Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 13:15

Dan citeer ik even, als een paard geen hooi maar stro heeft, dat de kans op maagzweren groter is dan bij hooi.

Another factor associated with gastric ulcer lesions is a high amount of straw in the diet. When horses were fed straw as the only forage source, a 4.5-fold higher likelihood of gastric lesions was reported (Luthersson, Nielsen, et al., 2009).

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/ful ... /jpn.13215



Er zijn best veel wetenschappelijke onderzoeken die de relatie leggen tussen hoeveelheid hooi / zonder hooi en maagzweren. Ik heb geen tijd om hier uur in uur uit naar te zoeken; maar als je begint bij
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0454#bib54 en dan doorklikt, dan kom je genoeg tegen.

Periods of forage deprivation > 6 h increase the risk of ESGD (Luthersson et al., 2009b). -> dit is uit 2009, ik ben er van overtuigd dat er onderzoeken zijn die aantonen dat dit zelfs veel veel te lang is
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 29-01-24 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:17

Dit slaat de plank mis. Het stro wordt bedoeld als bij knabbelen, niet als hoofd voer. Dus dat is helemaal dikke prima om te hebben.

Dus helaas ga jij hier mis ts en niet de pensionhouder..

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:20

Ik vind ook dat de basis goed moet zijn hoor, zoveel mogelijk vrije beweging met soortgenoten en het liefst een hooiruif met onbeperkt hooi met eventueel een slowfeeder waar ze altijd toegang tot hebben. Schuilmogelijkheden, droge bodems (voor zover mogelijk, niet tot kniehoog in de modder)
Grote en droge stallen met voldoende licht.

Dit is alleen vrees ik op veel pensionstallen helemaal niet haalbaar vanwege het aantal paarden wat er vaak staat. Ik denk dat voor paarden die wat meer zorg nodig hebben dan het gemiddelde paard een kleinere stal, bijv. bij een particulier huren oid beter is.

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 13:27

Elisa2 schreef:
Ik vind ook dat de basis goed moet zijn hoor, zoveel mogelijk vrije beweging met soortgenoten en het liefst een hooiruif met onbeperkt hooi met eventueel een slowfeeder waar ze altijd toegang tot hebben. Schuilmogelijkheden, droge bodems (voor zover mogelijk, niet tot kniehoog in de modder)
Grote en droge stallen met voldoende licht.

Dit is alleen vrees ik op veel pensionstallen helemaal niet haalbaar vanwege het aantal paarden wat er vaak staat. Ik denk dat voor paarden die wat meer zorg nodig hebben dan het gemiddelde paard een kleinere stal, bijv. bij een particulier huren oid beter is.



Ja precies, dat denk ik ook. De ervaring wijst uit, dat ze daar vaak dit soort dingetjes wel beter op orde hebben tov de grotere stallen.

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 13:29

Cioccolato schreef:
Dit slaat de plank mis. Het stro wordt bedoeld als bij knabbelen, niet als hoofd voer. Dus dat is helemaal dikke prima om te hebben.

Dus helaas ga jij hier mis ts en niet de pensionhouder..


Niet mee eens, als ze geen hooi hebben, dan hebben ze gewoon 'geen hoofdvoer' want het is er simpelweg niet en dan gaan ze stro gebruiken als hoofdvoer.

Overigens met voldoende hooi op stal, dan knabbelen ze inderdaad aan het stro en dan eten ze daardoor ook minder/ minder snel hooi op, omdat ze tevens ook stro hebben om te knabbelen. Echter, zijn de ruiven leeg en hebben ze stro , aldus mijn stalhouder als de ruif s avonds leeg is en ze de nacht nog door moeten , dan wordt het als hoofdvoer gebruikt en heb je dus kans op oa koliek en andere problematiek.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:32

Miss_Mii21 schreef:
Cioccolato schreef:
Dit slaat de plank mis. Het stro wordt bedoeld als bij knabbelen, niet als hoofd voer. Dus dat is helemaal dikke prima om te hebben.

