Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:48

meggiemeg schreef:
Zag op fb een advertentie voorbij komen van een nieuwe stal. Zij bieden pakketten aan met elke een andere prijs en een daarbij behorende aantal werkzaamheden. Ik schrok wel wat het kost om een paard te stallen met 7 dagen per week naar buiten en binnen brengen en dagelijks opstrooien en 1x per week volledig leeg trekken, hoeveelheid hooi vond ik goed klinken en 2x daags krachtvoer voor 625.- per maand. Veel faciliteiten dat wel. Met dit soort bedragen is het toch niet meer op te brengen om een paard te hebben? Ik snap de prijs heel goed, je bent startende en wilt ook een boterham verdienen, zo bedoel ik het absoluut niet!


Ik denk dat het kostendekkend is. Als je kijkt wat anderen in de omgeving bieden.. hier krijgen ze een fatsoenlijke hoeveelheid hooi in 4 voerbeurten. Elders is het 1 keer daags een bult hooi.

Qua locatie, ik vond het niks daar hoe het was. Donkere bedoeling en paarden veel binnen. Maar met een nieuwe uitbater kan dat maar zo anders zijn. Denk dat er best animo voor is.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:57

Los van deze specifieke stal (ken het ook niet), voor goede stalling heb ik zo'n bedrag er zeker voor over. Incl voer en supplementen ben ik dat bedrag nu ook kwijt.

Lieser
Berichten: 1535
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:00

meggiemeg schreef:
Zag op fb een advertentie voorbij komen van een nieuwe stal. Zij bieden pakketten aan met elke een andere prijs en een daarbij behorende aantal werkzaamheden. Ik schrok wel wat het kost om een paard te stallen met 7 dagen per week naar buiten en binnen brengen en dagelijks opstrooien en 1x per week volledig leeg trekken, hoeveelheid hooi vond ik goed klinken en 2x daags krachtvoer voor 625.- per maand. Veel faciliteiten dat wel. Met dit soort bedragen is het toch niet meer op te brengen om een paard te hebben? Ik snap de prijs heel goed, je bent startende en wilt ook een boterham verdienen, zo bedoel ik het absoluut niet!

Hier in de regio zijn dat soort bedragen best normaal. Zeker met buitenzetten en binnenhalen erbij.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:04

Elisa2 schreef:
Voor dat geld heb je zo ook bijna op een trainingsstal waar ze dan ook nog getraind worden..

Wbt die facebook groepen...vreselijk! Ik vind dat als je problemen hebt dan bespreek je dat met elkaar en niet met derden. Ieder verhaal heeft altijd twee kanten.

Probleem van deze tijd is dat mensen heel goed zijn geworden in afbranden, het liefst op social media. Voor sommige is het een heuse hobby. Niet echt een ontwikkeling om trots op te zijn als mensheid. :o


Is dat bovenste alineatje niet zowat het hele punt van dit topic dat alle prijzen in general te laag zijn ;)

Lieser
Berichten: 1535
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:07

Elisa2 schreef:
Voor dat geld heb je zo ook bijna op een trainingsstal waar ze dan ook nog getraind worden..

Welnee, de trainingsstal hier in de buurt kost 1200 euro per maand.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:18

Lieser schreef:
Elisa2 schreef:
Voor dat geld heb je zo ook bijna op een trainingsstal waar ze dan ook nog getraind worden..

Welnee, de trainingsstal hier in de buurt kost 1200 euro per maand.

Voor €600,- heb je ze inderdaad allang niet meer in training staan. Dat is echt in een ver verleden
Laatst bijgewerkt door 996981 op 02-02-24 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:32

fransje23 schreef:
We moeten niet net doen of iedere pensionhouder zich aan de afspraken houdt en goed in communicatie is.
Sommige klachten zijn gegrond!
Uiteraard zijn er ook klanten met bijzondere eisen en rare dingen.


Voor mij is het 'gekke' , dat het normaal lijkt te moeten zijn om kritiek te mogen hebben op stallen/stalhouders. Maar dat het niet professioneel is als een stalhouder dat over een klant doet.

Even de vergelijking van eerder: als ik een kapotte airfryer verkoop, dan mag daar een review over geschreven worden.

