Hoeveel kilo hooi in de nacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:13

Ik zou toch echt gaan wegen.... Een net van 10 kg zegt niks/bestaat niet. Want het hangt echt af van het spul wat je er in doet, en je vergist je snel.

Je hebt gewoon reiskoffer weegschalen, daar hang je het net aan en dan weet je pas echt wat je voert. Tot die tijd is het gewoon in het wilde gokken.

Maar bij zo'n paard voer je pas genoeg als er de volgende ochtend nog ligt.

En toch zou ik willen weten hoeveel er precies in gaat.
En daarnaast, weet je zeker dat ze op stal om nog hooi voeren, of misschien minder omdat ze je zelf zien voeren?

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:13

Even ter vergelijk. Ik heb grote netten van de welkoop en als ik die volprop met voordroog (zwaarder dan hooi) kom ik net op 11 kilo als ik mijn best doe. In een 'groot' net van de EJ krijg ik er ongeveer 5 a 6 kilo gewoon droog hooi in.

Ofwel. Wegen is meten, want ik vraag me af of het idd 20 kilo extra is want dat zou op de hoeveelheid van stal echt veel zijn.

Een groot hooinet dat je kan tillen kan je prima wegen. Voor 3 euro heb je een bagage weger bij de action. Die gebruik ik ook altijd. Zo'n opgave om even zo'n ding te kopen (er zit zelfs al een batterijtje in) en te wegen is het dan toch niet?

https://www.action.com/nl-nl/p/2566989/ ... eegschaal/

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:16

Wij voeren onbeperkt voordelig aan een draver merrie en tinker kruising.
Ene dag eten ze wat meer dan de andere.
Maar mijn kruising Tinker is er geen een die zich dood eet.
Wel voeren we uit hooinetten buiten ( op stal los)
Wij hebben balen van 300/350 kg en daar doen we momenteel zo'n 10 dagen mee.
Momenteel staan ze niet op het gras.

Maar met haar veulen aan de voet vorig jaar zat ze op 30 kg hooi per dag. Dit naast gras, 3.5 kg merriebrok, luzerne, bietenpulp
En nog viel ze af haha.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:40

Tancreda4 schreef:
Even ter vergelijk. Ik heb grote netten van de welkoop en als ik die volprop met voordroog (zwaarder dan hooi) kom ik net op 11 kilo als ik mijn best doe. In een 'groot' net van de EJ krijg ik er ongeveer 5 a 6 kilo gewoon droog hooi in.

Ofwel. Wegen is meten, want ik vraag me af of het idd 20 kilo extra is want dat zou op de hoeveelheid van stal echt veel zijn.

Een groot hooinet dat je kan tillen kan je prima wegen. Voor 3 euro heb je een bagage weger bij de action. Die gebruik ik ook altijd. Zo'n opgave om even zo'n ding te kopen (er zit zelfs al een batterijtje in) en te wegen is het dan toch niet?

https://www.action.com/nl-nl/p/2566989/ ... eegschaal/


Plus dat los hooi een net vaak sneller vol maakt maar niet meer weegt als plakken. En er ook nog verschil zit tussen verschillende balen. De ene plak is de ander niet.
Maar mijn ervaring is dat die kilo's die merken aangeven nooit kloppen iig :+ dan staat er 10 kilo op en krijg je er nooit meer als 6 in bijvoorbeeld.

Dus je hebt nog steeds geen idee hoeveel je voert in kilo's waar hij het grootste gedeelte van de dag en de nacht mee moet doen.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:47

Ja of als je niet zo’n weegding hebt of je wilt hem niet halen en je hebt wel een personenweegschaal dan neem je die even 1x mee van huis. Ga je daar even op staan terwijl je het volle hooinet vast hebt en daarna even weer zonder het volle hooinet. Dan weet je het ook. Zo ingewikkeld hoeft het toch allemaal niet te zijn.

