven zo dat misschien niet? Zand moet of zou na termijn ook "proper" gemaakt moeten worden. Het afvoeren zoals stro en mest voor bemesting kant niet. Ik had enkel zand in de schuilstal en ze vonden het heerlijk maar ze schijten en plassen er graag in. En op den duur werd dit ook gewoon hard en vies zelfs met weghalen vd mest :)

- Wat moet ik echt niet toevoegen in een pp?

Naar mijn mening: LESS IS MORE. Het gaat sowieso al werk en onderhoud vragen. Maar dat is mijn idee :P

- Wat is jouw ervaring met een grintpad, heuvel en/of pool?

Als bekapper merk ik bij grindpaden dat ze echt wel de hoeven kunnen beschadigen. Beste is rond grind en niet het gemiddeld scherpe grijze grind voor de oprit :p die stenen kruipen gewoon in de witte lijn enzo...

Heb je nog tips of andere handige dingen die ik moet weten? Let me know!!

Ze hebbeneen plek nodig die echt droog is om te staan in de winter. Waar ze niet in de modder of natte blub zakken. Een afdakje vind ik niet voldoende. Als ze hele tijd met met hun benen in de nattigheid staan krijg je toch problemen.

En zorgen dat de mesthoop makkelijk bereikbaar is. In de zomer is alles chill maar het is de winter die poedersuiker is.

Blanket hoodie met hoefafdrukjes? Koop m hier! https://www.etsy.com/shop/Yinniess

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:23

Wat een mooie plek is dat! Super gaaf! Begrijp ik het goed dat je nog nooit zelf een paard hebt gehad? De verantwoording over een paard is best wel groot. Zeker als je onervaren bent.

Qua kosten kun je het zo gek maken als je wilt. Naar boven zit er geen grens. Naar beneden is die er wel. Ik ben in de wintermaanden minimaal een grote baal per maand per paard kwijt. Dag gaat dan dus richting de 75,- per paard aan hooi. Dan nog eten en strooisel voor in de stal. Eventueel medicatie, spullen en mijn stalgeld komt daar nog bovenop. Onderhoud aan de omheining, gras ect.. je moet alles mee rekenen.

Hoeveel tijd heb je voor uitmesten ect? Ik ben net drie paarden voor de stallen en de track toch al zeker 3 uur per dag bezig. 6 paarden eten en poepen veel.

Mijn paard wordt elke 4 weken bekapt. Ik betaalde een paar jaar geleden al 55,- per bekapping. Nu doe ik het zelf.

Ik zou het eerst in gebruik nemen zoals het nu is en dan elk jaar een verbetering doorvoeren. Je kunt het nog zo mooi bedenken in de zomer maar pas in de winter blijkt of het werkt of niet. Wij doen eigenlijk elke zomer aanpassingen die in de winter nodig blijken te zijn. Je bent nooit klaar is mijn ervaring ;)

Ik wil absoluut geen grindpaden in mijn track. Ik zie het idillische er niet bepaald van af en scherpe stukjes aan grint geven toch problemen als je pech hebt.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:31

Ik kan niet helemaal uit de tekst opmaken of je ervaring hebt met een eigen paard of niet?

- Wat zijn de dagelijkse klusjes?
Mest weghalen, hooi punten bijvullen, water bijvullen (terwijl je mest kijken of alle draden nog goed zijn en of je dingen ziet)
- Wat zijn de maandelijkse klusjes?
Er zijn geen vaste maandelijkse klusjes. Er gaat veel tijd zitten in onderhoud. Onkruid moet verwijderd worden, draden gemaakt, bak slepen, track bijhouden, in de winter ben je bezig met modder
Dat ligt aan het soort paard wat je hebt. Wij waren met 2 paarden en een d-pony een midi baal per 5-7 dagen kwijt. Het ligt er ook nog aan of ze op het gras staan

