Ecologisch / duurzaamheid en paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Ecologisch / duurzaamheid en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 20:45

Hallo iedereen,
In het dagelijkse leven probeer ik zo ecologisch mogelijk te leven. Dit lukt vrij goed en ik vind overal tips en tricks om nog ecologischer te leven.
Ik zou deze levensstijl ook willen doortrekken naar de paarden en ook voor de paarden ecologisch verantwoorde producten en materialen gebruiken. In de paardenwereld lijkt het wel of ecologische producten/materialen niet bestaan en ook tips en tricks zijn moeilijk tot niet te vinden. Daarom zou ik graag aan bokt willen vragen om tips en tricks ivm duurzaamheid en ecologisch paarden houden/verzorgen

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ecologisch / duurzaamheid en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:20

Ik ben geen expert maar heb de indruk dat zolang je wegblijft bij kunststof tuig (zoals het vegan en vegetarisch leer wat in feite plastic is) en andere plastic dingen (zoals magic brush etc) je het al snel aardig doet. Immers leer/ hout/ stro etc zijn vervangbare grondstoffen.

Ga dit topic sowieso volgen, komen vast veel slimmere dingen voorbij!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ecologisch / duurzaamheid en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:27

Ik probeer ook vooral materialen te kopen die lang mee gaan. Goede kwaliteit leren zadel en hoofdstel, dan gaat dat makkelijk een paardenleven lang mee.
Voor regendekens heb ik helaas nooit een pfas vrij alternatief kunnen vinden.
Als er eens een nieuwe zweetdeken moet komen dan neem ik liever wol ipv fleece ivm de microplastics. Liefst zelfgemaakt eigenlijk.

De mest composteer ik en gebruik ik in de moestuin.

Ik denk dat het grootste verschil zit in het wel of niet meedoen met alle modegrillen. Een hele verzameling dekjes vind ik zelf nergens voor nodig.

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Ecologisch / duurzaamheid en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:30

Ik lees mee! Wil zo graag dekens zonder allemaal ellende erin en erop gespoten dus als iemand iets weet hoor ik het graag!

Ook een vraagje van uit mij. Weet iemand een deken wasserij waar bekend is met welke (natuurlijke) zeep ze wassen. Ik wil mijn dekens max 1 x per jaar wassen (is met mijn aapje echt wel nodig) maar het liefst niet te chemisch. Iemand?

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:31

Ik lees mee! Wil zo graag dekens zonder allemaal ellende erin en erop gespoten dus als iemand iets weet hoor ik het graag!

Ook een vraagje van uit mij. Weet iemand een deken wasserij waar bekend is met welke (natuurlijke) zeep ze wassen. Ik wil mijn dekens max 1 x per jaar wassen (is met mijn aapje echt wel nodig) maar het liefst niet te chemisch. Iemand?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:36

Ik geef het op dit moment vooral vorm door tweedehands te kopen. Zo heb ik via vinted een paar 'nieuwe' rijlaarzen gevonden (mijn oude waren na ruim 15 jaar en vele reparaties echt op) maar via marktplaats ook ander paardenspul. Er wordt echt veel mooi spul verkocht dat anders wordt weggedaan :)

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:45

Ik lees mee! Duurzaamheid kan je inderdaad op elk onderwerp in je leven integreren door niets nieuws te kopen maar altijd tweedehands te kijken en je spullen goed te verzorgen. Het viel mij inderdaad ookal op dat de duurzamere manieren van productie / materiaalgebruik volgens mij nog nietecht doorgetrokken zijn in de paardensport producten. Maar alles waar een markt voor is zal ontstaan natuurlijk. Minderen is ook duurzamer. Je hebt waarschijnlijk niet echt 6 rijbroeken nodig :)

Het ligt er natuurlijk aan of je paarden thuis staan of niet, maar je kan ook investeren in een hekwerk van goedgekeurd hout, of eerst je huidige lint gebruiken en de restjes aan elkaar knopen in plaats van een nieuwe rol te halen, of wanneer je paarden binnen staan direct het stroomdraad uit te zetten bijvoorbeeld. Helaas heb ik daar zelf nog geen ervaring mee :')


elineAbby123 schreef:
Ik lees mee! Wil zo graag dekens zonder allemaal ellende erin en erop gespoten dus als iemand iets weet hoor ik het graag!

Ook een vraagje van uit mij. Weet iemand een deken wasserij waar bekend is met welke (natuurlijke) zeep ze wassen. Ik wil mijn dekens max 1 x per jaar wassen (is met mijn aapje echt wel nodig) maar het liefst niet te chemisch. Iemand?

Daar ben ik ook benieuwd naar!

DuoPenotti

Berichten: 29580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:48


Bodan

Berichten: 1220
Geregistreerd: 27-08-07

Re: Ecologisch / duurzaamheid en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:54

Wellicht kan je nog iets doen in het toepassen van inheemse kruiden en bloemen geschikt voor een paardenwei. Goed voor de biodiversiteit en voor je paard

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Ecologisch / duurzaamheid en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:18

Ik koop degelijke (niet zo eco ben ik bang) producten die jaren meegaan. Halsters, dekens, touwen die hier hangen zijn allemaal meer dan 10 jaar oud. Als iets stuk is repareren ipv nieuw kopen.

Hooi/stro koop ik zoveel mogelijk lokaal (lokaal gewonnen). Hout voor hekwerk etc zoveel mogelijk duurzaam. Beplanting zo dat het voor de paarden én de natuur nuttig is.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Ecologisch / duurzaamheid en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:23

Het NIET gebruiken van kunstmest is ook ecologisch en duurzaam

Eenw met Bodan dat verhogen van de d biodiversiteit ook een mooi voorbeeld is!

vikawiek

Berichten: 1492
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Ecologisch / duurzaamheid en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:31

Ik probeer hier ook op te letten, vooral door te minderen en goed voor m'n spullen te zorgen. Bij verzorgingsproducten koop ik de verpakking zonder plastic. Zoals ledervet in een blik, shampoobar ipv een fles. M'n borstels zijn wel van plastic. Ik had een houten met geitenhaar borstel maar mijn paard had vaak mijt en met het behandelen van die borstel is 'ie gaan schimmelen :(
Dekjes max 3, en dan zoveel mogelijk van katoen of bamboe

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Ecologisch / duurzaamheid en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:22

Tsja, voorlopig zit het er bij ons in weinig nieuws kopen; ofwel tweedehands, ofwel zeer lang mee doen door goed onderhoud. Dat gaat met goede (leren, vaak ook al tweedehands) materialen en stevige dekjes en rijbroeken prima.
Qua weidebeheer heb je inderdaad een behoorlijke voetafdruk die je kunt verkleinen (en daarmee überhaupt die van jezelf wat kunt verbeteren). Hagen en bomen (met veel verschillende soorten), kruidenrijk grasland, veel 'rommel'hopen en houtwallen voor klein grut en insecten, een poel, tweedehands palen voor je hekwerk, geen kunstmest maar eigen mest verwerken, je hooi van een (biologische) plek halen - bij ons is het bijvoorbeeld het hooi van de rivierdijken die zeer extensief beheerd worden - en nog zo meer. Stroomdraad wordt hier langdurig gebruikt, maar helaas is het op een gegeven moment echt wel op. Maar ja, dan moet je dat natuurlijk wel je eigen weide(beheer) hebben.

En ja, geen / weinig wedstrijden (meer) rijden en niet met de trailer naar de club of les als dat ook aan de hand of onder de man kan dat zijn natuurlijk ook belangrijke opties.

Ik vind het een interessant topic, benieuwd of er nog andere dingen voorbijkomen!

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:00

Interessant topic!
Ik probeer inderdaad ook de biodiversiteit te vergroten in en om de paarden weides en de paarden mest te composteren. De compost wordt weer gebruikt voor de moestuin en het land. Verder koop ik biologisch stro en biks, dat scheelt weer bestrijdingsmiddelen die in de bodem terecht komen.
Ik ga meelezen voor tips, want behalve tweede hands kopen gebruik ik toch nog veel niet duurzame materialen, zoals regen dekens. Die van bucas lijken een mooi alternatief :).

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:25

Nu ik alles in eigen beheer heb gaat dat makkelijker. Inderdaad veel tweedehands spullen, zoals palen en lint. Veel biodiversiteit met bloemstroken en struiken. Een deel van de mest gebruik ik voor eigen land, ik composteer een deel. Maar het grootste deel wordt wel opgehaald, maar door een boer die het weer over zijn land uit rijdt.
Water hebben we van een bron en stroom met zonnepaneeltjes.
Mijn hooi haal ik bij een lokale boer die zijn hooi grotendeels weer van omliggend land haalt.
En spullen voor mijn paarden gaan heel lang mee. Halsters van inderdaad meer dan 10 jaar oud, zadel en hoofdstel 2dehands.
En nog het idee hebben dat ik teveel spullen heb, dus aankomende zomer gaat alles uit de zadelkamer en opslag en een deel Marktplaats op om de volgende blij te maken.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Ecologisch / duurzaamheid en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:40


Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 22:03

vikawiek schreef:
Ik probeer hier ook op te letten, vooral door te minderen en goed voor m'n spullen te zorgen. Bij verzorgingsproducten koop ik de verpakking zonder plastic. Zoals ledervet in een blik, shampoobar ipv een fles. M'n borstels zijn wel van plastic. Ik had een houten met geitenhaar borstel maar mijn paard had vaak mijt en met het behandelen van die borstel is 'ie gaan schimmelen :(
Dekjes max 3, en dan zoveel mogelijk van katoen of bamboe


Werken die shampoobars goed ? Ik gebruik voor mezelf ook shampoobars maar vroeg me af of dit voor paarden even goed werkt.

Ons weide beheer wordt grotendeels door de boer gedaan, in ruil mag hij op bepaalde stukken grond mais zetten. De boer mag van mij wel geen gebruik maken van kunstmest en bestrijdingsmiddelen.

Ik probeer ook om al het materiaal zo lang mogelijk te gebruiken en te repareren tot het echt tot op de draad versleten is. Nu ben ik op een punt gekomen dat ik eigenlijk moet gaan kijken naar nieuwe winterdekens al twijfel ik momenteel ook erg hard of ik de paarden in de toekomst nog wel ga scheren.

Ik heb al wel een paar goede tips uit dit topic kunnen halen die ik ook zeker ga gebruiken en hoop dat er nog vele tips zullen volgen :D

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 08:57

Lightninggg schreef:
vikawiek schreef:
Ik probeer hier ook op te letten, vooral door te minderen en goed voor m'n spullen te zorgen. Bij verzorgingsproducten koop ik de verpakking zonder plastic. Zoals ledervet in een blik, shampoobar ipv een fles. M'n borstels zijn wel van plastic. Ik had een houten met geitenhaar borstel maar mijn paard had vaak mijt en met het behandelen van die borstel is 'ie gaan schimmelen :(
Dekjes max 3, en dan zoveel mogelijk van katoen of bamboe


Werken die shampoobars goed ? Ik gebruik voor mezelf ook shampoobars maar vroeg me af of dit voor paarden even goed werkt.


Ik vind van wel :j Maar vooral voor de vacht of sokken van mijn Tinkers vind ik ze fijn. Voor manen en staart vind ik liquide shampoo gemakkelijker werken. :)

Ikzelf ben enorm fan van de honing&propolis bar van Pippa. Wel even buiten bereik van muizen/ratten en paarden houden want kennelijk is het lekker :=

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 09:09

Zie mijn paard al met een shampoobar in zijn mond lopen 8)7

vikawiek

Berichten: 1492
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:55

Kaatastrof schreef:
Lightninggg schreef:

Werken die shampoobars goed ? Ik gebruik voor mezelf ook shampoobars maar vroeg me af of dit voor paarden even goed werkt.


Ik vind van wel :j Maar vooral voor de vacht of sokken van mijn Tinkers vind ik ze fijn. Voor manen en staart vind ik liquide shampoo gemakkelijker werken. :)

Ikzelf ben enorm fan van de honing&propolis bar van Pippa. Wel even buiten bereik van muizen/ratten en paarden houden want kennelijk is het lekker :=

Hier ben ik het mee eens :D
Ik had een schimmel en daar werkte die goed op. Misschien minder voor echt harde modder, maar dat poets ik er toch eerst af

Ik had de Vitalstyle White & Peppermint, voor witte paarden. Het gaf geen paarse gloed zoals bij zilvershampoo maar dat vind ik persoonlijk geen probleem. Paard was goed schoon

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:44

Het beste is zo min mogelijk kopen en wat je koopt zo veel mogelijk 2e hands en gebruiken tot het echt stuk is of weer doorverkopen of ruilen met iemand.
Dekje, dekens, zadel, hoofdstel, bit, rijkleding, laarzen/chaps etc.
Alles wat je kunt hergebruiken hoeft niet iets nieuws voor gemaakt/gekocht te worden.

Regenwater opvangen als drinkwater/spoelwater/pkanten water geven, mest composteren of bokashi naken en hergebruiken in (groente)tuin, op de wei of rond erf of uitdelen aan mensen die het daarvoor willen gebruiken.


Biologische zeepbar in papiertje ipv plastic flessen. Zelf antiklit maken in herbruikbare spuitfles.

Niet onnodig reizen met de auto/trailer. Dus buitenritten en trektochten vanaf huis ipv met trailer ergens heen rijden. Geen wedstrijden rijden, les combineren met anderen uit de buurt zodat instructie niet alleen voir jou hoeft te reizen maar meer uren kan maken op locatie of dicht bij elkaar.

Lokaal biologisch hooi/stro/strooisel kopen
Droge pakjes met touwtjes ipv ingepakt in plastic

In de zomermaanden niet opstrooien en ze buiten laten i.p.v. op stal zetten

Onkruid uitsteken/handmatig verwijderen ipv bestrijdingsmiddelen gebruiken.

JudithGigi

Berichten: 4209
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Ecologisch / duurzaamheid en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:30

Wat een leuk topic! Ik probeer me hier ook zoveel mogelijk mee bezig te houden. Ik koop zelf ten eerste alleen iets als het echt nodig is, en dan het liefste tweedehands. Ook voor zoveel mogelijk natuurlijke materialen en goede kwaliteit zodat het zo lang mogelijk mee gaat. Spullen die kapot gaan probeer ik ook altijd te repareren voordat ik het vervang.

Maar de markt zelf is er nog niet echt mee bezig om het zacht uit te drukken := 'setjes' lijken ook wel een soort fast fashion model aan te nemen, heel zonde.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:50

Lightninggg schreef:
Zie mijn paard al met een shampoobar in zijn mond lopen 8)7

Je lacht er mee maar.. :')

Afbeelding

Ik heb dit letterlijk uit zijn mond moeten rukken := _O-

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Ecologisch / duurzaamheid en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 00:43

Ik zie hier meerdere malen biologisch stro langskomen. Waar kopen jullie dat? Mijn paarden eten graag wat stro en ik zou het liefst bio aanbieden maar kan dat niet echt vinden.