(Bij)voeren tijdens weideseizoen - supplementen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanes_6
Berichten: 181
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

(Bij)voeren tijdens weideseizoen - supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 11:13

Hoi hoi,

Voor mij is het dit jaar de eerste keer dat mijn paard de weide op gaat.
Tot nu toe heb ik haar altijd een klein beetje bijgevoerd met slobber en daar deed ik dan haar supplementen in.
Morgen gaat ze de wei in en ben dan niet meer van plan om bij te voeren, maar enkele supplementen wil ik haar nog wel geven (zoals probiotica tegen mestwater en mastic horse enzo).
Maar hoe kan ik dat geven, als ik geen slobber meer ga geven?

Ze gaat overigens van de ochtend tot de late middag de wei op en komt in de avond weer op stal met ruwvoer.

Hoe doen jullie dat? En voeren jullie uberhaupt nog bij?
Ben een beetje zoekende wat kan en niet kan, daarbij uiteraard kijkende naar wat mijn paard nodig heeft of niet.

Hilde_
Berichten: 10752
Geregistreerd: 24-05-04

Re: (Bij)voeren tijdens weideseizoen - supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:14

Een beetje SluesliMix waar je het doorheen mengt misschien? Kun je ook gewoon droog geven en de supplementen makkelijk doorheen mengen. :j

Kirrietje
Berichten: 563
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:16

Ik geef standaard nog Hartog Digest bij, in de zomer dan een handje en in de winter meer. Hier doe ik ook altijd de supplementen doorheen.
Krijg ze ook nog brok? Wellicht kan je overleggen met de stal dat de supplementen bij de avond portie gegeven worden als je het in een bakje klaar zet.

Vanes_6
Berichten: 181
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Re: (Bij)voeren tijdens weideseizoen - supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 11:18

Oke, dus in principe zou ik haar slobber dus een klein beetje kunnen blijven geven met de supplementen erin?

Ze krijgt basisbrok nu, maar ga binnenkort afbouwen en dat vervangen voor de metazoa fit right.
Ik heb haar wel eens de supplementen gegeven in muesli, maar dan ging ze altijd een soort van niezen en briezen ervan. Dus droog is het niet zo'n succes.

Ze krijgt nu verder ook een klein beetje metazoa muscle fit voor de eiwitten maar daar ga ik mee stoppen als ze op het land staat, want dan krijgt ze al genoeg eiwitten binnen denk ik zo.

Hilde_
Berichten: 10752
Geregistreerd: 24-05-04

Re: (Bij)voeren tijdens weideseizoen - supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:20

Ja een klein beetje slobber alleen voor de supplementen kan zeker, wel zo makkelijk als dat nu goed wordt gegeten. En een bakje klaarzetten met supplementen erdoor werkt ook fijn, kan inderdaad ook goed door een ruwvoermix!

Vanes_6
Berichten: 181
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Re: (Bij)voeren tijdens weideseizoen - supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 11:24

De slobber eet ze heeeeeel graag maar wil ook echt voorkomen dat ze te dik wordt. Ze is nu niet TE dik, ik voel haar ribben nog als ik over haar flank aai, maar op het land zal dat wel snel gaan vermoed ik.
Had de afgelopen week al van 400 gr slobber, afgebouwd naar nu 200 gram. Dat kan ik dan ook nog halveren voor haar supplementen. Ik geef haar Nutrimash van Vitalbix trouwens.

Ik heb mijn supplementen idd altijd al klaar in bakjes, dat werkt lekker snel.

Ruwvoermix nog niet bekend mee. Is mssn ook een idee. Maar dat wordt ook droog gegeven toch?

tennan
Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: (Bij)voeren tijdens weideseizoen - supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:26

Droge dingen kun je ook een beetje vochtig maken hè? Dan plakt het er wel aan. Hier gaan de supplementen in een handje geweekte grasbrok.

Vanes_6
Berichten: 181
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 11:28

tennan schreef:
Droge dingen kun je ook een beetje vochtig maken hè? Dan plakt het er wel aan. Hier gaan de supplementen in een handje geweekte grasbrok.

:j +:)+

Amber_anne

Berichten: 6971
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:30

Ik heb hetzelfde, pony staat nu nog op de paddock en krijgt

Pavo vitalbix
Handje grasmix
1 klein kopje Alpen Grün mash
Lijnzaad brokjes
1 schepje gluco balance

Ze gaat over twee weken de weide op en denk dat ik dan alleen nog maar de
Pavo vital, lijnzaad brokjes en gluco balance ga geven met wat water er overheen. Als de supplementen niet genoeg plakken dan doe ik een half bekertje Alpen Grün mash erbij

RianneH

Berichten: 28290
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:31

Wil je ze zelf blijven voeren of door de stalbaas met de avondbrok?

Als je zelf voert kan je gewoon je korrels een beetje vochtig maken en daar de poeders doorheen mengen. Als de stalbaas de brokjes voert en het geen probleem is een voorgezet bakje in de voetbad te gooien zou ik het mengen met iets van olie.

Hier de paarden 24/7 op een PP en iedereen voert voor zich, of als iemand eens niet kan, voert de andere voor hen. Dus bakje klaar zetten, instructie erbij (scheutje water, pompje olie oid) in de voerbak, paard even achter een draadje en voerbak is zo leeg.

Vanes_6
Berichten: 181
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Re: (Bij)voeren tijdens weideseizoen - supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 11:34

Ik blijf wel zelf voeren, vind dat echt even een momentje voor ons samen :D

De stalhouder geeft in de ochtend en middag de basisbrok van stal en dat ga ik straks vervangen voor de metazoa fit right door bakjes klaar te zetten. Dat moet niet al te veel gedoe worden/zijn nml.

Maar de supplementen heb ik tot nu toe altijd in eigen beheer gehad, vind ik wel prettig werken.

RianneH

Berichten: 28290
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: (Bij)voeren tijdens weideseizoen - supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:35

Ohh dan is het helemaal makkelijk, gewoon je brokjes wat nat maken en de poeders blijven wel plakken :)