Maar als iemand al bij 5 winkels een airfryer heeft gekocht, een partij drama maakt in je winkel, de ruiten inslaat en dat niet wil betalen.

Dan is het niet netjes als( wat dus niet gebeurd) jij daar een review over zou willen schrijven :D

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:36

Elisa2 schreef:
Voor dat geld heb je zo ook bijna op een trainingsstal waar ze dan ook nog getraind worden..

Wbt die facebook groepen...vreselijk! Ik vind dat als je problemen hebt dan bespreek je dat met elkaar en niet met derden. Ieder verhaal heeft altijd twee kanten.

Probleem van deze tijd is dat mensen heel goed zijn geworden in afbranden, het liefst op social media. Voor sommige is het een heuse hobby. Niet echt een ontwikkeling om trots op te zijn als mensheid. :o


Mwa, weet niet of ik mn paard getraind wil en op zo een stal wil hebben.
Goede kwaliteit training incl stalling kost heden al snel richting de 800...1200€/maand.

Lieser
Berichten: 1535
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:47

ruitje schreef:
Voor mij is het 'gekke' , dat het normaal lijkt te moeten zijn om kritiek te mogen hebben op stallen/stalhouders. Maar dat het niet professioneel is als een stalhouder dat over een klant doet.

Ik heb me wel eens afgevraagd of pensionstalhouders onderling een soort zwarte lijst van klenten uitwisselen ... :D Zo van 'als die komt, moet je zeggen dat je geen plek hebt hoor. Want die is zo'n zeur'.
Ik weet wel dat pensionklanten soms aan de staleigenaar adviseren om een bepaalde klant niet binnen te halen. Dat schijnt bij ons op stal wel eens gebeurd te zijn.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:53

Lieser schreef:
ruitje schreef:
Voor mij is het 'gekke' , dat het normaal lijkt te moeten zijn om kritiek te mogen hebben op stallen/stalhouders. Maar dat het niet professioneel is als een stalhouder dat over een klant doet.

Ik heb me wel eens afgevraagd of pensionstalhouders onderling een soort zwarte lijst van klenten uitwisselen ... :D Zo van 'als die komt, moet je zeggen dat je geen plek hebt hoor. Want die is zo'n zeur'.
Ik weet wel dat pensionklanten soms aan de staleigenaar adviseren om een bepaalde klant niet binnen te halen. Dat schijnt bij ons op stal wel eens gebeurd te zijn.


Nou als ik graag van een klant af wil zijn zou ik die niet te negatief adverteren in die groepen of ik geraak er niet van af :')

Dat laatste heb ik eens op een heel rare manier voorgehad jaren geleden. Pensionklant geeft mijn nummer door aan kennissen van hen. Die mensen bellen mij en ik weiger ivm niet passen in de groep (was o.a. een hengst). Mevrouw begint mij telefonisch uit te maken en te razen dat ik toch wel een uitzondering en een wei apart zou kunnen maken etc. Ik heb bedankt en de telefoon afgelegd. Later spreek ik mijn pensionklant en vertel ik dat ik die mensen niet heb aangenomen ivm hengst… zegt die doodleuk ‘oh da’s keigoed want dat zijn heel lastige mensen en ik had die niet graag hier op stal gehad’. Nou waarom geef je dan mijn nr speciaal aan hen :')

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:54

Lieser schreef:
ruitje schreef:
Voor mij is het 'gekke' , dat het normaal lijkt te moeten zijn om kritiek te mogen hebben op stallen/stalhouders. Maar dat het niet professioneel is als een stalhouder dat over een klant doet.

Ik heb me wel eens afgevraagd of pensionstalhouders onderling een soort zwarte lijst van klenten uitwisselen ... :D Zo van 'als die komt, moet je zeggen dat je geen plek hebt hoor. Want die is zo'n zeur'.
Ik weet wel dat pensionklanten soms aan de staleigenaar adviseren om een bepaalde klant niet binnen te halen. Dat schijnt bij ons op stal wel eens gebeurd te zijn.


