Tijdelijk verhuizen goed idee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Tijdelijk verhuizen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 12:44

Mijn hoofd explodeert bijna van de stress en constante gedachtes. Ik zit op dit moment met een dilemma.

Mijn paard staat nu op een prima stal, kan beter, maar voor nu prima. Ze staat de hele dag buiten met ruwvoer (kleine paddock 10 x 10). En gaat vanaf mei de weide op. Ik wil haar verplaatsen naar een PP (optie 1) en heb een plekje gevonden. Echter komt er 1 juni dichterbij en een fijner plekje PP (optie 2). Ik ben er alleen nog niet geweest. Maar op de foto's en van de verhalen kan ik daar vanuit gaan. Ik ben er namelijk ook al wel vaker in het verleden langs gereden per toeval en het zag er leuk uit.

Daarnaast ben ik bij optie 1 geweest waarbij er dus geen hooi in de schuilstal gevoerd wordt.

Geen stal is perfect, maar ik merk toch dat het mij zwaar op de maag ligt. Ik heb ongelofelijk veel stress door dit alles, en dat merkt mijn paard ook.

Zouden jullie tijdelijk verplaatsen naar optie 1 en daarna naar optie 2 als die beter is dan optie 1? Of zouden jullie wachten op de huidige plek en naar optie 2 gaan?

Dat zou dan pas over 3 maanden zijn. Mijn topics laten ook weer zien hoe een grote warboel mijn hoofd is. Maar alles is zo ongelofelijk lastig.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:53

Ga eerst maar eens kijken bij optie 2. Ik rij ook wel eens langs plekken waar het er leuk uitziet. Dat zegt niets over sfeer en beleid :D
Is optie 2 he-le-maal geweldig, dan zou ik lekker blijven staan waar je staat tot je daarheen kunt verhuizen.
Optie 1 zonder ruwvoer in de schuilstal (maar wel ergens buiten? Waar het dus ook helemaal kan verregenen?) lijkt me niet ideaal.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 26-02-24 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:53

Ik zou nu bij plek 2 gaan kijken zodat je daar duidelijk beeld bij krijgt.

Als je dat echt een hele fijne plek vindt (fijner dan plek 1) en je weet 100% zeker dat daar een plek voor je vrij gaat komen, dan zou ik die plek sowieso reserveren :j

Ik zou dan niet voor een paar maanden gaan verhuizen, tenzij de tussendoor-plek voor een enorme verbetering zorgt vergeleken met hoe peerd nu staat. Of als je een heel makkelijk paard hebt dat niet veel geeft om een verhuizing.

Maar als paard nu in principe wel okee staat (paddock van 10x10 tot mei klinkt niet echt top eigenlijk....) dan zou je je best kunnen afvragen of je dat dier wel 3 maanden moet laten wennen in een tijdelijke nieuwe kudde, of dat je liever even wacht en dan met een goed uitgerust paard dat nog goed "fris is tussen de oortjes" verhuist naar een nieuwe kudde voor langere tijd.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tijdelijk verhuizen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:56

waar wordt er bij optie 1 gevoerd? in een pp met meerdere paarden vind ik het sowieso geen goed idee dat er in de stal gevoerd wordt. Dominant paard eist die plek op om te eten, en de rest kan zo nooit schuilen.
Bij meer dan 2 paarden zou ik enkel buiten gevoerd willen zien en de schuilplek effectief om te schuilen, zo krijgt elk paard wat die nodig heeft.

Eerst eens gaan kijken op pp2. als die beter bevalt dan 1, dan zou ik op de huidige stal afwachten, ze komt buiten met hooi, en binnen twee maand gaan ze het land op, dat is een prima plekje.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Re: Tijdelijk verhuizen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 13:01

Bij optie 1 wordt er buiten gevoerd op 3 plekken. 7 paarden.

Kyno

Berichten: 10425
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:03

Ik zou zelf absoluut willen voorkomen dat mijn paard 2x in korte tijd moet verhuizen en wennen, dat is erg stressvol voor je paard dus daar zou ik nooit voor kiezen als er geen overmacht in het spel is of sprake van een echt ongezonde situatie.

Of je voor PP1 of PP2 gaat kun je pas goed beslissen als je beide hebt bezocht en de stalhouders persoonlijk hebt gesproken cq de vragen die voor JOU belangrijk zijn hebt kunnen stellen. Dan komt de beslissing vanzelf. Verhalen van anderen laten meewegen is oké, maar geen basis om volledig een beslissing op te baseren. 1000 mensen, 1000 wensen; iedereen “zoekt” wat anders. Dus vooral zelf een afspraak maken!

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:07

Voer in een schuilstal vind ik alles behalve ideaal. Als je dan een paar pittige paarden erbij hebt staan die daar de hele dag te vreten en kunnen lagere rangs beestjes nooit binnen schuilen. Zonder eten binnen is het vaak veel rustiger en echt een schuilplek ipv een voerplek. Ik zou dat dus zelf juist als een voordeel zien. Dan gaan ze er tenminste echt staan en liggen omdat ze dat willen en niet omdat ze willen eten.

Verder: eerst bij plek 2 kijken voordat je daarover gaat beslissen. Wie weet valt het toch tegen en dan kun je gewoon naar jouw eerste plek verhuizen. Twee keer kort achter elkaar verhuizen zou ik niet vrijwillig doen als je paard nu relatief prima staat. Dat geeft enorm veel stress bij jouw paard, maar ook bij een kudde in groepshuis vesting. Ik zou er als fictief eigenaar van een pp in ieder geval niet blij van worden als ik achteraf hoor dat je je paard inschaart voor maar een hele korte tijd. Uiteraard kan er altijd iets zijn waardoor je snel weg gaat, maar als je het bij voorbaat al weet zou ik dat zeker bij groepshuisvesting echt niet doen.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tijdelijk verhuizen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:09

Het is natuurlijk wel fijn als het hooi een beetje droog hangt. Maar hier hebben we de schuilstal ook voor het schuilen, dan gaan ze daar tenminste echt staan om te rusten en hoepelen weer op om te eten of drinken, zodat er weer een ander kan rusten.

Anders wordt het alleen maar een vreet- pies en kak schuurtje.....

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Tijdelijk verhuizen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:21

Nooit afgaan op alleen de informatie op een site.
Ga erheen: kijken, ervaren, vragen! En dan bij voorkeur ook mede-pensiongasten.

tiwi1969

Berichten: 7649
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:31

Ik zou wachten tot plek 2 beschikbaar is aan het begin van de zomer als dat na bezichtiging jouw keuze blijft.
In mijn afweging neem ik mee:

Niet vaker verhuizen dan strikt noodzakelijk.

Geen overgang van stal naar 24/7 in de winter, in de zomer kan een paard zich makkelijker aanpassen aan de omstandigheden.

Liefst inscharen in een nieuwe groep als de paarden een nieuw stuk gras krijgen als afleiding.

Bij plek 2 gaan kijken en dan beslissen.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:46

Eerst eens bij optie 2 gaan kijken. Je kunt niet eerlijk beslissen zonder het totaalplaatje te hebben gezien, lijkt me :)

Eens met Tiwi1969: niet vaker verhuizen dan noodzakelijk is. Jij weet dat het tijdelijk is, maar dat krijg je aan je paard niet uitgelegd.

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Tijdelijk verhuizen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:01

Eerst bij optie 2 gaan kijken inderdaad. Ben je daar enthousiaster over, dan uitzingen tot 1 juni. Ik zou zeker niet tijdelijk verhuizen. Verhuizen doet veel met een paard.
Wordt het optie 1, dan zsm verhuizen. Al vind ik 3 voerplekken op 7 paarden wel weinig. Hier is het andersom, zodat er geen gezeik om voer kan zijn.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Tijdelijk verhuizen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:13

Ik wil je afraden je paard van PP naar PP te verhuizen.
Ze komen in een nieuwe kudde terecht waar ze hun plek gaan zoeken.. Als je dan na 3 maanden weer weggaat is dat voor de kudde zelf niet fijn en voor je paard ook niet.. Je kunt dan beter wachten tot optie 2 plek heeft.

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:48

Daihyo schreef:
Eerst bij optie 2 gaan kijken inderdaad. Ben je daar enthousiaster over, dan uitzingen tot 1 juni. Ik zou zeker niet tijdelijk verhuizen. Verhuizen doet veel met een paard.
Wordt het optie 1, dan zsm verhuizen. Al vind ik 3 voerplekken op 7 paarden wel weinig. Hier is het andersom, zodat er geen gezeik om voer kan zijn.


Het is maar net hoe je het berekend natuurlijk. Wij hebben 2 'voerplekken' op 15 paarden, aka twee grote voerhuisjes waar in theorie rondom elke ruif 8 paarden zouden kunnen staan. Totaal 16 voerplekken dus. In praktijk eten ze niet zo dicht op elkaar en wisselen ze af, maar 3 voerplekken op 7 paarden kan ruim genoeg zijn. Het is echt afhankelijk van de stabiliteit kudde en hoeveel plekken er daadwerkelijk voor de paarden per voerplek zijn.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tijdelijk verhuizen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:54

Vaak staan ze toch ook graag met een paar samen te eten. Zeker als het grote plekken zijn en/of waar ze van meerdere kanten kunnen eten, met veel ruimte er omheen, kan het helemaal prima zijn :)

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tijdelijk verhuizen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:17

Ben het met de rest eens, eerst irl gaan kijken en dan beslissen en niet twee keer in een korte tijd verhuizen.

Ook niet ieder paard doet het goed in een PP.