pistesleep, met gladde rol, gaasrol of buizenrol?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Setteli

pistesleep, met gladde rol, gaasrol of buizenrol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-24 09:13

Onze vereniging staat op het punt een goede sleep aan te schaffen voor onze rijbak. De rijbak is een zandbak gemengd met tapijtsnippers.

Nu kunnen we een sleep aanschaffen maar er is keus tussen 3 verschillende rollen

een gladde rol
een gaasrol
een buizenrol

De leverancier geeft aan dat de gaasrol te weinig gewicht achter de grote trekker die we hebben. Dus die keus valt een beetje af (tenzij iemand anders een andere mening heeft).

Leverancier geeft aan dat de buizenrol het mooiste effect zou geven, maar deze is 175 excl btw duurder dan de gladde rol.

Het gaat overigens om deze sleep https://www.marktplaats.nl/v/zakelijke- ... v-breedtes

Welke ervaringen hebben jullie met de verschillende rollen?
Ik hoor graag

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:00

Waarom zou het gewicht van de gaasrol (de complete sleep dus eigenlijk, en om hoeveel gewicht gaat het dan? 25 kg lichter dan een dichte rol? Op - naar schatting - 300 kg totaal gewicht of zo?) iets te maken hebben met het gewicht van de trekker?
Klein lesje natuurkunde: de trekker beweegt horizontaal, gewicht drukt verticaal. Het één heeft totaal geen invloed op het andere, beide krachten staat haaks op elkaar.
Met een gaasrol krijg je een mooie kruimelige bovenlaag. Met een dichte rol of een buizenrol, rol je de bodem letterlijk aan. Ik denk dat je het eerste wilt, en niet het tweede.

s0173957

Re: pistesleep, met gladde rol, gaasrol of buizenrol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:22

Achter de rol hangt sowieso nog een laag tandjes, waarmee je de toplaag echt helemaal terug open harkt.
Wij hebben eentje met een dichte rol en ben daar heel tevreden van.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-24 12:51

Ibbel schreef:
Waarom zou het gewicht van de gaasrol (de complete sleep dus eigenlijk, en om hoeveel gewicht gaat het dan? 25 kg lichter dan een dichte rol? Op - naar schatting - 300 kg totaal gewicht of zo?) iets te maken hebben met het gewicht van de trekker?
Klein lesje natuurkunde: de trekker beweegt horizontaal, gewicht drukt verticaal. Het één heeft totaal geen invloed op het andere, beide krachten staat haaks op elkaar.
Met een gaasrol krijg je een mooie kruimelige bovenlaag. Met een dichte rol of een buizenrol, rol je de bodem letterlijk aan. Ik denk dat je het eerste wilt, en niet het tweede.

Ik begreep deze ook niet helemaal. Maar he, ik ben geen expert. Maar altijd goed om een ander geluid te horen

Nadat we tapijtsnippers hebben aangebracht is de bodem wel mooi stabiel geworden, wat het eerst niet was. Dus echt aanrijden is m.i. niet echt nodig.

Maar wat s0173957 zegt, de achterste tandjes harken het na de rol wel weer iets losser.

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
(te koop)
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-24 16:04

nog meer ervaringen?
We twijfelen nu echt tussen de gladde en de gaasrol

(te koop)

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 16:09

Belangrijke vraag: is het voor een buitenbak of voornamelijk voor een binnenbak ?

Ik heb namelijk een gaasrol en bij een beetje nattere bodem loopt die helemaal vast. Zand komt dan in de rol vast te zitten. Gevolg is dus dat ik al vanaf oktober niet meer heb kunnen slepen

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-24 16:16

Lightninggg schreef:
Belangrijke vraag: is het voor een buitenbak of voornamelijk voor een binnenbak ?

Ik heb namelijk een gaasrol en bij een beetje nattere bodem loopt die helemaal vast. Zand komt dan in de rol vast te zitten. Gevolg is dus dat ik al vanaf oktober niet meer heb kunnen slepen

Met deze info kan ik zeker wat. Het is alleen voor een buitenbak. Dan is een gladde rol wel beter

(te koop)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:48

Mag ik een aanvullende vraag stellen in dezelfde categorie.
Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n sleep? Met pinnen en een strijkplaat?

https://www.marktplaats.nl/v/zakelijke- ... initractor

Voor een zandbodem of een zandbodem met vezels?

