paard en op vakantie gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

paard en op vakantie gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 12:16

Hoe doen jullie het met de zorg voor je paard i.r.t. vakantie?

Ik heb een Brokkenpiloot, die elke paar dagen wel een wondje heeft die iemand moet desinfecteren. Ik kan natuurlijk stalgenootjes vragen of zij kunnen ondersteunen en ik ga ook echt niet 2-3 weken weg... maar ben dan bang dat iemand een wondje over het hoofd ziet, ik er niet ben en dan zit ik uiteindelijk met hoge dierenartskosten (afwachten in verleden was elke keer hoge kosten).

Hoe doen jullie dit?

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:21

Als we kort weg gaan voert en controleert mijn buurvrouw en als we langer weg gaan (ik ga gerust 3 weken) dan komt mijn moeder in ons huis om op te passen.
Ik maak me geen zorgen over wondjes, die hebben ze heel enkel wel eens, maar eerlijkheidsgehalve doe ik helemaal niets met kleine wondjes. Mocht er wat ernstigers zijn (mijn moeder is geen paardenmens) heb ik een paar mensen dichtbij wonen die wel veel van paarden weten en die dan wel bijspringen.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:29

Wat dacht je van niet op vakantie gaan ? :+

Als je blijkbaar niemand je paard voldoende toe vertrouwd moet je misschien de keuze maken om er zelf voor je paard te zijn.

noordje

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: paard en op vakantie gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:55

Wij hebben altijd oppas in huis voor de hond en de paarden.
Heb ook altijd 'back-up' van vrienden die ervaring hebben met mijn paarden.
Er is nog nooit wat gebeurt. Kwestie van vertrouwen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: paard en op vakantie gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:58

Mijn stalklanten vertrouwen gewoon mij als pensionhouder, sommigen zie ik zelfs jaren (!) niet. Als er iets is stuur ik wel.
Voor mezelf… ik betaal iemand die ik ken 150 euro per week om op te passen en ook mijn moeder komt dan regelmatig langs om eten te weken en eens te kijken.

Kleine wondjes doe ik overigens niets aan. Als het open is hooguit wat isobetadine of zilverspray.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:00

Ik heb de paardjes aan huis en ga inderdaad zelf niet weg....maar als je een paard in pension hebt staan zal er toch wel een mogelijkheid zijn om de verantwoording even een paar dagen uit handen te geven?

De staleigenaar zal best wel een oogje in het zeil willen houden en je stalgenoten toch ook wel als je je ongerustheid kenbaar maakt?
Gewoon vragen!

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:00

Wij gooien ieder jaar pony 4 weken het land op. Lekker even paard zijn en vakantie voor ons. Werd door manege eigenaar regelmatig gecontroleerd en door eigenaren van de andere paarden in de kudde. Pony vond het werelds! En wij hadden na afloop van de vakantie de grootste moeite pony weer van het land af te krijgen, die wilde niet terug naar huis. Win-win situatie, alhoewel pony de laatste 2 jaar altijd naar een ander land ging, waar hij wél dagelijks in handen kwam, omdat het vangen gewoon niet leuk meer was.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:06

Met de meeste paarden gebeurt niks als je op vakantie bent. En het is altijd een risico als je weg bent dat iemand iets over het hoofd ziet. Je kan je stalbaas/stalgenoot goed laten weten waar ze op moeten letten, maar op vakantie gaan, betekent altijd het risico nemen dat de zorg niet helemaal gaat zoals je zou willen.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:08

Vriendinnen en stalgenoten rijden, wandelen of longeren haar. Heb helaas een paard wat je lang kan stil zetten. Ga dit jaar in juni 1 week en in september 3 weken. Is wel de eerste keer dat ik 3 weken ga maar ga naar Indonesië en dat is te ver vliegen voor 2 weken. Normaal ga ik tussen de 1 of 2 weken weg.
Ik vertrouw die mensen die voor mijn paard zorgen en de stal eigenaren ook. En klein wondje doe ik niet eens wat mee.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Re: paard en op vakantie gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:19

Mijn moeder neemt de grootste zorg over en mijn instructrice en bijrijdster pakken het rijden op :j
Ik ben wel altijd bereikbaar en mijn moeder appt dan ook wel regelmatig. Mocht er echt iets ernstigs zijn kunnen we altijd overleggen. Maar stalgenoten kunnen ook altijd te hulp schieten als mijn moeder er even niet uitkomt en ik niet bereikbaar ben.
Ik ga altijd rond de 11/12 dagen weg.

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 14:51

dravergekkie schreef:
Wat dacht je van niet op vakantie gaan ? :+

Als je blijkbaar niemand je paard voldoende toe vertrouwd moet je misschien de keuze maken om er zelf voor je paard te zijn.



Sommige mensen hebben ook een gezin/geliefde die gewoon op vakantie willen dus dat is misschien wat makkelijk gezegd.

En een "vakantie stal"? Dat doen stalgenootjes van mij wel eens. Dan gaan ze op vakantie en paardlief gaat naar een goeie stalling waar ze de complete verzorging op zich nemen.

dreamer3
Berichten: 20
Geregistreerd: 19-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 15:49

Die van mij gaat mee op vakantie...wij hebben een caravan op de Veluwe. En anders blijft ze thuis en wordt er goed voor haar gezorgd door o.a. verzorgers.

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Re: paard en op vakantie gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 15:54

Mijn zusje en moeder gaan minimaal 2x per dag naar stal (ook als ik niet op vakantie ben) en een vriendinnetje let nog op hem en dan hebben we nog zijn verzorgster...

(En nog wil ik niet mee op vakantie, normaal gingen we gewoon naar iets in de buurt en kon ik gewoon makkelijk even terug met de auto... Vanuit Spanje is dat wat lastiger... Dus heb al gezegd, dat als er iemand voor mij in de plaats wil, ik dat prima vindt :'))

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: paard en op vakantie gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:40

Ik ga al een aantal jaar niet meer weg. Vroeger verzorgde mijn vader mijn paarden, maar dat lukt hem fysiek niet meer. Ook toen ging ik hooguit een weekje weg. Ik heb ze aan huis staan en heb verder niemand aan wie ik het over zou willen laten. Soms vind ik het jammer, maar ik geniet ook wel zo van mijn paarden aan huis, dat ik dat liever heb dan mooie vakanties.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: paard en op vakantie gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:13

Ik ga niet vaak weg, maar ik probeer het met stalgenootjes te regelen. Maar er zijn ook mensen die je kan inhuren. Sommige stalgenoten hebben iemand die speciaal voor hun paard komt elke dag en daarvoor betalen. Op die manier hoeven ze niet voor alles beroep te doen op stalgenoten. We zijn een doe het zelf stal dus geen pensionhouder die het kan overnemen.

goldyc

Berichten: 752
Geregistreerd: 31-10-20

Re: paard en op vakantie gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:22

Ik nam mijn paard vroeger gewoon mee. We gingen drie weken naar Texel elk jaar vroeger, en ze ging gewoon altijd mee. éen jaar stond was ze revaliderende van een peesblessure, toen heb ik met de DA overlegd en die gaf aan dat ik haar ook gewoon mee kon nemen, ondanks de lange trailerrit. We hebben toen lekker verder gerevalideerd op vakantie. Dat is misschien ook nog een optie.

Mijn paard is ook een brokkenpiloot (in zo'n grote mate dat ze sinds enkele jaren op half-pensioen staat wegens een chronische belssure, opgelopen door een idioot ongeluk in het land). Vorig jaar ben twee weken op vakantie geweest zonder haar, en heeft mijn staleigenaar extra op haar gelet. Ik vertrouw deze persoon volledig met mijn paard, ze verzorgt haar alsof het haar eigen paard is. Helaas stond ze de dag voor vertrek kreupel op haar 'slecht been', en toen moest ik er nog een DA bij krijgen etc, want het was weer foute boel. Mijn staleigenaar heeft gezegd dat ik best kon vertrekken, dat zij voor mijn paard ging zorgen, en dat heb ik uiteindelijk gedaan. Omdat ik de hele situatie erg stresserend vond zo vlak voor vakantie, en me tijdens de vakantie heel erg schuldig voelde tov mijn paard, heb ik toen besloten dat ik nergens meer heen ga voor meer dan 4/5 dagen, en dat ik pas last-minute dingen iets ga boeken, als ik deze zomer al weg ga. Mijn paard heeft het goed gehad terwijl ik weg was trouwens, maar ik voelde me zo schuldig dus ik ga het beslist niet herhalen.