Dus helaas ga jij hier mis ts en niet de pensionhouder..


Niet mee eens, als ze geen hooi hebben, dan hebben ze gewoon 'geen hoofdvoer' want het is er simpelweg niet en dan gaan ze stro gebruiken als hoofdvoer.


Dit klopt echt niet hoor.
Als je paard 16u hooi eet en 8u alleen stro heeft is hooi nog steeds het hoofdvoer…

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:34

Ik heb jaren gewerkt als groom bij de springstallen en de eisen die jij stelt zijn voor pensionhouders bijna niet te voldoen. Tenzij je hier een heel degelijk prijskaartje tegenover stelt en dat de pensionhouder dus minder paarden heeft om te verzorgen.

De stallen waar ik werkte stonden de paarden allen op stro zodat knabbelen zeker een optie was. (2x per dag mest eruit halen en 1x per dag mesten)
Paarden kregen om 6u zemelen met hun brok, tussen 7 en 8 hooi, smiddags zemelen en savonds rond 18u brok. Laatste hooironde was om 21u. Elke dag 2u naar buiten, ofwel smorgen ofwel namiddag en omgekeerd in de stapmolen een half uurtje. Vaak werd er dan ook mee gewerkt. ergens op een moment.

Dit voldoet verre van aan jou ideaalbeeld maar nooit zieke paarden, geen maagzweren en top prestaties.
Maar reken hier wel minimaal 450 a 500 stalgeld per maand. Met een budget van 350 of 400 heb je inderdaad minder eisen te stellen en moet je het doen met hetgeen wat binnen budget pas en zelf in eigen boezem kijken.

Wil jij dat jou paard meer hooi krijgt, koop dan bij en voer dat.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:39

Miss_Mii21 schreef:
Cioccolato schreef:
Dit slaat de plank mis. Het stro wordt bedoeld als bij knabbelen, niet als hoofd voer. Dus dat is helemaal dikke prima om te hebben.

Dus helaas ga jij hier mis ts en niet de pensionhouder..


Niet mee eens, als ze geen hooi hebben, dan hebben ze gewoon 'geen hoofdvoer' want het is er simpelweg niet en dan gaan ze stro gebruiken als hoofdvoer.

Overigens met voldoende hooi op stal, dan knabbelen ze inderdaad aan het stro en dan eten ze daardoor ook minder/ minder snel hooi op, omdat ze tevens ook stro hebben om te knabbelen. Echter, zijn de ruiven leeg en hebben ze stro , aldus mijn stalhouder als de ruif s avonds leeg is en ze de nacht nog door moeten , dan wordt het als hoofdvoer gebruikt en heb je dus kans op oa koliek en andere problematiek.


Nee dat slaat kant nog wal. Als je geen hooi voert is stro je hoofd voer. Maar ik ken werkelijk niemand die als hoofdvoer stro heeft. Iedereen voert hooi en daarnaast stro om te knabbelen. Ook al ia het hooi op en knabbelen ze op dat moment stro. Dat maakt stro zeker geen hoofd voer.
Waar haal je dat vandaan? Die info is gewoon niet oké.

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:40

Maar dan nog ligt het er aan welk stro je hebt.
Wij voerden vroeger altijd al gerstestro bij, dat is veel zachter en heeft meer voedingswaarde dan tarwestro wat vaak als bodembedekking wordt gebruikt.
Thuis krijgen mijn paarden arm hooi gevoerd, onbeperkt in slowfeeders.
Degene die extra nodig hebben (mijn oudje van 24 bv) die krijgt extra seniorenvoer en op stal een extra plak goed hooi, andere een passende brok/muesli.

