Paddock systeem in de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Syberdepiep

Paddock systeem in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 10:20

Zoveel mensen zoveel wensen :+

Ik ben benieuwd hoe het op andere pensionstallen geregeld is met het paddock systeem in de winter. Hoe lang staan de paarden buiten, apart of samen, door stal buitengezet (buitenzetservice) of onderling geregeld? En zonder iets of met water/hooi? Hoe groot zijn de paddocks ongeveer en hoeveel in totaal op hoeveel paarden? En waaruit bestaat de bodem? En de omheining?

Zeker hier in de randstad is de ruimte beperkt en de meeste bodems niet geschikt om paarden jaarrond op de wei te zetten helaas. Bij ons op stal is het tijd om onze huidige paddocks op te knappen, vandaar ik eens wil onderzoeken hoe het bij andere stallen geregeld is. Wie weet zitten daar hele goede ideeën tussen ;)

Eclare

Re: Paddock systeem in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:40

Wij hebben zandpaddocks met drainagezand.
2 kleine van 10x10, hier staat max 1 paard in
2 middel van 10x20, hier staan ze met z'n 2en
1 grote van 20x20, hier staan er in principe ook 2
Dan heb ik nog 2 weide paddocks die ik "kapot" laat lopen als het in de winter ok weer is.
In de paddocks heb ik kliko's staan met ronde gaten onderin waaruit ze hooi krijgen. Ze staan ingebouwd met hout aan de houten omheining met daarbij stroomdraad. Alle paddocks hebben een automatische drinkbak (bij vorst worden deze afgesloten)

Ze gaan 's ochtends vroeg +- 700 door mij de paddock in met ruwvoer en rond 1200 met een binnenhaalschema naar binnen, als het weer goed is geven we soms nogmaals buiten voer en blijven ze langer staan. Als het echt slecht weer is kijken we naar een ander moment op de dag en in het slechtste geval gaan ze in de molen. Voor de bezigheid geven wij zolang de voorraad strekt de gehele winter wilgentakken of ander snoeisel.

Bij de ingang liggen 2 rubberen matten (1x1) om te voorkomen dat er een gat ontstaat bij het erin lopen. Minimaal om de dag dienen de klanten de mest uit "hun" paddock te halen (allemaal vaste paddock).

Op mijn instagram en tiktok kun je wel wat beelden vinden hoe het eruit ziet.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:52

Op de stal waar ik sta (Randstad) is er 1 grote (60 x 30m of zo) en een kleinere paddock. Wordt goed onderhouden, ieder jaar komt er nieuw zand bij. Er is ruim schuilgelegenheid om droog te staan en ook een deel met matten.

Ze staan daar in de winter de hele dag (ca. 8u) buiten in kuddeverband, een paar pony's zelfs 24u. Wordt iedere dag minstens twee keer alle mest weggehaald. Hoe hard het ook regent, ze hebben altijd droge plekken dankzij de overkappingen en de matten. En ruim plek om rond te banjeren, te rennen en te spelen. Zes voerplekken, binnen en buiten.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 06-06-24 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 10:53

Dank je wel voor je uitgebreidde antwoord :D
Dat klink heel goed geregeld. Hoeveel paarden staan daar totaal?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:20

Ik zit in de randstad en sta op een pensionstal - doe het zelf. De paddocks die er liggen, liggen de oudste er nu een jaar of 15 gok ik (zelf sta ik er 12 jaar). Zeker de paddock waar ik nu in sta. Anderen zijn er later bij gekomen. De paarden staan 24/7 op de paddock in de winter.

Bodem is hier klei (of veen?). Over het gehele terrein ligt drainage, en de paddocks liggen langs een sloot. We hebben nattere periodes in de paddocks, zeker het afgelopen jaar. Maar ik heb ze om die reden niet vaak binnen hoeven zetten. Het valt me toch wel weer mee hoe snel het weer wegtrekt.

Een enkele paddock (voor 1 paard) is circa 5x15. Ikzelf heb 2 paddocks voor 2 paarden, dus dubbele ruimte. We hebben veel pony's staan. De paarden staan 24/7 buiten - doe het zelf dus geen buitenzet diensten dat doen we als nodig onderling - en de meeste eigenaren komen 1x per dag en voeren voor 24 uur (onbeperkt hooi).
Omheining is breed lint, 3 of 4 stroken, of ijzeren hekken (van die landbouwhekken).