Ik lees hier al even mee en ik denk inmiddels echt van: jemig ben je er nou nog niet achter hoeveel kilo hooi je geeft?
Vooral als je je zo druk maakt over zijn voer en of dat allemaal wel goed gaat en of hij wel genoeg krijgt dan is wegen wel even het minste dat je inmiddels had kunnen doen.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:56

Sky_As schreef:
Ik zou toch echt gaan wegen.... Een net van 10 kg zegt niks/bestaat niet. Want het hangt echt af van het spul wat je er in doet, en je vergist je snel.

Je hebt gewoon reiskoffer weegschalen, daar hang je het net aan en dan weet je pas echt wat je voert. Tot die tijd is het gewoon in het wilde gokken.

Maar bij zo'n paard voer je pas genoeg als er de volgende ochtend nog ligt.

En toch zou ik willen weten hoeveel er precies in gaat.
En daarnaast, weet je zeker dat ze op stal om nog hooi voeren, of misschien minder omdat ze je zelf zien voeren?



Ik had het over een 10 kilo net, we proppen er plakken in ( in elkaar geperst ) en reken maar dat dat zeker de 10 kilo haalt als ie vol zit.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:05

Cinnepin schreef:
Sky_As schreef:
Ik zou toch echt gaan wegen.... Een net van 10 kg zegt niks/bestaat niet. Want het hangt echt af van het spul wat je er in doet, en je vergist je snel.

Je hebt gewoon reiskoffer weegschalen, daar hang je het net aan en dan weet je pas echt wat je voert. Tot die tijd is het gewoon in het wilde gokken.

Maar bij zo'n paard voer je pas genoeg als er de volgende ochtend nog ligt.

En toch zou ik willen weten hoeveel er precies in gaat.
En daarnaast, weet je zeker dat ze op stal om nog hooi voeren, of misschien minder omdat ze je zelf zien voeren?



Ik had het over een 10 kilo net, we proppen er plakken in ( in elkaar geperst ) en reken maar dat dat zeker de 10 kilo haalt als ie vol zit.


Dat is niet mijn punt. Natuurlijk krijg je er 10 kg in. Wel 20 ook als het moet. Maar als je niet weegt, weet je niet hoeveel kg er in zit.

Een 10 kg net zegt wel iets over de grootte van het net, maar het zegt niks over het gewicht wat je er in doet. Als ik heel droog grofstengelig hooi heb, past in datzelfde net misschien maar 5 kg. En gooi ik er koeien kuil in, past er misschien wel 25 kg in.
Een kg veren is veel meer volume dan een kg steen... Dat is het punt.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:53

Ja het is wel raar dat als je paard maar niet aankomt je nog steeds niet weet hoeveel eten je hem dan geeft.
Is inderdaad toch niet zo moeilijk om dat even na te wegen.

Ik weeg zo nu en dan ook mijn netten even na en je verkijkt je er echt op hoeveel er nu precies in gaat. Meestal minder dan je denkt.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 09:39

Cinnepin schreef:
Sky_As schreef:
Ik zou toch echt gaan wegen.... Een net van 10 kg zegt niks/bestaat niet. Want het hangt echt af van het spul wat je er in doet, en je vergist je snel.

Je hebt gewoon reiskoffer weegschalen, daar hang je het net aan en dan weet je pas echt wat je voert. Tot die tijd is het gewoon in het wilde gokken.

Maar bij zo'n paard voer je pas genoeg als er de volgende ochtend nog ligt.

En toch zou ik willen weten hoeveel er precies in gaat.
En daarnaast, weet je zeker dat ze op stal om nog hooi voeren, of misschien minder omdat ze je zelf zien voeren?



Ik had het over een 10 kilo net, we proppen er plakken in ( in elkaar geperst ) en reken maar dat dat zeker de 10 kilo haalt als ie vol zit.


Dat is niet mijn punt. Natuurlijk krijg je er 10 kg in. Wel 20 ook als het moet. Maar als je niet weegt, weet je niet hoeveel kg er in zit.