Tuurlijk gebeurd dat. Ze kennen elkaar allemaal de stalhouders en er zijn stalklanten die beroemd zijn, soort nomaden die trekken van stal na stal gaan voor een euro minder per direct verhuizen .
Ik heb meegemaakt dat er mensen te paard vanaf stal vertrokken voor een buitenritje en nooit meer terug kwamen, die hadden zich ergens 3 straten verderop met een trailer op laten halen en waren van stal verhuisd , nog even vergeten dat er nog een paar maanden stalling open stonden - een rondje bellen en het was bekend waar diegene heen was verhuisd - paarden en mensen zijn herkenbaar .

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:19

ruitje schreef:
fransje23 schreef:
We moeten niet net doen of iedere pensionhouder zich aan de afspraken houdt en goed in communicatie is.
Sommige klachten zijn gegrond!
Uiteraard zijn er ook klanten met bijzondere eisen en rare dingen.


Voor mij is het 'gekke' , dat het normaal lijkt te moeten zijn om kritiek te mogen hebben op stallen/stalhouders. Maar dat het niet professioneel is als een stalhouder dat over een klant doet.

Even de vergelijking van eerder: als ik een kapotte airfryer verkoop, dan mag daar een review over geschreven worden.

Maar als iemand al bij 5 winkels een airfryer heeft gekocht, een partij drama maakt in je winkel, de ruiten inslaat en dat niet wil betalen.

Dan is het niet netjes als( wat dus niet gebeurd) jij daar een review over zou willen schrijven :D


In de branche waarin ik werk laten ons ook nooit openbaar uit over speciale gevallen.
Is toch ook een beetje kwestie van er boven staan.
Binnen het netwerk zijn sommige mensen uiteraard wel bekend.

Uiteindelijk valt de klager vaak wel door de mand.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:27

fransje23 schreef:
ruitje schreef:


Voor mij is het 'gekke' , dat het normaal lijkt te moeten zijn om kritiek te mogen hebben op stallen/stalhouders. Maar dat het niet professioneel is als een stalhouder dat over een klant doet.

Even de vergelijking van eerder: als ik een kapotte airfryer verkoop, dan mag daar een review over geschreven worden.

Maar als iemand al bij 5 winkels een airfryer heeft gekocht, een partij drama maakt in je winkel, de ruiten inslaat en dat niet wil betalen.

Dan is het niet netjes als( wat dus niet gebeurd) jij daar een review over zou willen schrijven :D


In de branche waarin ik werk laten ons ook nooit openbaar uit over speciale gevallen.
Is toch ook een beetje kwestie van er boven staan.
Binnen het netwerk zijn sommige mensen uiteraard wel bekend.

Uiteindelijk valt de klager vaak wel door de mand.

Maar zo’n fb pagina is toch binnen het netwerk en niet openbaar? Ik begreep althans dat het een besloten groep is

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 11:52

DuoPenotti schreef:
Eens MyWishMax

De enige wetten die er zouden kunnen komen zouden erg globaal zijn, dit omdat geen enkel paard gelijk is.
Bijvoorbeeld een stal van minimaal x groot. Met x aan licht en luchtverversing. En de ondergrond moet droog zijn.
Een paddock van minimaal x groot waar minimaal een dagdeel in gestaan moet worden.
Altijd water aanwezig.
Schaduwplek bij boven de 25 graden.
Er moet altijd een ander paard zichtbaar zijn.
Voldoende ruwvoer, wat voldoende is is per paard verschillend.

En dat zijn dan richtlijnen die ruim te interpreteren zijn en alleen minimale behoeftes voorziet.
En dat zullen altijd richtlijnen zijn voor gezonde paarden.

En dan is het aan de paardeneigenaar of men dit voldoende vind.



Nou volgens mij kan je dat nog wel wat meer specificeren. Er zijn wettelijke afmetingen voor stallen bekend, die zijn sowieso minste vereiste met inderdaad wat je zegt droge ondergrond.

