Kalk weggespoeld door vele regen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floortje_NL

Berichten: 185
Geregistreerd: 13-05-23

Kalk weggespoeld door vele regen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-24 16:38

Afgelopen oktober hebben wij 660kg kalk gestrooid in onze boomgaard van 2200m2. Dat komt neer op 1kg per 3,5 m2 of 2800kg/ha en is een behoorlijke grote hoeveelheid.

Helaas hebben wij nog steeds veel last van diverse hardnekkige onkruiden die zich ook niet kapot laten spuiten met genoxone (2,4-D 93 g/l en triclopyr 103,6 g/l).

Vooral de hondsdraf en ereprijs beginnen enorm uit de klauwen te lopen en worden niet gegeten door onze alpaca's, kippen en geiten. Ze hebben zeker 1/4 van het perceel in hun macht gekregen :(

We zitten op kleigrond in rivierengebied.

In hoeverre is het mogelijk dat door de extreme regenval het grootste deel van onze kalk is uitgespoeld?

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Kalk weggespoeld door vele regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 16:49

Door de vele regen is overal de grond zuurder geworden. Ik heb in najaar en voorjaar kalk gestrooid en zat echt net mooi qua zuurgraad. Hoor iedereen er over hier.

Floortje_NL

Berichten: 185
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-24 19:05

MarjanB schreef:
Door de vele regen is overal de grond zuurder geworden. Ik heb in najaar en voorjaar kalk gestrooid en zat echt net mooi qua zuurgraad. Hoor iedereen er over hier.

Bekend probleem dus :\

We gaan morgen een kleiner stuk als test voorzien van een nieuwe dosis kalk. Grond is nog zeiknat dus hopelijk heeft dat effect.

Pipapaardje
Berichten: 9
Geregistreerd: 31-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 20:05

Ereprijs is niet per se een teken van een zure bodem toch? Vraag me af of bijkalken dan zinvol is.
Hoe erg is het dat er ereprijs en hondsdraf staan (oprechte vraag, niet bekend met het reilen en zeilen van een commerciële boomgaard)? Kan me voorstellen dat ze helpen met het aantrekken van de benodigde bestuivers.

Heb je het pH van de bodem gemeten?

Miriam91

Berichten: 2882
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 20:28

Hondsdraf is wel een heel groot probleem in je grasveld. Dat kruipt overal tussen, groeit razendsnel en is moeilijk te verwijderen. Ik snap dat je dat weg wilt hebben. Helaas geen tips, maar ik lees even mee

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 21:53

Door de vele regen is het juist aan het verzuren.
Zou nog een keer strooien. ( Ik heb toevallig vandaag 1 deel gedaan. Trekt met het water zo de grond in

Floortje_NL

Berichten: 185
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-24 23:57

Pipapaardje schreef:
Ereprijs is niet per se een teken van een zure bodem toch? Vraag me af of bijkalken dan zinvol is.
Hoe erg is het dat er ereprijs en hondsdraf staan (oprechte vraag, niet bekend met het reilen en zeilen van een commerciële boomgaard)? Kan me voorstellen dat ze helpen met het aantrekken van de benodigde bestuivers.

Heb je het pH van de bodem gemeten?

Ereprijs woekert heel erg maar is gelukkig niet giftig.

Hondsdraf is echt rampzalig. Licht giftig, woekert met uitlopers en is compleet ongevoelig voor maaien of genoxone _-:(

We hebben geen commerciële boomgaard hoor. Fruitbomen gebied dus is hier vrij gebruikelijk dat er een oude boomgaard in de tuin staat :+

We hoeven ook zeker geen golfveldje. Er groeit hier vanalles aan kruiden en hebben sinds 2 maanden ook een bijenvolk staan van een imker. Maar het moet wel beheersbaar en in balans blijven.

Ph heb ik afgelopen najaar gemeten maar waarde niet onthouden :+

Floortje_NL

Berichten: 185
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-24 23:59

StalNollie schreef:
Door de vele regen is het juist aan het verzuren.
Zou nog een keer strooien. ( Ik heb toevallig vandaag 1 deel gedaan. Trekt met het water zo de grond in

Gaan we morgen doen +:)+

Heb 100kg staan voor de 200m2 waar de kippen lopen. Zou dat genoeg zijn := ~~}>

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Kalk weggespoeld door vele regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:03

25 kilo word aangeraden voor 250, m2

Floortje_NL

Berichten: 185
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 10:43

StalNollie schreef:
25 kilo word aangeraden voor 250, m2

Haha klopt. Maar onze boomgaard is zeker 30 jaar niet naar omgekeken. Enige onderhoud wat er gedaan werd is gevallen takken rapen en 2x per jaar een zitmaaier en overheen.