Een 10 kg net zegt wel iets over de grootte van het net, maar het zegt niks over het gewicht wat je er in doet. Als ik heel droog grofstengelig hooi heb, past in datzelfde net misschien maar 5 kg. En gooi ik er koeien kuil in, past er misschien wel 25 kg in.
Een kg veren is veel meer volume dan een kg steen... Dat is het punt.[/quote]

Gewogen , ongeveer 10kg. Hooianalyse komt vermoedelijk volgende week binnen.
Bijzonder, de hooinetten zijn voor 10kg maar met wat ik afweeg prop ik ze beiden toch aardig vol, naar mijn idee.

De stal voert naar eigen zeggen ook ongeveer 10-12kg per dag bij. Hiermee komt hij ongeveer wel rond en op stal in ieder geval niet zonder

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 09:41

monsera schreef:
Ja het is wel raar dat als je paard maar niet aankomt je nog steeds niet weet hoeveel eten je hem dan geeft.
Is inderdaad toch niet zo moeilijk om dat even na te wegen.

Ik weeg zo nu en dan ook mijn netten even na en je verkijkt je er echt op hoeveel er nu precies in gaat. Meestal minder dan je denkt.


Precies dit. Subtotaal zit dus op zelf bijvoeren 10kg hooi, stal zou ook 10-12 kg voeren. Ik weeg niet alle hopen die ze geven. Op stal woog ik pas 4kg die ze hadden gegeven.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:26

Ik blijf het wel een beetje een vaag verhaal vinden......geven ze een paar keer een hoop van 4 kg? Of 1 keer, en jij voert de rest zelf bij?
En hoe zat het overdag ook alweer met zijn eten?
Want als hij in een paddock hooi krijgt, weet je ook niet precies hoeveel hij daar binnen krijgt als hij met meerdere staat.

Ik zou in dit geval toch echt eens aan de staleigenaar vragen of ze het hooi wat zij geven een dag klaarleggen, en dat je alles in hooinetten doet (dus wat hij per 24 uur zou krijgen), en dat allemaal wegen. Dat is de enige manier om nu eens te achterhalen wat hij precies binnen krijgt.......
En zo heel moeilijk is dat niet lijkt me.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:32

Even een aanvulling op wegen, het is ook goed om je hooinet eens leeg te wegen, minder van belang als je een overdaad voert, maar als je denkt 10kg te voeren en het het weegt leeg 2 is dat een vijfde minder dan wat je dacht. Iets om in het achterhoofd te houden :)

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:40

Miss_Mii21 schreef:
monsera schreef:
Ja het is wel raar dat als je paard maar niet aankomt je nog steeds niet weet hoeveel eten je hem dan geeft.
Is inderdaad toch niet zo moeilijk om dat even na te wegen.

Ik weeg zo nu en dan ook mijn netten even na en je verkijkt je er echt op hoeveel er nu precies in gaat. Meestal minder dan je denkt.


Precies dit. Subtotaal zit dus op zelf bijvoeren 10kg hooi, stal zou ook 10-12 kg voeren. Ik weeg niet alle hopen die ze geven. Op stal woog ik pas 4kg die ze hadden gegeven.



Ze staan bij j mij aan huis dus ik vul de netten ook zelf. Maar dan nog weeg ik ze af en toe even om zeker te weten of ik de juiste hoeveelheid nog wel geef.

Maar stel dat het klopt is 20 kg hooi niet heeeeeel erg veel voor een volbloed. Maar als het niet allemaal weegt. Weet je dus totaal niet wat er nu echt in gaat.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 13:42

Sky_As schreef:
Ik blijf het wel een beetje een vaag verhaal vinden......geven ze een paar keer een hoop van 4 kg? Of 1 keer, en jij voert de rest zelf bij?
En hoe zat het overdag ook alweer met zijn eten?
Want als hij in een paddock hooi krijgt, weet je ook niet precies hoeveel hij daar binnen krijgt als hij met meerdere staat.

Ik zou in dit geval toch echt eens aan de staleigenaar vragen of ze het hooi wat zij geven een dag klaarleggen, en dat je alles in hooinetten doet (dus wat hij per 24 uur zou krijgen), en dat allemaal wegen. Dat is de enige manier om nu eens te achterhalen wat hij precies binnen krijgt.......
En zo heel moeilijk is dat niet lijkt me.


