Doorgangen in de wei, welke opties om af te sluiten zijn er?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 22:25

Ik gebruikte de elastieken heel veel,ideaal met aan beide kanten een poortgreep.
Het hangt er zo in en als je het open wilt laten kan je ze er zo uithalen.
Hier gaat het al jaren mee en lubbert nog steeds nauwelijks en zo wel knopen we hem gewoon wat strakker want hij veert nog steeds in en uit.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 23:08

Geen spiraaldingen gebruiken!
Ik heb hier al mijn doorgangen op dezelfde afstanden. Een rol elastische stroomdraad van 50 m gekocht, even testen hoe ver ze uitrekken en dan een afstand nemen waardoor ze mooi op spanning staan.
Aan beide kanten van die poortisolatoren erop en de elastische draden maken met twee handvaten erop. Onderling uitwisselbaar en kan je makkelijk erafhalen.

De oproldingen van gallagher zijn ook erg fijn in gebruik, maar prijziger.

Hutcherson

Berichten: 7361
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 23:16

Ik had voorheen aan beide palen van de opening zoon rampskopje (zo noem ik ze, ze zijn al getoond in het topic)met elastiek (geloof me daar kan gewoon stroom op :+ )en aan beide kanten een handvat. Dan haalde ik het hele circus weg als het later open bleef. Had wel altijd elastiek in de openingen en bovenkantje lint. Lint gaat bijna niet stuk maar flappert in de wind. Draad is schadelijker maar ik wilde een soort middenweg op mn destijds huurweide. Nu heb ik weer lint en daaronder dubbel draad wat 60 cm van de grond hangt. Openingen volledig met elastiek.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 23:19

Hier ook elastiek met beide kanten poortgreep. Werkt perfect.

Daarnaast buitenrand heb ik dubbel draad. Binnenin enkel het hoogte draad, minder risico dat ze er met het voorbeen overheen slaan.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Doorgangen in de wei, welke opties om af te sluiten zijn er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 00:50

Hier ook soms elastiek en bij de minder gebruikte doorgangen heb ik bij sommige palen extra isolatoren erin gedraaid. De palen staan op een afstand precies zover zodat de draad in de extra isolator van de 'vorige' paal gehaakt kan worden. Als het net niet past gebruik ik een stukje strotouw waar ik de haak in hang.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 06:50

Hier hebben we alles gehad.
Oproldingen zijn super mooi...in het begin. Blijkt uiteindelijk altijd veel geld voor veel frustratie := Dus dat doen we niet meer.

Veren werken wel fijn maar idd. gevaarlijk vanwege staarten en opkrullen.

Elastiek (met ijzerdraadjes er doorheen gewerkt voor de stroom) werkt ook wel fijn, maar dat is natuurlijk ook best gevaarlijk omdat het niet snel breekt als er toch een keer 1 of andere oelewapper in vast komt te zitten.

Hier uiteindelijk dus gewoon als beste optie het draad (dik koord) van de afrastering door laten lopen, handgreep er aan. En terug klappen naar de vorige paal als je het openzet. Of als je niet exact dezelfde afstand voor elkaar krijgt, een extra paaltje plaatsen waar je de handgreep aan vast kan maken zodat alles goed strak blijft als je de poort open zet.

Het hele stuk er uit halen klinkt leuk, maar waar ga je dat dan laten? Kan je beter de draad gewoon terugklappen.

En bij Shetten en ander hoog uitbreek risico spul.... niet eerst een vermogen uitgeven aan heel veel draden boven elkaar maar gewoon meteen schapengaas plaatsen want daar komt je uiteindelijk toch wel op uit := Daar dan nog 2 schrikdraadjes voor tegen eventueel schuren, over- en doorheen hangen, en dan blijft het tenminste goed en netjes allemaal.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 08:37

Ik heb in de doorgangen die ik langer open heb gewoon aan beide kanten handvaten aan mn koord. Dan pak ik gewoon de hele doorgang eruit en doe ik hem er daarna weer in. Dan hangt er ook niks in de weg.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Doorgangen in de wei, welke opties om af te sluiten zijn er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 08:43

En dan is er iets aan de hand En wil je ff vlug de draad dichtmaken en kan dat niet.

Tenmiste zoiets zie ik hier wel gebeuren

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Doorgangen in de wei, welke opties om af te sluiten zijn er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:19

Ik heb daar in 3
Jaar werkelijk nog nooit last van gehad. Ik zou niet weten waarom ik die draadjes snel dicht moet kunnen doen als er iets gebeurt. De buitenste ring is een track en het binnenste is opgedeeld in losse stukjes van 17 bij 20 denk ik als een vorm van strookbegrazing. Wanneer ik ze open wil doe ik ze open en anders hang ik de draadjes er weer in. Het nadeel van open en draad terug halen is dat ze mogelijk tegen de stroomdraad komen en dan stroom laten weglekken. Ophangen doe ik niet. Ik heb er 1 die nogal snel geneigd is om zichzelf op te hangen in draden. Die heeft met haar handigheid al een paar keer bijna de been eraf getrokken. Of los op de grond, of eruit. Maar niet ophangen..

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:56

Ik sluit me bij al mijn voorgangers aan.