- Hoe vaak merk je dat de hoefsmid nodig is? Zowel barefoot als met ijzers (heb ze liever barefoot). Ik weet dat dit per paard verschilt, maar ze lopen hier meer dan als ze in een stal staan. Het is wel op zand/ land/ water.
Ik merk geen verschil tussen op stal of op het land. Het enige wat ik merk is als ze een stenen pad hebben dat het meer slijt. Ga er maar voor het gemak van uit dat je ergens tussen de 4 tot 8 weken zit, afhankelijk van je paard en of je zelf ook kan bijvijlen
- Hoe vaak merk je dat de osteopaat ed nodig is? Ook dit kan per paard verschillen. Sommige mensen laten heb elk half jaar komen, anderen elk jaar en dan weer mensen die alleen laten komen als ze merken dat het nodig is
- Wat is een goede verhouding tussen track en weide?
Dat verschilt weer met de paarden die je hebt. Paarden die aanleg hebben om dit te worden hebben veel minder weiland nodig dan paarden die er de hele dag op kunnen staan

De fotos zien er prachtig uit trouwens echt een hele mooie plek
Wat je nog zou kunnen toevoegen is een ronde cirkel om te longeren

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:42

Misschien heb je wat aan mijn financieel overzicht
Ik heb 2 paarden in een pp aan huis. Kosten van de andere dieren moet je maar even wegdenken. Mijn smid komt 1x per 8 weken. Heb er 1 op ijzers (kosten nog niet meegenomen in overzicht).

Ik heb onverpakte pakken hooi van 400-450 kilo en grote pakken gerste stro om te eten.

Ook kosten voor onderhoud (weides bijv) zitten hier niet bij in. Zou wel moeten haha.
Afbeelding

Afbeelding

Dagelijks: poep scheppen.
Terugkerend: onkruid steken (jkk zuring etc)

Must have: een heuvel en schuilstal en vanwege de wolven hier: gewone boxen voor de nacht.

Kijk ook eens op Facebook: equihabitat en pp inspiratie. Daar wordt veel gedeeld met elkaar.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:51

Wat een mooie plek <3

Veel van je vragen zijn de denk ik echt afhankelijk van je paarden en de omgeving waar je woont. Voor de mestafvoer kan je denk ik ook het beste wat offertes opvragen van bedrijven in de buurt.

4-6 weken vind ik wel snel voor de hoefsmid. Het paard met ijzers gaat hier rond de 7-8 weken. De twee pony's staan zonder ijzers, maar lopen ook op blote voeten voor de kar. Die gaan misschien 3-4 keer per jaar, maar vaker hoeft ook niet van de smid.

Hoe lang je ze ook de wei zet hangt ook echt af van het paard. Ons paard kan er wel acht uur op, maar de shetlanders doe ik 1,5 tot 2 uur.

Loentje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-24 10:21

Voor de duidelijkheid:

Ik heb WEL ervaring met het houden van eigen paarden. Dus alles wat erbij komt kijken en de verantwoordelijkheid. Ze stonden bij een boer op een doe het zelf stal, dus ik heb ook enige ervaring met de werkzaamheden zomer/ winter en de landbouw ed. Verder heb ik altijd alles zelf moeten doen, mesten, de zorg, dierenarts, hoefsmid en alles wat erbij komt kijken.

Ik heb GEEN ervaring met het houden van paarden aan huis. Daar is echt mijn vraag op gericht! Dus het gaat puur om welke kosten er bv bijkomen en welke er niet zijn. Welke extra zorgen erbij komen ed. De vragen uit mijn begin bericht.

Ik begin niet gelijk met het houden van 6 paarden, maar wil er uiteindelijk ongeveer 6 omdat ik ze ook voor mijn werk als therapeut in ga zetten. Ik zal er in eerste instantie 3 nemen, omdat ze niet alleen mogen staan en als er een mee is op buitenrit, de ander niet alleen hoeft te staan.

