Hoe groot de mestplaats

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Hoe groot de mestplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 16:59

Hoi,

We zijn bezig de buitenruimte bij onze nieuwe stal aan te pakken en daar hoort een zwaar verwaarloosde mesthoop ook bij.

De mest is er nu bijna allemaal uit en over het land verspreid maar nu de vraag hoe groot ga ik hem maken. Hij is nu ca 10 bij 3 met wanden van 1 meter hoog. Er is 1 lange zijde open om te storten.

Maar hoeveel mest ga ik krijgen ik vindt hem nu nogal kolossaal en meningen verschillen nog al. De 1 zegt 3 bij 5 dus de helft is voldoende de ander zegt weer gewoon zo groot laten.

De mesthoop is bedoeld voor 2 paarden die 24/7 toegang tot schuil stal hebben en stenen paddock (deze plekken worden gemest) de weide wordt elke week gesleept bij wisseling.

Dus aan wie vergelijkbaar staat hoe groot is jullie mesthoop.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:03

Ik heb hier eentje van 4 bij 6, rand 1 m hoog. Aan het einde van de winter is de mestbult gauw 2m hoog. Wij hebben vlas in de stallen.

Mestbult is eigenlijk te klein voor 3 paarden. Zeer ruim voor 2 paarden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:05

Ik heb er 1 die is 12m3. Een ideale maat vind ik, voorheen werd hij eens per 8 maanden geleegd, tegewoordig komen er een aantal mensen uit de buurt de mest halen die een grote groentetuin hebben, dus de afgelopen 2 jaar is er niet meer geleegd door een loonwerker. Persoonlijk zou ik m gewoon zo laten, hij staat er toch al.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:05

10 x 3 x 1 = 30 kuub mest als je 'm helemaal vol zou krijgen. Dat lukt natuurlijk niet, maar 15 kuub (half vol met een helling van 45 graden) moet wel lukken.
Ik heb hier een bak van 4 x 6 x 1,5 meter = 36 kuub die wel helemaal vol kan (hij ligt verdiept). Die 36 kuub vul ik met 6 paarden, die 24/7 buiten staan met schuilstal en paddock (die net als bij jou gemest worden, en de weide niet). Met 2 paarden zou je dus aan 12 kuub komen, en dat past op jouw mestplaat.

Als je 'm kunt veranderen naar vullen aan de smalle kant, en dus twee lange wanden van 1 meter hoog, dan zou je 'm korter kunnen houden en zou die 5 x 3 x 1 best kunnen. Lange kant open is gewoon onpraktisch.

DubbelFun

Re: Hoe groot de mestplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:09

Toen ik nog 2 E'tjes had deed ik 3/4 jaar met een mestput van 12 m3. Met inzakken gaf dat een volle kar bij de loonwerker. Soms bleef er iets inliggen, maar een 2e kar laten komen telt wel flink op.
De bak inkorten kan handig zijn, maar hou wel rekening met groot materieel wat er bij moet kunnen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:59

Ik heb 3 paarden op de wei. En mestbult is 1m20 hoog, 1m20 breed en 2m lang. Is nu vol mede door grote kuis in de weides. Maar heb ook buren die de mest alweer komen halen sinds deze week. Er zijn nu al 6 kruiwagens weggehaald.

Eind februari begin maart komt mijn vriend de rest ophalen met de mestkar

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 12:40

Alvast bedankt. De zijde langs het hek was van hout die heb ik er al uit getrokken en deel van de oude mest ligt al op de weide.

Zo schots en scheef laten gaan we niet doen er moet ook nog een vloer in. Dat deed de vorige eigenaar met een zeil

Maar we gaan nu denk ik kijken naar de blokken inderdaad zo te zetten dat er een kleinere opening is hij dan langer word.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:47

Als je een aantal van die elementen uit de lengte weg haalt en die gebruikt kun je misschien een kleinere bak maken die toch een gelijk beeld geeft.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 12:57

Dat wordt nu denk ik het plan. En als het hoger moet een paar planken zijn er zo tegenaan geschroefd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:13

Wel vanaf de binnenkant dan heb je meer tegendruk :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:39

Zoals hij nu is heb je bij controle een boete aan je donder hangen...
De vloer moet vloeistofdicht en met eruit lopende urine moet hij dan ook wat groter zijn zodat het niet van je plaat af loopt :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 16:44

Weet ik ruitje daarom zij ik ook er moet een vloer in alleen eerst moet de oude zooi eruit.

Dan alles naar de juiste plaats, vloer erin storten en dan kan er mest op/in.