We laten zelf elk jaar (iig afgelopen jaren) wat drainage zand komen om de paddocks goed te houden.

Wat ik zelf heel belangrijk vind ik voer in de paddocks (anders gaan ze grasjes uit het zand plukken, en krijg je daar ellende van), iig 1 vriendje (al hebben we ook paarden apart staan, en die behoren wel echt tot de gehele kudde), en verharding rond voerplekken zodat hooi niet in zand wordt gemorst, en zodat je geen bodemverdichting/gaten/nattigheid krijgt rondom de voerplekken en de paarden altijd droge voeten kunnen houden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:24

Waar ik een beetje benieuwd naar ben....

Ik zit gewoon wat met ideeen te spelen mocht onze droom ooit uit komen.

Zouden jullie als pensionklanten het fijner vinden om de paddock waar je paard in staat (die je met totaal 6 pensionpaarden deelt) zelf te mesten (1 mestbeurt per week per eigenaar/paard) en dan wat goedkoper te staan.
Of betaal je liever zeg maar zo'n 35 euro per maand meer, dat de paddock uitgemest wordt en je daar geen zorgen voor hebt.?
(paarden zouden in de winter van 08.30-16.00 ongeveer buiten staan, in de zomer van 08.30 tot 19.00 uur, maar daarvan zouden ca. 3 uur op de wei staan, mits toegankelijk ivm het weer)

Op de paddock zouden ze nagenoeg onbeperkt hooi krijgen op betonplaten, hier ligt dan waarschijnlijk ook de meeste mest, dus makkelijk mesten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:38

Ik zou persoonlijk meer willen betalen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:56

Ik zou altijd volpension kiezen. Geeft zoveel meer rust met vakanties of als je opeens ziek bent. Maar 24/7 buiten zonder diensten is bijna niet te vinden (hier niet althans), dus dat is echt wel iets waar ik wat extra geld aan zou willen uitgeven. :j

In mijn geval is het nog lastiger want ik heb ook dagelijks medicatie die om dezelfde tijd erin moet (wel heel makkelijk snel te geven) en zoiets zit er vaak ook niet bij in helaas.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:19

Bedankt! leuk om te lezen.
Wat vinden jullie dan van zelf de stal mesten?

Ik sta nu op een pensionstal, en eerlijk gezegd vind ik het heerlijk. Als je het dagelijks bij houdt is het nog geen 10 minuten werk. Wij mogen zelf stro pakken, dus je kunt nooit zeuren dat je stal vies is, of dat er te weinig stro in ligt.
Dat zou voor mij een reden zijn om bij een eigen stal dat eigenlijk ook in te voeren. Buiten dat, weet je ook gewoon dat je mensen krijgt die fanatiek genoeg zijn om vaak naar stal te komen.
Heb het idee dat je met het stukje zelf mesten ook echt paardenliefhebbers trekt, en niet enkel mensen die hun paard hebben om het rondje te kunnen rijden.
Maar misschien heb ik dat mis hoor, vandaar ook dat ik benieuwd ben naar andere meningen.....

Mocht het dan ooit zo ver komen, dan kan ik een afweging maken :-)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:30

Ik vind het prima om te doen. Ik mest nu ook dagelijks altijd uit. Maar het is gewoon best pittig om 7 dagen per week altijd maar te komen. Ik moet altijd wat regelen als ik ziek ben of een dagje weg wil. Vakanties zijn een drama. En zeker sinds ik wat minder fit ben geworden lukt het me gewoon niet altijd om te gaan en dat is echt een gedoe. Dat bezorgd me stress. Het liefste zet ik mijn paard dus volpension zodat ik een dag kan overslaan. Niet omdat ik geen zin heb om te mesten, maar omdat ik geen stress wil over dat mijn paard geen eten krijgt als ik zelf ziek ben. Als ze aan huis staan is het anders want dan knikker je bij wijze van spreken in je pyjama even snel wat eten naar binnen, maar om heen en terug 25 minuten in de auto te zitten als je je vreselijk beroerd voelt werkt gewoon niet. Dus ja, ik heb er gewoon geld voor over om heerlijk volpension te kunnen staan waarbij mijn paard ook 24/7 buiten kan leven op een veilige prettige plek die bij hem past. Ik heb het alleen nog niet gevonden. :')

