Hoeveel kilo hooi in de nacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:04

Prachtig resultaat, Change3x +:)+.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 21:00

knollentuin schreef:
Ts, je hebt toch nog een topic waarin je aangeeft niet tevreden te zijn over pensionstalling? Hier lees ik ook uit je posts dat je niet tevreden bent en negatieve berichten over je pension stal houder .
Je krijgt goede adviezen - ik geef geen advies want wat ik zou zeggen staat hier al meerdere keren tussen.
Ik denk echter dat je met jouw instelling toch geen adviezen aanneemt en ik vraag me af waarom je dan topics opent . Ga het gesprek aan met je pensionstal houder.
En laat je op internet niet zo negatief uit over alle stallen want het is een kleine wereld en je opties kunnen zo wel eens wegvallen.


Daar staan we niet meer. We staan tegenwoordig beter. Want als je niet tevreden bent, kan je beter vertrekken. Voor jouw beeldvorming de betreffende stal heeft meerdere keren de politie over de vloer gehad vanwege aangiftes van meerdere mensen. Dus dan is er degelijk wat mis. En een handje vol is daar daarom ook vertrokken.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:05

Wauw Change3x dat is mooi

En met het juiste voer en de juiste hoeveelheid echt niet onmogelijk.
Maar daar moet je dan wel voor open staan.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:13

Als ik dit zo lees, en andere topics, ben ik blij dat mijn paard op een dhz stal staat! Ik doe en bepaal alles zelf, ook hoeveel hooi hij krijgt! Wat een ellende op veel stallen zeg.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 22:56

Cinnepin schreef:
Als ik dit zo lees, en andere topics, ben ik blij dat mijn paard op een dhz stal staat! Ik doe en bepaal alles zelf, ook hoeveel hooi hij krijgt! Wat een ellende op veel stallen zeg.


Haha heeft zeker voordelen! Krijg dat naast fulltime werken en een vriend (en kinderwens) echt niet voor elkaar. Met een blessure stond ik 7 dagen per week te mesten, had geen tijd om mn paard beweging te geven. Mestdiensten enzo, red het echt niet. Maar snap heel goed de voordelen. Ben nu met voeren en beweging geven bijna elke dag 22h thuis, ben eind van de week doodop. En dan hoef ik niet te mesten, enkel hooinet vullen en bijvoeren elke dag + supplementen.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 23:39

Tja TS, als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg…Als je je paard niet op een gezond gewicht krijgt met wat je nu doet en met het volgen van de adviezen van je DA zul je toch wat moeten veranderen. Er zijn hier al heel veel goede adviezen gegeven; doe er je voordeel mee.
Dat het voor jou met een DHZ constructie ‘zwaar’ is heeft je paard geen boodschap aan; die is afhankelijk van jou. Overigens; er zijn gewoon stallen waar je dit kunt regelen. Ik zet ook gewoon hooi en krachtvoer klaar wat op m’n pensionstal wordt gevoerd door t personeel.
Je paard staat met andere paarden overdag in de paddock als er gevoerd wordt. Je kan dus niet nagaan hoeveel kg jouw paard binnenkrijgt tov de anderen

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 07:59

Pallatin schreef:
Tja TS, als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg…Als je je paard niet op een gezond gewicht krijgt met wat je nu doet en met het volgen van de adviezen van je DA zul je toch wat moeten veranderen. Er zijn hier al heel veel goede adviezen gegeven; doe er je voordeel mee.
Dat het voor jou met een DHZ constructie ‘zwaar’ is heeft je paard geen boodschap aan; die is afhankelijk van jou. Overigens; er zijn gewoon stallen waar je dit kunt regelen. Ik zet ook gewoon hooi en krachtvoer klaar wat op m’n pensionstal wordt gevoerd door t personeel.
Je paard staat met andere paarden overdag in de paddock als er gevoerd wordt. Je kan dus niet nagaan hoeveel kg jouw paard binnenkrijgt tov de anderen


Mijn conclusie is dat het ongeveer 17-20kg is en dat dit voor een volbloed die nog wat bij moet trekken,helemaal niet zo gek is.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 08:14

Voor een volbloed, helemaal 1 die bij moet trekken, is een dieet van voornamelijk ruwvoer en ruwvoervervangers en eventueel een muesli die heel arm is gewoon bijna nooit genoeg. Dat is je al vaker verteld.
Genoeg volbloeden die na een paar maanden er perfect uitzien, alleen die krijgen dus wel de voedingsstoffen binnen en worden niet arm gevoerd.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:03

Hier ook ervaring met een volbloed die te schraal bleef. Ik heb zelf lang zitten sukkelen en vanalles geprobeerd (naast onbeperkt hooi) wat niet leek te werken. Heb toen mijn dierenarts een voedingsplan laten uitwerken echt op basis van voedingsstoffen. En bij de mijne mocht dat nog eens zeker niet te suikerrijk zijn want hij was erg gevoelig aan hoefbevangenheid. Ik ben hem de exacte aangeraden hoeveelheden beginnen voeren, dat kwam neer op een volle emmer 5x per week, en na 3 maanden zag hij er helemaal anders uit. Daarna kon ik de hoeveelheid voer afbouwen en bleef hij met beperkter bijvoeren ook goed. In die 3 jaar met een volbloed heb ik mogen (moeten) ondervinden dat ze echt een beetje anders zijn dan het gemiddelde paard :P

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:05

Ik heb een uitdagende combinatie staan thuis qua voerbehoefte: Welsh nwr met EMS en een senior KWPN dame die snel vermagerd/invalt. Ze staan samen 24/7 buiten. Paddocks, track en 2 schuilstallen + bestraat pleintje.
Ze krijgen per 24 uur in totaal 20 kilo getest hooi van goede kwaliteit met niet te hoog suiker. Welsh krijgt een balancer van Marstall, glucobalance in een handje nat gemaakte speedibeet omdat ze het poeder anders niet eet.
Mijn KWPN dame neem ik 2x kort apart zodat zij haar Pavo weightlift met luzerne kan krijgen (in totaal 2kg per dag) om haar op gewicht te houden. Als ik m’n Welsh train, krijgt mn senior dame nog eens een extra plak hooi voor haarzelf bij (1,5/2kg). Dit heeft ze dan vaak wel op als ik klaar ben. Zo niet dan houd ik ze weer eventjes apart tot ze het op heeft.
Mijn paarden staan nooit langer dan 3 uur zonder iets te eten en zijn beide op een acceptabel gewicht. KWPN’er ietwat slank maar niet te mager; Welsh iets te vol maar geen fors overgewicht. :)
Zonder de weightlift kreeg ik dat niet voor elkaar. Dat voer heeft ons ontzettend geholpen.