Ik ga ook niet gelijk alles toevoegen wat ik graag zou willen. Dit ga ik beetje bij beetje doen en kijken wat elk seizoen doet met de pp. Het grintpad ga ik iig niet toevoegen. Ik weet niet waarom dit naar boven kwam in veel pp's, maar het leek me al niet zo'n goed idee en na jullie antwoorden zeker niet.

Heel erg bedankt voor de eerste reacties! Ik ga even verder met lezen *\o/* <3 <3

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:34

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:57

Mooie plek zeg! Hier eten ze 1 baaltje hooi (22kg) per dag. Ik heb een haflinger, paint en mini. Probeer je hooi lokaal te vinden. Dat scheelt nog wel eens in de kosten.

Qua tijd ben ik dagelijks een uur bezig met uitmesten en voeren. Ik voer in hooinetten op minimaal 6 plekken. Zo lopen ze meer. Ik heb in totaal 14 voerplekken waar ik tussen kan wisselen, zodat ze mentaal ook gestimuleerd worden om op zoek te gaan naar eten.
Ik heb geen bodembedekker maar zand in de open schuilstal. Dus daar geen kosten aan.
Een heuvel is leuk, hier staan ze er regelmatig op. Een poel heb ik niet. We zitten hier te hoog op zandgrond. Een wadi heb ik wel aan gedacht voor de harde regenbuien.

Verder ben ik fan van beplanting waar ze van kunnen snoepen. Struiken, bomen, hagen. Kaal wortelgoed is niet zo duur en kun je heel leuk mixen. Hier aan struiken: haagbeuk, hazelaar, amandelwilg, meidoorn, zwarte bes, linde, boswilg, rosa rugosa, gele en rode kornoelje, roze knuffelwilg. En dan alles gemixt als kleine bosjes. Ook staan er 7 hoge berken. Ze snoepen er graag van.
Daarnaast heb ik bloemenstroken die ik jaarlijks opnieuw inzaai met eetbare bloemen en kruiden.
De weides bestrooi ik jaarlijks met mest. Bij voorkeur met compost van de paardenmest en anders die speciale kunstmest van pavo. En 1x per jaar met kalk of lavameel. Ze staan er nu 4 uur per dag op. Maar lopen er ook regelmatig af om weer wat hooi te knabbelen. Ik heb ze er het hele jaar rond wel op. In de winter een uurtje en op 1 vast weitje. Voor het idee. En de zomer wissel ik. Ik heb 5 weides. Ze krijgen het gras niet op momenteel :+

Ik heb elke 6 weken de bekapper erbij. Dat is precies goed. Mijn merrie vijl ik zelf regelmatig bij (cursus hoefbekappen is een aanrader). Ik wil nog een klein stukje kiezelpad met ronde kiezels. Ik heb een stuk verhard en zand bij de schuilstal en de rest zijn de paden gewoon kaalgelopen wei. Zwarte grond dus.

Mineralenbuffet komen ze hier niet aan, dus dat is weggegooid geld voor mij. Ik heb nu alleen maar een zoutsteen.

Foto’s en opbouw van mijn plek kun je hier vinden:
[VSW] [VOLG]Van wei naar equihabitat
En kom ook in dit topic meekletsen: [VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!. Hier staan ook hele waardevolle tips en foto’s. Leuk om inspiratie op te doen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Hutcherson

Re: Paddock Paradise (eigen beheer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:07

Ik heb balen van 2,50 m lang en 90*90 breed en hoog. Ik heb twee paarden staan die daar ongeveer 2,5 week mee doen. 1 baal kost me 100€
Ik haal ze zelf op met mijn kipper aanhanger die 2000€ kostte
Hiermee breng ik ook de mest weg want laten ophalen in mijn regio is onbegonnen werk.
Qua voer betaal ik zoon 60€ per maand gok ik.
Mineralen buffet had ik, deden ze weinig mee.
Heb nu zoon likemmer van 36€ waar ze twee maand mee doen. Heb dat niet het hele jaar door staan.
Ik heb een paddock naast hun stal die ik in de avond afsluit zodat ze bij huis staan en ik het mee krijg als er onrust is. Ze kunnen hier dus dag en nacht binnen of buiten. Overdag is de track open. Ik heb veel struiken en bomen gekocht bij paard en plant geloof ik. Denk wel voor 400€ dat heeft een paar jaar nodig om goed te ontwikkelen.
Hopelijk kunnen we binnenkort verder uitbreiden, dan zit er ook een poel bij waarvan we wss de bodem moeten verstevigen zodat ze niet wegzakken
. Lijkt me fantastisch.

