Ijzeren poort paardenwei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oretha

Berichten: 3429
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Ijzeren poort paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 09:49

Hoi allemaal

Is er iemand die ervaring heeft met een ijzeren weidepoort?

Wij zitten eraan te denken deze te plaatsen voor de ingang van de wei. Het staat netjes en dan hoeven we niet iedere keer 3 handgrepen open te doen.

Mijn angst is dat paarden met hun benen vast komen te zitten in zo'n hek. Aan de andere kant denk ik weer, ze worden niet voor niets gemaakt en zie ze ook regelmatig bij de weides.

Heeft hier iemand ervaring mee?


Afbeelding

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Ijzeren poort paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:51

Op mijn stal in limburg hadden we een ijzeren hek.. Nooit iets geks mee gezien/meegemaakt..

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Ijzeren poort paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:53

Zo'n uitschuifbaar hek heb ik tussen mijn paddock en bak die dan vaak open staat. Ik zou eerder voor een hek gaan die niet uitschuifbaar is. Ik heb die van mij een jaar en hij is op verschillende plekken roestig en ik vind hem gammel. De paarden laten het hek met rust.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:54

Jaren gehad, nooit geen problemen gezien. Was een vaste. Dus niet uitschuifbaar. Een groene. Wat ik wel het nadeel vind is dat ze erg zwaar zijn dus ze gaan afhangen. Als je een keer fysiek niet lekker in orde bent zoals ik nog wel eens heb dan vind ik ze wel zwaar.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:59

ja vroeger ook gehad, er hadden er een wiel aan 1 kant onder zodat het makkelijker open ging.
wel stroomdraad er voor want de paarden gebruikten het om tegen aan te schuren.
en eens een jaarling gehad die er overheen wilde en dat niet lukte en bleef hangen :+

ik vind ze dus gewoon niet handig.
ik zou dan liever kiezen voor stroom opening :j

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ijzeren poort paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:09

Wij hebben op de pensionstal waar ik sta dit soort hekken in het land en de paddock. Zie er eigenlijk weinig mee gebeuren, zelfs als er eentje ongeduldig hij het hek staat te maaien met de voorbenen.

Heb wel eens een Tinker gezien die expres zijn voeten in zo'n hek zette om te krabben in de kootholtes. Juist doordat die gaten best groot zijn kunnen ze er ook vrij makkelijk weer uit.

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:11

Ik heb hier allemaal gegalvaniseerde weidehekken. 4,5 en 5 meter breed naar de wei, en 2,5 meter breed naar de paddock.
Als er groot materieel doorheen moet (loonwerker met meststrooier, dat soort spul) neem dan iig 4,5 breed. Dat spul van de loonwerkers wordt steeds breder. Je snapt niet dat het nog de openbare weg op kan en mag.

Er staat er hier wel eens 1 'harp' te spelen met de spijlen, maar de openingen zijn groot genoeg dat ze hun benen er ook gewoon weer uit halen. En na 1 keer hebben ze dat dan ook wel weer gezien.

Qua afhangen: de 4,5 en 5 meter hekken hebben hier een funderingsbalk onderdoor, die hangen prima.
De 2,5 meter hekken hebben dat niet, maar die zakken ook niet.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Ijzeren poort paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:25

Ik heb er ervaring mee op vorige stallen. Ik vind ze lomp en onhandig als directe opening naar een wei. Als afsluiting van een erf of als einde van een sluisje bij de wei is het nog weer anders. Maar met paarden in een groep, waarbij er soms andere paarden graag mee willen vind ik zo’n groot hek al gauw gehannes. Je wil je eigen paard niet klem maar ook geen paarden die mee gaan :+ Draad haal je veel makkelijker achter je eigen paard langs.

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:26

Bij ons op stal hebben ook alle weides en paddocks deze hekken. Heb er nog nooit iets mee zien gebeuren.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:32

Wij hebben deze variant bij het weiland (was hier net opnieuw ingezaaid). Als de paal waar het hek aan hangt voldoende sterk is, dan hangt het niet heel snel. Een wiel eronder kan helpen, maar als het heel modderig wordt, dan werkt het juist tegen. Ik doe er straks wel een draadje voor tegen het schuren.

Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ijzeren poort paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:40

Wij hebben altijd hekken gehad bij weilanden en nog steeds bij de paddocks. Ik vind het veel fijner.

Het draad wat we nu bij de weides hebben vind ik vervelender. Ja, je kan het sneller achter paard langshalen als de rest mee wil, maar dat waarderen ze hier ook niet, want stroom dus ze willen niet in de buurt van draad komen.
Juist met 1 paard eruit halen vind ik hek alsnog fijner. En de rest gewoon wegsturen. Pas als je er meerdere tegelijk meeneemt wordt het lastiger, maar dan is ook draad vervelend. :')

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:42

Op zich niets mis met die hekken, maar ze zijn idd zwaar en gaan vaak doorhangen. Op mijn ex-wei had ik er ook een wiel aangezet.
Verder is het aan te raden om er een stroomdraad voor te spannen om de paarden er bij weg te houden.
Als je niet vaak het hele hek open hoeft te doen voor groot materiaal, maar er alleen of met paard door wilt zou dit een mooi alternatief kunnen zijn; https://www.agrishop.nl/voss-farming-we ... uoEALw_wcB

Ik heb deze hekken/paneeldelen nu op verschillende plekken staan en die werken fantastisch. De deurtjes zijn 120 breed en dus groot genoeg voor mens en paard, makkelijker als er meerdere paarden staan te drammen, licht in gewicht en gaan dus makkelijk naar beide kanten open/dicht. Terwijl als het moet kun je het hele hek aan de kant tillen voor de totale doorgang.

3heathcliff5
Berichten: 448
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:52

Wij hebben ook zulke hekken. Over het algemeen gaat dat gewoon goed. Toevallig is het bij mijn paard een keer wat minder goed gegaan. Die was toen niet geheel foutloos over het hek heen gesprongen en had met z’n achterbenen tussen de bovenste spijlen gezeten. Het hek heeft gelukkig wel wat meegegeven, waardoor hij zelf los is gekomen. De bovenste spijlen waren ieder een kant op gebogen. Mijn paard zelf had wonder boven wonder weinig schade. Die had alleen een spreekwoordelijke schram en bult.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:53

Hier ook hekkens. Hangen er wel een snokdraadje voor omdat ze hier vlug door hadden dat daar geen snok op zat en dan bv lekker je kont wrijven aan zo’n ding is leuk voor hen, maar niet voor de scharnieren van de poort.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Ijzeren poort paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:01

Mijne heeft jaren op het weiland gestaan met bij de poorten een ijzeren hek. Nooit problemen gehad met benen erdoor oid.

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:13

Ik heb er dus wel eentje gehad die met de benen vast is komen te zitten in het hek. Maar dat was een ander soort hek. De spijlen zaten wat dichter op elkaar. Die jij hierboven laat zien kunnen ze wel doorheen met de benen maar niet vast komen te zitten.
Ik sla mezelf nog steeds voor mijn hoofd dat ik hier nooit bij nagedacht heb toen. Een soort jeugdige onbevangenheid denk ik. Was mijn beste paard.

Edit: hier leek hij op en dan kunnen ze met de hoeven erdoorheen schieten aan de onderkant. En die krijgen ze er dus niet meer uit. Ik lees nu dat dit meer een schapenhek is.
https://bouwproducten.hardeman.nl/media ... height=485

Was een regelrechte nachtmerrie.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Ijzeren poort paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:17

jaren gehad, nooit problemen mee gehad. Ook bij ons hing er een snokdraadje voor.... omwille van het schuren.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:17


Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:21

Hier ook een ijzeren hek. Ze kunnen met de hoeven niet tussen de vakken komen. Bevalt goed! Zit hier aan een grote biels vast dus van doorhangen geen last.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marieke1495 op 09-03-24 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:23

DuoPenotti schreef:
Suzanne
Was net een foto aan het zoeken maar zie dat je er al een hebt geplaatst.

https://tuinhoutmarkt.be/productfoto/800x600/1473_1.jpg

Dat zou ik ook niet durven.
Uit de OP wel


Ja zo eentje was het er ongeveer. Nee nu durf ik dat ook niet meer. Maar ja, kon ik de tijd maar terugdraaien. Niemand heeft me ook daarvoor gewaarschuwd toen. En ik zag er geen gevaar in.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:24

Die van mij zit ook aan een biels maar ze gaan toch hangen. Ze zijn ook wel erg zwaar moet ik zeggen. Hier schuren ze niet aan het hek maar wel aan de biels als ze de kans krijgen.

Zo probeer ik nu mijn stal eigenaar uit te leggen dat paarden en schapen gaas met van die vierkante openingen een heel slecht idee is. Ze hebben hun gaas vastgeknoopt aan mijn stroomdraad. Super handig. Als er 1 door de draad schuift zitten ze vast in dat klote gaas. Begint het eindelijk weer op te drogen, kunnen ze daarom de track weer niet op..

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:54

Suzanne F. schreef:
DuoPenotti schreef:
Suzanne
Was net een foto aan het zoeken maar zie dat je er al een hebt geplaatst.

https://tuinhoutmarkt.be/productfoto/800x600/1473_1.jpg

Dat zou ik ook niet durven.
Uit de OP wel


Ja zo eentje was het er ongeveer. Nee nu durf ik dat ook niet meer. Maar ja, kon ik de tijd maar terugdraaien. Niemand heeft me ook daarvoor gewaarschuwd toen. En ik zag er geen gevaar in.


Ja heel verdrietig :knuffel:

Zie het ook wel eens als tussen afscheiding van boxen.
Ook zo eng.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ijzeren poort paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:27

Hebben wij ook, wel zo afgehangen dat ze vanzelf weer dicht gaan. En altijd 1 stroomdraad bovenlangs . Al 35 jaar en geen problemen mee.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ijzeren poort paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:51

Geen problemen mee, maar ze konden er of niet bij of er zat van dat schapengaas in het onderste deel. Wel waren ze antidiefstal opgehangen, dus bovenste scharnier andersom (pin naar beneden).
Voor ingang trouwens 2 kortere genomen en paal in pvc buis er tussen om alles netjes vast te zetten, normaal was 1 hekje open nl genoeg.
Als de paarden er bij kunnen zou ik inderdaad een stroomdraad er voor (en misschien ook wel boven) willen. Onder is optie ivm honden, etc., maar dat hangt van de situatie daar af en hoe hoog het hek boven de grond hangt.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Ijzeren poort paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:39

ik heb exact het hek van de foto en ben er erg tevreden over. Lichtgewicht en stevig. Wel heb ik er zelf een draad boven gespannen omdat mijn paard er anders over heen gat hangen. Dit draad kan ik dus ook snel weer dicht doen als ik 1 van mijn paarden eruit wil halen