Verhuizen of niet..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:45

Lieser schreef:
Spenk schreef:
Dan moet je doorzoeken naar iets dat wel geschikt is en geen genoegen nemen met een uurtje kroelen met een ander paard en daarna 23 uur op het hok...

Oh, jij doet zelf niets met je paard? Ja, dan is 1 tot 4 uur op de paddock wel karig.

Dat is een excuus om ze op te hokken?

Of haal jij je paard 3 uur per dag uit de stal? Ik ben er ook savonds vaak te rijden ja. Nou vooruit dan zijn ze nog een uurtje eruit.

Ik vind 1 tot 4 uur veel en veel te weinig ook als ze jezelf je paard nog eruit haalt. Tenzij je dan nog zelf je paard 4 uur buiten zet dan heb ik niks gezegd ;)

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:06

Lieser schreef:
Wintu schreef:
1 tot 4 uur buiten in de winter. Ik zou toch wel even moeten slikken hiervan, want neigt het vaker naar 1 uur of 4 uur. Als ze max 4 uur noemen, is het toch in de praktijk vaker niet dan wel.

Maar als je paard in haar eentje staat te verpieteren, maakt het niet uit of dat in een paddock of op stal is. Liever minder buiten maar meer contact, dan andersom. Mijn merrie wordt doodongelukkig van een gebrek aan contact. Paarden op een afstandje kunnen zien, is echt niet genoeg. Er moet gekroeld, geknabbeld en gegroomd kunnen worden.


Als ik het zo lees, heeft paard over het draad contact met de buurman en wordt er ook gespeeld. Dus 'verpieteren' vind ik een groot woord.
Op mijn vorige stal groomden ze gewoon over het draad heen ook.
Maar goed, als ze in de winter (laten we dan het gemiddelde nemen) 2 uurtjes per dag vrije beweging hebben, dan zou ik daar niet mee kunnen leven.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:08

Lieser schreef:
Spenk schreef:
Dan moet je doorzoeken naar iets dat wel geschikt is en geen genoegen nemen met een uurtje kroelen met een ander paard en daarna 23 uur op het hok...

Oh, jij doet zelf niets met je paard? Ja, dan is 1 tot 4 uur op de paddock wel karig.


Het maakt niet uit of je zelf nog iets met je paard doet of niet. Een paard heeft imo tijd voor zichzelf nodig om te spelen en vrij te bewegen en dat naast wat de baas nog met het paard doet. Het is voor jouw toch ook anders als je de deur uit gaat om te werken of de deur uit gaan voor een vakantie of een leuke activiteit?

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:11

Wintu schreef:
1 tot 4 uur buiten in de winter. Ik zou toch wel even moeten slikken hiervan, want neigt het vaker naar 1 uur of 4 uur. Als ze max 4 uur noemen, is het toch in de praktijk vaker niet dan wel.

Eens.
Minimaal 4 uur vind ik toch zijn minst.

Dat hij nu bagger staat maakt 1 uur buiten nog niet oké.

Want al haal je hem elke dag 2 uur uit zijn stal. En langer doen maar erg weinig mensen is het nog steeds maar 3 uurtjes.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 23:41

Tuurlijk is mijn ideaal beeld in de winter meer naar buite . Maar hier in oudenbosch is dat gewoonweg niet te vinden als je een stal zoekt onder de 350eu per maand met binnenbak. En dan ook max 15min rijden. Ik heb kleine kids thuis en maar beperkt oppas dus reistijd gaat van paardtijd af. Als ik 2u heb en ik moet daar een uur van rijden blijft er niets over.
Geloof me ik heb heel wat stallen gezien en gehad.
Daarom dat ik naar een stal met enkel buitenbak ben gegaan voor het paardje. Hij kan nu overigens gewoon kroelen en spelen over het draadje dus contact heeft hij wel.
Maar voor mij is het drama. Ik kan 1 soms 2 keer in de week rijden waar ik normaal 4 of 5 keer reed. Dat mis ik zo enorm.
Ik betaal voor mijn paard, maar ook voor mij. Zijn meer stallen waar ze minder buiten komen dan meer, zeker in de zomer.

