Benodigdheden voor paarden aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BeanPip

Benodigdheden voor paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 20:37

Ik hoop dat dit in de juiste categorie staat!

Ik probeer een inventarisatie te maken met alles wat wij nodig hebben voor onze emigratie naar België. Onze pony komt daar aan huis te staan, een tweede pony is dus eerste must haha.

Maar verder probeer ik een uitgebreide lijst te maken voor alles dat geregeld moet worden voor de paarden, het onderhoud van het land en de stal enzovoorts. Ik probeerde te googlen maar eigenlijk kom ik helemaal geen handige blogs tegen over wat handig is om te hebben als je paarden en weiland aan huis hebt.

Dus héél graag brandt los en ik schrijf alles op waar ik wat mee kan. Ik weet niet of het is toegestaan om ook bedrijven te noemen waar ik voor een leuke prijs kan kopen, als dat mag dan dat ook graag. Zo niet ga ik wel zelf zoeken.

joyce83

Re: Benodigdheden voor paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:44

Kruiwagen, mestvork 4 tands, mestriek met dunnere afstand tussen de tanden, bezem, mesje om pakken open te snijden, hooinetten, drinkbakken, voerbakken, meerdere halstertouwen, voerschep, tonnen voor het voer, emmers, gieters (hier ivm drinkbak vullen winter), waterpomp, tuinslangen, sproeiers.

Dat is even zo snel wat hier staat. Dan nog ook de hele omheining en wat reserve om te kunnen repareren. Aanhanger en auto die kan trekken als je hooi en stro en mest moet vervoeren.

Ik heb verschillende sites waar ik bestel maar ook voerhandel om de hoek. Kramer.nl, agrishop.nl, agradi, welkoop etc.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:02

Omheining :+ zonder gekheid is dat het eerste wat ik geregeld heb toen we hier kwamen wonen. Dat en goed hooi.

Daarnaast gebruik ik veel mijn uitmest materiaal (wat persoonlijk is natuurlijk), voertonnen en voerbakken, kruiwagens, hooinetten (ook een keuze) maar denk ook aan zoutblokken oid

En verder veel spullen die je waarschijnlijk al hebt omdat je een pony hebt. Binnen handbereik hangen hier halsters, touwtjes in verschillende lengtes, een longeerlijn en een uitgebreide EHBO doos (waarvan een deel in huis en een deel in stal haha)

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:18

In welk gedeelte van België ga je wonen? Wij bestellen veel dingen uit Nederland omdat het daar vaak toch wel iets goedkoper is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:21

Een puntstuk met pomp, om grondwater op te pompen voor drinken, wassen, beregenen.
Hoe ga je hooi voeren, hooinetten, hooiruif.
Reserve palen, draad, poortgrepen. Schrikdraadapparaat.
Muizen- en rattenvallen. Voer en strooisel trekt ongedierte aan.
Wat ga je voeren? Hooi dan opslag nodig,voordoog dan het liefst verharde plek om de balen neer te zetten.
Mestopslag?
Speciekuipen voor water op de wei of zelfdrinker.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:00

Het ligt er natuurlijk aan hoe je komt te wonen.
Is er al een veilige omheining of niet. Is het nu al ingericht voor paarden of niet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:03

Elektrische kruiwagen :P

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:19

Wij zitten momenteel ook in opbouw-fase.
Weliswaar niet aan huis maar wel volledig in eigen beheer.

Allereerst: maak een goed doordacht plan hoe je het perceel wil inrichten.
Inderdaad omheining (+ reservemateriaal), (schuil)stallen, hooi-opslag, opslagruimte voor ander spul, mestopslag en -afvoer, watervoorziening, schaduwplekken, voerplekken voor oa hooi.
Denk ook alvast na over eventuele verharding van de ondergrond: waar, waarmee en hoe groot, én welke voorbereiding daar evt voor nodig is.

Naast de nodige mestvorken, rieken, bezems en (blad)harken hebben wij twee kruiwagens: ééntje voor de mest en andere viezigheid en eentje voor enkel hooi en droog afval.

Onze paarden lopen jaarrond 24/7 buiten maar hebben verschillende voerbehoeftes.
We hebben dus sluisjes gemaakt waar ze ieder apart in alle rust kunnen eten.

Oja, en wat de omheining betreft: als je verwacht een loonwerker nodig te gaan hebben is een makkelijk toegankelijk perceel wel zo handig ;)

Voor jacobskruiskruid (en ander onkruid zoals bijv distels) hebben we deze:
https://www.agradi.nl/atlas-jakobskruid-vork.htm

Ik ben vast nog van alles vergeten, maar dit is het eerste wat in me opkomt.
Succes!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:30

Trekker/quad/shovel i.i.g. een machine waar je materiaal aan kan hangen voor je weide onderhoud.

