Beginnen met mest composteren hulp gevraagd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordruit

Beginnen met mest composteren hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 13:40

Beste forumgebruikers,

Wij wonen sinds vorig jaar oktober met onze 2 paarden aan huis (haflinger en Tinker).

Nu zijn ze vorige week onze mest komen ophalen en moesten wij 350€ betalen + is er veel kapot gereden.

Dus zijn wij opzoek naar een ander alternatief namelijk het zelf composteren van de mest.

Ik heb al veel opgezocht maar hoop dat er hier iemand mij beter kan helpen want ik geraak er niet uit.

Wij wonen op een terrein van 1ha met rondom bomen(bos).
Onze weides zijn meer dan de helft van onze oppervlakte.
Wij hebben een oprit van 50meter met hiernaast een verloren stuk naast het bos die wij willen benutten door onze compost hopen er te maken. 4 plaatsen maken met 4 palen en kippengaas rond van een meter hoog en 3m op 4m.
Composteren in lagen mest met tuin keuken en hooi afval.

Is het haalbaar om onze mest zo een jaar te kunnen laten liggen zonder veel om te gooien om hierna zelf de mest op de weides te verdelen 1 x per jaar en deze met een weidesleep te verdelen.
Het te veel aan mest kunnen wij eventueel nog laten afvoeren waardoor de kosten toch mee vallen en zijn onze weides ook gratis bemest.
Eventueel kan ik nog composthopen bijmaken .

Is dit haalbaar of werkt het zo niet ?
En eventueel tips?
Laatst bijgewerkt door Fjordruit op 21-02-24 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Re: Beginnen met mest composteren hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:55

ik vraag mij af of je dit zo wel mag doen.
Hier in België moet een mesthoop vloeistofdicht zijn, en mag het pas in bepaalde periodes van het jaar op het land uitgereden worden...

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 14:00

Duhelo schreef:
ik vraag mij af of je dit zo wel mag doen.
Hier in België moet een mesthoop vloeistofdicht zijn, en mag het pas in bepaalde periodes van het jaar op het land uitgereden worden...

Is dit niet pas geldig vanaf een bepaald aantal?

En er is toch een verschil tussen een mesthoop en een composthoop.

Tegen woordig al die regeltjes waardoor alles duurder word en gewoon zo ingewikkeld allemaal want op het internet lees je zoveel verschillende dingen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:17

Ik heb een paar kleine mesthopen naast onze mestcontainer.
Daar gaat af en toe een kruiwagen mest op en verder bladafval en oud hooi.

In mei doe ik een laagje potgrond over de mesthoop en dan plant ik er pompoenen op.
Die doen het als een tierelier en als ik in Oktober de pompoenplanten verwijder, dan is er super mooie compost over gebleven. Het ziet er uit als aarde.
Ik schep tussendoor niet. Ik denk dat de wortels van de pompoenen en alle wormen lucht in de hoop brengen.

Ik kan me voorstellen dat als je alle mest wil composteren dit idee niet haalbaar is, maar wellicht wel voor een gedeelte van de mest. Het is hartstikke makkelijk en ook leuk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:23

Mest is mest. Compost is verteerd plantaardig materiaal. Van dierlijke mest kun je dus sowieso nooit compost maken. Daarom valt ook (oude/verteerde) dierlijke mest gewoon onder de mestregels.

Dus: 2 mesthopen, 1 van vorig jaar die je dit jaar uitrijdt en 1x van dit jaar die je volgend jaar uitrijdt is de enige (legale) manier om zelf je mest te verwerken. Of je er wel of niet keuken- en tuinresten doorheen gooit, de basis blijft dierlijke mest en daar zijn regels voor. Ook voor de hobbyist.

Tenslotte: als je mest op de grond laat verteren verdwijnt de voeding die in he mest zit in de bodem onder je mesthoop. Vandaar ook de eis 'vloeistofdicht', maar je hebt zelf ook niet veel aan verteerde mest waar de voedingsstoffen allang van uitgespoeld zijn. Die had je nl voor je gras willen behouden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:35

boemel schreef:
Ik heb een paar kleine mesthopen naast onze mestcontainer.
Daar gaat af en toe een kruiwagen mest op en verder bladafval en oud hooi.

In mei doe ik een laagje potgrond over de mesthoop en dan plant ik er pompoenen op.
Die doen het als een tierelier en als ik in Oktober de pompoenplanten verwijder, dan is er super mooie compost over gebleven. Het ziet er uit als aarde.
Ik schep tussendoor niet. Ik denk dat de wortels van de pompoenen en alle wormen lucht in de hoop brengen.

Ik kan me voorstellen dat als je alle mest wil composteren dit idee niet haalbaar is, maar wellicht wel voor een gedeelte van de mest. Het is hartstikke makkelijk en ook leuk.

Dit zou ook mijn idee zijn.

Pompoen, tomaten, courgettes vinden het fantastisch op een mest/composthoop. Potgrond hoeft niet eens volgens mij, zeker niet als het al ietsje oudere mest is.

Je kunt eventueel ook nog naar Bokashi methode kijken, daar heb ik verder geen ervaring mee qua mest, maar BioRon heeft volgens mij een goede uitleg op hun site staan.

Volgens mij doet MarliesR memberlist.php?mode=viewprofile&u=96153 het met Bokashi. Je kunt haar eens een bericht sturen of het werkt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:41

Ik gebruik al jaren de paardenmest om een composthoop te maken voor onze moestuin, en dat gaat hier perfect :j
Ik zou trouwens geen kippengaas gebruiken, dat is niet sterk genoeg. Oude pallets of betongaas bv wel.
Ik doe onderop altijd een laag gehakselde takken na het snoeien in het voorjaar, en dan laag voor laag paardenmest afgewisseld met groenteafval, tuinafval en bladeren. Geen hooi, want dat gaat schimmelen, en ook teveel gras in een keer gaat schimmelen, maar bij kleine laagjes wordt het echt een supermooie grond.
Van mijn tinker heb ik na een jaar ongeveer 2 kuub aan compost liggen. Dan start ik een tweede hoop op, en blijft de eerste nog een jaar langer liggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:47

Hier zit de mestbult het ene jaar het verse links en het andere jaar rechts. En daarna weer omgeraaid.

Grasmaaisel gaat er bij ons ook op, blad ook en ook hooi als we een slechte stuk hebben.

Het gaat hier bij de bloemborders, bij de courgettes en tomaten.
En wat nog over is gaat op het land.
Maar het slinkt wel zo hard en het is dan zo mooi kort geworden dat er al heel veel de borders in gaat en niet eens meer veel over is voor het land.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:08

In België maakt het niet uit hoe groot die is, als je mest verdeeld, moet die in de periode dat het mag op het land gaan.
Ook een mesthoop maken op de aarde zorgt voor problemen tegenwoordig, want na een jaar heb je toch een behoorlijke hoop…
Hier rijden we hem uit, maar wonen op een oude boerderij die een betonnen mestplek heeft met citerne die het mestvocht opvangt.
Alles gaat op de hoop, het blijft er heel de zomer liggen en in het najaar rijden we het uit. Tegen het voorjaar is alles dan weg, verteerd.
De regels zullen in Nederland niet veel anders zijn lijkt me, is Europees bepaald, mss enkel wat minder controle naar kleine paardenmensen? (In België al best veel paardenhobby mensen die er controleurs voor langskregen)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:33

Wij hebben veel bomen, struiken en heggen. Ik drop hier vaak de verse mest. Veelal tijdens natte periodes dat de mestbult erg zacht en slecht te bereiken is.
De rest van de mest gaat op de bult en elk jaar rijden we zelf uit over de weides.
Er gaat gemaaid gras, hooi resten en gehakseld stro naast de mest op de bult. Ik heb 2 Tinkers en dat geeft een flinke bult na een jaar.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 16:46

Ik doe er niets mee behalve opstapelen. Wormen, kevertjes en andere diertjes komen vanzelf.
Het ligt achteraan tegen een bosrand aan, en ik maak 3 hopen mest. Als de ene te groot wordt start ik een tweede iets verder en dan een derde. Met 1 Tinker en 2 shetten zijn de hopen niet onbenullig groot. Soms plant ik er wat pompoen of courgette op.
Na een jaar liggen is de eerste hoop volledig omgezet en is er nog 1/3 tot een kwart van over.
De langst liggende hoop schep ik in maart op met de tractor en verdeel deze over de weides. Op de lege plek komt dan weer een nieuwe hoop. Zo werkt het al een aantal jaren en het kost alleen wat inspanning.