Ze krijgen om 10.00 hoopje buiten , om 13.00 , om 15.30 (4kg die heb ik gewogen), om 19.00 en om 22.00.
Ik heb enkel gewogen om 15.30.

Dan voer ik daarnaast die 10 kg dmv netten op stal. Precies wat je zegt, ik zie niet precies hoeveel hij buiten binnen krijgt omdat ze met meerdere staan. Wel altijd 1 extra hoop t.o.v. het aantal paarden, dus nooit gevecht om wie er wat eet. Maar niet onbeperkt, met regelmaat staan ze 1-2 uur zonder (of langer, ik zie niet precies hoe snel ze het op hebben en dan tot de volgende voerbeurt zonder staan, feitelijk zou 1-2 uur geen kwaad kunnen) Maar qua hoeveelheid? Geen idee hoe veel ze buiten krijgen.
Buiten (en binnen) voeren ze vanaf de grond, niet in netten, dus ik kan dat niet wegen. Om 22h ben ik ook niet op stal meer om het te wegen. Dus ik zou enkel die van 19.00 uur nog eens kunnen wegen.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 13:47

Miss_Mii21 schreef:
monsera schreef:
Ja het is wel raar dat als je paard maar niet aankomt je nog steeds niet weet hoeveel eten je hem dan geeft.
Is inderdaad toch niet zo moeilijk om dat even na te wegen.

Ik weeg zo nu en dan ook mijn netten even na en je verkijkt je er echt op hoeveel er nu precies in gaat. Meestal minder dan je denkt.


Precies dit. Subtotaal zit dus op zelf bijvoeren 10kg hooi, stal zou ook 10-12 kg voeren. Ik weeg niet alle hopen die ze geven. Op stal woog ik pas 4kg die ze hadden gegeven.



Ze staan bij j mij aan huis dus ik vul de netten ook zelf. Maar dan nog weeg ik ze af en toe even om zeker te weten of ik de juiste hoeveelheid nog wel geef.

Maar stel dat het klopt is 20 kg hooi niet heeeeeel erg veel voor een volbloed. Maar als het niet allemaal weegt. Weet je dus totaal niet wat er nu echt in gaat.[/quote]

10 kg van mijzelf, van stal weet ik het dus niet precies. Ze zeggen 10-12 kg. Dat kan best. Ik weet dat ze voeren om 10.00 (buiten) / 13.00 (buiten) / 15.30 (op stal, die heb ik gewogen, dat is 4kg) / 19.00 / 22h.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:50

misschien gemist hoor, maar hoe wordt er buiten gevoerd?
in de paddock en dan het hooi los op het zand gegooid?
Want in dat geval zou ik eens een zandtest doen. Want dat kan ook zomaar een reden zijn waardoor hij niet dikker wordt.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 14:10

Sky_As schreef:
misschien gemist hoor, maar hoe wordt er buiten gevoerd?
in de paddock en dan het hooi los op het zand gegooid?
Want in dat geval zou ik eens een zandtest doen. Want dat kan ook zomaar een reden zijn waardoor hij niet dikker wordt.
Stenen paddock, er wordt op de grond gevoerd in hoopjes. Geen zand te bekennen. Elke paar maanden doen we een psyllium kuur van de dierenarts. Dus verwacht niet dat het 'm daar in zit.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:21

ahh oke.....
echter als ik hoor dat een dier dus de hele dag op een stenen paddock staat, komt er toch weer de vorige vraag bij me naar boven....
is je paard wel op zijn/haar plek daar. Heb je het idee dat het dier wel gelukkig is waar je nu staat. Of dat het dier wellicht toch stress heeft.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 14:27

Sky_As schreef:
ahh oke.....
echter als ik hoor dat een dier dus de hele dag op een stenen paddock staat, komt er toch weer de vorige vraag bij me naar boven....
is je paard wel op zijn/haar plek daar. Heb je het idee dat het dier wel gelukkig is waar je nu staat. Of dat het dier wellicht toch stress heeft.


Ze staan elkaar te groomen in de groep, dus ik gok dat het wel goed zit. Misschien wat meer wen-tijd nodig, hij staat daar nog niet zo lang. Neemt niet weg dat het best wat hooi weg- eet ;)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:39

Als je daar op stal wil blijven staan zou ik toch rustig aan doen met het wegen.
I mean… moest er nu iemand hier achter mijn rug mijn hooiporties terug in netten beginnen te doen om te wegen zou ik mij als stalhouder toch sterk gecontroleerd en eig ook wel enigszins beledigd voelen. Zeker als er al een geschiedenis is met hooidiscussies en aparte aanpassingen.

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:46

Maar hooi wegen zegt ook niet veel. Voordroog weegt zwaarder dan onverpakt hooi omdat er meer vocht in zit dan ruwe vezel. Dat zou dus meer mogen wegen.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 19:40

Poekkie schreef:
Als je daar op stal wil blijven staan zou ik toch rustig aan doen met het wegen.
I mean… moest er nu iemand hier achter mijn rug mijn hooiporties terug in netten beginnen te doen om te wegen zou ik mij als stalhouder toch sterk gecontroleerd en eig ook wel enigszins beledigd voelen. Zeker als er al een geschiedenis is met hooidiscussies en aparte aanpassingen.
Nee hoor, zij voeren wat ze voeren en ik voer bij. Ze zeggen 10-12 kg, daar ga ik dan vanuit. Daarom weeg ik ook niet alles. Gaat om t globale idee.Wel gewogen wat ik zelf voer, 1x, om ook globaal idee te hebben. Ik ga niet elke dag afwegen. Geef gewoon genoeg zodat t nooit op is. En of dat 17 of 20kg per dag is, maakt mij niet uit. Maar in ieder geval +15kg. Dan heb je n indicatie. Ook voor evt verdere onderzoeken waarom mijn paard zo veel nodig heeft/wat hij verbrand en binnen krijgt aan totalen. Niks controleren ofzo hoor en ook niks in een net proppen van stal. Gewoon beetje werkbaar mee om gaan en enig idee hebben wat je paard nodig heeft/hoe bij te sturen ;)

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 19:43

Popstra schreef:
Maar hooi wegen zegt ook niet veel. Voordroog weegt zwaarder dan onverpakt hooi omdat er meer vocht in zit dan ruwe vezel. Dat zou dus meer mogen wegen.
het gaat om onverpakt hooi in beiden gevallen. Verwacht dat de hoeveelheid met weidegang in de zomer omlaag gaat. Ben benieuwd.

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 19:54

Ts, je hebt toch nog een topic waarin je aangeeft niet tevreden te zijn over pensionstalling? Hier lees ik ook uit je posts dat je niet tevreden bent en negatieve berichten over je pension stal houder .
Je krijgt goede adviezen - ik geef geen advies want wat ik zou zeggen staat hier al meerdere keren tussen.
Ik denk echter dat je met jouw instelling toch geen adviezen aanneemt en ik vraag me af waarom je dan topics opent . Ga het gesprek aan met je pensionstal houder.
En laat je op internet niet zo negatief uit over alle stallen want het is een kleine wereld en je opties kunnen zo wel eens wegvallen.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:01

Een paard die niet op gewicht is heeft echt baat bij onbeperkt hooi, extra vetten en eiwitten.

Ik heb mijn (nu verkocht, toen 2.5 jarige) paard van bovenstaande naar onderstaande binnen een paar maanden tijd gekregen met bewust voeren en weten wat je voert. En het was echt niet zo moeilijk. Onbeperkt hooi, een vettige muesli (Marstall Cornmuesli in ons geval), speedi&fibrebeet en nog een extra eiwitbalancer van Cavalor. En zo zijn er wel meer merken en soorten voer waarmee je dat voor elkaar kunt krijgen… Maar zolang jij niet weet wat je voert of onder de voer behoefte gaat zitten, krijg je je paard nooit op gewicht. Een Engels volbloed moet gemiddeld ook wel anders gevoerd worden dan een sober ras.
Afbeelding
Afbeelding