Klepelmaaier zijn we heel blij mee. Je hebt er die aan een trekhaak kunnen met eigen motor.
Overkapping voor je hooi etc. Droge egale plek voor je smid / dierenarts met veel licht!

Licht in geval van paniek. Je zult zien dat je anders in het donker staat te kloten

Direct goede paddock matten erin leggen / verharding. Hooiruif

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 22:31

Allerbelangrijkst en moeilijkst in Belgie: de mestafvoer!

Geen enkel bedrijf komt de mest ophalen bij een particulier. Pas vanaf een paard of 12 en mest niet ouder dan 3 weken maak je kans. Boeren nemen het vaak niet aan want die moeten ineens een aantal kuub per jaar extra kunnen verantwoorden. Afhankelijk waar je woont kun je wellicht een container huren maar vele malen duurder dan in NL. Dus als je het over eigen land kwijt kunt: doen!

Verder moet je officieel je paarden laten keuren door de NVWA (gezondheidskeuring voor export) maar dit heb ik gedaan en was echt een dure aanfluiting. Werd niks bekeken qua gezondheid en kostte me 300€. Om je paard(en) in het register op te laten nemen (wel fijn dat de chip geregistreerd is) kun je ook je nieuwe DA bellen en bloed laten afnemen.
Regel een smid en op ten duur tandarts, DA etc.
Wij hebben een heining gezet met kunststof palen gelet op duurzaamheid. Altijd fijn om wat heining materiaal te hebben. Let ook op voldoende verlichting, maak het jezelf makkelijk. Heb je een grondwaterpunt?

Verder is een bosmaaier erg fijn qua onderhoud. Ik heb een elektrische kruiwagen. Heb ook voordat de paarden kwamen een zandpaddock laten aanleggen zodat ze droog zouden staan in de winter. Ook gelijk een opening laten maken in de buitenmuur zodat ze ten alle tijden naar binnen of buiten kunnen. Goede vlotterbak neerzetten of hangen. Ook nadenken voor het drinken in de winter (en jouw gemak). Ik heb dus een verwarmde vlotterbak hangen voor de winter (in de zomer is de verwarming niet aan dus is het gewoon een extra vlotterbak).
Bedenk je of je weides wilt of een track rondom zodat je weidegang kunt monitoren/controleren en toch een mogelijkheid wilt bieden dat ze kunne rennen.
Een trailer is fijn (niet alleen voor paarden te vervoeren maar eigenlijk alles) of een elektrische kipper (daar halen wij hooi mee, grote balen en brengen mest weg).
Denk na over je hooiopslag. Op mn vorige stal (eigen beheer)hadden we een zitmaaier, maar we konden er geen nieuwe model neerzetten want die werd onder je kont uit gejat. Dus oude barrel maar constant was er wel wat mee. Ik zou graag een mogelijkheid hebben om mn bak en paddock te slepen en om hooi te verplaatsen (meer een quad/heftruck idee)
Denk na hoe je je voer ongediertevrij kunt opslaan.
Denk na over beschutting, schaduw, en of anderen toegang hebben om bij je paard te komen. Mensen gaan soms 'paardje voeren' en geven ze alles.

BeanPip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 11:36

Super fijn deze antwoorden! We hebben nog een lange weg te gaan en hier kan ik zeker wat mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 11:45

Een betrouwbare hooileverancier die ruwvoer van goede kwaliteit en in voldoende hoeveelheden heeft. En de mogelijkheden om dat, thuis of bij je leverancier, op te slaan.

Omheining. Als het je eigen omheining is en je het kunt betalen zou ik voor kunststof gaan met een stroomdraadje aan de binnenkant.

En verder de gewone dingen als kruiwagens (aparte voor uitmesten en voor hooinetten), uitmestgereedschap, hooinetten, waterbakken, klein spul voor onderhoud zoals bezems. Denk ook na over hoe je de boel inricht bij lange, natte periodes en/of vorst en sneeuw, bij voorbeeld door een gedeelte vlak op te laten vriezen zodat je paarden daar op kunnen als het vriest.

Verder heb je het onderhoud aan eventuele struiken en bomen om of in je wei. En aan de weide zelf, als je dat zelf wil doen, en anders een boer of loonwerker in de buurt vinden die voor je kan prikken/mesten/kalken, afhankelijk van wat je grond nodig heeft.