bovenste laag zand in de bak, hoeveel cm losmaken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

bovenste laag zand in de bak, hoeveel cm losmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 16:42

hallo allemaal,
Ik heb een vrij eenvoudige buitenbak waar ik eigenlijk te weinig in rijd. Meestal ga ik het veld in of rijd ik lekker in de wei. Niet zo bij stil gestaan dat de bak hier niet beter op wordt... de bak is mooi droog en netjes gemaaid, er groeit ook een soort van gras / onkruid. De laatste maanden is de bodem harder geworden, vooral op bepaalde plekken waar de paarden in de winter hebben gestaan. Dus dat is aangetreden. Ik kan op die stukken nu niet meer rijden, dan maakt hij korte drafpassen en soms ook scheef, niet fijn voor het paard.
Vanochtend ben ik eigenhandig bezig geweest om het zand los te krijgen met spade, cultivator en hark, poeh poeh nog best een klus. Maar uiteindelijk lukt het wel. Ik kan zelf tot 5 cm losmaken.
Ik zit nu te denken om mijn broer te vragen dat hij met de tractor en frees komt, maar dan wordt de zandlaag waarschijnlijk weer te los en te diep op ± 20 cm.

Vraag: hoeveel cm moet ik de bodem minimaal losmaken, zodat paard weer prettig kan lopen? Ik bedoel zou 5 of 10 cm voldoende zijn? Zodat het voor het paard weer lekker loopt, niet te mul maar ook niet te hard. Want 5 cm red ik zelf nog wel. Hoeveel cm is het meest ideaal? Als een bak te diep is gefreesd dan moet het ook weer aanzakken en ik wil het nu in 1 x goed hebben.
Dank jullie wel

denisesilver

Re: bovenste laag zand in de bak, hoeveel cm losmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 16:46

Ik volg even. Wij gaan een cultivator kopen om het onkruid en dichtslaan van grond als het regent tegen te gaan.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 16:54

Ik zou het niet te diep doen als je geen problemen hebt met water doorlaten. En even checken of er drainage in ligt en hoe diep, zodat je dat evt niet kapot trekt. Kan je broer beginnen met frezen op 10 cm? Of is 20 cm de enige optie?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 17:49

Heeft je broer geen rotoreg?
Wij laten eens in de zoveel tijd de toplaag met de rotoreg weer wat losmaken en rechtleggen. Werkt echt top

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 19:26

XladyX schreef:
Ik zou het niet te diep doen als je geen problemen hebt met water doorlaten. En even checken of er drainage in ligt en hoe diep, zodat je dat evt niet kapot trekt. Kan je broer beginnen met frezen op 10 cm? Of is 20 cm de enige optie?

Klopt ik wil het ook niet te diep. Zal mijn broer eens vragen frezen op 10 cm. Ik weet alleen van vroeger als mijn vader het land freesde dan zakte ik er tot mijn knieën in misschien kan de freesbak ook iets hoger afgesteld worden

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 19:28

ajesca123 schreef:
Heeft je broer geen rotoreg?
Wij laten eens in de zoveel tijd de toplaag met de rotoreg weer wat losmaken en rechtleggen. Werkt echt top

Nee geen rotoreg. De loonwerker heeft er wel 1. Hoe werkt zo’n rotoreg dan en hoe diep gaat ie? Thanks

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 19:28

denisesilver schreef:
Ik volg even. Wij gaan een cultivator kopen om het onkruid en dichtslaan van grond als het regent tegen te gaan.

Een cultivator achter de tractor?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 21:42

Lenteklokje schreef:
denisesilver schreef:

Een cultivator achter de tractor?

Ja, met de sleep krijgen we er niks meer uit. Zou er bijna schapen opzetten zo hoog staat het spul :+

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 21:57

Rotoreg kun je op hoogte instellen. Bij ons doen we 10cm. Omdat we de onderlaag goed stabiel willen houden.
Even simpel uitgelegd haal je met frezen de onderlaag naar boven omdat hij van boven naar beneden verticaal draait. Met de rotoreg woel je alleen de toplaag los omdat hij horizontaal draait met een kooirol erachter die de toplaag recht legt.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 12:13

ajesca123 schreef:
Rotoreg kun je op hoogte instellen. Bij ons doen we 10cm. Omdat we de onderlaag goed stabiel willen houden.
Even simpel uitgelegd haal je met frezen de onderlaag naar boven omdat hij van boven naar beneden verticaal draait. Met de rotoreg woel je alleen de toplaag los omdat hij horizontaal draait met een kooirol erachter die de toplaag recht legt.

bedankt Ajesca, dat klinkt goed. De onderlaag van de bak is prima, water loopt ook altijd goed weg dus daar wil ik niet aan zitten. Het is de bovenlaag die hard is en blijkbaar door de vele regenval steeds harder wordt.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-24 08:53

ajesca123 schreef:

Ajesca, en die 10 centimeter is niet te diep als het pas gedaan is? Ik rijd recreatief dus paard is niet super getraind om door zwaar zand te gaan. Dank je

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:03

10 cm lijkt mij prima maar daarna is het wijs om de bak te vlakken.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 10:24

Had gereageerd op je pb.
Bij ons wordt een rotoreg met gaasrol gebruikt.
Die legt alles netjes vlak.
Mooiste is als de bodem iets vochtig is net als bij gewoon slepen van de bak.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-24 19:48

Elisa2 schreef:
10 cm lijkt mij prima maar daarna is het wijs om de bak te vlakken.

Dag Elisa, ja 10 cm lijkt me meer dan genoeg. Ik kom er met mijn paard zo’n 3 x per week, dus het zakt ook weer snel aan.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-24 19:51

ajesca123 schreef:
Had gereageerd op je pb.
Bij ons wordt een rotoreg met gaasrol gebruikt.
Die legt alles netjes vlak.
Mooiste is als de bodem iets vochtig is net als bij gewoon slepen van de bak.

De loonwerker is vandaag geweest. Er zijn ook stukken in de bak met gras en onkruid, dat is hard geworden. Hij vindt het beter om te frezen en dan max 10 cm.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-24 19:56

Afbeelding
Zo ziet het er nu uit. Delen zijn wel los, andere delen is gras gegroeid en andere delen zijn te hard.