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:47

Hier kan ik zeker over mee praten. Ik heb jaren lang bij een kennis aan huis gestaan en er was nooit wat mis met mijn paard. Door verhuizing van mijzelf ging hij mee en toen begon de ellende. Paard werd brood mager, maar dat lag aan mijn paard volgens de eigenaresse. Mijn paard mocht smorgens naar buiten van 7 uur tot 13:30 uur, maar dan wel alleen in een postzegel paddock zonder eten..... dan werd hij binnen gezet en kreeg een plukje hooi, letterlijk een plukje en voor mijn gevoel ging hij ook zonder hooi al naar buiten smorgens. Ik heb gesprekken gehad en uiteindelijk zelf hooi gekocht om bij te voeren, maar hij was al brood en brood mager inmiddels. Ook van alle stress van het veelste lang binnen staan en het zonder hooi buiten staan. Opzoek gegaan naar een andere stal, daar mocht hij overdag in de paddock met een kuddetje zodat hij niet alleen stond, en zou met volle buik naar buiten gaan, max 3 uurtjes paddock en weer naar binnen om te eten en daarna weer naar buiten max 3 uurtjes. Helaas was ook dit alles gelogen en bleek stalhoudster enorme schulden te hebben overal en nergens en kwamen er geen voerleveranciers meer, gevolg, soms stonden de paarden bijna 24 uur zonder hooi....... tot ik zelf weer een baaltje ergens ging halen in mijn auto... Drama! paard weer verhuisd naar een paddock met schuilstal. In het begin was er genoeg te eten, er werden beloftes gemaakt om de paddock droger te maken en de schuilstal te maken. Ze stonden op 1 ha land met zon 45 paarden in de zomer... paard werd weer brood en brood mager omdat er niks aan eten op het land stond.. bijvoeren? ho maar dat kost geld. Ook in de paddock werd er te weinig weer gevoerd voor het aantal paarden, szomers stonden ze op het land met lege waterbakken terwijl het 38 graden was, geen schaduwplek te vinden.... swinters was de paddock zeik en zeiknat en de schuilstal dak was lek.
weer verhuisd, paard kwam op deze stal goed aan, maar door alle stijgende kosten ging de stalprijs in 1 jaar tijd 50 euro omhoog, absurd! maar er werd ook steeds minder hooi gevoerd, gevolg weer een mager paard. Wat een ELLENDE! ik heb zo vaak getwijfeld en misschien dat het beter was hem te verkopen want jeeetje mina wat een ellende in deze omgeving { zuid holland }

Gelukkig heb ik nu een plekje gevonden waar alles echt zo top is. Het is een hele nieuwe stal waarbij je het allemaal zelf mag doen. Dus je vult zelf het ruwvoer, zoveel als je wilt of aangepast aan wat jouw paard nodig heeft, je zet zelf bakjes klaar voor hardvoer of doet dit zelf, ze staan in een uitloop stal met gedraineerde paddock aan de stal vast, dus swinters altijd droog en warm en szomers in de schaduw. Szomers op het land 24/7 of je zet je paard binnen het maakt niet uit, je moet alles zelf doen en dus ook zelf bepalen. Nooit meer gedoe met te weinig voer, nooit meer gedoe met natte voeten of bloedhitte in de zomer. Ik ben zo zo zo blij met dit plekje! echt 1 uit duizenden en ga hier nooit meer weg.

Ik hoop heel heel erg dat de pensionstallingen in nederland allemaal meer kennis gaan krijgen over hoe het paardenwelzijn in elkaar steekt, en vooral ook de paarden eigenaren begrijpen wat hun paard nodig heeft. Er ligt erg veel ruimte voor het verbeteren, maar dat de pensionstallingen in nederland grotendeels verrot zijn, daar ben ik ook wel achter gekomen

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:52

Voor mij zegt de naam van TS het al.. miss me…

Ts, echt wat jij vraagt en verlangt is niet reëel. Omdat het niet uitvoerbaar, niet betaalbaar en niet kloppend is.

Je interpretatie van de door jou aangehaalde onderzoeken is om te beginnen al onjuist. Je kant niet verwachten dat men met jouw wind meewaait op basis van verkeerde informatie en waarschijnlijk een ontoereikend budget. Daarnaast is jouw interpretatie van basiszorg ook alles behalve basis.

Aan bepaalde verwachtingen hangt een bepaalde prijskaart. Wil/kun je dat niet betalen zul je het moeten doen met mindere kwaliteit. Dat is met alles in het leven, dus ook met pensionstallen

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:54

__Robijn__ schreef:
Hier kan ik zeker over mee praten. Ik heb jaren lang bij een kennis aan huis gestaan en er was nooit wat mis met mijn paard. Door verhuizing van mijzelf ging hij mee en toen begon de ellende. Paard werd brood mager, maar dat lag aan mijn paard volgens de eigenaresse. Mijn paard mocht smorgens naar buiten van 7 uur tot 13:30 uur, maar dan wel alleen in een postzegel paddock zonder eten..... dan werd hij binnen gezet en kreeg een plukje hooi, letterlijk een plukje en voor mijn gevoel ging hij ook zonder hooi al naar buiten smorgens. Ik heb gesprekken gehad en uiteindelijk zelf hooi gekocht om bij te voeren, maar hij was al brood en brood mager inmiddels. Ook van alle stress van het veelste lang binnen staan en het zonder hooi buiten staan. Opzoek gegaan naar een andere stal, daar mocht hij overdag in de paddock met een kuddetje zodat hij niet alleen stond, en zou met volle buik naar buiten gaan, max 3 uurtjes paddock en weer naar binnen om te eten en daarna weer naar buiten max 3 uurtjes. Helaas was ook dit alles gelogen en bleek stalhoudster enorme schulden te hebben overal en nergens en kwamen er geen voerleveranciers meer, gevolg, soms stonden de paarden bijna 24 uur zonder hooi....... tot ik zelf weer een baaltje ergens ging halen in mijn auto... Drama! paard weer verhuisd naar een paddock met schuilstal. In het begin was er genoeg te eten, er werden beloftes gemaakt om de paddock droger te maken en de schuilstal te maken. Ze stonden op 1 ha land met zon 45 paarden in de zomer... paard werd weer brood en brood mager omdat er niks aan eten op het land stond.. bijvoeren? ho maar dat kost geld. Ook in de paddock werd er te weinig weer gevoerd voor het aantal paarden, szomers stonden ze op het land met lege waterbakken terwijl het 38 graden was, geen schaduwplek te vinden.... swinters was de paddock zeik en zeiknat en de schuilstal dak was lek.
weer verhuisd, paard kwam op deze stal goed aan, maar door alle stijgende kosten ging de stalprijs in 1 jaar tijd 50 euro omhoog, absurd! maar er werd ook steeds minder hooi gevoerd, gevolg weer een mager paard. Wat een ELLENDE! ik heb zo vaak getwijfeld en misschien dat het beter was hem te verkopen want jeeetje mina wat een ellende in deze omgeving { zuid holland }

Gelukkig heb ik nu een plekje gevonden waar alles echt zo top is. Het is een hele nieuwe stal waarbij je het allemaal zelf mag doen. Dus je vult zelf het ruwvoer, zoveel als je wilt of aangepast aan wat jouw paard nodig heeft, je zet zelf bakjes klaar voor hardvoer of doet dit zelf, ze staan in een uitloop stal met gedraineerde paddock aan de stal vast, dus swinters altijd droog en warm en szomers in de schaduw. Szomers op het land 24/7 of je zet je paard binnen het maakt niet uit, je moet alles zelf doen en dus ook zelf bepalen. Nooit meer gedoe met te weinig voer, nooit meer gedoe met natte voeten of bloedhitte in de zomer. Ik ben zo zo zo blij met dit plekje! echt 1 uit duizenden en ga hier nooit meer weg.

Ik hoop heel heel erg dat de pensionstallingen in nederland allemaal meer kennis gaan krijgen over hoe het paardenwelzijn in elkaar steekt, en vooral ook de paarden eigenaren begrijpen wat hun paard nodig heeft. Er ligt erg veel ruimte voor het verbeteren, maar dat de pensionstallingen in nederland grotendeels verrot zijn, daar ben ik ook wel achter gekomen

Ja absurd hè, dat pensionhouders niet zelf geld bijleggen om jouw hobby te bekostigen :oo

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:59

Sorry TS, maar je trekt heel erg rare conclusies. Wat jij beweert staat niet in die onderzoeken. Hoofdvoer betekent dat ze enkel en alleen maar dat of het meeste daarvan eten. Dus niet omdat het hooi op is en wat stro gegeten wordt het meteen hoofdvoer wordt. Pas als er qua kilo's meer stro gegeten wordt als hooi wordt stro het hoofdvoer.... Ik snap dat je hard je best doet voor jouw paard, maar je bent wel heel zwart wit en onervaren in de uitspraken die je doet. Daar komt toch wel uit naar voren dat je zelf geen ervaring hebt met een stal runnen, maar ook niet zolang eigen dieren hebt. Niet alles wat niet voor jouw paard werkt is meteen slecht. En ook al is een paard hetzelfde ras als de jouwe, dan kan die alsnog compleet ander management nodig hebben.

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:04

Britta31 schreef:
Ik heb een keer een topic geopend over hoeveel stalgeld ik kan vragen voor een pensionpaard aan huis.Wat mij opviel dat er toch veel bokkers waren die een heleboel wensen hadden en er niet voor willen betalen.


Jij hebt geen rijmogelijkheden en je mag niet met paard je erf af, dat drukt de prijs aanzienlijk.

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:12

996981 schreef:
__Robijn__ schreef:
Hier kan ik zeker over mee praten. Ik heb jaren lang bij een kennis aan huis gestaan en er was nooit wat mis met mijn paard. Door verhuizing van mijzelf ging hij mee en toen begon de ellende. Paard werd brood mager, maar dat lag aan mijn paard volgens de eigenaresse. Mijn paard mocht smorgens naar buiten van 7 uur tot 13:30 uur, maar dan wel alleen in een postzegel paddock zonder eten..... dan werd hij binnen gezet en kreeg een plukje hooi, letterlijk een plukje en voor mijn gevoel ging hij ook zonder hooi al naar buiten smorgens. Ik heb gesprekken gehad en uiteindelijk zelf hooi gekocht om bij te voeren, maar hij was al brood en brood mager inmiddels. Ook van alle stress van het veelste lang binnen staan en het zonder hooi buiten staan. Opzoek gegaan naar een andere stal, daar mocht hij overdag in de paddock met een kuddetje zodat hij niet alleen stond, en zou met volle buik naar buiten gaan, max 3 uurtjes paddock en weer naar binnen om te eten en daarna weer naar buiten max 3 uurtjes. Helaas was ook dit alles gelogen en bleek stalhoudster enorme schulden te hebben overal en nergens en kwamen er geen voerleveranciers meer, gevolg, soms stonden de paarden bijna 24 uur zonder hooi....... tot ik zelf weer een baaltje ergens ging halen in mijn auto... Drama! paard weer verhuisd naar een paddock met schuilstal. In het begin was er genoeg te eten, er werden beloftes gemaakt om de paddock droger te maken en de schuilstal te maken. Ze stonden op 1 ha land met zon 45 paarden in de zomer... paard werd weer brood en brood mager omdat er niks aan eten op het land stond.. bijvoeren? ho maar dat kost geld. Ook in de paddock werd er te weinig weer gevoerd voor het aantal paarden, szomers stonden ze op het land met lege waterbakken terwijl het 38 graden was, geen schaduwplek te vinden.... swinters was de paddock zeik en zeiknat en de schuilstal dak was lek.
weer verhuisd, paard kwam op deze stal goed aan, maar door alle stijgende kosten ging de stalprijs in 1 jaar tijd 50 euro omhoog, absurd! maar er werd ook steeds minder hooi gevoerd, gevolg weer een mager paard. Wat een ELLENDE! ik heb zo vaak getwijfeld en misschien dat het beter was hem te verkopen want jeeetje mina wat een ellende in deze omgeving { zuid holland }

Gelukkig heb ik nu een plekje gevonden waar alles echt zo top is. Het is een hele nieuwe stal waarbij je het allemaal zelf mag doen. Dus je vult zelf het ruwvoer, zoveel als je wilt of aangepast aan wat jouw paard nodig heeft, je zet zelf bakjes klaar voor hardvoer of doet dit zelf, ze staan in een uitloop stal met gedraineerde paddock aan de stal vast, dus swinters altijd droog en warm en szomers in de schaduw. Szomers op het land 24/7 of je zet je paard binnen het maakt niet uit, je moet alles zelf doen en dus ook zelf bepalen. Nooit meer gedoe met te weinig voer, nooit meer gedoe met natte voeten of bloedhitte in de zomer. Ik ben zo zo zo blij met dit plekje! echt 1 uit duizenden en ga hier nooit meer weg.

Ik hoop heel heel erg dat de pensionstallingen in nederland allemaal meer kennis gaan krijgen over hoe het paardenwelzijn in elkaar steekt, en vooral ook de paarden eigenaren begrijpen wat hun paard nodig heeft. Er ligt erg veel ruimte voor het verbeteren, maar dat de pensionstallingen in nederland grotendeels verrot zijn, daar ben ik ook wel achter gekomen

Ja absurd hè, dat pensionhouders niet zelf geld bijleggen om jouw hobby te bekostigen :oo


Dat is wat jij er uit haalt? >;) Ik vind het schandalig als zaken zo gaan.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:15

Ik snap al niet dat je ergens gaat staan met 45 paarden op 1 hectare en schuilplekken in de wride kan je vooraf zien toch?
Ja, een gedeelte van de dingen merk je pas als je er staat en zijn niet oké, maar andere dingen zie je van te voren al.

50 euro in 1 jaar omhoog vind ik zeker niet raar of te veel? Dat de zorg dan achteruit gaat wel.

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:24

Ik neem idd dat je ook van te voren kennis maakt en even kijkt of je je paard daar wel wil hebben.

Helaas, spiegelt men de zaken wel eens mooier dan ze zijn. Ik kijk standaard even in de boxen, naar de bak en paddock, naar de conditie van de paarden, naar het ruwvoer en of zaken er een beetje netjes bij liggen, ook check ik de drinkbakken. Daar kun je al vrij veel uithalen. Voerbeleid is afwachten. Ik bespreek aparte wensen van te voren, mijn paard kan niet op stro, die vreet dat helemaal op met alle gevolgen vandien. Ik laat altijd ruimte voor onderhandeling en wil voor extra diensten best extra betalen. Maar dan verwacht ik wel dat zaken conform afspraak gaan en niet dat 'de hele dag op de weide' een 'uurtje of 3 op de postzegelpaddock' wordt gezet. Dat in zomer de waterbakken buiten niet worden gevuld en dat mijn paard uiteindelijk toch meer op beton staat dan op strooisel, het ruig omgaan met andermans paard en die van mij heeft bijna eens het leven gelaten door nonchalance van de pensionhouder en een ander vond het normaal om mijn paard naar buiten te knikkeren op een sneeuwwei, met enorme plassen ijs er onder, met alle ellende vandien. Of dat je paard ter ondersteuning gaat dienen van het paard van de pensionhouder..
De bek is me toch al regelmatig open gevallen van verbazing hoe er met andermans paarden wordt om gegaan

Maar goed andere kant van de medaille is dat er ook enorm veel zeikende pensionners zijn, die geen idee hebben van wat er allemaal gedaan moet worden en wat het kost.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:32

MyWishMax schreef:
Ik snap al niet dat je ergens gaat staan met 45 paarden op 1 hectare en schuilplekken in de wride kan je vooraf zien toch?
Ja, een gedeelte van de dingen merk je pas als je er staat en zijn niet oké, maar andere dingen zie je van te voren al.

50 euro in 1 jaar omhoog vind ik zeker niet raar of te veel? Dat de zorg dan achteruit gaat wel.


Ik las het ook en begreep het ook niet…

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:32

MyWishMax schreef:
Ik snap al niet dat je ergens gaat staan met 45 paarden op 1 hectare en schuilplekken in de wride kan je vooraf zien toch?
Ja, een gedeelte van de dingen merk je pas als je er staat en zijn niet oké, maar andere dingen zie je van te voren al.

50 euro in 1 jaar omhoog vind ik zeker niet raar of te veel? Dat de zorg dan achteruit gaat wel.

Nou dat dus… mensen nemen ook gewoon niet hun eigen ogen mee ofzo als ze ergens gaan kijken…

ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:40

Britta31 schreef:
Ik heb een keer een topic geopend over hoeveel stalgeld ik kan vragen voor een pensionpaard aan huis.Wat mij opviel dat er toch veel bokkers waren die een heleboel wensen hadden en er niet voor willen betalen.


Bokt is daarin niet altijd representatief hoor merk ik. Wij zitten echt in het hogere segment terwijl wij geen 'gouden paardenhoofdjes' op boxen hebben of een 20×60 binnenbak.

Wel zijn onze paddocks droog en voeren we onbeperkt ruwvoer.

15 jaar geleden wilde niemand daar voor betalen, tijden zijn veranderd. Mensen betalen nu evenveel voor welzijn als voor luxe.

Het is gewoon niet zo makkelijk. Wij voeren echt onbeperkt, en toch hebben we dan een andere partij, of een paard die de ene dag 5 kilo eet en de andere dag 20. Of een paard wat 4 x zo vies is als een ander.

Die klanten zullen ook vast vinden dat de basiszorg niet altijd op orde is, terwijl onze intentie is dit altijd 100% op orde te hebben.

Paarden houden is geen exacte wetenschap, het is niet: dit onderzoek laat zien dat. Of dit werkt voor alle paarden zo.

Ik heb er 100 staan, en ze hebben alle 100 andere basiszorg nodig.

Ga jij maar handtekeningen verzamelen om dat waterdicht voor elkaar te krijgen :o .

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:43

Wintu schreef:
Ik neem idd dat je ook van te voren kennis maakt en even kijkt of je je paard daar wel wil hebben.

Helaas, spiegelt men de zaken wel eens mooier dan ze zijn. Ik kijk standaard even in de boxen, naar de bak en paddock, naar de conditie van de paarden, naar het ruwvoer en of zaken er een beetje netjes bij liggen, ook check ik de drinkbakken. Daar kun je al vrij veel uithalen. Voerbeleid is afwachten. Ik bespreek aparte wensen van te voren, mijn paard kan niet op stro, die vreet dat helemaal op met alle gevolgen vandien. Ik laat altijd ruimte voor onderhandeling en wil voor extra diensten best extra betalen. Maar dan verwacht ik wel dat zaken conform afspraak gaan en niet dat 'de hele dag op de weide' een 'uurtje of 3 op de postzegelpaddock' wordt gezet. Dat in zomer de waterbakken buiten niet worden gevuld en dat mijn paard uiteindelijk toch meer op beton staat dan op strooisel, het ruig omgaan met andermans paard en die van mij heeft bijna eens het leven gelaten door nonchalance van de pensionhouder en een ander vond het normaal om mijn paard naar buiten te knikkeren op een sneeuwwei, met enorme plassen ijs er onder, met alle ellende vandien. Of dat je paard ter ondersteuning gaat dienen van het paard van de pensionhouder..
De bek is me toch al regelmatig open gevallen van verbazing hoe er met andermans paarden wordt om gegaan

Maar goed andere kant van de medaille is dat er ook enorm veel zeikende pensionners zijn, die geen idee hebben van wat er allemaal gedaan moet worden en wat het kost.


Oh, helemaal eens hoor. Sommige dingen kan je wel zien als je rondkijkt zoals jij, maar anderen dingen ben je toch afhankelijk van anderen.
En bij beide kampen zitten vervelende mensen :=

Ruitje, ik dacht idd aan jouw topic en posts. :j Dat je een basis kan hebben maar dat die per paard wisselt dus, omdat ze allemaal anders zijn. Dus voldoende ruwvoer, maar dan staan ze soms ook even zonder als ze ineens meer eten oid.

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:54

En toch kan maatwerk echt wel, ook op een grote stal. Bij ons staan er zo’n 60-70 paarden. Een deel staat 24/7 buiten met een schuilstal en een deel gaat in de nacht op stal.

Mijn merrie is (helaas :)) ) zo’n paard dat niet in de norm valt. Niet alleen is ze groter en zwaarder dan de standaard paarden (gewogen op 820 kilo), ze heeft ook CPL. Ze krijgt beduidend meer hooi dan de andere paarden, en kan langer buiten blijven. Ik heb veel overlegd over de opties met mijn staleigenaar, hij heeft zich ook ingelezen in wat CPL inhoudt. Zo zijn we op een voor haar goed passende manier van managen gekomen.

Ik betaal daar overigens geen euro meer voor dan de rest :)

Britta31

Berichten: 13157
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:02

Maar zelfs de hele basisverzorging die ik aanbied moet dan zo goedkoop mogelijk volgens sommige bokkers,omdat je het erf bij ons niet af kan.Dus dat moet dan half voor niets.

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:16

Je kunt je paard die een tijd stalrust moet of revalideren ook weg brengen naar een revalidatie stal.
Dan worden al die zorgen voor je uit handen genomen. Lelymare in Lelystad is zo een stal. Ze hebben daar van alles als in Aqua training, trilvloer, stapmolen, kleine paddocks zodat ze buiten kunnen..mooie buitenstallen.. en er lopen gediplomeerden verzorgers rond.
In Barneveld komt er in de loop van dit jaar ook een
Puur gericht op het revalideren van geblesseerde paarden die langere tijd er uit liggen.

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:27

upendo schreef:
Wat het frappante is: mensen willen ook niet betalen voor een stal waar de basis op orde is.

Wij staan nu op een stal waar alles op orde is. Zowel paardtechnisch als menstechnisch. Maar daar hangt wel een prijs aan. Als ik vertel hoeveel krijg je standaard 'wow, zoveel!!' of iets in die strekking terug. Maargoed, als ik kijk naar pensionstalling in de omgeving waar het minder goed voor elkaar is betaal je niet eens zoveel minder. Of je moet meer zelf doen. En zelfs dan. De stal waar we vandaan kwamen en waar we diensten moesten draaien (met twee paarden gemiddeld 8u per week, dus een werkdag) betaalden we 325 per paard en nu 450, als alles af is gaan we naar 500. Met het verschil dat we nu op volpension staan.

Hier staan ze op (per paard afgestemd) onbeperkt ruwvoer, komen ze elke dag hele dagen buiten. In de winter in de paddock met een voerhuisje en de mogelijkheid om op het droge te staan (dat ze daar niet altijd voor kiezen... Tsja.. :') ), zodra het kan op de wei (netjes opgebouwd in het voorjaar om koliekers te voorkomen), in stallen van 3,5 bij 4,5 met buitenluik en ook zicht naar binnen, krachtvoer wat je in de basis zelf kan kiezen (bij uitzonderingen zelf betalen, maar in principe kun je van twee merken eigenlijk alle soorten wel uitkiezen), degelijk hekwerk, maatwerk per paard en een scherpe blik (je krijgt een appje als je paard iets kleins heeft en wordt direct gebeld bij 'grotere' dingen).

Hoe lang ik hiernaar heb moeten zoeken laat ik maar even buiten beschouwing. :+


Klinkt goed, welke stal/regio is dit?