De afgelopen jaren hebben we de meeste ellende zoals braam (met wortelkern zo dik als een boom), de vele disteles en brandnetels onder controle gekregen en nu is het de beurt aan de kleine kruipers. Daar doen we niets tegen met een schep of aanstippen met gif. Kalk is het enige wapen en als we zien wat er wel en niet groeit dan is daar een flink tekort aan.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kalk weggespoeld door vele regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:47

misschien een koppel varkens laten lopen? Halen de hele boel overhoop, inclusief wortels. En daarna varken in de vriezer :) Helpt zelfs perfect tegen Japanse duizendknoop

BigOne
Berichten: 38694
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kalk weggespoeld door vele regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:57

Inderdaad , kijken of je een paar scharrel varkens kunt krijgen, mijn zwager had een halve hectare zwaar verwaarloosde weidegrond . Zes van die bruine varkens erin en alles schoon.

SparklingApp

Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 11:02

Ik zou wel tussendoor even testen hoe de ph waarde nu is.
Als je in één keer zoveel kalk aanbrengt dan help je ook wel een groot deel van je bodemleven om zeep.
Aangezien ik lees dat je op zoek bent naar een functionele balans.
Beter kan je het in een paar keer aanbrengen en er zijn ook producten te vinden met langzaam vrijkomende kalk om het bodemleven te sparen, want dat kan gewoon niet goed omgaan met grote schommelingen.

Floortje_NL

Berichten: 185
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 16:07

SparklingApp schreef:
Ik zou wel tussendoor even testen hoe de ph waarde nu is.
Als je in één keer zoveel kalk aanbrengt dan help je ook wel een groot deel van je bodemleven om zeep.
Aangezien ik lees dat je op zoek bent naar een functionele balans.
Beter kan je het in een paar keer aanbrengen en er zijn ook producten te vinden met langzaam vrijkomende kalk om het bodemleven te sparen, want dat kan gewoon niet goed omgaan met grote schommelingen.

Ja dat is ook iets om bij stil te staan +:)+ . We hebben vanmorgen 50kg op 220m2 gestrooid. Over 2 weken wil ik er wat kunstmest op doen en van de zomer in een natte periode nog een keer kalken. Dat is een afgezet stuk van de boomgaard waar onder andere de kippen lopen en wordt ons experiment stukje om tot een goeie tactiek voor de rest van de boomgaard te komen.

Heb je tips voor ph testen? Ik heb het vorig jaar met teststrips van het aquarium gedaan maar vond ik erg onhandig.

Floortje_NL

Berichten: 185
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 16:13

@Kinke & BigOne; varkens komen er absoluut never nooit niet :=

Mijn man wil ze wel graag en ik vind ze super leuk maar ik ben na jaren ploeteren en behelpen zo allergisch geworden voor modder.......laat staan op kleigrond -O-

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Kalk weggespoeld door vele regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 16:16

Ik zou over week of 4 pas kunst erop gooien.

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kalk weggespoeld door vele regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 16:27

Ik zou eerder kijken voor dierlijke mest. En de natuur wat tijd gunnen qua balans. Kunstmest put je grond ook uit op termijn.

Floortje_NL

Berichten: 185
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 18:50

belle_boef schreef:
Ik zou eerder kijken voor dierlijke mest. En de natuur wat tijd gunnen qua balans. Kunstmest put je grond ook uit op termijn.

Dierlijke mest verzuurt meer en dat is wat we nu net niet willen. Denk dat we met de kippen, alpaca's en geiten ook al best wat dierlijke mest hebben :+

SparklingApp

Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:53

Bij de welkoop kan je hele simpele testjes kopen voor de ph en die werken prima.
Kunstmest zou ik sowieso niet gebruiken als je op zoek bent naar balans en het bodemleven intact wil houden.

Floortje_NL

Berichten: 185
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 19:39

SparklingApp schreef:
Bij de welkoop kan je hele simpele testjes kopen voor de ph en die werken prima.
Kunstmest zou ik sowieso niet gebruiken als je op zoek bent naar balans en het bodemleven intact wil houden.

Oké daar zal ik eens kijken voor testjes.

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:02

Floortje_NL schreef:
belle_boef schreef:
Ik zou eerder kijken voor dierlijke mest. En de natuur wat tijd gunnen qua balans. Kunstmest put je grond ook uit op termijn.

Dierlijke mest verzuurt meer en dat is wat we nu net niet willen. Denk dat we met de kippen, alpaca's en geiten ook al best wat dierlijke mest hebben :+



Maar wel beter voor je bodemleven.

carika
Berichten: 1612
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Kalk weggespoeld door vele regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:06

Ik zou langer wachten tussen kalk en kunstmest.
Wij gebruiken hier schelpenkalk in de hoop dat het minder snel uitspoelt (zandgrond).
Schapen laten lopen in het najaar? Dan gaat het gras mooi kort de winter in en heb je natuurlijke mest.

Floortje_NL

Berichten: 185
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 20:37

Oké ik dacht dat er 2 weken tussen kalk en kunstmest moest zitten. Maar dan wachten we nog iets langer :)

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Kalk weggespoeld door vele regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:16

Van dierlijk mest verzuurd de grond weer dus zou nu ook voor kunst kiezen. Eens in de zoveel tijd kunst is echt (is mijn ervaring) beter voor je gras.

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:18

Heb je de hondsdraf al weleens met mcpa bespoten?
En is je weiland geverticuteerd?