Maar wil wel even aanvullen op de oprol poorten: de variant die in dit topic staat is inderdaad een ... {:)-:( .... Werkt in het begin fantastisch en dan ineens niet meer en dan is het echt een drama met een lint wat nooit meer helemaal er terug in wil en vervlogens helemaal gesloopt is en niks meer doet.

Maaaaar! Ze hebben een nieuwe betere variant gemaakt en die werkt echt als een zonnetje: https://www.agrishop.nl/voss-farming-fl ... -lint.html

Door de haak te gebruiken kun je hem ook heel makkelijk af pakken en ergens anders op een soortgelijks haak ophangen. Ik gebruik hem om de rijbaan af te sluiten van de paddock en ben iedere keer als ik hem gebruik blij met de soepele 'zoef' die ik hoor als hem oprol.


Voor jouw vraag niet perse de meest voor de hand liggende oplossing denk ik. Die doorgang met 2 handvaten lijkt mij ruim afdoende.
tip: nummer je poorten en label de doorgangen, ze zullen uiteindelijke allemaal net een fractie langer/korter worden en anders zit je steeds te hannessen welk koord bij welke doorgang hoort.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Doorgangen in de wei, welke opties om af te sluiten zijn er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:36

ik heb vroeger de veer wel gehad, maar die zagen ze niet goed, met als resultaat dat als er een doorgang dicht zat die daarvoor open was geweest, ze er dwars doorheen liepen...

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Doorgangen in de wei, welke opties om af te sluiten zijn er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:28

Dat heeft de mijne ook eens gedaan, met als resultaat die veer in haar staart, en dikke paniek.
En kort erna nog eens gedaan en dan is die veer rond haar been gehaakt, liep ze in paniek rond met 10 meter uitgerokken metaaldraad in een lus rond haar achterbeen. Godzijdank heeft ze er niet op getrapt of rond een paaltje blijven haken, en heb ik ze uiteindelijk in een hoek kunnen corneren en het loshaken zonder verder gevolg...
Na dat incident zijn al die veren vervangen door elastische stroomdraden ... Ging op die weide met alle andere paarden al jaren goed, maar een brokkenpiloot pakt het wel ...

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:46

Nog nooit gelezen over die veer icm staart...
Ik had de flexigates, maar oprolmechanisme ging inderdaad erg snel kapot.
Ik heb nu 1 doorgang met als lage lijn zo'n veer (ze kunnen er bij mij niet in blijven hangen met staart, wat zijn de andere risico's dan?) en hoge lijn is elastiek. Allebei hangen volledig buiten bereik als ze open zijn, en lijnen zijn op standaard tijdstip dicht wanneer de pony's er niet bij in de buurt zijn.
En dan heb ik op een andere plek nog gewoon (stroom)draad met handvat. Zodra die doorgang open staat kan ik de draden naar achteren vastzetten dus daar hangt nooit iets los.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:20

pol013 schreef:
Ik sluit me bij al mijn voorgangers aan.

Maar wil wel even aanvullen op de oprol poorten: de variant die in dit topic staat is inderdaad een ... {:)-:( .... Werkt in het begin fantastisch en dan ineens niet meer en dan is het echt een drama met een lint wat nooit meer helemaal er terug in wil en vervlogens helemaal gesloopt is en niks meer doet.

Maaaaar! Ze hebben een nieuwe betere variant gemaakt en die werkt echt als een zonnetje: https://www.agrishop.nl/voss-farming-fl ... -lint.html

Door de haak te gebruiken kun je hem ook heel makkelijk af pakken en ergens anders op een soortgelijks haak ophangen. Ik gebruik hem om de rijbaan af te sluiten van de paddock en ben iedere keer als ik hem gebruik blij met de soepele 'zoef' die ik hoor als hem oprol.


Voor jouw vraag niet perse de meest voor de hand liggende oplossing denk ik. Die doorgang met 2 handvaten lijkt mij ruim afdoende.
tip: nummer je poorten en label de doorgangen, ze zullen uiteindelijke allemaal net een fractie langer/korter worden en anders zit je steeds te hannessen welk koord bij welke doorgang hoort.


Pol013: als je hem gebruikt om de rijbak af te sluiten, zet je dan nog een prikpaaltje o.i.d. in het midden? Of houdt hij hem strak over de hele breedte? Ik zou hem nl graag voor hetzelfde gebruiken, maar heb wel de hele lengte nodig en vraag me af of hij dan strak blijft hangen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:31

Dat is ook een irritatie-factor inderdaad, dat lint / koord uit zo'n cassette op een gegeven moment toch wat slap gaat hangen.

Of gedraaid, ook zo lelijk. En dat dan al vanaf het begin met een beetje pech.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:58

turtlelito schreef:
Pol013: als je hem gebruikt om de rijbak af te sluiten, zet je dan nog een prikpaaltje o.i.d. in het midden? Of houdt hij hem strak over de hele breedte? Ik zou hem nl graag voor hetzelfde gebruiken, maar heb wel de hele lengte nodig en vraag me af of hij dan strak blijft hangen.


Nee, bij mij hoeft hij maar een meter of 7 te overbruggen. Het zit in de hoek van de bak.

20 meter gaat hij vrij zeker wapperen in de wind zonder ondersteuning denk ik.