Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacomijn1
Berichten: 256
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 22:04

De vraag was niet eens zozeer of je wel of niet mest maar of t zin heeft dit te laten liggen/verspreiden en daardoor gelijk te “bemesten”. Mijn weide is niet zo groot (3500m2). En de paarden staan er 24/7 op, ook in de winter, omdat t de hele winter droog blijft doordat t hoger en op zandgrond ligt.
De grond is arm geworden.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:27

Overigens wbt wormbesmetting heb je daarop in de winter juist weinig risico omdat er geen eitjes worden gelegd en dus minder risico op besmetting

welmoedz

Berichten: 1571
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:47

Ik haal t niet weg uit het weiland, verspreid t n beetje en maai daarna alles kort, pony's op 1 van de andere 2 weides en als dat klaar is maai ik die weer etc.. zo rouleren we lekker door.

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:48

jacomijn1 schreef:
De vraag was niet eens zozeer of je wel of niet mest maar of t zin heeft dit te laten liggen/verspreiden en daardoor gelijk te “bemesten”. Mijn weide is niet zo groot (3500m2). En de paarden staan er 24/7 op, ook in de winter, omdat t de hele winter droog blijft doordat t hoger en op zandgrond ligt.
De grond is arm geworden.


Hoe weet je dat de grond arm is geworden?
Wat versta je onder arm?

(Meerdere) paarden 24/7 en 365 dagen op hetzelfde stuk grond van 35 are is zeer belastend voor de bodem. Niet alleen omdat paarden de bodem verdichten maar ook door de manier van grazen. Indien mogelijk zou je ze toch best eens verweiden of in het groeiseizoen stukjes afzetten zodat de grasmat wat kan bekomen.

Om te antwoorden op je vraag, ik vind het persoonlijk wel een voordeel om het mest te verspreiden door bvb te slepen. Je bemest er een groter oppervlak mee en de bodem wordt verrijkt met organisch materiaal, wat weer ten goede komt voor de balans en het bodemleven.

Nu blijft het misschien nog even liggen maar van zodra de lente aanbreekt kan je best regelmatig slepen.

Als je effectief op een arme bodem zit kan je misschien eens een bodemstaal nemen en laten onderzoeken. Aan de hand daarvan kan je doelgericht gaan aanpakken en bijsturen ;)

jacomijn1
Berichten: 256
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 09:06

Bedankt, ik ga vandaag bij de welkoop de grond laten testen op Ph waarde, dan weet ik iig of ik ook nog moet kalken en verweiden is een goed plan.

jacomijn1
Berichten: 256
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 09:31

Mijn land heeft geen enkele voedingswaarde meer maar wel voldoende Ph. gisteren bij de welkoop laten testen.
Nu heb ik een mesthoop van afgelopen jaar liggen. Die wil ik over de wei verspreiden.
Hoe doen jullie dat. En hoeveel mest per M2?
Verspreid je dit handmatig of laat je een loonwerker komen. En wat kost jullie dit dan?
Want ik lees vaak over mest uitrijden maar hoe dan… daar heb je toch een mestrijder voor nodig en denk toch dat niet iedereen die twee of 3 paarden heeft dit zelf heeft?
Hoor graag jullie reacties.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:55

Wij verspreiden mest indd met een mestkar. Die gooit er best een dikke laag overheen. Laden doen we ook zelf met trekker. Materiaal hebben we door de tijd heen verzameld.
1 keer die kar met de hand gedaan. Das hard werken.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:20

Hier haal ik het weg in de paddock en de stal. De rest blijft liggen en dat wordt door de kippen 'uitgereden' :P . Kippen zijn heel goede strontruimers.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:11

Als je een paard hebt dat slepen kent is het ook handig.

Ik heb 1 stuk van de weide bemest van mijn mesthoop.
Kruiwagen vullen, en uitschudden over dat stukje land. Dit herhaal je tot het vol genoeg ligt. Bij mij lag de mest redelijk dik, iets dunner is sneller weggetrokken.

Daarna een sleep achter paard gebonden en paard het laten uiteenslepen.
Een sleep kan autobanden, pallet, of sleepnet zijn. Ik gebruikte een oude poort waartussen draad gespannen was. Maar inmiddels heb ik een pallet liggen en ga ik die gebruiken.