Loentje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-24 20:47

Ik heb helaas net foto's gezien van hoe het er in de winter uitziet. Het wordt ontzettend nat en schijnt een probleem te zijn daar. Nu heb ik gelezen en gehoord dat je de boel eventueel op kunt hogen en dat je het eventueel kan laten aflopen richting de eindes en het water. Is er eventueel iets anders wat ik hieraan zou kunnen doen? Zie hieronder de foto's van de winterperiodes.
Helaas is de hele bak zeiknat en een deel van de track...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 21:05

Oei dat ziet er pittig uit! Ik zou denken aan watersturing en delen ophogen. Dus geulen graven en afvoeren op (strategisch geplaatste) wadi’s en of bestaande sloten. Zorg ook voor altijd droge plekken, zoals in en om de schuilstal en voerplekken.

ik heb er 3 aan huis en ben dagelijks ongeveer 30 min kwijt excl trainen. Dat is paddock en/of weide mesten en eens in de 4 a 5 dagen alle hooibakken bijvullen. Ik heb met de aanleg rekening gehouden om het zo efficient mogelijk te doen, zo voer ik in kunststof kuubskisten (4 stuks) en grote hooinetten zodat dit niet dagelijks hoeft. De bakken rij ik met een palletwagen naar binnen in de hooiopslag om daar te vullen. Mijn mesthoop ligt naast de paddock (wel afsluitbaar ivm vliegen). Waterbak is automatisch en verwarmd. Verder heb ik boxen maar die gebruik ik alleen met voeren, nood, hoefsmid/dierenarts, oud en nieuw of heel erg slecht weer. In de zomer ben ik wat meer in de weer met van en naar de weides brengen want die liggen helaas niet direct aan de paddock. Qua kosten scheelt grote balen voeren erg veel. Hoefsmid komt hier elke 10 weken, tussendoor houden we zelf bij.

Verder zitten wij nog in de aanleg en afwerkfase, dus zijn er nog veel extra tijd aan kwijt maar wel erg dankbaar.

MyWishMax

Re: Paddock Paradise (eigen beheer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 21:21

Ik lees veel over hooinetten, maar houdt er wel rekening mee dat alleen maar uit hangende hooinetten eten is niet goed is voor het lijf. Het grootste gedeelte van de tijd wil je dat ze gewoon van de grond of in ieder geval recht naar beneden kunnen eten. Hangende netten zijn dan goed voor de afwisseling, maar niet als enige.

Verder is hoevaak de hoefsmid en fysio, osteo en dergelijke moeten komen afhankelijk van het paard. Bij de mijne moet de hoefsmid elke 6 weken komen. In de zomer soms al eerder. Haar buurvrouw gaat 1 keer in de paar maanden. Beide blootsvoets, zelfde bodem met zand, beton en gras overdag en 's nachts stal.
Ik laat gemiddeld elk half jaar de fysio of osteo komen, gewoon als onderhoud. Soms een keer eerder als ik het gevoel heb dat het weer nodig is. Niks anders als de zadelmaker en tandarts dus, die komen vast elke x maanden, tenzij ik merk dat het eerder nodig is.

Hoe nat het afgelopen winter was is niet voor elk perceel representatief. Het was extreem nat, zelfs stukken die normaal nooit nat zijn waren ineens meer plassen dan droog. De tip om als je er zit te kijken hoe alles door het jaar heen is en dan per stuk aan te pakken is heel slim. Je zou niet de 1e zijn die van alles aanpakt en later het weer zou moeten veranderen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie