Een gedachten spinsel; verhuizing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Een gedachten spinsel; verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 10:23

Haaii,

Ik heb sinds 2 maanden een nieuw paard. Nu heb ik die sinds 1,5 maand op een stal staan, paard vind alles nog behoorlijk spannend etc. Ik heb voor deze stal gekozen omdat het aan een natuurgebied zit en ze in de zomer 24/7 buiten staan. Verder is de accommodatie dikke prima. Op het moment dat ik een stal zocht, was alleen deze beschikbaar. Nu is er dus een andere stal beschikbaar gekomen klein stukje verder op (nog steeds aan het natuurgebied). Deze stal is 120 euro goedkoper (!!) staan ze ook zomers 24/7 buiten, heeft 2 rijbakken + een binnenbakje (heb nu alleen 1 buitenbak en longeercirkel), maar ze staan dus ook in de winter elke dag op het land.

Enige verschil is; je moet zelf mesten. Ik ga nu ook elke dag heen dus zelf mesten zal geen probleem zijn + in de zomer maanden hoeft dat al niet. Bij mijn huidige stal gaan ze in de winter elke dag op de paddock en moet je ook samen de paddock uitmesten.

Nu ben ik niet van het verhuizen, al helemaal niet omdat het arme paard net verhuisd is en uit zijn vertrouwde omgeving is gehaald. Als ik zie hoeveel spanning hij nu heeft, denk ik al helemaal niet dat het een super idee is. Maar mijn vriend zegt weer, 120 euro in de maand is wel een groot verschil. Al helemaal als ze in de winter ook lekker het land op gaan en er een mini binnenbak is waar je dus wel droog kunt longeren of rijden.

Dus toen dacht ik, mmm wat nou als ik deze stal gewoon even in de gaten houdt en over een (langere) tijd kijk of ze weer een plekje vrij hebben en dan alsnog verhuis? Zo kan ik op deze plek lekker wennen aan mijn paard en dan alsnog even kijken. Maar dan is mijn paard misschien wel helemaal gewend en is het nog weer lastiger. Of ik neem die 120 euro gewoon voor lief en blijf waar ik nu ben en waar ik ook gewoon tevreden ben.

De huidige stal is een wat grotere pensioenstal met denk zo'n 20 paarden. De andere stal is kleinschalig met 4 pensionplekjes en daarnaast hun eigen paarden.

Gewoon even een gedachtegang, maar heel benieuwd wat jullie misschien zouden doen.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Een gedachten spinsel; verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:34

Als je zeker weet dat je liever naar die andere stal wilt, zou ik het direct doen voor je paard hier helemaal gewend is.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Een gedachten spinsel; verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:48

Het is maar waar je voor kiest, voor die €120 wordt nu wel jouw stal elke dag schoongemaakt, dus ook als je ziek bent, niet kan of op vakantie gaat.
Het lijkt wel een stuk goedkoper, maar je krijgt er ook wat voor terug.

Als je het prima kan regelen en niet erg vind om dit te doen zou ik nu verhuizen en niet over een paar maanden wanneer je paard net helemaal gewend is. Voor hetzelfde duurt het jaren voordat er weer een plekje is.

DuoPenotti

Berichten: 29567
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:05

Als dat hele dag buiten in de winter, als dat op een fatsoenlijk stuk is met nog genoeg droog met nog gras of hooi, ja dat zou voor mij wel de doorslag geven en nu verhuizen :j

Moet je voor mesten wat regelen in de vakantie, maar vaak gaat dat in die periodes ook onderling.
Ik zou niet wachten tot hij hier gewend is, moet hij 2 keer wennen.

Ibbel

Berichten: 49173
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:05

's Winters ook overdag buiten op de wei (in een groep?) zou voor mij absoluut een reden zijn om nu gewoon te verhuizen.
Het zou best wel eens kunnen dat het feit dat je paard zo 'moeilijk' met de verhuizing omgaat een gebrek aan gezelschap en bewegingsvrijheid / ruimte is... Of de hoeveelheid andere paarden.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Een gedachten spinsel; verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:29

Dit klinkt voor mij ook wel als verhuizen, vooral als er eventueel wat mogelijk is met ruilen/samenwerken mocht het toch gebeuren dat je niet elke dag kunt mesten.

Ik zou dan ook wel nu verhuizen. Een korte tijd stress, maar dan op lange termijn beter staan, levert uiteindelijk meer op.

MirandaMalik

Berichten: 9887
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Een gedachten spinsel; verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:35

Op een kleinere stal is de kans kleiner dat er snel een nieuw plekje vrij komt.
Het kan ook zijn dat je paard op de nieuwe stal beter went, hij kan daar ook juist meer op zijn gemak zijn. En ik zie niet veel voordeel in eerst wennen en dan weggaan. Het is daar beter voor je paard en voor jou goedkoper. Lijkt me een makkelijke keus!

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Een gedachten spinsel; verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:36

Als de stal beschikbaar is zou ik zeker gaan kijken omdat dit juist een goede tijd is om te zien hoe alles erbij ligt. Zelf zou ik verhuizen denk ik. Mijn huidige stal is ook zo'n plekje en heb bij het kennismaken geen moment getwijfeld. Het liefst had ik hem diezelfde dag nog verhuisd.
Als je dat besluit zou je kunnen afspreken dat je net voor het weideseizoen komt bv 1 april dan kan je paard gelijk de wei op. Dat geeft misschien minder stress.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Een gedachten spinsel; verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:39

Ze staan daar nu ook buiten toch?
Dan lekker verhuizen!
Zonde om nog twee maanden te blijven staan...

Over dat zelf uitmesten zou ik me niet teveel zorgen maken.
In geval van nood laten ze de jouwe echt niet staan, desnoods betaal je dan tijdelijk wat bij?

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:41

Als deze stal meer bied en zeker het in de winter lekker naar buiten en dan ook nog goedkoper dan zou ik zeker gewoon verhuizen. Stress dat kan maar dat er nu stress is kan ook zijn dat paardje minder op zijn plek is misschien is dat na een verhuizing wel minder juist.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:42

Ibbel schreef:
's Winters ook overdag buiten op de wei (in een groep?) zou voor mij absoluut een reden zijn om nu gewoon te verhuizen.
Het zou best wel eens kunnen dat het feit dat je paard zo 'moeilijk' met de verhuizing omgaat een gebrek aan gezelschap en bewegingsvrijheid / ruimte is... Of de hoeveelheid andere paarden.


Ook mijn gedachte. En bij ziekte of vakantie is er altijd onderling wel wat te regelen ga ik vanuit. Ik zou persoonlijk eerst eens gaan kennismaken en daar je beslissing op weerleggen. Maar het zou ook mijn voorkeur hebben.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:44

Ik vind 120 euro ook voldoende reden om te verhuizen. Op voorwaarde dat de verzorging (voer!) vergelijkbaar is.

Paard is kennelijk een wat meer gespannen type, want na 6 weken zijn de meesten wel aardig gewend aan de routine van hun nieuwe plek. Dat pleit ook voor verhuizen: want in een kleinere stal zijn de groepen doorgaans stabieler en is er ook minder onrust op het erf.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:45

Wie weet duurt het wel heel lang vooraleer er opnieuw een plek vrij komt op de nieuwe stalling? Indien het zelf mesten geen probleem is, maakt 120€/maand wel een verschil.
Weet je hoe je paard gestald stond? Zou hij mss kleinschaliger prettiger vinden?
Wachten tot hij hier gewend is om dan alweer te verhuizen, zou ik niet doen. Dan beter nu en hopelijk heeft hij het zelf met die andere plek makkelijker dan hier.

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 14:51

Ik ga even informeren of ik even kan kijken! Misschien dat dat dan ook wel een doorslag kan geven en kan ik inderdaad zien hoe de boel er bij ligt.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Een gedachten spinsel; verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:11

Sowieso altijd eerst zelf kijken of je het wat vindt. Kan je gelijk kijken of het klikt met de eigenaar van de stal.

Check de bodems van de bakken en weide, het gaat veel regenen deze week dus je kan gelijk checken of deze het goed houden. Je kan dan wel veel meer bakken hebben, maar als daar niet in te rijden valt heb je er nog niets aan en je paard de hele dag in de prut is ook niet fijn.
Zo ook even in de box kijken hoe het gesteld is met stro en vragen naar het voerbeleid.

Succes!

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:20

Elli99 schreef:
Ik ga even informeren of ik even kan kijken! Misschien dat dat dan ook wel een doorslag kan geven en kan ik inderdaad zien hoe de boel er bij ligt.



Sowieso eerst kijken.
Soms klinkt iets heel mooi of zelfs te mooi om waar te zijn en dan lijkt het ook niet waar en als het wel is wat je voor je paard zou willen kun je misschien gelijk even een babbeltje maken en zeggen dat je je paard er wel zou willen hebben staan.

Het wordt idd weer nat en veel was nog nat dus je ziet het dan hoe het er eigenlijk op zijn slechtst bij ligt allemaal.

DuoPenotti

Berichten: 29567
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:26

Altijd kijken ja.
Je huurt of koopt toch ook geen huis zonder bezichtiging? :)

Hoe zien de paarden er uit.
Welke indruk maken de paarden?

Hoe zien de stallen eruit?
Zuiver? Voldoende stro of andere bodem bedekking.

Hoe ziet het hooi er uit?
Mooi van kleur fijne geur?
Hoeveel en hoe vaak krijgen ze. Hoe laat avonds de laatste keer en hoe laat in er ochtend?

Staan ze nu buiten en hoe ziet dat er uit?
Hoeveel staan ze buiten?


En gewoon algemene indruk. Alles netjes opgeruimd en bij geveegd. Of een zooi. Dat geeft vaak ook wat aan over de eigenaren.

(en er zullen vast nog Bokkers een aanvulling kunnen maken)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Een gedachten spinsel; verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:13

Zo snel mogelijk een bezichtiging plannen. Als je al niet bent wezen kijken. Goede en betaalbare plekken kunnen echt heel snel weg zijn.
Biedt desnoods reserveringskosten als je zit met je eigen opzegtermijn of verhuis je paard zo snel mogelijk en betaal op je andere stal gewoon hé opzegtermijn. Je hebt dan misschien wel dubbele lasten maar loopt niet het risico dat de plek ineens weg is.

Als je gaat zoeken is dst ook een tip. Ga ook kijken bij stalken die nu vol staan en last je op de interesse/wachtlijst zetten als het een goede plek is.
Dan heb je de 1e selectie al gedaan en kun je sneller beslissen als er echt een plek vrij komt.

Ik heb zelf een plek en ik ga niet 2 weken wachten voor iemand tijd kan maken of 2 weken wachten op een beslissing als ik 10 reacties of gegadigden heb voor 1 plek. Dan benader ik eerst de mensen die echt geïnteresseerd waren en waarmee ik al heb kennisgemaakt of ze nog steeds zoeken in mijn volgorde van voorkeur en pas als daar niets passends meer tussen zit doe ik advertentie.

Vaak krijg ik dan vlot meerdere reacties en ik wil mensen die geïnteresseerd zijn ook niet te lang aan het lijntje houden.

Sommige mensen zijn enorm traag met reageren en afspraak plannen. Alsof zij de enige zijn. Kijken is vrijblijvend dus dat doe je zo snel mogelijk of al bij voorbaat als er nog geen plek is. Pas na het kennismaken kun je beter bepalen of het inderdaad een passende plek is en zo mooi als het in de advertentie of website beschreven is.