Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:48

Veel paarden vinden op s"nachts staan juist prettig.

Wij deden ze eerder weleens in de zomermaanden 24/7 buiten met schuilstal, eigenlijk altijd op stal zodra het weer slechter werd. Het grappige is dat als ze 24/7 buiten stonden de meesten tussendoor overdag toch graag een tijdje op stal wilden staan. Slapen en eten, om die twee redenen voornamelijk.

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:59

Bij mij staat ook alles nu ‘s nachts op stal. De paarden sowieso al omdat ze het prettig vinden om even van elkaar gescheiden te zijn om even goed te slapen. Voor mij prettig ivm individuele voer behoeften. Nu snap ik heus wel dat zij het ook prima zouden vinden als na een paar uur de deur weer open zou gaan maar dat gebeurt pas de volgende ochtend.

Mijn pony’s zijn na een blessure op stal komen te staan. Door de komst van de wolf in mijn omgeving heb ik ze na de revalidatie ook ‘s nachts op stal gelaten. Ook dat bevalt goed. Ze hebben er ook nog nooit zo goed uitgezien.

Zelf zie ik ze ook het liefst 24/7 eigen keus hebben maar soms werkt dat gewoon niet of zijn er andere redenen om anders te beslissen.

Mijn paarden vinden hun stal sowieso een fijne plek waar ze op de dag wanneer de deuren open staan ook vaak zijn te vinden.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:04

De stal en op stal staan wordt m.i. onnodig negatief weggezet. Het heeft zeker z'n pluspunten evengoed als dat 24/7 buiten minpunten heeft. Kijk naar je paard en maak er het beste van

DuoPenotti

Berichten: 29612
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:05

Ik had 2 veulens, bij de fokker 24/7 buiten en hier ook.
Wel oefende ik eens met binnen staan omdat ik dat bij de opleiding vind horen.
Dus als de smid kwam, gewoon zomaar even borstelen en leren op de poetsplaats vast staan.
En ja heb ze met heel erg spookweer met zware storm wel eens een nachtje binnen gehad omdat ik anders niet kon slapen :+

Op een gegeven moment kreeg 1 van de 2 echt verschrikkelijke voernijd bij brokjes geven buiten. Gelukkig niet met hooi.
Die vloog dan van de ene emmer naar de andere, graaide dan daar een hap uit en al rennend naar de andere emmer slikte ze dat zo door.
Ben ze toen met voeren elke dag even binnen gaan zetten.
En waar ze de eerste paar keer in de spijlen hing, had ze al heel snel door dat ze niks kon afpakken, maar ook dat er niets afgepakt werd. Wat een rust kwam er over dat paard met voeren. En ook over de ander, want die kon ook rustig eten nu.

Maar toen ze ruim 3 waren en ik wilde er ook meer mee gaan doen, wat meer in de hand.
En ik ben ze toen elke nacht binnen gaan zetten.
En waar ik al dacht dat er rust was door het apart voeren, is er toen nog meer rust gekomen.
Terwijl ze beide ook languit in het gras of in de schuilstal sliepen, waren ze blijkbaar ook op de hoede?

1 van de 2 heb ik uiteindelijk verkocht. En die ik nog heb staat heel graag binnen.
In de zomer voor de beestjes en pollenallergie in de winter omdat het waait en regent.

Lente en najaars herfstweer, dan zie ik dat ze graag buiten is.

Dus de overgang hier naar de nachten binnen is geen probleem geweest.
Maar dat komt natuurlijk ook door de gewenning als veulen al en later het daar voeren.

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:32

Mijn paard heeft op alle mogelijke manieren gestaan. Eerst als draver bij een profstrainer, 4 uur per dag buiten en dus 20 uur op stal. Als ze 's ochtends moest trainen stond ze nóg minder buiten of helemaal niet. Toen ik haar kocht ging ze direct van de ene op de andere dag naar 24/7 buiten en ze vond het geweldig. Ik was in eerste instantie bang dat ze bij het hek zou gaan treuzelen en naar binnen wilde, maar ze vond het heeeerlijk om buiten te staan. Helaas bleef ze maar afvallen, kreeg niet genoeg tijd/mogelijkheid te eten, en ze kreeg in 1 winter 2x koliek door te weinig drinken, daar heb je natuurlijk niet echt kijk op als ze 24/7 buiten staan.

