Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 20:35

Sinds een paar maanden kunnen ook paardenhouders in Gelderland subsidie krijgen om hun omheining wolfwerend te maken.

Onze paarden staan 24/7 buiten, en daarom willen wij graag van de subsidie gebruik maken.

Wij zijn daarom op zoek naar voorbeelden en ervaringen van bokkers (in Gelderland) die de subsidie toegekend hebben gekregen. Uiteraard kennen we de eisen zoals gesteld. Daarnaast krijgen we ook adviezen over dingen die verplicht zijn, maar die we niet in de voorwaarden terug kunnen vinden.

Dus heb je subsidie gekregen voor een wolfwerende omheining dan zouden we graag een foto zien hoe je dit gerealiseerd hebt.

pluisje88

Re: Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:10

Ik volg graag even over het hoe en wat..

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:15

Familie van mij was ook op zoek naar deze subsidie, zij hebben twee paarden en een Shet die 24/7 buiten staan in Gelderland, maar zij raakten een beetje in de stress en vooral in de war van de subsidie-aanvraag. Zij kregen uiteindelijk de indruk (!) dat ze het zelf moesten voorschieten en dan mogelijk geld terug zouden krijgen als hun aanvraag werd goedgekeurd. Met nadruk op indruk, want we hebben het hier over mensen die zeer wantrouwig en niet al te handig zijn met dit soort zaken.

Dat wil ik je dus meegeven, en ik lees ook half mee voor het geval hun indruk niet klopt en ik ze verder kan helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:11

Ik weet dat een kennis dat wilde en dus de consulent heeft laten komen voor advies. Die raadde echter het wolfwerende hek af omdat dit niet voldoende zou helpen.

Maar goed, ik zou het dus toch via de consulent doen want de inzichten veranderen steeds en de regels zijn inderdaad ontzettend ingewikkeld bij die subsidie aanvraag. Er moet aan allerlei voorwaarden worden voldaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:43

Ik lees ook graag alvast even mee.

in onze provincie nog geen subsidie maar het is een kwestie van tijd voor wij ook met wolven (en roedels) te maken krijgen. Gezien het bosgebied waar we aan wonen als 'zeer geschikt' kwam uit een studie van Wageningen.
Alleen mag ik op sommige stukken een hek gaan bouwen van 1.70 aangezien onze buren 50cm hoger liggen dus als het zo ver komt wordt het een vreselijke klus....

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 23:20

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 05:45

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 20:33

Geen bokkers die subsidie hebben gekregen voor hun wolfwerende omheining?

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 20:48

Zo'wolfwerend hek is al meerdere keren van bewezen dat weidediren daarachter niet veilig zijn voor de wolf. Waarom zou je daar nog nog veel geld aan uitgeven? Die subsidie kan ik geen fatsoenlijke omheining van plaatsen.
Heb nu 1.20m hoog schapengaas om de wei met stroom erover.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:10

Ik heb de subsidie aangevraagd maar nog niet ontvangen.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 15:06

Ninx schreef:

Aah, ik ben benieuwd.

Heb je de omheining al geplaatst? En heb je daar misschien een foto van?

We willen sowieso nog met een consulent gaan praten. Maar we kregen al eerder advies van iemand die door de provincie was aangesteld, over hoe de omheining geplaatst moest worden. Maar over dat specifieke advies kan ik online niets terugvinden.

roekes schreef:
Zo'wolfwerend hek is al meerdere keren van bewezen dat weidediren daarachter niet veilig zijn voor de wolf. Waarom zou je daar nog nog veel geld aan uitgeven? Die subsidie kan ik geen fatsoenlijke omheining van plaatsen.

Bedankt voor je opmerking, maar ik ben dus op zoek naar ervaringen van mensen die subsidie hebben gekregen voor een wolfwerend hek.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:31

Roquen schreef:
Ninx schreef:

Aah, ik ben benieuwd.

Heb je de omheining al geplaatst? En heb je daar misschien een foto van?

We willen sowieso nog met een consulent gaan praten. Maar we kregen al eerder advies van iemand die door de provincie was aangesteld, over hoe de omheining geplaatst moest worden. Maar over dat specifieke advies kan ik online niets terugvinden.

roekes schreef:

Bedankt voor je opmerking, maar ik ben dus op zoek naar ervaringen van mensen die subsidie hebben gekregen voor een wolfwerend hek.

Ik heb zelf wel iets geplaatst voor 'nood'... maar dat was voordat er überhaupt sprake was van een subsidie. Ik ga de boel dus wel opnieuw aanpakken.
Ik hanteer maar de richtlijnen welke gecommuniceerd worden door de subsidieverstrekker. Maar ik moet dus zelf ook nog even puzzelen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:20

Ik heb subsidie aangevraagd en ontvangen , heb nu het eerste stuk klaar, wat een werk …….

Of het werkt weet ik niet, de boel was aan vervanging toe, nog even doorbikkelen voorlopig

Vraag me af of ik ook nog subsidie krijg voor de benzine van de bosmaaier

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:31

Moet je eerst de spullen aanschaffen en daarna de subsidie aanvragen? Of hoe werkt dat?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 12:12

wat waren je kosten voor hoeveel meters Sassafras? en hoeveel subisidie kreeg je?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 12:15

Ik heb het gevraagd in Noord Brabant, maar kwam niet in aanmerking. Ondertussen wel alles wolfproof hier. 2500 m2.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 15:20

sassefras schreef:
Ik heb subsidie aangevraagd en ontvangen , heb nu het eerste stuk klaar, wat een werk …….

Of het werkt weet ik niet, de boel was aan vervanging toe, nog even doorbikkelen voorlopig

Vraag me af of ik ook nog subsidie krijg voor de benzine van de bosmaaier

Ja, wij hebben ook alvast een bosmaaier aangeschaft... wel een elektrische.

Heb je toevallig een foto van hoe het eruit ziet?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 18:59

Ik heb trouwens getest: ik heb een vast stroomapparaat op netstroom. Ik heb een perceel van 50 bij 50 meter ongeveer. Ik heb maar twee draden hoeven spannen gezien de boel ook gaas heeft. Een draad op 20 cm en een draad op 120 cm. Op de hoeken heb ik de draden met elkaar verbonden. Aan twee zijden groeit er volop gras tegenaan. Met een stroommeter heb ik het verlies opgemeten - wat blijkt ik 'verlies' geen stroom. Doordat de bovenste en de onderste draad met een stroomdraad aan elkaar zijn verbonden, wordt de onderste draad 'aangevuld' - ooit op school bij natuurkunde gehad, nu in de praktijk getest. Dit zorgt ervoor dat het grasvrijhouden van de draad veel minder noodzakelijk is. (werkt denk ik alleen als je je stroom op netstroom hebt)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:42

Ik heb subsidie aangevraagd

Gelderland.nl/ subsidies

Voorkomen schade door wolven , dan kom je in het subsidie portaal.
Op google maps kan je de lengte van het perceel opmeten

Ik had binnen een maand geld op mijn rekening ( 3000 euro ) en ben daarna pas begonnen, ik meen 2.40 euro per meter en 110 euro per paard en een basisvergoeding ( 8 paarden )

Wij hebben nieuwe houten palen gepalaatst op 130 hoog, en een stuk waar we palen van een meter hebben heb ik vijverpaaltjes van challager op gezet ( gaatje boren paaltje erin ) verder oeverloos potjes in palen prutsen , onderste draad op 20 com en dan steed 20 cm omhoog . Een foto heb ik zeker maar ff zien hoe ik die hier krijg

ttranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 11:37

Wij hebben de subsidie ontvangen en gaan deze week het hek plaatsen. We hebben een consulent van Bij12 langs gehad en met dat advies gaan we komende week aan de slag. Als het klaar is kan ik wel foto’s plaatsen.

We gaan nieuwe palen van 2,50 lengte plaatsen die ik op 150 wil. Dan heb ik eventueel de mogelijkheid voor een hogere draad. De draden moeten op 20-40-60-90-120. We gaan proberen het te maken zoals het advies van Bij12: https://www.bij12.nl/onderwerp/faunasch ... en/wolven/

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 11:56

Ik lees graag mee. Wij zijn ook bezig met de omheining wolfwerend te maken, een hele klus aangezien we 20 hectare omheind hebben.
Wij doen de draden op 20 - 40 - 60 - 80 - 100 - 130. Een deel van de omheining staat langs de weg, maar de weg ligt nog weer wat hoger. Dus daar gaat ook nog een extra draad op 160 hoog langs.

De gewone stukken omheining gaan prima, het lastigste vind ik de kleine greppeltjes, sloten en de doorgangen. Vooral de doorgangen waar je regelmatig doorheen moet wil ik nog iets op verzinnen. Want steeds 6 poortgrepen met draden open en dicht maken is niets waard, vooral niet als die draden dan door elkaar heen gaan enzo.

De subsidie is inderdaad aan te vragen zoals sassefras zegt, dat is echt prima te doen.
Ik ben heel benieuwd of er hier mensen zijn die daar iets slims op hebben gevonden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:27

sassefras schreef:
Ik heb subsidie aangevraagd

Gelderland.nl/ subsidies

Voorkomen schade door wolven , dan kom je in het subsidie portaal.
Op google maps kan je de lengte van het perceel opmeten

Ik had binnen een maand geld op mijn rekening ( 3000 euro ) en ben daarna pas begonnen, ik meen 2.40 euro per meter en 110 euro per paard en een basisvergoeding ( 8 paarden )

Wij hebben nieuwe houten palen gepalaatst op 130 hoog, en een stuk waar we palen van een meter hebben heb ik vijverpaaltjes van challager op gezet ( gaatje boren paaltje erin ) verder oeverloos potjes in palen prutsen , onderste draad op 20 com en dan steed 20 cm omhoog . Een foto heb ik zeker maar ff zien hoe ik die hier krijg

Redde je het met die 3000?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:55

Popstra schreef:
sassefras schreef:
Redde je het met die 3000?

Wat denk je zelf :( maar t is lekker meegenomen, het moest toch een keer vernieuwd worden

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 15:15

Heb je die filmpjes niet gezien maar ze klimmen gewoon over die hekken heen. Met schuin deel

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:36

lovelucydan schreef:
Heb je die filmpjes niet gezien maar ze klimmen gewoon over die hekken heen. Met schuin deel

Niks doen is ook geen optie