sinds een halfjaartje heb ik de paarden volledig in eigen management op een hele leuke, kleinschalige pensionstal. Ik vind het heerlijk dat ik alles zelf kan doen en alles in eigen handen heb. Sinds december heb ik ook 1 paardje in volpension. Ze staan alle drie (2 van mij, 1 op volpension) op houtkrullen.
Ik loop tegen het volgende probleem: de stallen zijn soms zo verschrikkelijk ranzig + de pakken houtkrullen vliegen er door heen. Ik heb me al dikwijls afgevraagd: "dit moet toch anders kunnen?" maar het juiste antwoord heb ik nog niet gevonden.
Situatie nu:
- de paarden gaan (helaas, omdat het echt niet anders kan op deze stal) in deze periode max 2 uurtjes naar buiten, in de zomer staan ze de hele dag buiten (dan zijn de stallen vanzelfsprekend ook een heel stuk schoner)
- ze krijgen op stal 24/24 hooi
- de stallen zijn 4x3,5 (echt hele grote stallen)
- de stal wordt elke dag 2x handmatig uitgemest: in de ochtend grondig (alle mestballen & de verzadigde plasplekken) en 's avonds doe ik nog even een snel rondje en haal ik alle zichtbare mestballen er nog eens uit
- het zijn 2 merries die nog al zenuwachtig kunnen zijn (gevolg: stal compleet door elkaar gemixt)
- ik leg de gebruikte 'oke' krollen steeds apart en leg die op de plekken waar ze het vaakst mesten/plassen, de rest vul ik dan aan met schone krollen uit een pak
- gemiddeld gaan er per maand, per paard zo'n 9 tot 10 pakken houtkrullen in een stal
Wat ik al geprobeerd heb:
- elke dag alle viezigheid eruit: zowel mestbollen en plasplekken (ook niet verzadigd) > heel snel lege stallen, pakken houtkrullen vliegen de deur uit
- proberen zuinig zijn op de krollen > resultaat: hele vieze stallen en geen goed bed
- hoe ik het nu doe: 2x per dag stal mesten - en alleen de verzadigde plasplekken eruit halen (wanneer de houtkrullen een rode kleur krijgen of wanneer de plasplekken echt zichtbaar worden) - dat is wel een stuk zwaarder maar werkt wel het beste tot nu toe
- ook al geëxperimenteerd in methode: met een riek, met een mestboy, ... heb wel de indruk dat ik met een mestboy minder houtkrullen meepak maar ik vind dat zo onhandig werken (krijg er helemaal kramp van in mijn handen

Wat mijn doel eigenlijk is?
- minder pakken houtkrullen kunnen gebruiken, 'zuiniger' proberen zijn - pakken houtkrullen kunnen reduceren naar max 7?
- schone stallen behouden/ dik bedje (nu gaat het vaak van een schone stal naar 2 dagen later echt een puinhoop)
Wie heeft dé gouden tip voor mij?

Liefs,
PerleB