Nergens is het perfect dus zal je keuzes in je wensen moeten maken. Geen binnenbak is geen optie, dan maar wat minder naar buiten. Heeft hij afgelopen winter iig lekker veel buiten gestaan. En de stallen zijn ruim genoeg, geen 3x3 met dichte muren, maar 3,5x4 met contacttralies.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:11

Ieder zijn ding, ik denk altijd maar dat ik op visite kom en paardlief moet er wonen, dus die zijn belangen komen eerst.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:17

Ieder zijn goed recht om te kiezen wat belangrijk voor hem/haar is natuurlijk. Maar ergens vind ik er ook wel wat van dat mensen in het algemeen dus soms nog steeds liever voor hun eigen belangen kiezen dan voor de belangen van een paard en dus budget en faciliteiten boven basisbehoeften van een paard zetten. Het is misschien niet iets waar je wat aan hebt TS dat ik dat zo zeg en het zal vast niet lief zijn van me, maar juist omdat je eerst bent verhuisd naar een stal met meer buiten omdat je dat graag voor je paard wilde vind ik het zo'n gekke gedachten om weer terug te gaan naar een situatie met veel minder buiten. Ben je niet bang dat zoiets toch weer gaat knagen?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 08:57

Ik lees dat je in Oudenbosch woont dan zit je een beetje in dezelfde regio waar ik zit.

Een stal met binnenbak voor onder de €350 waar ze voldoende buiten komen en genoeg goed hooi krijgen word een uitdaging. Ik zou dan toch kijken naar een stal met een altijd te rijden buitenbaan. In oud-gastel zit er een. Rij daar dagelijks langs en zie altijd paarden buiten.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:08

Je paard kan het perfect voor elkaar hebben, maar jij moet er lol aan houden. Als jij niet kan doen wat je wil, zou ik zeggen: verhuizen!

Ja, eigen belang voor het paard, want als het paard een last (lees: kostenpost) wordt komt hij in de verkoop. Dus: lol aan je paard, op de best mogelijke plek.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:21

Spenk schreef:
Of haal jij je paard 3 uur per dag uit de stal?

Ja, meestal wel.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:27

Lieser schreef:
Spenk schreef:
Of haal jij je paard 3 uur per dag uit de stal?

Ja, meestal wel.

Ik vind vrije tijd voor het paard belangrijk. Hij moet er wonen en moet lekker buiten staan zonder mij.

Ik vind uit stal halen om te poetsen en rijden totaal niet vergelijkbaar met buiten staan eigenlijk.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:39

Spenk schreef:
Ik vind vrije tijd voor het paard belangrijk. Hij moet er wonen en moet lekker buiten staan zonder mij.

Ik vind uit stal halen om te poetsen en rijden totaal niet vergelijkbaar met buiten staan eigenlijk.

Ik ook niet. Geen idee waarom je denkt dat iemand in dit draadje dat wel zou vinden.
Je bent zo vastbesloten om je gelijk te halen, dat je van alles in dit draadje uit zijn verband trekt. Mij best.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:43

Lieser schreef:
Spenk schreef:
Ik vind vrije tijd voor het paard belangrijk. Hij moet er wonen en moet lekker buiten staan zonder mij.

Ik vind uit stal halen om te poetsen en rijden totaal niet vergelijkbaar met buiten staan eigenlijk.

Ik ook niet. Geen idee waarom je denkt dat iemand in dit draadje dat wel zou vinden.
Je bent zo vastbesloten om je gelijk te halen, dat je van alles in dit draadje uit zijn verband trekt. Mij best.


Sorry Lieser, maar je posts in dit topic suggereren wel dat je het acceptabel vindt dat een paard maar een paar uur buiten staat, als je als eigenaar het er daar naast nog uit haalt. Er wordt imo helemaal niets uit verband getrokken.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:45

Lieser schreef:
Spenk schreef:
Ik vind vrije tijd voor het paard belangrijk. Hij moet er wonen en moet lekker buiten staan zonder mij.

Ik vind uit stal halen om te poetsen en rijden totaal niet vergelijkbaar met buiten staan eigenlijk.

Ik ook niet. Geen idee waarom je denkt dat iemand in dit draadje dat wel zou vinden.
Je bent zo vastbesloten om je gelijk te halen, dat je van alles in dit draadje uit zijn verband trekt. Mij best.

ts?
Die vind 1 uur voldoende omdat ze kinderen heeft en niet verder wil reizen.

Ik denk dan misschien heel simpel, past een paard dan wel in de fase van je leven nu?

Maar dat is nogal behoorlijk offtopic.
Dus daar hoef ik verder ook geen antwoord op van ts.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 23:41

Ochoch wat wen gedoe weer, het is ook altijd hetzelfde.

Zal ik mijn paard dan maar verkopen aan een van jullie. Aangezien jullie wel tijd en geld genoeg hebben en met olezier op een bokkend en steigernd paard zitten in een donkere winderige natte buiten bak?

Of nee mij paard zal waarschijnlijk aan een sportpersoon verkocht worden daar is hij immers voor gefokt. De meeste sportpaarden mogen blij zijn als ze een uurtje zomer en winter alleen op een klein weitje komen want help straks blesseerd hij.

Mijn paard heeft afgelopen wjnter heerlijk elke dag buiten gestaan. We gaan de zomer in waar hij elke dag 14u buiten komt in een groep en voor volgende winter zie ik wel weer.

Ze gaan er echt niet aan dood hoor.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:14

Tja ieder zijn ding. Je paard gaat er echt wel flink op achteruit vind ik. Dood zal hij er inderdaad niet aan gaan, maar je denkt er wel makkelijk over met 'afgelopen winter heeft hij lekker veel buiten gestaan en volgende winter zie ik wel'. Voor een paard heeft een verhuizing gewoon veel invloed. Ik vind je beeld van sportpaarden ook wel wat achterhaald eerlijk gezegd. Er zijn tegenwoordig genoeg toppaarden die meer dan één uur buiten komen. Bovendien is één uurtje buiten ook niet iets om als standaard aan te houden vind ik.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:24

Lieser schreef:
Spenk schreef:
Dan moet je doorzoeken naar iets dat wel geschikt is en geen genoegen nemen met een uurtje kroelen met een ander paard en daarna 23 uur op het hok...

Oh, jij doet zelf niets met je paard? Ja, dan is 1 tot 4 uur op de paddock wel karig.


1-4 uur op de paddock is altijd karig.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:39

Zo TS, je toon is wel flink veranderd. Van alles voor zijn welzijn, naar zijn leefomgeving is ondergeschikt aan jouw plezier. Paard moet niet zeuren heeft heerlijk buiten gestaan afgelopen winter, terwijl dat eerst niet goed genoeg was.
Onder het mom, recht l.llen wat krom is, voor eigen gewin.
Je had helemaal geen topic hoeven openen, je was er immers al lang over uit toch, was het voor bevestiging en nu niet iedereen er in mee gaat, gaan de nagels uit?

Iig succes er mee, dat je maar veel plezier hebt!

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:39

Zonnetje97 schreef:
Ochoch wat wen gedoe weer, het is ook altijd hetzelfde.

Zal ik mijn paard dan maar verkopen aan een van jullie. Aangezien jullie wel tijd en geld genoeg hebben en met olezier op een bokkend en steigernd paard zitten in een donkere winderige natte buiten bak?

(...)

Ze gaan er echt niet aan dood hoor.


Als ie genoeg tijd buiten heeft, zal het wel meevallen met het bokken en steigeren. En zo niet, zou ik 'm eens na laten kijken. Vind ik niet normaal, hoor. Een keer een vreugdebok kan gebeuren, maar steigeren is wel een probleem, waar wat meer aan ten grondslag ligt.

Dood zal ie er niet aan gaan idd, dat gaat ie ook niet als je hem 24/7 aan een muur vastbindt. Maar dat is toch geen argument om het dan prima te vinden?
Ik vind 1 tot 4 uur buiten echt niet genoeg, waar 1 uur totaal onacceptabel is en 4 uur echt het absolute minimum zou moeten zijn, maar dat betekent met nog een uurtje rijden erbij, 16/17 uur per dag op stal. Stel je eens voor dat je zo lang op zo'n hok moet staan..

Ik hoop dat je er nog eens over nadenkt. Er zijn toch wel stallen waar jij én je paard blij van worden?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:48

Wintu schreef:
Zo TS, je toon is wel flink veranderd. Van alles voor zijn welzijn, naar zijn leefomgeving is ondergeschikt aan jouw plezier. Paard moet niet zeuren heeft heerlijk buiten gestaan afgelopen winter, terwijl dat eerst niet goed genoeg was.
Onder het mom, recht l.llen wat krom is, voor eigen gewin.
Je had helemaal geen topic hoeven openen, je was er immers al lang over uit toch, was het voor bevestiging en nu niet iedereen er in mee gaat, gaan de nagels uit?

Iig succes er mee, dat je maar veel plezier hebt!



Hier kan ik het alleen maar eens mee zijn. En dan gaan we ons straks achter de oren krabben wanneer de sport verboden is, of waarom er überhaupt zoveel vragen worden gesteld rondom het welzijn. Sport ambities worden veel te vaak voor het welzijn geplaatst en dat vind ik echt jammer. Klinkt een beetje alsof TS een vol leven heeft en paardenwelzijn dan maar moet inleveren voor het plezier van de eigenaar.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:35

Sorry maar er word echt gedaan alsof het paard op een postzegel gaat staan. Tuurlijk moeten we denken aan onze paardjes, maar we hebben die beestjes ook voor ons plezier. Zodra je er altijd met tegen zin heen moet, het plezier verliest dan ga je vaak maar ff snel heen. Is dat dan zo leuk en goed voor het paard? Dat je er vaak net aan een half uurtje bent omdat het moet? Even snel de stal, het eten en een aai en dat is het?
En dat het paard 4 uurtjes word buiten gezet door de stal zelf betekend ook niet dat dat het enige moment is dat het paard in de paddock komt. TS kan het paard voor of na het rijden ook nog prima buiten zetten, of wellicht met stalgenoten afspreken dat zij haar paard smiddags er nog even uithalen. Er is altijd een mouw aan te passen om te zorgen dat ie meer buiten komt.
We hebben allemaal 1 ding gemeen en dat is dat we dol zijn op paarden en we allemaal het beste willen voor ons paard. Maar ik vind de discussies over huishouding altijd een dooddoener, iedereen heeft daar een andere mening over en je kan het nooit goed doen.

TS goed dat je gaat verhuizen! Ik hoop dat het gaat bevallen en dat je wat meer plezier terug krijgt :j

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:01

Kirrietje schreef:
Sorry maar er word echt gedaan alsof het paard op een postzegel gaat staan. Tuurlijk moeten we denken aan onze paardjes, maar we hebben die beestjes ook voor ons plezier. Zodra je er altijd met tegen zin heen moet, het plezier verliest dan ga je vaak maar ff snel heen. Is dat dan zo leuk en goed voor het paard? Dat je er vaak net aan een half uurtje bent omdat het moet? Even snel de stal, het eten en een aai en dat is het?
En dat het paard 4 uurtjes word buiten gezet door de stal zelf betekend ook niet dat dat het enige moment is dat het paard in de paddock komt. TS kan het paard voor of na het rijden ook nog prima buiten zetten, of wellicht met stalgenoten afspreken dat zij haar paard smiddags er nog even uithalen. Er is altijd een mouw aan te passen om te zorgen dat ie meer buiten komt.
We hebben allemaal 1 ding gemeen en dat is dat we dol zijn op paarden en we allemaal het beste willen voor ons paard. Maar ik vind de discussies over huishouding altijd een dooddoener, iedereen heeft daar een andere mening over en je kan het nooit goed doen.

TS goed dat je gaat verhuizen! Ik hoop dat het gaat bevallen en dat je wat meer plezier terug krijgt :j

Maar dat ligt dan toch aan jezelf als baas, wanneer je te weinig tijd aan je paard besteed? Want dan is het voor de baas niet leuk, dus is paard de dupe, is het voor de baas wel leuk in deze, dan is paard weer de sjaak, want komt amper buiten.
4 uur maximaal staat er, tja das al karig, maar het is ook nog de max, dus normaal zal misschien 2 uurtjes zijn? Verder in een box (dus idd postzegel).
Ik denk dat een paard er veel meer belang aan hecht dat ie in een groep met soortgenoten buiten staat, dan dat zn baas langs komt, ik denk dat je je zelf als eigenaar echt te veel credit geeft.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:31

Wintu schreef:
Kirrietje schreef:
Sorry maar er word echt gedaan alsof het paard op een postzegel gaat staan. Tuurlijk moeten we denken aan onze paardjes, maar we hebben die beestjes ook voor ons plezier. Zodra je er altijd met tegen zin heen moet, het plezier verliest dan ga je vaak maar ff snel heen. Is dat dan zo leuk en goed voor het paard? Dat je er vaak net aan een half uurtje bent omdat het moet? Even snel de stal, het eten en een aai en dat is het?
En dat het paard 4 uurtjes word buiten gezet door de stal zelf betekend ook niet dat dat het enige moment is dat het paard in de paddock komt. TS kan het paard voor of na het rijden ook nog prima buiten zetten, of wellicht met stalgenoten afspreken dat zij haar paard smiddags er nog even uithalen. Er is altijd een mouw aan te passen om te zorgen dat ie meer buiten komt.
We hebben allemaal 1 ding gemeen en dat is dat we dol zijn op paarden en we allemaal het beste willen voor ons paard. Maar ik vind de discussies over huishouding altijd een dooddoener, iedereen heeft daar een andere mening over en je kan het nooit goed doen.

TS goed dat je gaat verhuizen! Ik hoop dat het gaat bevallen en dat je wat meer plezier terug krijgt :j

Maar dat ligt dan toch aan jezelf als baas, wanneer je te weinig tijd aan je paard besteed? Want dan is het voor de baas niet leuk, dus is paard de dupe, is het voor de baas wel leuk in deze, dan is paard weer de sjaak, want komt amper buiten.
4 uur maximaal staat er, tja das al karig, maar het is ook nog de max, dus normaal zal misschien 2 uurtjes zijn? Verder in een box (dus idd postzegel).
Ik denk dat een paard er veel meer belang aan hecht dat ie in een groep met soortgenoten buiten staat, dan dat zn baas langs komt, ik denk dat je je zelf als eigenaar echt te veel credit geeft.



Je spreekt je zelf dan nu enorm tegen. Paard staat nu wel langer buiten maar alleen, op de nieuwe stal staat ie met andere buiten. Wel wat korter maar goed zoals aangegeven is daar een mouw aan te passen toch? Je kan zelf extra buitenzetten of iets regelen met stalgenoten. Dus ik snap je punt niet helemaal.

Ik vind dit zo je zin door drijven omdat jij vind dat dat de juiste manier is om een paard te huisvesten. We doen allemaal ons best en zolang het paard in een droog schoon stalletje staat met voldoende ruwvoer en daarnaast ook nog buiten komt met soortgenoten lijkt me dat prima doen aan de basis behoefte van een paard.

We hebben het trouwens ook alleen over swinters, zomers staan ze wel langer buiten op de wei. Met alle respect maar er zijn genoeg voorbeelden met paarden die NIET gelukkig worden van de hele dag (en nacht) buiten staan. TS kent haar paard als geen ander en ik neem aan dat zij ook echt wel weet wat het beste is voor HAAR paard.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:52

Kirrietje schreef:
Je spreekt je zelf dan nu enorm tegen. Paard staat nu wel langer buiten maar alleen, op de nieuwe stal staat ie met andere buiten. Wel wat korter maar goed zoals aangegeven is daar een mouw aan te passen toch? Je kan zelf extra buitenzetten of iets regelen met stalgenoten. Dus ik snap je punt niet helemaal.

Ik vind dit zo je zin door drijven omdat jij vind dat dat de juiste manier is om een paard te huisvesten. We doen allemaal ons best en zolang het paard in een droog schoon stalletje staat met voldoende ruwvoer en daarnaast ook nog buiten komt met soortgenoten lijkt me dat prima doen aan de basis behoefte van een paard.

We hebben het trouwens ook alleen over swinters, zomers staan ze wel langer buiten op de wei. Met alle respect maar er zijn genoeg voorbeelden met paarden die NIET gelukkig worden van de hele dag (en nacht) buiten staan. TS kent haar paard als geen ander en ik neem aan dat zij ook echt wel weet wat het beste is voor HAAR paard.


Spreek ik mezelf tegen? Ik neem enkel wat in het topic wordt gezegd, dus ik ga er niet zomaar vanuit dat je in samenspraak met stalgenoten zelf nog buitenzetrondes kunt invoeren, je zegt dat dat staat aangegeven, maar waar staat dat dan? Paard speelt nu met de buurman over het draad, dus zielig alleen is het nu ook weer niet.

Ik lees dat er 4 paddocks zijn voor 20 paarden en het is een bekende springstal. Geen idee of ze in de zomer 14 uur in die paddock staan of op de wei, staat er niet.


En je mag me een drammer vinden hoor, maar als je een topic opent met deze vraag, en aangeeft dat je het belang van je paard voorop hebt gesteld afgelopen jaar en je draait het weer terug voor je eigen plezier, dan weet je dat je die discussie gaat krijgen en TS lijkt me niet iemand die zich wat aantrekt van wat hier wordt gezegd.

Verder reageer ik gewoon op wat anderen posten, daarvoor is het een forum immers.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 15:11

Wintu schreef:
Kirrietje schreef:
Je spreekt je zelf dan nu enorm tegen. Paard staat nu wel langer buiten maar alleen, op de nieuwe stal staat ie met andere buiten. Wel wat korter maar goed zoals aangegeven is daar een mouw aan te passen toch? Je kan zelf extra buitenzetten of iets regelen met stalgenoten. Dus ik snap je punt niet helemaal.

Ik vind dit zo je zin door drijven omdat jij vind dat dat de juiste manier is om een paard te huisvesten. We doen allemaal ons best en zolang het paard in een droog schoon stalletje staat met voldoende ruwvoer en daarnaast ook nog buiten komt met soortgenoten lijkt me dat prima doen aan de basis behoefte van een paard.

We hebben het trouwens ook alleen over swinters, zomers staan ze wel langer buiten op de wei. Met alle respect maar er zijn genoeg voorbeelden met paarden die NIET gelukkig worden van de hele dag (en nacht) buiten staan. TS kent haar paard als geen ander en ik neem aan dat zij ook echt wel weet wat het beste is voor HAAR paard.


Spreek ik mezelf tegen? Ik neem enkel wat in het topic wordt gezegd, dus ik ga er niet zomaar vanuit dat je in samenspraak met stalgenoten zelf nog buitenzetrondes kunt invoeren, je zegt dat dat staat aangegeven, maar waar staat dat dan? Paard speelt nu met de buurman over het draad, dus zielig alleen is het nu ook weer niet.

Ik lees dat er 4 paddocks zijn voor 20 paarden en het is een bekende springstal. Geen idee of ze in de zomer 14 uur in die paddock staan of op de wei, staat er niet.


En je mag me een drammer vinden hoor, maar als je een topic opent met deze vraag, en aangeeft dat je het belang van je paard voorop hebt gesteld afgelopen jaar en je draait het weer terug voor je eigen plezier, dan weet je dat je die discussie gaat krijgen en TS lijkt me niet iemand die zich wat aantrekt van wat hier wordt gezegd.

Verder reageer ik gewoon op wat anderen posten, daarvoor is het een forum immers.


Ik heb volgens mij aangegeven dat hij op de huidige stal zomer en wi ter op dezelfde wei staat dus zonder gras. Op de nieuwe stal wel op de wei met gras en vriendjes.

Als ik echt voor mezelf zou kiezen zou ik terug gaan naar mijn oude stal. Daar stonfen ze in de zomer met goed weer 6u buiten, met slecht weer op stal en in de winter met droog weer 2,5u buiten en bij slecht weer 24u op stal. En dat was een stal van 3x3 met vlas. Maar wel goedkoop, dichtbij en alle facaliteiten voor mij.
Maar nee daar kies ik niet voor want wil het beste voor mijn paard en voor mij en dan moet ik de gulden middeweg bepalen.
Dan vind ik de nieuwe stal zo slecht nog niet met veel wei in de zomer.
De winter is behelpen, maar ik heb liever 1-4u buiten in een paddock dat 8u buiten op een bestraate postzegel (dat had ik in zeeland).
Wanneer ik er ben om te mesten elke dag zal hij er nog minimaal 30min uit zijn stal in de paddock komen en dan nog ruim een uur met verzorging en rijden.

Mijn paard is nog jong en fris en is jolig met veel wind, donker en regen dat uit zich in bokken. Heeft hij altijd al gedaan. Meerdere dierenartsen gehad alles op de foto gezet maar niets aan de hand. Doet hij enkel in de winter met slecht weer. Hoeveel uur hij ook buiten komt dat maakt niet uit.

Ik heb dan liever wen binnenbak zodat ik veilig kan rijden en kan trainen, zodat ik en mijn paard plezier daarvan hebben.