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:48

ahh zo, mocht het ooit zo ver komen, dan wordt het denk ik een zelfde soort systeem als de stal waar ik nu sta.
Wij hoeven enkel zelf de stal te mesten. Voeren, buiten/binnen zetten etc. wordt allemaal gedaan.
Je mag ook zelf voer/supplementen klaarzetten, dat wordt dan ook gewoon gevoerd.

Ik kan overigens ook gewoon prima een dag overslaan hoor. Dan wordt hij een dagje later gemest.

Nu staat de mijne op dieet, en die geef ik maar 1 keer per week schoon stro. Dan doe ik er wel zo veel in dat hij er een week mee doet. Maar dan eet hij maar 1 dag stro. Als hij er een keer overheen gelopen heeft, het stro niet meer zo schoon is, dan eet hij het niet.
De overige dagen haal ik de mest weg, en soms het natte.
1 keer per week haal ik de stal bijna helemaal leeg, en gooi er weer schoon stro in.
1 tot 2 dagen voor ik hem dan helemaal leeg haal, zou ik eventueel niet hoeven te mesten, dus dat zijn dan de dagen dat ik eventueel niet per se naar stal toe hoef.

Als ik bij ons op stal kijk, vind ik het gewoon fijn dat je fanatieke recreanten krijgt/lijkt te krijgen met dit stalbeleid.
Mensen die graag naar hun paard komen, en dus ook de minder fijne klusjes graag doen.
En een dag of 2 dagen niet komen is geen probleem. Maar ik heb ook wel eens stallen gezien (niet zelf gestaan), waar mensen maar 1 keer per week komen, en dat zou zijn wat ik wil voorkomen.

Wat vinden jullie van een dekenservice ?
Zouden jullie daar extra geld voor over hebben?
(Dit zou dan inhouden, dat je smorgens voor 8 uur aan kan geven of er een deken op/af moet, en dat je ook smiddags voor 16.00 uur aan kan geven of er voor de avond iets op/af moet).

Ik zou graag de kosten voor mensen laag houden, maar dat houdt dan ook in, dat er geen tig uur werk in moet zitten. Wel wil ik service kunnen bieden, echter staat daar dan natuurlijk wel een bedrag tegenover (de momenten dat ik dan namelijk niet kan, moet ik er ook iemand voor betalen om alles te doen).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:10

Mesten vind ik altijd een lastige; er zijn mensen die dat keurig doen, en mensen die het achterlaten op een manier dat ze het beter niet hadden kunnen doen (bijv veel zand of bodembedekking meescheppen, of juist heel zuinig doen, waardoor in het zand te veel mestkruimels blijven liggen.
Bij stallen: mag je onbeperkt bodembedekking pakken of zet je er een beperking op?
Ik stond op een stal waar het zelf mesten was. De ene trok dagelijks de hele stal leeg (veel relatief schoon stro op de mesthoop en veel schoon stro om op te strooien), de ander kwam nooit en dat paard stond dus standaard in een enorm vieze stal. De klant van de stal ernaast mestte die dus regelmatig uit of strooide op, omdat anders haar paard in de pis van het buurpaard stond.
Ik schets ‘m even zwart-wit, maar hou bij zelf doen rekening met dit soort variabelen.

