Hooinet dat tanden niet beschadigd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Miss_Mii21

Hooinet dat tanden niet beschadigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-24 08:58

Hi! Ik heb een 12kg hooinet op stal hangen, mazen 6x6 (kleiner medisch geen optie) van Nedlandics. Nu was de tandarts er afgelopen week en die zei dat de tanden wel wat te lijden hebben onder dat hooinet.

Vanaf de grond voeren is geen optie; ze staan op vlas en de stalhouder vind uberhaupt het ophangen van een net al onnodig. Vanaf de grond bijvoeren dan ligt het door de hele stal heen, dat is geen doen met schoonhouden (te veel werk volgens de stalhouder).

Weet iemand een net dat blijkbaar wel wat minder funest is voor de tanden? Zijn er netten die daarvoor gemaakt zijn, met 6x6 mazen?

goldyc

Re: Hooinet dat tanden niet beschadigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:06

Nou als ze het hooi door de stal trappen is dat niet alleen vreselijk onhandig mesten (probeer het zelf maar eens), het is ook verspilling van hooi, want eens ze eroverheen lopen, eten ze het meestal niet meer op. Wat je zou kunnen doen is gewoon een grote kuip neerzetten en het daarin doen (tenzij je paard het er uit gooit).

Voor hooinetten heb ik gehoord dat hooinetten zonder geknoopte mazen beter zouden zijn voor de tanden. Je hebt ook hooizakken/tassen met grote gaten, misschien is dat iets?

https://www.dochorse.nl/ekkia-hooinet-p ... WkQAvD_BwE

https://www.agradi.nl/kerbl-hooizak-zwa ... 3YQAvD_BwE

https://www.agradi.nl/kerbl-hooizak.htm

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:20

Die netten van Nedlandic zijn juist enorm fijn. Er zitten geen knopen in en ze zijn vrij zacht. Zeker met een maas van 6x6 komen die tanden toch bijna niet tegen het net aan? Tenminste, ik heb ook een 6x6 maas van hun en mijn paard at daar prima doorheen zonder het net veelvuldig aan te raken. Als je een goed net wil hebben, dan is dat die lijkt me.

Anders kom je uit op hooizakken met een rond gat, maar daar gaat echt een stuk minder in dan in zo'n net.

With The Rider In Mind - Voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-24 09:28

Celebi schreef:
Die netten van Nedlandic zijn juist enorm fijn. Er zitten geen knopen in en ze zijn vrij zacht. Zeker met een maas van 6x6 komen die tanden toch bijna niet tegen het net aan? Tenminste, ik heb ook een 6x6 maas van hun en mijn paard at daar prima doorheen zonder het net veelvuldig aan te raken. Als je een goed net wil hebben, dan is dat die lijkt me.

Anders kom je uit op hooizakken met een rond gat, maar daar gaat echt een stuk minder in dan in zo'n net.

Dank je wel

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:32

Er zijn hooi kussens te koop die je op de grond hoort te leggen misschien is dat een idee ?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:36

Ik voer al minstens 8 jaar uit hooinetten (meestal 4,5x4,5) maar echt nog nooit schade gehad. Eet je paard zo gek uit dat net dan? Met 6x6 kunnen ze met hun halve neus erin dus heel gek dat hij daardoor schade krijgt? Beschadigt hij zijn tanden niet op een andere manier? Bijten op een voerbak, stalwand oid?

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:41

pluisje88 schreef:
Ik voer al minstens 8 jaar uit hooinetten (meestal 4,5x4,5) maar echt nog nooit schade gehad. Eet je paard zo gek uit dat net dan? Met 6x6 kunnen ze met hun halve neus erin dus heel gek dat hij daardoor schade krijgt? Beschadigt hij zijn tanden niet op een andere manier? Bijten op een voerbak, stalwand oid?

Ik dacht exact hetzelfde. Mijn paarden hebben nog fijnere mazen, geen beschadigingen. Wel ligt bij mij het hooinet voor de stal op de grond.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-24 10:03

pluisje88 schreef:

Zou kunnen indd, heb dit net ook vanaf maart er pas in hangen, dus kan dat dit van voor die tijd is geweest. Nog nooit heeft iemand er eerder wat van gezegd, de dierenarts(tandarts) zei dat het door het net zou komen, maar kan indd wel van kribbebijten oid..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:06

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-24 10:11

DuoPenotti schreef:
Ik voer ze hier al jaren uit netten met idd altijd kleinere maas. Nu al een tijdje van harrys Horse. Zonder knoopjes.
En geen tandschade.

Geen idee of die van jou wel knoopjes heeft.
Maar HH heeft er ook 1 van 6x6
https://www.agradi.nl/harrys-horse-hooi ... vkQAvD_BwE

Dank je wel. De Nedlandics is nog wat groter en heeft ook geen knoopjes. Dit net heb ik sinds maart hangen, dus wellicht komt het van voor die tijd. Ik vond het opvallend.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 11:10

Hier ook al jaren hooinetten (zonder knopen), met kleinere mazen en geen schade. Tandarts komt het ook zelden tegen. Alleen bij netten met knoopjes of metalen roosters.
Dus ik zou toch de oorzaak ergens anders zoeken.

Wil je toch van de netten af zou je aan een hayplay bag kunnen denken.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:29

Moet het een net zijn, of zou iets aan haybar ook kunnen?

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-24 13:04

Bowo schreef:
Moet het een net zijn, of zou iets aan haybar ook kunnen?
dat is ook n optie inderdaad.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie