Stal zelfvoorzienend maken qua stroom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Stal zelfvoorzienend maken qua stroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 11:25

We starten straks aan onze nieuwe stal op ons aangekocht land. Echter hebben we daar geen stroomvoorziening.

Ik weet dat er stroomapparaatjes bestaan op een zonnepaneel, maar eigenlijk zouden we dat iets groter willen aanpakken en zorgen dat het stroomapparaatje, de verlichting in de stal (en ev paddock) en ook een waterpompje kan aangesloten worden zodat we eigenlijk volledig zelfvoorzienend zijn.

Maar: hoe pakken we dat aan? :+

BrankaZ

Re: Stal zelfvoorzienend maken qua stroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:29

Ik vraag mij af of je dat het hele jaar met alleen zonnepanelen gaat redden. Mogelijk heb je toch iets van een aggregaat nodig. Laatste stal waar mijn paard stond had dat op die manier geregeld.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:51

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 12:05

Oh, kleine toevoeging:

De stal wordt in totaal 6*9. Bestaande uit twee schuilstallen van 3*6 (met de rug naar elkaar) en ertussen een middengang van 3*6 waar de helft uit zadelkamer en de andere helft uit poetsplaats bestaat.
Ik heb graag goed helder licht, dus dit worden dan TL-Lampen of ledlichtjes.

In mijn huidig zadelhokje heb ik een lampje met een zonnepaneel, een ledlichtje, en dit werkt prima zodra het volledig donker is, dan heb ik goed licht. als het buiten echter schemert doet dit ding niks (het gaat wel aan maar straalt geen licht rond) en heb je er niks aan.

een aggregaat is op zich een optie voor de avonden dat we stroom nodig hebben zoals van de lichten (maar we moeten ook savonds om 21 uur niet veel lawaai gaan maken ivm de buren... ) Het stroomapparaat en waterpompje zouden wel moeten 24/7 kunnen werken...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:12

Heb je geen handige vriend/kennis die zoiets aan kan pakken en een beetje kan berekenen wat de accu's/zonnepanelen aan kunnen?

Hier draait de verlichting (Ledhandel24) en de waterpomp (Conrad Barwig pomp) via 1 zonnepaneel (VC trade) en 2 grote dure accu's. De mannen hebben een mooi mini meterkastje/stroomkastje gemaakt. Een watertank geplaatst van 140L??? die het naar de stallen kan pompen en naar de wasbak.

In de winter is het 'net' aan, mits de waterpomp niet te veel hoeft te draaien. Nu hebben we trouwens echt wel een zonloze winter dit keer. Gelukkig krijgen we via de regenton in de winter ook genoeg water := dus dat scheelt weer voor de stroom voor de waterpomp. Als je 's avonds echt uren op stal bent/verlichting echt uren gebruikt dan kun je er voor kiezen om meerdere zonnepanelen te koppelen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:29

Wij hebben ook geen stroom, zonnepanelen op het dak en voorziening om stroom op te slaan, omvormer etc.

In de wintermaanden is dat wel eens spannend, zeker als een tandarts komt die stroom nodig heeft, je wat wilt klussen.. Zorg dus dat je altijd iets hebt zoals een aggregaat om op terug te vallen.

Ik heb op mijn stroom, licht en waterpomp. Die laatste kan hier niet het jaar rond op draaien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:32

Ik had in oude topics gelezen over een stroomgenerator maar in mijn eigen topic krijg ik geen behulpzame antwoorden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:34

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 13:32

Prairy schreef:
Zoiets? Kun je ook off grid zonnepanelen aan koppelen en zo opladen, of this via het stopcontact.

https://offgridpowerstation.nl/product/ ... elta-2-eu/

Oh, dit is super interessant inderdaad.
Hoe kan ik weten/berekenen hoeveel lichten hoeveel uur dan kunnen aanliggen bij een opgeladen batterij?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:34

Duhelo schreef:
Prairy schreef:
Zoiets? Kun je ook off grid zonnepanelen aan koppelen en zo opladen, of this via het stopcontact.

Oh, dit is super interessant inderdaad.
Hoe kan ik weten/berekenen hoeveel lichten hoeveel uur dan kunnen aanliggen bij een opgeladen batterij?

Geen flauw idee :P zou ze gewoon even een bericht sturen.

Ik weet wel dat die dingen ook gebruikt worden voor bijv een boormachine oid, dus lijkt me dat het wel een tijdje mee zou moeten kunnen gaan.

Je zou ook Ikke misschien even kunnen vragen, Electra is zijn ding. Ik snap er geen barst van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:48

Kijk of je ergens aan een flinke accu kunt komen van een vrachtwagen of een golfkarretje, voor de 12V LED-verlichting perfect en voor de TA heb je dan een omvormer nodig van 12V naar 230V.

Of investeren in een zgn Powerbank dan kun je ook nog eens een boormachine m/snoer oid gebruiken. In kombinatie met een zonnepaneel ben je dan aardig zelfvoorzienend.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:51

Prairy schreef:

Voordeel : alles in 1
Nadeel : alles in 1.
De onderdelen van deze systemen hebben verschillende levensduur, zo'n alles in 1 systeem is lastig qua vervangen onderdelen.
Aan de andere kant, mits je een draagbare hebt (of makkelijk transport) kan je zo'n ding goed vorstvrij hebben staan, want kou vinden accu's niet leuk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:04

Het vermogen zal terug lopen, maar accu's kunnen beter tegen de kou dan tegen hitte en vocht.
Overigens heb je ook verschil in het soort accu. Accu's van vrachtwagens etc kunnen niet binnen staan want kunnen een giftig gas uitscheiden, buiten -goed geventileerd én droog- is geen probleem. Zoutaccu's kunnen wel weer veilig binnen staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:21

Een stal met led lampen en een automatisch waterpompje moet prima te doen zijn :j
Zonnepaneel met regelaar/lader, dikke vrachtwagen accu van Cranenbroek, en wat led 12V lampjes is het gunstigste.
Wil je een goede led armatuur vergelijkbaar met een tl lamp, dan moet je een omvormer op de accu aansluiten die de 12V gelijkstroom omvormt naar 220V wisselstroom, en dan kun je daar normale apparaten en verlichting op aansluiten.
Het belangrijkste is dat je alles goed zekert. Bij een 12v circuit wil je een zekeringkastje vlakbij de accu zetten. Dan kan er vrijwel niks mis gaan. 12V waterpompjes voor boten werken op het wegvallen van de druk, dan gaan ze vanzelf pompen, dus zodra je de kraan aan zet of op de lepel drukt bij een drinkbak.

Gewone loodaccu’s kunnen trouwens prima binnen staan. Als er giftig gas uit komt dan is er echt iets goed mis. Dan zijn ze stuk of worden ze veel te ver overladen. Een goede laadregelaar voorkomt dat.
Wij slapen op onze boot zelfs in dezelfde ruimte als de loodaccu’s. Geen probleem hoor :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:32

Camper lampen, etc. gebruiken, dan kan je alles op 12V doen, scheelt omvormer en zo'n 10% stroomverbruik.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:32

Wij hebben stroom apparaten op accu maar deze moeten we in de winter elke paar dagen thuis opladen(zit ook een accu in dus). Ze hangen nu vanaf maart, en we ze hebben tot zeker november gehangen voordat we de eerste keer hebben moeten bijladen. Maar sinds de regen en vooral de kou moeten we minimaal 1x per week de accus wel vervangen. We hebben 3 apparaten(verschillende circuits/weilanden) en 1 reserve accu en dat werkt prima.

Je zou dus op je stallen wel grotere zonnepanelen kunnen leggen maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je daar ook een flinke accu bij nodig hebt, anders zit je in de winter alsnog te zoeken.

Wij hebben zelf in de stallen een vaste lamp met klein zonnepaneel, maar dit hoeft maar net een scherming af te geven voor ons. Staat dus heel zwak ingesteld.
Voor in het zadel en hooihok hebben we lampen op accu die we thuis opladen. Van alles minimaal 2 of 3 zodat je altijd een volle op stal hebt.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:59

Wij hebben deep cycle accu s, die kunnen stootje hebben in de winter mocht je ze bijna leeg trekken.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:08

Ik zou het ook in het camper/boot circuit zoeken op 12 volt. In mijn camper draait de koelkast 24/7 en de led verlichting s'avonds op twee accu's en één zonnepaneel. Je zou dan voor een aggregaat kunnen kiezen die in de winter af en toe de accu's kan bijladen overdag als niemand er last van heeft.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:36

Kijk eens naar verplaatsbare zonnepanelen zoals kampeerders die gebruiken.
Maar vrees wel dat die diefstal gevoelig zijn als er de weide en stallen vrij gelegen zijn.
Stroomklok op zonne energie is ook roofgoed.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:07

Prairy schreef:

Ik heb er inmiddels 3 staan, want hartje winter heb ik er zeker 2 nodig (maar ik heb ook mijn (led)rijbakverlichting gewoon aan, verlichting in de stal en alle werkruimtes). Afgelopen winter was laden met de zonnepanelen inderdaad een dingetje, dan is het fijn om er 1 mee naar huis te kunnen nemen om die op te laden en een volle te hebben staan (mocht onverwacht een dierenarts moeten komen o.i.d.).

Verder heb ik op de punten waar ik geen stroomaansluiting heb op de accu gewoon lampen op eigen zonnepaneeltjes (op afstandsbediening). Zolang je die gewoon gebruikt wanneer je op die plek licht nodig hebt kom je er een heel eind mee!