Ik zou best wat over hebben voor niet hoeven mesten, maar vind het ook niet erg om het zelf te doen. Dekenservice (of vliegenkap-service) zou ik ook blij van worden. Wij doen dat voor elkaar en nemen het mee bij de vaste beurten / rondes.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:14

Ik heb mijn paarden aan huis staan, maar ik sluit ze in de winter ‘op’ in het stuk voor de stal. Voorheen werd dit 1 grote blubber bende.
Nu heb ik deze matten liggen https://nielsen-pferdeboxen-weidehuette ... ckplatten/

Onder de matten ligt van dat grijze egaliseer zand. En dan deze matten en daar ligt drain zand op. Echt fantastisch! Jaarrond geen blubber meer :D

Ik zou dus ook nooit meer op een stal willen staan waar niet een soort gelijk systeem is. En om nu te zeggen dat het zo mega duur was ook niet. Wel een investering. Maar een stal bouwen is dat ook, waarom dan de paddock niet?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:03

Sky_As schreef:

Ik sta nu op een pensionstal, en eerlijk gezegd vind ik het heerlijk. Als je het dagelijks bij houdt is het nog geen 10 minuten werk. Wij mogen zelf stro pakken, dus je kunt nooit zeuren dat je stal vies is, of dat er te weinig stro in ligt.
Dat zou voor mij een reden zijn om bij een eigen stal dat eigenlijk ook in te voeren. Buiten dat, weet je ook gewoon dat je mensen krijgt die fanatiek genoeg zijn om vaak naar stal te komen.
Heb het idee dat je met het stukje zelf mesten ook echt paardenliefhebbers trekt, en niet enkel mensen die hun paard hebben om het rondje te kunnen rijden.
Maar misschien heb ik dat mis hoor, vandaar ook dat ik benieuwd ben naar andere meningen.....

Ik werk meer dan full time en heb 2 jonge kinderen. Volgens mij best een paardenliefhebber maar ik besteed m’n tijd liever niet aan mesten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:14

Hilary schreef:
Mesten vind ik altijd een lastige; er zijn mensen die dat keurig doen, en mensen die het achterlaten op een manier dat ze het beter niet hadden kunnen doen (bijv veel zand of bodembedekking meescheppen, of juist heel zuinig doen, waardoor in het zand te veel mestkruimels blijven liggen.
Bij stallen: mag je onbeperkt bodembedekking pakken of zet je er een beperking op?
Ik stond op een stal waar het zelf mesten was. De ene trok dagelijks de hele stal leeg (veel relatief schoon stro op de mesthoop en veel schoon stro om op te strooien), de ander kwam nooit en dat paard stond dus standaard in een enorm vieze stal. De klant van de stal ernaast mestte die dus regelmatig uit of strooide op, omdat anders haar paard in de pis van het buurpaard stond.
Ik schets ‘m even zwart-wit, maar hou bij zelf doen rekening met dit soort variabelen.

Ik zou best wat over hebben voor niet hoeven mesten, maar vind het ook niet erg om het zelf te doen. Dekenservice (of vliegenkap-service) zou ik ook blij van worden. Wij doen dat voor elkaar en nemen het mee bij de vaste beurten / rondes.

Bij onze huidige stal is het: je mag pakken wat je denkt nodig te hebben.... en eigenlijk doet iedereen dat heel erg netjes. Natuurlijk strooit de ene wat rijker dan de ander (ik pak bijvoorbeeld heel weinig ivm dieet pony).
Merken ze dat het ene beetje te gortig wordt, zetten ze gewoon een berichtje in de groepsapp, of mensen een beetje op het verbruik willen letten ivm dat de kosten anders omhoog moeten. Zoiets lijkt me ook gewoon prima.
Je moet eens iemand gaan betalen om de stallen te gaan mesten....voor dat geld kunnen mensen best wat extra stro pakken ;-) Opstrooien moet je namelijk toch.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:17

Pantykous schreef:
Sky_As schreef:

Ik werk meer dan full time en heb 2 jonge kinderen. Volgens mij best een paardenliefhebber maar ik besteed m’n tijd liever niet aan mesten.

Ik begrijp het :-) fijn om te horen. Dat zou waarschijnlijk ook een optie worden, alleen dan tegen bij betaling :)
Het viel me gewoon op bij ons op stal, dat er door het beleid wel een fijne doelgroep lijkt te staan.
Ik zou geen stal willen waar de "echte fanatieke dressuurruiters" gaan staan, maar zou liever als doelgroep hebben de fanatieke recreant, vandaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:13

Wij hebben doe het samen.
Ik heb al 18 jaar paarden aan huis met kleinschalig pensionpaarden.

Ik kan je vertellen dat voor €35,- extra volpension de meeste mensen op termijn kiezen voor volpension als dat mogelijk is (brandstof om er heen te rijden is ook niet gratis, dus alleen al niet elke dag heen hoeven bij autovervoer kan al heel snel uit) en dat ook voor jouzelf het best pittig is om voor 6 paarden elke dag stal en paddock schoon te houden. Vooral als ze de mest uit elkaar lopen en alles nat is met slecht weer.

€35,-meerprijs voor volpension is veel te weinig. Daar kun je geen fatsoenlijk arbeidsloon uithalen. Dat is €1,- per dag per paard, dus bij 6 pensionpaarden €6,- per dag.
Voor dat bedrag kun je ook niet iemand inhuren/laten komen.

Tip: reken minimaal een fatsoenlijk uurloon voor het uitmesten en reken de tijd niet te krap. Dan kun je daarna mensen laten kiezen en ook iemand betalen om het werk van je over te nemen als je zelf het niet (meer) kunt of wilt doen.

Geef dus geen korting op je stalgeld, maar doe als basis meehelpen en biedt de mogelijkheid om beurten af te kopen of volpension af te nemen tegen een realistische meerprijs.

Er blijft genoeg werk over voor de staleigenaar wat ook niet betaald wordt. Wees niet bang dat je je gaat vervelen bij doe het samen of doe het zelf. Onderhoudswerk genoeg.

Wij zijn per dag per paard voor de gewone verzorging met voeren/buiten/binnen zetten/uitmesten water bijvullen/schoonmaken en vegen minimaal 30 tot 40 minuten per paard per dag bezig. 2 tot 2,5 uur in de ochtend en in de middag en avond ook nog 30 tot 60 minuten bij 6 paarden.

Als wij de uren die we nu per paardeneigenaar uit zouden rekenen en ons laten betalen voor volpension dan komt dat op ongeveer 20 uur in de maand per paard uit. Bij minimumloon zit je dan al op meer dan €260,- per maand aan arbeidsloon. Exclusief btw.

En dat is zonder al het algemene onderhoudswerk zoals reparaties aan omheining of gebouwen en materiaal, maaien, hooien, voer en strooisel regelen, verven, grote schoonmaak, erf netjes houden, landonderhoud, bakboter onderhoud etc.

Dan kun je zo wel zien dat pensionstallen in de goedkopere gebieden, waar prijzen tussen de €175,- en €300 gevraagd worden, dus vaak te weinig rekenen voor volpension stalgeld.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:16

joyce B schreef:
Wij hebben doe het samen.
Ik heb al 18 jaar paarden aan huis met kleinschalig pensionpaarden.

Ik kan je vertellen dat voor €35,- extra volpension de meeste mensen op termijn kiezen voor volpension als dat mogelijk is (brandstof om er heen te rijden is ook niet gratis, dus alleen al niet elke dag heen hoeven bij autovervoer kan al heel snel uit) en dat ook voor jouzelf het best pittig is om voor 6 paarden elke dag stal en paddock schoon te houden. Vooral als ze de mest uit elkaar lopen en alles nat is met slecht weer.

€35,-meerprijs voor volpension is veel te weinig. Daar kun je geen fatsoenlijk arbeidsloon uithalen. Dat is €1,- per dag per paard, dus bij 6 pensionpaarden €6,- per dag.
Voor dat bedrag kun je ook niet iemand inhuren/laten komen.

Tip: reken minimaal een fatsoenlijk uurloon voor het uitmesten en reken de tijd niet te krap. Dan kun je daarna mensen laten kiezen en ook iemand betalen om het werk van je over te nemen als je zelf het niet (meer) kunt of wilt doen.

Geef dus geen korting op je stalgeld, maar doe als basis meehelpen en biedt de mogelijkheid om beurten af te kopen of volpension af te nemen tegen een realistische meerprijs.

Er blijft genoeg werk over voor de staleigenaar wat ook niet betaald wordt. Wees niet bang dat je je gaat vervelen bij doe het samen of doe het zelf. Onderhoudswerk genoeg.

Wij zijn per dag per paard voor de gewone verzorging met voeren/buiten/binnen zetten/uitmesten water bijvullen/schoonmaken en vegen minimaal 30 tot 40 minuten per paard per dag bezig. 2 tot 2,5 uur in de ochtend en in de middag en avond ook nog 30 tot 60 minuten bij 6 paarden.

Als wij de uren die we nu per paardeneigenaar uit zouden rekenen en ons laten betalen voor volpension dan komt dat op ongeveer 20 uur in de maand per paard uit. Bij minimumloon zit je dan al op meer dan €260,- per maand aan arbeidsloon. Exclusief btw.

En dat is zonder al het algemene onderhoudswerk zoals reparaties aan omheining of gebouwen en materiaal, maaien, hooien, voer en strooisel regelen, verven, grote schoonmaak, erf netjes houden, landonderhoud, bakboter onderhoud etc.

Dan kun je zo wel zien dat pensionstallen in de goedkopere gebieden, waar prijzen tussen de €175,- en €300 gevraagd worden, dus vaak te weinig rekenen voor volpension stalgeld.

Precies dit wilde ik ook aangeven. Reken is uit hoe lang je bezig bent met het mesten van de paddock als de paarden daar 8 uur opstaan en deel dat door 6. Dan weet je hoe lang je per dag per paard bezig bent en kun je zo uitrekenen wat er met een normaal arbeidsloon bij zou moeten om mensen dit eerlijk aan te kunnen bieden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:30

Hoe bedenken pensioneigenaren de tijden voor het binnen/buiten zetten?
Ik heb alles aan huis en wel eens nagedacht om iemand erbij te laten met zn paard maar zou mn regime niet willen aanpassen. Echter lopen de paarden bij mij 24/7 binnen of buiten naar eigen keus. Enige wat ik open of sluit is de aangrenzende track (omdat hier 40 m aan een parkeerplaats ligt en de klimop nog niet hard genoeg is gegroeit. Ik wil niet dat jongeren bv gaan lopen kloten bij ze in de nacht. Naar soms doe ik de track pas om 02:00 uur dicht. Andere dag om 17:00 uur al (in de winter) en weer andete dag om 23:00 uur. Ik doe dat puur op gevoel en wanneer ik op stal ben om te kijken/voeren.
Maar bij mij gaan ze dus nooit op stal. Ze hebben een grote stal samen die altijd toegankelijk is en een zandpaddock die nooit afgesloten is.

Ik vind de pensions waar alsnog gewerkt wordt met tussen 9-5 staan paarden buiten (en tussen 5-9 dus in n stalletje). Ben daar nooit zo gecharmeerd van.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:32

Nou voor mij is het best simpel:

In de winter wil ik ze voor het donker allemaal binnen hebben.
Dat zou inhouden dat ze in de winter van ca. 08.30 tot uur of 16.00 buiten staan. Ook omdat het dan op deze manier te combineren is met de overige werkzaamheden. Ook kun je in het licht makkelijker zien of de paarden nog oke zijn, en of ze geen wondjes hebben etc.

Tenzij het uiteindelijk een soort Paddock Paradise idee zou worden, dan zouden ze 24/7 buiten lopen, maar ik geloof niet dat ik mijn vriend daar ooit aan zou krijgen.

In de zomer zou ik ze denk ik van 08.30 tot uur of 19.00-20.00 buiten laten staan. En ook hier weer omdat dit dan te combineren is met "af voeren" / afsluiten. En met warm weer (dus temp. boven de 25 graden zou ik ze 's nachts buiten zetten, dus zeg maar van 19.00/20.00 tot uur of 10 in de ochtend)

Voor mijn eigen paarden zou ik het al anders vinden, als ik alleen die zou hebben, dan zou ik het vooral doen wanneer het me uitkomt, waarbij ze eerder een uur te lang buiten lopen dan te kort.

Maar ik denk als je ook met paarden van andere mensen werkt, er wel een soort schema verwacht wordt, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn.

En ergens snap ik het ook wel....want de meeste mensen gaan natuurlijk 's avonds naar hun paard. En als je dan 4 paarden bij elkaar hebt staan, en 3 eigenaren staan tegelijk om 19.00 op de stoep om te rijden, zou er 1 alleen achterblijven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 00:33

Ik wil ze voor 9 uur buiten hebben.
In de praktijk is de gewoonte dat men hier 8:30 aan komt en ze 8:40/45 wel buiten staan.

Sinds 2006 heb ik ze nu in 2024 voor het eerst jaar rond in de nacht binnen ipv 24/7 vrije uitloop. We wonen in Zuid-Oost Friesland en vallen onder wolvengebied.
Sinds aanval vlakbij in januari durf ik ze niet echt meer buiten te laten.

In de avond mogen ze vanaf 21:00 op stal.
Rond 22:30 willen we af kunnen sluiten en naar bed. Zelf ben ik wel later,maar dat is mijn eigen keuze. Ik woon hier. Wil niet vanwege anderen wakker moeten blijven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 00:55

Hutcherson schreef:
Hoe bedenken pensioneigenaren de tijden voor het binnen/buiten zetten?
Ik heb alles aan huis en wel eens nagedacht om iemand erbij te laten met zn paard maar zou mn regime niet willen aanpassen. Echter lopen de paarden bij mij 24/7 binnen of buiten naar eigen keus. Enige wat ik open of sluit is de aangrenzende track (omdat hier 40 m aan een parkeerplaats ligt en de klimop nog niet hard genoeg is gegroeit. Ik wil niet dat jongeren bv gaan lopen kloten bij ze in de nacht. Naar soms doe ik de track pas om 02:00 uur dicht. Andere dag om 17:00 uur al (in de winter) en weer andete dag om 23:00 uur. Ik doe dat puur op gevoel en wanneer ik op stal ben om te kijken/voeren.
Maar bij mij gaan ze dus nooit op stal. Ze hebben een grote stal samen die altijd toegankelijk is en een zandpaddock die nooit afgesloten is.

Ik vind de pensions waar alsnog gewerkt wordt met tussen 9-5 staan paarden buiten (en tussen 5-9 dus in n stalletje). Ben daar nooit zo gecharmeerd van.

Helaas is het in sommige gebieden wel noodzakelijk de paarden na zonsopgang en voor zonsondergang binnen te zetten. Dus een keuze daarin is er niet altijd, ook al ben je er niet gecharmeerd van.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 23:13

Maar die tijden of tijdsblokken zijn echt van alle tijden. Waarom kunnen de paarden niet om 19:00 of 20:00 uur naar binnen in de winter?
Ja het is dan donker, en ja je checkt minder makkelijk op wondjes in het donker maar binnen (met op stal zetten) is toch licht... En anders hang je LED lampen op voor buiten of zet er een fijne sfeerverlichting neer.
Is toch veel fijner dat ze nog een paar uur extra rond kunnen scharrelen samen lekker buiten. Dekentje op en lekker hooi ter beschikking.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 23:33

Omdat personeel einde middag ook naar huis wil en een staleigenaar ook een gezin kan hebben of behoefte aan een vrije avond?

Hier zijn we met 6 paarden binnen zetten, voer geven, buitenbak uitmesten en aangeven, hooi klaar hangen voor volgende dag en binnen alles weer opruimen na het voeren ook een uur kwijt. Voor maar 6 dieren.

Hier gaan ze op zijn vroegst om 21 uur naar binnen maar er zijn klanten die dan dus voor 20:30 hier zijn en 21:30 op zijn vroegst thuis kunnen zijn en die dat best laat vinden. Zeker als om 5:30 de wekker weer gaat.

Ook mijn avond is gebroken als ik nog een uurbezig ben van 20:30-21:30 en meestal wordt het op zijn vroegst van 21:30-22:30 omdat ik eerst onze jongste dochter op bed breng.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 23:56

Is het dan niet verstandiger om pensionklanten zelf te laten mesten/voeren en misschien een schema voor binnen/buiten zetten? Of binnen buiten zetten zelf doen en de rest door de mensen zelf laten doen?
Ikzelf vind het fijner om niet op de klok te hoeven kijken om de laatste ronde te voeren en de track te sluiten voor de nacht. Gisteren was het half 3 snachts. Hadden lekker filmavond. Maar denk dat t ook scheelt dat ik geen stal heb maar gewoon een schuurstal waar ze zelf kunnen kiezen altijd. Vind het idee dat paarden 16+ uur op stal staan niet erg fijn moet ik zeggen.