Cap verplichten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:43

Bij ons op stal (pensiondeel + manegedeel) is het in de manegelessen voor iedereen verplicht om met cap te rijden, de pensionklanten mogen dat echter zelf weten, dat is inderdaad de eigen verantwoordelijkheid. De jonge pensionklantjes rijden ook allemaal met cap, maar dat is eerder verplicht door de ouders... En ik vind het wel goed geregeld zo eigenlijk! Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:58

Bij ons is het niet verplicht.
Ik draag wel een cap als ik op een jong of vreemd paard zit, maar op Kawa niet (behalve in het bos)

En bij ons staan ook 2 dravers in training
Moet er dan ook een cap gedragen worden als je in die sulky zit?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 20:42

runningkawa schreef:
En bij ons staan ook 2 dravers in training
Moet er dan ook een cap gedragen worden als je in die sulky zit?


Dat is bij mij niet aan de orde.
Ik zit er toch hard over te denken om het dragen van een cap verplicht te stellen voor de "manege" ruiters. Ze rijden tenslotte op mijn paarden, dus ik ben uiteindelijk verantwoordelijk.
Pensionklanten zullen het dan zelf moeten beslissen, maar zij tekenen dan wel voor eigen verantwoordelijkheid. Heeft iemand misschien een voorbeeld van een dergelijk contract?

Ik weet dat een cap niet altijd ongelukken kan voorkomen. Maar in veel gevallen beperken zij deze wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:44

Sorry, was voor mij ff een algemene vraag voor diegene die zeggen dat een cap van de verzekering moet.
En dit schoot me ineens te binnen.

En denk verder ook aan verplicht stellen van degelijk schoeisel als je ook een cap verlicht stelt.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:46

Ik heb het bij mijn ziektekostenverzekering nagevraagd en het maakt niks uit of ik wel of geen cap op heb.
Brommerhelm en autogordels zijn bij wet verplicht, dan is het een ander verhaal, de cap is dat (nog?) niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:47

Dat dacht ik dus ook Margreet, maar het werd me hier laatst toch ff heel anders duidelijk gemaakt en had niks te maken met wel of niet verplicht.
Maar ook ik kan dat niet geloven als het niet verplicht is.
Ja, ik ben eigenwijs Lachen

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:50

Ik heb het puur over mijn eigen ziektekostenverzekering he, hoe het zit met de WA verzekering van de manege-eigenaar etc. weet ik niet.

Ik krijg mijn behandeling dus wel vergoed, maar hoe het zit met iemand aansprakelijk stellen voor emotionele schade, andere financiële consequenties etc. kon wel eens afhankelijk zijn van wat er aan contracten is opgesteld.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 10-03-04 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22336
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:50

Citaat:
Brommerhelm en autogordels zijn bij wet verplicht, dan is het een ander verhaal, de cap is dat (nog?) niet.

ze zijn er al jaren mee bezig, maar het is nog steeds niet verplicht voor de verzekering.

ik duw iedereen die op mijn paard stapt wel een veiligheidshelm op z'n kop, want ik blijf verantwoordelijk.

Als ik een manege zou runnen, zou ik het zeker verplicht stellen, evenals veilig schoeisel, zoals RK ook noemde. Ik zie nog dagelijks kinderen met gympies op pony's en paarden rondcrossen Lips are sealed

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:57

Bij ons is het ook niet verplihct! ik rij af en toen zonder maar dat moet ik niet tevaak doen, heb ik boze ouders Haha!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:59

Ik vind het niet onverstandig om het voor iedereen te verplichten. En zeker voor mensen onder de 18.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:00

Voor je iegen stal zou ik het allemaal eens overleggen met je verzekerings adviseur.
Dan weet je tenminste echt waar je aan toe bent.
En dat dan ook schriftelijk vast laten leggen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 21:17

Ik ga dit morgen zeker aankaarten. Ik ben erg benieuwd hoe dit op andere stallen geregeld is, vandaar dit topic. Ik zie dat het enorm verschilt...

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:06

Op de pensionstal waar ik sta is het dragen van een cap niet verplicht
Ik zou het helemaal niet erg vinden als het wel verplicht zou worden. Al is het alleen maar voor de veiligheid
Zelf draag ik geen cap (ja ik weet het, heel stom Schijnheilig ) maar als ik daartoe verplicht wordt zou ik het dus wel doen, het is bij mij gewoon laksheid om dat ding niet op te zetten. Terwijl ik al genoeg heb meegemaakt waardoor ik weet dat ik eigenlijk een cap moet dragen Bloos
Denk wel dat als ik een eigen stal zou beginnen dat ik het verplicht zou stellen

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:21

Amvbeek schreef:
op de manege heb ik heb altijd op want daar is het verplicht en als ik buiten ga rijden heb ik hem ook altijd op. maar als ik thuis in de bak rij dan moet ik eerlijk bekennen dat ik meestal mijn pet op heb. dat neemt beter zweet op. die cap die jeukt zo als je gaat zweten.


