Jullie mening gevraagd voor correcte weidebeheer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Fjordruit

Jullie mening gevraagd voor correcte weidebeheer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-24 18:48

Hallo allemaal,

Wij wonen nog niet zo lang op een terrein van net geen 1ha met rondom onze weides voor 2 koudbloeden.(eentje graast met een graasmasker wegens in het verleden hoef bevangen geweest te zijn)
wij hebben de weides verdeeld in 2 kleine weien en 2 grotere. daar staan ze nu op maar dit zal onze winter wei worden, vanaf de bladeren vallen zullen ze hier staan wegens esdoorn op het andere stuk
Het andere stuk waar wei onze zomerwei gaan maken na dat deze is gemaaid door de boer kunnen wij deze weide eindelijk afmaken en in 3 a 4 delen verdelen, dat gras is vorig jaar ingezaaid met speciaal grasmix voor paarden dus wij hopen dat deze snel zal worden gemaaid.
Hier zullen de paarden van mei tot augustus/september normaal staan.

Op de winter wei vooral de 2 grotere delen daar staat veel onkruid vooral kruipende boterbloem .
en staat het gras heel dun met veel kale plekken.

Hoe kan ik deze weides het beste onderhouden en de kost toch iets of wat te drukken, want paarden houden is zo ook al niet goedkoop natuurlijk *D

Mijn idee was om deze winterwei via de boer te laten spuiten tegen het onkruid, maar het voorjaar is al gepasseerd dus zal dit op het einde van de zomer pas kunnen ? om dan meteen ook te laten doorzaaien maar dan kunnen ze er dit jaar niet meer gebruik maken van de winter wei ? iemand een idee wat daarvan de prijzen ongeveer zijn als je dit laat doen door een boer ? en moet dit dan jaarlijk bespoten worden ?

verder zou ik op de weides zelf kalk willen strooien in het najaar met een strooiwagen achter mijn zitmaaier voor het onkruid het jaar erop te beperken en in het voorjaar mest voor paardenweides te strooien. en sommige delen zelf met gecompesteerde paardenmest slepen.

ook wissel ik de weides af met grazen en zelf maaien.

Als dit alles gebeurd is wil ik de jaren erna zelf steeds de kale plekken doorzaaien en dit meteen goed bijhouden.
De weides zijn door de vorige eigenaars te hard begrazen geweest en toen onze paarden in oktober hier aankwamen hebben wij ze te lang op de weides gelaten. daarom vermoed ik de vele kale plekken en onkruid.

Is dit alles voldoende om de weides goed te onderhouden ?

Elisa2

Re: Jullie mening gevraagd voor correcte weidebeheer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:17

Ik zou niet gaan spuiten in de wei, maar het onkruid maaien.

Voor de rest klinkt je plan goed, alleen zou ik wel oppassen met die esdoorn. Die zaailingen bladeren kunnen nog best ver komen bij een harde wind. Kun je de esdoorns niet weg halen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:29

Doorzaaien kun je opzich altijd als je er daarna rekening mee houdt dat het slecht tegen droogte kan in de "jonge" fase.

Ik denk dat je de volgende dingen zou kunnen doen met de winterweides:

- Frezen en opnieuw inzaaien. Maar dit is relatief dan duur om te laten doen en tegen de tijd dat je een beetje een goede dichte zode hebt ben je een jaar of 2 verder. Het weer is nu goed, maar het kan natuurlijk zomaar droog en warm worden. Het beste is opnieuw inzaaien in het najaar, dan is de onkruiddruk het laagst. Als je dit zou doen zis het wel beter om van de bestaande onkruiden de zaden en bloemen eruit te trekken zodat je deze met frezen niet per ongeluk opnieuw zaait. wel kan je met opnieuw zaaien kiezen voor grassoorten speciaal voor paarden en met laag fructaan dus dit kan ook interessant zijn.

- Huidige wei maaien, bemesten (en evt) doorzaaien zoals je al doet. Regelmatig maaien kan het meeste onkruid niet tegen. Als je het oude gras (mulch) laat liggen vormt dit ook weer organisch materiaal - goed voor het bodemleven en daarmee op lange termijn je grasmat. Let er wel op dat je de zaden en bloemen weer uit de onkruiden haalt voordat je maait. Bemesten houdt het meeste onkruid ook niet van en geeft je gras een boost. Let wel op de hogere voedingswaarde in je gras daarna, maar zolang je de weide voorlopig niet gebruikt is dat niet direct een probleem. Kunstmest zorgt voor een korte boost en kan het bodemleven verstoren, beter is natuurlijke mest- de meeste koeienboeren komen graag hun mest uitrijden als je land voldoende groot is. Natuurlijke mest levert ook weer organisch materiaal, net zoals gecomposteerde paardenmest.

Verder kun je de PH waarde van je bodem checken, als het al jaren gebruikt is voor paarden heb je grote kans dat je PH de laag is- je bodem zuur. Zeker kalken in dat geval, liefst in het najaar. Volgens mij kun je bij een lokale Welkoop je grond gratis op de PH waarde laten testen. Een goede PH zorgt ook weer voor betere omstandigheden voor je gras.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-24 10:50

Elisa2 schreef:
Ik zou niet gaan spuiten in de wei, maar het onkruid maaien.

Voor de rest klinkt je plan goed, alleen zou ik wel oppassen met die esdoorn. Die zaailingen bladeren kunnen nog best ver komen bij een harde wind. Kun je de esdoorns niet weg halen?

Helpt dit dan tegen het onkruid dat maaien? Heb de weide dit jaar al 3x gemaaid maar er staat achterste helft van de wei vooral onkruid en geen gras meer.

Wij huren dit huis dus kunnen niet zomaar de bomen omdoen daarom ook dat wij de kosten ook willen beperken.

Wij hebben wel al veel zij takken weg gehaald en de weides worden ook speciaal gemaaid voor de zaailingen weg te krijgen voor de paarden er staan.

Elisa2

Re: Jullie mening gevraagd voor correcte weidebeheer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:02

Ja als je het regelmatig maait dan verdwijnt het onkruid. Wortels verwijderen is natuurlijk nog beter maar wel vrij arbeidsintensief.

Mij lijkt het eng met die esdoorns in de buurt, maar het lijkt wel of jullie er goed over nagedacht hebben. :-) Ik begrijp dat weghalen lastig is als het een huurhuis is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie