Welk toestel als hulp voor uitmesten/balen hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Welk toestel als hulp voor uitmesten/balen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 21:46

Nu we onze paarden volledig in eigen beheer op ons eigen land gaan hebben en er wat budget is, willen we een hulpmiddel aanschaffen.

Het apparaat moet hebben:

- een mestbak
- iets om grote balen hooi van een aanhanger af te halen, twee hoog te stapelen en in de hooieuif te duwen
- palletvorken zijn altijd handig

Een plus is als we er ook een weide /baksleem kunnen aanmaken

Grotere plus is als we er ook mee kunnen maaien (onkruidplekken of zelfs voor hooi)
Tracksysteem dus geen giga tractors uiteraard.

Het mag wel wat kosten. Voor nieuw hebben we een budget van rond de 20 k (hoeft uiteraard niet op, en met alle toebehoren).

Kijken we naar een weidemann? Tractor? …?

Ir111

Re: Welk toestel als hulp voor uitmesten/balen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:44

Wij gebruiken hier een mini trekkertje voor. Ik vraag me af of je daar mee uitkomt als je grote balen (hoeveel kg?) moet gaan verplaatsen. Het hooi zou in principe met palletvorken wel moeten kunnen. Een balenklem werkt makkelijker misschien? Keuzes zijn afhankelijk van hoe vaak je het gebruikt lijkt me.

Ons minitrekkertje sleept de track/bak, gebruiken we icm strooier, prikroller en aanhanger. We hebben een voorlader en dat vind ik een megavoordeel. Als je vastzit in de bagger duw je je zo los. Daarnaast blijft de mesthoop netjes doordat we hem makkelijk op kunnen steken. Verder gebruiken we de voorlader voor allerlei klusjes, laatst het verwijderen van weidepalen bv.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:45

Weidemann is een merk van laadschop ,shovel.Die machines zijn duur ook gebruikt.
Wat jullie er mee doen willen kun je beter kijken naar een trekker met een voorlader.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:01

Persoonlijk denk ik dat je bijna een fatsoenlijke trekker nodig zult hebben. Wij hebben een John Deere met voorlader. Bak, balenklem, palletvork. Doen er alles mee. Met de balen in de frontlader, hebben wij zelfs achter nog 150 kg gewicht, om te voorkomen dat de trekker voorover kiept.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door suffie op 05-06-24 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 23:10

De balen hooi zijn idd 400-500 kilo.
Een balenklem is handig, we hebben ook pakken voordroog dat we nu handmatig vullen, maar wel handiger zouden zijn als we die in zijn geheel kunnen in de ruif schuiven.
Die balen moeten ook van de trekker af en gestockeerd worden zonder dat er gaten in geprikt worden.

Schovel mag idd ook, hoeft zeker geen Weidemann te zijn. Schaeffer is bijvoorbeeld ook zeker goed.

Een schovel is wss krachtiger voor het uitmestwerk en hooiwerk, maar kan je wss niet mee slepen en maaien?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:23

Hier weidemann verrijker. Werkt voor alles wat je noemt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:45

Cioccolato schreef:

Nee daar kun je miet mee maaien en hooien

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 05:28

Voor maaien en hooien heb je een aftakas nodig. Voor de rest een voorlader. Ik zou kijken naar een trekker met voorlader. Die zijn wat veelzijdiger dan een loader.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 06:39

Wij hebben een oude Ford 3000 (is een kleintje) voor dit soort werk. Is wel echt een oudje (jaren 60), maar gelukkig kan mijn partner het onderhoud zelf en vindt hij het gewoon een leuk ding om straks helemaal te restaureren.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:00

Wij hebben een Fuchs shovel waar we alles mee doen (behalve maaien). Tillen we pakken hooi van 450 kilo mee van de wagen. Soort van balenklem hebben we ook maar die gebruiken we nooit. Kan me geen leven zonder de shovel voorstellen _O-

Hij lijkt hier wel wat op behalve dat hij een stuk ouder is:
https://www.agritrader.nl/wielladers/sh ... 0h-3689192

En we hebben er vier dikkere banden onder gezet. Maar zo fijn!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:08

Als je gewoon zand hebt in je bak kun je met een shovel prima slepen als je handig genoeg bent. Bak schuin naar beneden en achteruit rijden.
Ook een balenklem is niet perse nodig. Wel handig, maar niet noodzakelijk. Met alleen vorken kun je prima balen lossen zonder ze kapot te prikken als je voorzichtig bent. Vervolgens leg je ze neer en schuif je de vorken er zo onder.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:41

pillow schreef:
Cioccolato schreef:

Nee daar kun je miet mee maaien en hooien

Maaien wel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 08:59

Utixo schreef:
Als je gewoon zand hebt in je bak kun je met een shovel prima slepen als je handig genoeg bent. Bak schuin naar beneden en achteruit rijden.
Ook een balenklem is niet perse nodig. Wel handig, maar niet noodzakelijk. Met alleen vorken kun je prima balen lossen zonder ze kapot te prikken als je voorzichtig bent. Vervolgens leg je ze neer en schuif je de vorken er zo onder.

ik kan an sich de balen voordroog wel op palletjes laten leveren, alleen moet het dingetje dan sterk genoeg zijn om er 2 per keer te kunnen nemen denk ik...

Stukje slepen kan natuurlijk ook altijd met een losse sleep. En op zich is het niet de bedoeling dat we zelf gaan maaien voor hooi (want ik heb maar 1 ha gras voor 4 grote paarden), maar iets dat kan maaien is wel handig om de onkruid/mest plekken bij te houden .

Maar mss dat een shoveltje interessanter is en dan bv een kleiner zitmaaiertje erbij puur voor die plekjes?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 09:00

suffie schreef:
Persoonlijk denk ik dat je bijna een fatsoenlijke trekker nodig zult hebben. Wij hebben een John Deere met voorlader. Bak, balenklem, palletvork. Doen er alles mee. Met de balen in de frontlader, hebben wij zelfs achter nog 150 kg gewicht, om te voorkomen dat de trekker voorover kiept.

[ [url=m/9W8heZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die ziet er wel super groot uit! We hebben niet zo giga veel ruimte om te plaatsen (en al zeker niet binnen), en gaan ook met een tracksysteem werken dus wel zo handig dat we onze bochten halen :+

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:51

Misschien is een Avant iets? Daar heb je meerdere modellen van. Ik heb een kleine waar ik een klem op zet en de stal mee in rijdt voor het mesten, een sleep erachter voor de bak slepen, maaimachine ervoor voor maaien. Je kunt ook lepels erop doen, je zal alleen even naar het hefvermogen moeten kijken dan

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 10:59

Een avant klinkt wel super interessant! heel veel toebehoren ook, ik heb even een offerte aangevraagd, maar ik gok dat die mss nog iets meer zullen zijn dan ons budget?

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:00

Die kans is denk ik wel aanwezig. Maar wellicht tweedehands een optie?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:54

Ik zou het combineren, een kleine trekker voor maaien, slepen, evt uitmesten en een shovel voor grote balen. Hoewel je met wat handigheid ook de shovel weg kunt laten en met de trekker grote balen van A naar B krijgt dmv een karretje oid.

Ik heb een tweedehands 15-20 PK mini trekker met klepelmaaier, weidesleep, kiepbak achterop en trekhaakknop (ideaal voor bv trailer binnen/buiten zetten), zonder voorlader. Het enige wat ik er niet mee kan is mesthoop opsteken (maar wij hebben een container, dus kan sowieso niet) en grote balen optillen, maar heb er andere handigheidjes voor in combinatie met het trekkertje waardoor ik ze wel kan verplaatsen naar bv een ruif. Verder functioneert de achterkant min of meer hetzelfde als een kleine frontlader waarmee ik ook palen kan uittrekken, grond kan verplaatsen, uitmesten etc. Daarnaast is deze trekker zo klein, compact en relatief licht dat het mij nog nooit gelukt is om ermee vast te komen zitten - niet in onze zware natte klei en ook niet in droog drainagezand wat een soort duinlandschap vormt. Niet dat ik je kan beloven dat hij nooit vast zou komen te zitten hoor, maar mij is het afgelopen jaren nog niet gelukt en ik ga het zeker niet uit de weg :+

Voor grote balen verplaatsen kun je ook naar een compacte shovel kijken. Daarmee kun je evt ook uitmesten als je er een bak op zet, maar meestal beschadigen ze de bodem wel meer dan een minitrekker is mijn ervaring. Ook de bak of weide slepen daarmee is niet ideaal maar kan natuurlijk wel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:06

Wij hebben een trekker en shovel (oldtimers uit '64 en '69) maar dat is hobby van mijn vader haha.
Afbeelding

Op de stal waar ik werkte hadden we een giant shovel. Ideaal ding. Zou er zo een kopen mocht ik die nodig hebben