Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Akshay schreef:Of je het wel of niet wil kopen moet je uiteraard zelf besluiten. Maar er wordt op heel veel graslanden gespoten tegen ''breedbladigen'' waarmee dus het ''onkruid'' eruit wordt gespoten.
De te gebruiken middelen hebben een goedgekeurde hoeveelheid en ''verlooptijd'' waarmee is vastgesteld dat de schade voor de eindgebruiker er niet is.
Je alternatief als je echt onbespoten en schadelijke kruiden-risico-vrij wil is denk ik een paar hectare in eigen beheer gaan bijhouden en zelf laten hooien nadat je alles hebt gewied met de hand..
Ik vraag me eigenlijk af hoe je tot deze uitspraak van de hooileverancier zelf dacht dat dit werd gewaarborgd?
tengeltje11 schreef:Idd, gras van onbespoten land wil je niet, daar zit vooral veel in wat je niet wil.
irmaz schreef:tengeltje11 schreef:Idd, gras van onbespoten land wil je niet, daar zit vooral veel in wat je niet wil.
Bijzonder, ik zie hier nooit boeren hun grasland spuiten. Hooguit het eerste jaar maar daarna nooit meer. Als er voldoende gemest wordt en je grasmat is goed dan groeit er nauwelijks onkruid dus waarom zouden ze dan spuiten? JJK groeit alleen op slecht onderhouden percelen.
Cioccolato schreef:Als je land kapot wordt gelopen (of gereden) komt er onkruid. Als dat er eenmaal is en je knippert een keer met je ogen heb je ineens heel veel.
Dus land waarop je alleeeeeen maar maait bijvoorbeeld, is er weinig onkruid. Maar met een spuit op je rug loop je ook zo een weiland door Als er weinig staat. Als het windstil is en geen regen voorspelt.
Dus land waar ook paarden op lopen zul je juist wel veel onkruid spuiten.. paarden maken alles kapot.
irmaz schreef:tengeltje11 schreef:Idd, gras van onbespoten land wil je niet, daar zit vooral veel in wat je niet wil.
Bijzonder, ik zie hier nooit boeren hun grasland spuiten. Hooguit het eerste jaar maar daarna nooit meer. Als er voldoende gemest wordt en je grasmat is goed dan groeit er nauwelijks onkruid dus waarom zouden ze dan spuiten? JJK groeit alleen op slecht onderhouden percelen.
parnassia schreef:Zeker kan je met goed management (wisselteelt akkerbouw), goede mengsels en goed beheer (idd, geen zware machines, schapen erop in de winter etc) zonder gif werken.
Anders zouden er geen biologische bedrijven bestaan en die worden ook echt niet blij van slechte opbrengsten / arme kwaliteit.
Gif spuiten is gemak, onwetendheid en ongezond.
tengeltje11 schreef:Sinds hoe lang? En wat voor soort grond?
Hoe hou je het bij?
Akshay schreef:@lindsey: graszaadoogst is iets heel anders dan een keer onkruid uit een weide spuiten hoor..?
.
Gebruikers op dit forum: Iris_Casper, SentiBot, Sting en 14 bezoekers