Ik zie grofweg 3 typen bakslepen. Met van die harktandjes en dan een rool. Met pinnen en een plaat of een weidesleep.
De eerste en laatste categorie is maar matig geslaagd voor een buitenzandbodem die afhankelijk van het weer mul is of juist heel nat. Dan is hij te mul of te vast voor dat type sleep. Dus ik ben heel geïnteresseerd in de middelste optie.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:01

Ik weet niet goed hoe tapijtsnippers werkt maar is dat vergelijkbaar als geopad? Vlokken gemengd tussen zand?
In dat geval had ik met een gewone sleep dat de vlokken als 1 grote stapel bijeen klitten. Ik heb een open rol en ver uiteenstaande pinnen moeten kopen om dat te voorkomen, heb nu type drillmaster.

Paardengek in hart en nieren!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:00

Poekkie schreef:
Ik weet niet goed hoe tapijtsnippers werkt maar is dat vergelijkbaar als geopad? Vlokken gemengd tussen zand?
In dat geval had ik met een gewone sleep dat de vlokken als 1 grote stapel bijeen klitten. Ik heb een open rol en ver uiteenstaande pinnen moeten kopen om dat te voorkomen, heb nu type drillmaster.

Bij mijn thuis gaat het alleen om zand. Daar graven de paarden soms gaten en sommige plekken. en andere plekken moeten juist af en toe een beetje losser. Dus daar zoek ik ook vooral ervaringen voor.

Op de club gaat het over een vezel en zand mengsel. Daar hebben we nu een weidesleep maar die verzamelt inderdaad hoopjes losliggende vezels. Daar zal die sleepplank waarschijnlijk ook niet mee weg kunnen inderdaad.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-24 12:15

pol013 schreef:
Mag ik een aanvullende vraag stellen in dezelfde categorie.
Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n sleep? Met pinnen en een strijkplaat?

https://www.marktplaats.nl/v/zakelijke- ... initractor

Voor een zandbodem of een zandbodem met vezels?

Ik zie grofweg 3 typen bakslepen. Met van die harktandjes en dan een rool. Met pinnen en een plaat of een weidesleep.
De eerste en laatste categorie is maar matig geslaagd voor een buitenzandbodem die afhankelijk van het weer mul is of juist heel nat. Dan is hij te mul of te vast voor dat type sleep. Dus ik ben heel geïnteresseerd in de middelste optie.

Die rol die jij aangeeft is voor onze bodem niet geschikt. Voor alleen een zandbodem die wat losser mag denk ik wel.

Niemand verder ervaringen met een dichte of gaasrol? En wat zijn de voor- en nadelen?

(te koop)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 15:44

Wij hebben onderstaande en we slepen er een zavelpiste waar cofibres door gemengd zijn mee.
We hadden ze al voor de fibres er in zaten en zijn er super tevreden van.
Enige verschil is dat de onze de 1e rij tandjes niet heeft.

Afbeelding

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 16:20

Wij hebben een soortgelijke sleep met open rol,
Ik zou in een vervolg kiezen voor een sleep met gesloten rol. Alhoewel ik super tevreden ben over de combinatie! In ons situatie waarbij de sleep veel gebruikt wordt bij een natte buitenbak blijft er vaak zand zitten in de rol. Het is niet iets wat het slepen tegen houdt om goed en correct te vlakken of slepen, maar zorgt wel voor veel zand verplaatsing naar de standplaats van de sleep.

Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-24 16:44

newt schreef:
Wij hebben een soortgelijke sleep met open rol,
Ik zou in een vervolg kiezen voor een sleep met gesloten rol. Alhoewel ik super tevreden ben over de combinatie! In ons situatie waarbij de sleep veel gebruikt wordt bij een natte buitenbak blijft er vaak zand zitten in de rol. Het is niet iets wat het slepen tegen houdt om goed en correct te vlakken of slepen, maar zorgt wel voor veel zand verplaatsing naar de standplaats van de sleep.

[ [url=m/mvhdLo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja dat hadden wij ook toen we nog met een grondbakje sleepten (toen er nog geen tapijtsnippers inzaten).
Als de bak echt nat is (plassen) dan slepen we niet. Maar afgelopen winter stonden er eigenlijk constant plassen. En werd er eigenlijk niet in gereden. Dus daarna ook ontzettend veel onkruid/gras in de bak.
We hopen met regelmatig slepen dat dat ook voorbij is.

(te koop)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie