Ergonomisch hooi weken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Ergonomisch hooi weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 22:50

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een handige manier om hooi te weken,

Ik zit helaas met een rug probleem en kan mijn hooi niet meer weken zoals ik het normaal altijd deed -O-
(Hooi in een net, het net in een grote bak onderdompelen en het er weer uit trekken en op een randje leggen)

Helaas is het moment van het hooi uit het water trekken of met een Riek optillen te zwaar voor mijn rug

Dus ik dacht er zijn vast mede bokkers die misschien in hetzelfde schuitje zitten en een eigen handige manier hebben gevonden of bedacht :Y)

Ik ben dus benieuwd naar jullie creaties of ideeen :D

Ghostattack

Berichten: 11242
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:55

Ik heb op een stal gestaan waar een lier aan een paal bevestigd was. Hooinet vastklikken en draaien maar, echt ideaal!

Helaas heb ik geen foto van de constructie -O-

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Ergonomisch hooi weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:57

Heb je niet de mogelijkheid om het te stomen? Dan is het veel minder zwaar :D

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 22:59

Ghostattack schreef:
Ik heb op een stal gestaan waar een lier aan een paal bevestigd was. Hooinet vastklikken en draaien maar, echt ideaal!

Helaas heb ik geen foto van de constructie -O-


Dat is een handige manier, vrees niet haalbaar voor mij maar wel een unieke manier :D

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 23:00

Flicka12 schreef:
Heb je niet de mogelijkheid om het te stomen? Dan is het veel minder zwaar :D


Nee stomen is niet toegestaan :x

MarliesV

Berichten: 15199
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Ergonomisch hooi weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:04

Zou je het in een kruiwagen kunnen doen en dan kiepen? Dan hoeft je niet te heisen. Of een soort bak maken waar je een stop uit kan trekken?

Nog de vraag hoe je het daarna in de stal opgehangen krijgt natuurlijk.

Fysiek zwaar werk hè dat hooi weken. Is het voor de suikers? Dan zou je (deels) graszaadhooi kunnen overwegen.

Lindsey_99
Berichten: 2491
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:14

Wij hadden het identieke probleem maar dan met hooibalen naar zolder tillen boven hoofdhoogte. We hebben een katrol aan een balk gemaakt, touw van de Action en een haak, en hesen ze daarmee moeiteloos naar boven.

snorkel1986

Berichten: 3017
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:14

Higoma145 schreef:
Ghostattack schreef:
Ik heb op een stal gestaan waar een lier aan een paal bevestigd was. Hooinet vastklikken en draaien maar, echt ideaal!

Helaas heb ik geen foto van de constructie -O-


Dat is een handige manier, vrees niet haalbaar voor mij maar wel een unieke manier :D



Waarom week je suikers / stof? En anders een touw met extra katrol er tussen maakt het ook veel lichter.. of een eclectisch liertje of misschien voordroog gaan voeren..

Skessa_
Berichten: 10635
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:24

Bij mijn vorige stal had de eigenaar een stop in de kruiwagen gemaakt.
Dus dan een hooi baal er in. Vullen met water en na een tijdje kon je de stop er zo uit trekken (aan een touw dat lang ge oeg is natuurlijk) en liep het water zo weg :)

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Ergonomisch hooi weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:31

Als je een lange stok hebt, kun je een soort wip constructie maken waarbij je met je voet het laatste deel kan duwen

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:33

Wij doen hooi in grote flexibele emmers/bakken waar we gaten in de bodem geboord hebben. Je doet er dan gewoon water overheen, en dat loopt er vanzelf weer uit. Misschien lukt dat ook met je hooinet in zo'n bak, dan hoef je het in ieder geval niet uit het water te tillen.

Ibbel

Berichten: 49171
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:25

Makkelijkste manier is als volgt:

Hooinet droog vullen, in kruiwagen met water leggen om te weken.

Kruiwagen met nat hooi naar de stal rijden.

Boven de stalingang 2 haken bevestigen. Als het een box met een metalen frame is, kun je de haken vastzetten met een stuk stevig ijzerdraad (uiteinden even met een tang om elkaar draaien), dan hoef je nergens in te boren, en anders schroef je die haak in een houten balk. De andere haak hang je aan een wat langer stuk draad of touw, zodat die iets onder de andere haak komt te hangen.

Twee dubbele katrollen (enkele katrol kan ook, maar is zwaarder trekken, een driedubbele katrol maakt het nog lichter, maar kost meer touw en duurt langer) plus voldoende touw kopen. Ene katrol aan de ene haak boven de stal hangen - ook weer met een haak, zodat je 'm ook weer weg kunt halen. Andere katrol aan je hooinet haken, en trekken maar aan het touw. Onderweg naar boven lekt het hooi nog wat verder uit en loopt het de kruiwagen in, ook altijd fijn.

Zodra je op de hoogte bent van je andere haak, haak je je hooinet daar in, laat je touw vieren, en haak je je katrollen los. Als het erg boven je macht is moet je misschien een opstapkrukje klaar hebben staan.

Ja, je hebt een hoop attributen nodig, maar zo werkt het zonder dat je je vertilt :D

Tancreda4

Berichten: 24047
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:32

Higoma145 schreef:
Flicka12 schreef:
Heb je niet de mogelijkheid om het te stomen? Dan is het veel minder zwaar :D


Nee stomen is niet toegestaan :x


Ook niet super fijn voor je rug maar ik stoom het hooi thuis. Ik neem t hooi in speciale hooitassen mee naar huis, stoom het de volgende dag en gaat t weer mee naar stal. Maar dat is wel dus hooi slepen. Wellicht zou dat eventueel nog een optie zijn als je toch wilt stomen.

Weken deed ik in een kruiwagen. Bij meerdere netten idd eruit moeten vissen, maar bij 1 net kiep ik die gewoon om, laat ik hem nog een tijd op de grond liggen en til hem na een uur uitlekken naar de paddock.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 31-01-24 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ergonomisch hooi weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:36

Ik maakte gaten in speciekuipen, hooi in net erin, tuinslang erover en wachten tot het is uitgelekt.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:59

Ik had een elektrische lier. Die zijn niet zo duur. Heb je alleen een balk nodig om aan te bevestigen.

Hooi in een net, water in kruiwagen. Hooinet in de kruiwagen, na het weken haakje aan het net, knop indrukken en optakelen gaat vanzelf. Kruiwagen vooruit rijden, andere er onder, net weer omlaag. Al deed ik het ook wel in een bak. Na het takelen duw je het net zo opzij. Alleen dan moest ik die waterbak weer kiepen. Kruiwagen ging makkelijker.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Ergonomisch hooi weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:25

Ik vul een hoge, smalle voerton met hooi, baksteen erop om hooi aan te drukken, en vul deze met de tuinslang. Na 1-2 uur weken gaat de ton op zijn kant boven een put, en daarna nog even ondersteboven op de grond om goed uit te lekken. Dan heb ik voldoende hooi voor 1 dag en nacht voor minishet.

Nb als het regent, zet ik de ton onder een lekkende dakgoot. Gratis water.......

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 17:46

Sorry allen, had het een beetje te druk om te kunnen reageren!
Ik zie dat er veel ideeën voorbij komen
@Marliesv
In een kruiwagen zou wel een goed idee zijn, een stop idee lijkt mij ook wel wat :j


@Lindsey_99
Ow ja dat geloof ik! Dat is ook super zwaar! Wel super slim opgelost dan :D


@Ghostattack
Dat is een handige manier, vrees niet haalbaar voor mij maar wel een unieke manier :D[/quote]

@snorkel1986
Er moet geweekt worden vanwege stof, voordroog voeren zou natuurlijk het makkelijkst zijn, maar daar wordt ze wel snel veel te dik van omdat dat dus meer suiker bevat


@Skessa
Ja dat klinkt wel echt heel slim :Y) Ik denk dat dat ook nog heel haalbaar is om te maken :j


@Ladyson
Een stok die het hooi uit het water duwt?


@Maik79
Ohja dat is ook wel heel slim! Maar moet je dan zeker vanaf de grond werken of kan dat ook een beetje op hoogte?


@Ibbel

Zo dat is een flinke constructie :D daar heb je echt wel een goed systeem bedacht :D
Helaas kan het hooi alleen niet in netten bij ons, het moet los gevoerd worden :j


@Tancreda4
Ja thuis stomen heb ik in het verleden ook wel eens gedaan, maar dat vond ik zo’n gesleep :o

Kruiwagen omkiepen zou een idee zijn, maar dan zou ik moeten kijken of ik er een net voor kan maken omdat het niet in netten kan

@Slmt9
Ja dat is handig! Maar kan dat ook een beetje op hoogte of werkte je dan vanaf de grond?


@Sybelle
Dat klinkt makkelijk! :Y) Dat is helemaal een manier die geen kracht kost :+


@Taar_tje
Okee slim!! Vind je de ton omgooien zwaar of gaat dat wel makkelijk?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:05

Ghostattack schreef:
Ik heb op een stal gestaan waar een lier aan een paal bevestigd was. Hooinet vastklikken en draaien maar, echt ideaal!

Helaas heb ik geen foto van de constructie -O-


Ik heb in ieder geval wel foto’s van de constructie met de handlier aan de bouwsteiger:
Afbeelding
De bouwsteiger heeft een extra dwarsbalk gekregen met daaraan een katrol voor de kabel van de lier. Het IBC vat staat helemaal links, zo kan de kruiwagen er rechts nog naast.
Je gooit je hooinet in het water en takelt die er dmv de handlier uit. Je kunt ‘m nog net in de bak laten hangen om uit te lekken, daarna kun je doortakelen en komt het net vrij te hangen boven de kruiwagen.

Handlier (Van Cranenbroek)
Afbeelding

Dwarsbalk met katrol
Afbeelding

Voor het IBC vat hadden we een lange slang die we aansloten op het kraanstuk van het vat, uiteinde in de sloot om leeg te laten lopen.


Hoewel dit goed werkte, weekten wij tot 60-70 kg per dag en was dat soms ook nog vrij zwaar. Ook de lierkabel moest af en toe vervangen worden.

Uiteindelijk zijn we voor een upgrade gegaan:
een elektrische lier aan een zwenkarm:
Afbeelding
De lier is van HBM, de zwenkarm was custom made door de buurman. Er bestaan ook kant en klare, maar de onze moest aan de lantaarnpaal.
In deze opstelling hing de lier boven het IBC vat en zwaaide je het uitgelekte hooinet opzij tot boven de kruiwagen die je naast het vat zette (op de foto links ernaast).

Ghostattack

Berichten: 11242
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:09

Ik had al zo'n vermoeden dat jij wel foto's zou hebben Hilary! Het was echt een ideale constructie om rotwerk makkelijker te maken :)) Vooral de upgrade was heel fijn

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Ergonomisch hooi weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:28

Haha nee, het hooi moet dan wel in een hooinet dus. Die "takel" je er dan dus uit, en de lengte zorgt voor een hefboom effect waardoor het lichter is.

Ibbel

Berichten: 49171
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:53

Higoma145 schreef:
@Ibbel

Zo dat is een flinke constructie :D daar heb je echt wel een goed systeem bedacht :D
Helaas kan het hooi alleen niet in netten bij ons, het moet los gevoerd worden :j


Daar heb ik ook een oplossing voor: vervang de ring onderin je hooinetten door een ring met een musketon of een karabijnhaak. (Handigst is dan een stuk staalkabel nemen waar je 2 ogen aan maakt waar je karabijnhaak doorheen kan)
Hijs je hooinet op tot-ie hoog genoeg hangt, maak de onderkant open en je hooi stort naar beneden.

Oftewel: kijk de kunst af van hoe vissers hun netten leeggooien op het dek van een vissersboot. Zelfde idee, maar dan op grotere schaal.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:55

Ik heb nog een andere, wat mij betreft ideale manier: Een aanhangerkraantje ( https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-900-kilo-hydraulische-aanhangwagenkraan-laadkraan?kb=bn_shp_494099398_1256742432809757&msclkid=41c6ce96d47614b8fe8cab2c71772f32&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=nl-nl-fallback-pmax&utm_term=4582146006697300&utm_content=All%20Products ) direct naast de waterbak. Hooi in een net in de bak, haak vastmaken, kraantje omhoog pompen, hooi laten uitlekken, arm van het kraantje draaien en hooi in de hooibak laten zakken. Kost echt precies geen kracht :D

Edit: als ik zou willen, zou ik daarna het net leeg kunnen gooien in de bak, maar meneer moet het hooi eerst maar gewoon uit het net plukken.

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 00:10

Ibbel schreef:
Higoma145 schreef:
@Ibbel

Zo dat is een flinke constructie :D daar heb je echt wel een goed systeem bedacht :D
Helaas kan het hooi alleen niet in netten bij ons, het moet los gevoerd worden :j


Daar heb ik ook een oplossing voor: vervang de ring onderin je hooinetten door een ring met een musketon of een karabijnhaak. (Handigst is dan een stuk staalkabel nemen waar je 2 ogen aan maakt waar je karabijnhaak doorheen kan)
Hijs je hooinet op tot-ie hoog genoeg hangt, maak de onderkant open en je hooi stort naar beneden.

Oftewel: kijk de kunst af van hoe vissers hun netten leeggooien op het dek van een vissersboot. Zelfde idee, maar dan op grotere schaal.


Dan kun je het net toch beter op zijn kop hangen?

Fangio

Berichten: 2561
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:25



Deze kwam ik nog tegen op insta, vond het ook wel goed bedacht, zie er hier al meerdere variaties op langskomen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ergonomisch hooi weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 07:10

Zo’n katrolsysteem hadden wij dus ook idd. Wij deden (iom de dierenarts) korter weken (onderdompelen tot het stopt met bubbelen), maar wel meerdere dagen met het water.