Door verschillende aanleidingen (slecht in de kudde passen, slecht ruwvoer, etc) heb ik haar verhuist naar een kleine stal waar ze 's winters (oktober - april) 's nachts op stal staan tussen 19-07. En wat een verademing! Elke nacht lag mijn paard heerlijk languit in het zaagsel te slapen, dronk ze soms wel 30 liter water per nacht, kon ik haar zo veel hooi voeren dat ze de hele nacht rustig in d'r eigen tempo kon eten en eindelijk kwam ze op een goed gewicht en kreeg ze heeel veel energie terug. 's zomers staan ze wel 24/7 buiten op het land, helaas zonder schuilstal dus bij slecht weer gaan ze wel 's nachts op stal maar dat is prima. We zijn heel flexibel en toen ze een paar weken geleden liet merken dat ze heel graag weer naar buiten wou, hebben we ze weer 's nachts buiten gezet bij goed weer en dat werkt echt super. Nu staan ze weer een weekje 's nachts binnen, en dat vindt ze dan ook prima.

Ik ben dan vnl verhuist voor het slechte management op mijn vorige stal, maar voor haar was 's nachts op stal en 'unlimited' kunnen eten echt heel fijn en ik kreeg er een heel ander paard voor terug. :j

Beiden hebben zeker zijn voordelen en nadelen en je moet echt kijken naar wat bij je paard past. Ik ben zelf echt een groot voorstander van 24/7 buiten maar in deze situatie paste het gewoon niet bij mijn paard! Het feit is dat op de meeste stallen die 24/7 aanbieden de paarden snel dik worden en er dus minimaal ruwvoer gevoerd word. Dat werkt nou eenmaal niet bij mijn paard die juist wel heel veel nodig heeft! Ik sta nu super fijn op mijn huidige stal maar als de juiste kans komt zou ik zeker weer willen proberen om haar 24/7 buiten te hebben, evt met de paarden dan in eigen beheer / aan huis zodat je zelf alles aan kan passen aan de behoeftes van je paard(en) :)

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:42

Heb afgelopen winter noodgedwongen mijn paard van 24/7 buiten naar 's nachts op stal en overdag alleen op een paddock moeten halen.
In het begin vond hij het wel ok, kon hij mooi een beetje bijtrekken, maar na een aantal weken begon het toch te wringen. Hij mist het sociale aspect heel erg, en word daar echt een heel vervelend paard van. Ik denk dat als hij dat contact wel had gehad dat hij het wel prima had gevonden!

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:51

Alleen staan op een paddock zonder sociaal contact is dan wel weer gelijk het andere uiterste. Daar worden uiteraard maar weinig paarden blij van.

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:08

Sizzle schreef:
Alleen staan op een paddock zonder sociaal contact is dan wel weer gelijk het andere uiterste. Daar worden uiteraard maar weinig paarden blij van.

Dat vind ik ook een ander verhaal. Bij mij staan ze ‘s nachts op stal maar is er wel mogelijkheid tot sociaal contact en zicht op elkaar.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:08

Als ik het goed begrijp heeft het paard van MS_Midnight 24/7 helemaal geen direct sociaal contact.
Dat kun je uiteraard op geen enkele manier vergelijken met overdag samen in de groep en snachts op stal.
Bij mijn vorige paard merkte je totaal geen verschil tussen groepstalling of snachts alleen binnen, dat vond ze allemaal best. Maar als ze niet regelmatig/dagelijks op de wei in een groep kon dan werd ze in de omgang en met rijden volslagen neurotisch.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:20

Ik heb ze normaliter op stal. Ik heb ze een zomer 24 7 buiten gehad en dat was zoals je al zegt erg wennen voor ze. Maar ze passen zich zo makkelijk aan..
Let wel dat je er uitzonderingen bij hebt zitten. Denk aan paarden met allergieën. Of paarden met stalgebreken. Paarden die geen rust pakken buiten. En ga zo maar door.

Ik zou het gewoon doen. Gezondheid van een paard gaat voor neem ik aan :j

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:21

Verschilt er per paard. Die fries die ik had die deed je echt geen plezier er mee die de hele dag buiten te laten staan met regen. En sneeuw vond ie al helemaal niks. Dan stond ie voor het draad te mokken .

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:31

Ik denk dat het toch wel een kwestie van uitproberen is.

Wij hebben een kudde van 6 waarvan er 4 nog nooit een box hadden gezien die dicht ging en 2 die al 5 jaar 24/7 buiten Stonden.

Helaas iets met een wolf. Nu staan ze van 21.00 tot 9.00 op stal. Ver van ideaal maar ze hebben het wel geaccepteerd.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:46

Sizzle schreef:
Als ik het goed begrijp heeft het paard van MS_Midnight 24/7 helemaal geen direct sociaal contact.
Dat kun je uiteraard op geen enkele manier vergelijken met overdag samen in de groep en snachts op stal.
Bij mijn vorige paard merkte je totaal geen verschil tussen groepstalling of snachts alleen binnen, dat vond ze allemaal best. Maar als ze niet regelmatig/dagelijks op de wei in een groep kon dan werd ze in de omgang en met rijden volslagen neurotisch.



Daarom zeg ik er ook bij dat ik denk dat hij, als hij wel normaal social contact had gehad, het allemaal wel prima had gevonden. Helaas was het kiezen tussen twee kwaden....

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:56

Ik heb er twee van 24/7 terug op overdag buiten en ‘s nachts op stal gezet en ze hebben er geen moment moeite mee gehad. Mooi weer of niet, ik hoef ze nooit te halen en ze zijn graag binnen. :j Ik had er zelf meer moeite mee dan de paarden.

Cinnepin

Berichten: 8932
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:34

Mijn haf kon dag en nacht binnen en buiten staan, behalve bij sneeuw. ( heeft ijzers ). Nu zet ik hem in de nacht binnen, wel is zijn grote box open en kan hij in het overdekte voorgedeelte komen ( dit ivb met dreiging wolf )

Glossy2009
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:48

Mijn paard heeft aardig wat gewisseld
Van 24/7 buiten naar snachts op stal met wisselende tijden, vervolgens weer 24/7 buiten en later weer naar snachts op stal met bij slecht weer soms maar 5 uurtjes buiten en nu weer aan huis waarbij ze naar binnen gaat als het donker wordt en rond 6:30 weer naar buiten gaat.

Opzich heeft mijn paard daar nooit moeite mee gehad en ik heb ook het idee dat ze op stal wat rust vind. Alleen de laatste periode 24/7 buiten deed ze het niet goed maar dat kwam meer door de locatie en het (voer)beleid

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 12:39

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor alle uitgebreide reacties. Het heeft me zeker doen helpen met het maken van een keuze. Ik heb onverwachts een super fijn plekje voor hem gevonden dat echt de perfecte compromis is. Zomers lekker 24/7 op het land met waarschijnlijk max 4 paarden, swinters overdag op het land, snachts in een stal met uitloop. We moeten nog eventjes wachten tot de plek vrij komt maar ik kan niet wachten! Voor mezelf wel wat minder luxe, maar daar moeten we ons maar op gaan kleden. Daar krijgen we wel een heerlijk rustig plekje met veel ruimte voor maatwerk voor terug.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:56

Wat top. Fijn dat je zo mooi plekje hebt gevonden.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:11

Fijne update zeg! Klinkt als een heerlijk plekje en minder luxe daar wen je wel aan. :-)

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:17

Superfijn!

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:24

Mijn paard ging van 24/7 hit actief, naar 24/7 paddock paradise en op beide plekken viel hij gigantisch in aan het einde van de winter.

Hij staat nu zomer en winter de hele dag in de wei en in de nacht op stal. Dit is zo sinds 1,5 jaar en hij maakte zonder enig probleem de overstap naar in de nacht op stal.

Hij is nu 19 en sinds hij in de nacht op stal staat, valt hij helemaal niet meer in aan het einde van de winter. Hij heeft er nog nooit zo goed uitgezien als nu.

Dus, het kan. Ook al zijn ze altijd de hele dag buiten geweest, je kunt het aanpassen. Maar zorg wel dat hij voldoende buiten komt overdag. Mijne staat ialtijd van zons opgang tot zons ondergang buiten in de wei, zomer en winter. <3