Als je met pet rijd kan je toch net zo goed een cap opzetten? Zie het nut nooit zo van met pet rijden...Tegen de zon ofzo??

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:21

Op mijn werk is het voor iedereen verplicht.
Dat vind ik heel goed.
Waar ik mijn paardje heb staan mag iedereen die boven de 18 is met een eigen paard vrijrijden zonder cap.
iedereen moet het natuurlijk zelf weten maar van mij mag het verplicht worden.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:25

Bij ons op stal is het niet verplicht om met cap te rijden.
Ik ben de enige (van de 25 mensen) die met cap rijdt.

De manege waar ik vroeger gelest heb, is het nu wel voor iedereen verplicht. Vind ik ook terecht. Zo laat je als houder zien dat je je toch wel een beetje verantwoordelijk voelt voor je klanten.

Farjen

Berichten: 8030
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:26

Voor een manege: Zeker verplichten! Ook al zijn ze 40 jaar oud die mensen, stel dat er kleine kinderen komen, dan denken ze dat een cap niet nodig is want ze hebben die en die zonder cap gezien..

Bij ons op stal is het niet verplicht, maar daar zijn natuurlijk ook alleen maar eigen paarden. Op je eigen paard kan je beslissen wat je doet.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:40

Ik denk dat het vooral belangrijk is als stalhouder om jezelf veilig te stellen van eventuele schadeclaims. Natuurlijk kun je iemand die op zijn eigen paard zit niet zo heel makkelijk verplichten een cap te dragen, ook al zijn het de stalregels, er zal wel kritiek op komen.
En wat een ieder op zijn eigen paard doet buiten het erf is natuurlijk zowiezo voor eigen risico. Maar als iemand ook op stal persé zonder cap wil rijden is het misschien verstandig om op papier te zetten dat de stalhouder dan in elk geval niet verantwoordelijk is voor letsel dat voorkomen had kunnen worden door het dragen van een cap.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:46

Ik heb mijn paarden thuis staan, maar wordt door mijn ouders verplicht een cap te dragen.
Ik stap zelf ook niet snel zonder cap op het paard hoor.
Bij ons op de vereniging is het dragen van een cap ook verplicht, al wordt het nog wel is niet gedaan...

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:00

bij ons op de manege half eigenlijk. ... de meeste ruitertjes die elke week lessen hebben/moeten een cap op.. maar de de volwassen doen dat niet altijd.. soms komen er camping gasten en die doen ook geen cap op.. maar ik ben verstandig.. en draag altijd mijn cappie op!! OK dan!

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:06

bij ons is een cap onder de 18 verplicht als je ouder wordt moet je het zelf weten maar de meeste hebben wel een cap.
ik zou het als ik jou was zeker onder 18 jaar verplicht stellen en daarna b.v. op bepaalde paarden of met buitenrijden ook.

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:11

bij ons op de pension stal meot je t zelf weten.. opd emnage is t echter voor idereen verplicht!
iedre gelijke rechten en plchiten.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:23

Cap verplicht bij ons! Anders zijn wij niet verzekerd. Zeker omdat het geen eigen paarden of pony's zijn... Zelfs 18+ rijden hier rond met een cap..

Wij waren 5 jaar geleden 1 van de eerste manege's in de regio die het verplicht stelde voor 18+

Het is ook voor jezelfd een stukje veiligheid, jij bent tenslotte de eigenaar van de paarden/pony's

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:39

Onze manege is nu fnrs goedgekeurd ofzo, dus in de les moet IEDEREEN een cap op. Als je buiten de lessen zonder cap wilt rijden, moet je daarvoor een contract ondertekenen. Als je nog geen 18 bent moeten je ouders dat doen. (Zou ik dus nooit voor m'n kind doen, straks valt ie en heeft ie hersenletsel ofzo, vergeef je jezelf toch nooit?)

kiekje

Berichten: 116
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:56

Bij mij op de manege is het zo in zow verplicht als je in de manege rijd en voor pension is het verplicht tot 18 jaar end aarna moet je een contract tekenen als je zonder wilt rijden.
Als je als pensionklant op een ander paard gaat dus niet op je eigen paard is het ook verplicht om een cap op te doen.
groetjes kiekje