Altijd water beschikbaar en altijd beschikking tot droog niet beschimmeld hooi. Als indicatie zijn er genoeg richtlijnen hoeveel kilo hooi per hoeveel kilo lichaamsgewicht nodig is. Verder inderdaad altijd goede kwaliteit water, dus geen grondwater met bacterieën waar paarden ziek van woorden.. schaduwplek inderdaad, niet alleen ander paard zichtbaar maar ook bereikbaar. Paard mag nooit alleen staan - volgens mij is daar nu al wetgeving voor. En dan kan je altijd nog iets zeggen van de hoeveelheid water die in een paddock mag staan/ de hoeveelheid modder. Of ze kunnen het uberhaupt verbieden dat ze in de modder staan en geen droge sta-plek hebben en vereisten dat er een droge sta-plek is. Dus bv door rubberen tegels om de ruif. Dan heb je volgens mij al een heel belangrijk deel.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:58

Hoeveelheid water en modder is niet te reguleren. Je kan het weer gewoon niet tegenhouden. Met dat zeikweer van de laatste tijd stonden zelfs mijn betonnen platen blank en waren de beken overgelopen… tsja dan houdt het op.

Sowieso paard bereikbaar… tsja klinkt goed maar gaat met hengsten veel problemen geven.

En dat grondwater? Wth… wij hebben altijd al grondwater aan de paarden gegeven, bij ons, bij de vorige stal, en bij de stal daarvoor. Water is hier ook gewoon getest. Doe die oogkleppen maar af als je met dat soort belachelijke regeltjes wil komen ;)

Dat altijd beschikbaar tot droog hooi is ook weer zo’n absurditeit van je die blijft terugkomen ondanks er herhaaldelijk op wijzen. Zou een heel grote stap achteruit zijn voor het dierenwelzijn.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:06

Er zijn geen wettelijke afmetingen bekend.
De aanbeveling 2 x de stokmaat is er wel.

Ja er is bekend dat een paard 1 tot 1,5% droge stof binnen moet krijgen per dag.
Daar refereerde mwm al naar.
Maar stro, luzerne enz valt daar ook onder. Dus niet jou altijd hooi.

Paard zichtbaar geen huidige wet. Dat mag van mij dus veranderen. Bereikbaar niet altijd wenselijk.
Ik vind dat ook door een mens gecreëerd. Maar nog kun je het dan niet verplichten.

Grondwater kan heel goed van kwaliteit zijn.
Dus kun je ook niet zo stellen.

Droge lig en sta plek ben ik het ook mee eens.

Maar niet alles wat jij benoemd is fair.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:08

Altijd beschikking over hooi is dus juist wat je NIET in een wet kan of hoeft te zetten. Er is niks mis met een tijd geen hooi hebben, want je hebt andere ruwvoer soorten. Plus dat alsnog 24/7 gewoon niet kan bij elk paard.

Je wilt zo graag dat alles via de wet geregeld wordt op basis van jouw paard zijn benodigdheden dat het je niks kan schelen dat het welzijn en de gezondheid van andere paarden dan echt flink achteruit kan gaan. Je zit echt te vast op dat jouw mening de waarheid is, gebaseerd op 1 paard.

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:17

En dan nog hangt alles ook af van het paard. "Altijd beschikking over schoon water, geen grondwater want daar zitten bacteriën in". Leuk bedacht, maar dan zet je je hartelapje in de paddock of in de wei, daar is toevallig een grote plas en je ziet paardlief minutenlang grote hoeveelheden vies, modderig water drinken :roll:

En zelfs per individueel paard hangt het van zo veel verschillende factoren af. Ons schoonste paard werd plots een behoorlijk vies paard toen ze in een andere boks kwam te staan. Of toen het strooisel veranderde: degene die altijd kaal stond had plots een goede bodembedekking (want dit at hij niet op) en degene die altijd prima was stond kaal (want die at deze nieuwe bodembedekking juist op).

Per paard zijn de behoeften verschillend.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:18

Het is toch werkelijk ongelooflijk. Hoe kun je zó op je eigen eiland in je eigen belevingswereld leven. Ongekend

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:18

Wat het roddelen onder klanten en/of pensionhouders betreft, dat valt tegenwoordig op de werkvloer onder

"grensoverschreidend ongewenst gedrag"

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:30

996981 schreef:
Maar zo’n fb pagina is toch binnen het netwerk en niet openbaar? Ik begreep althans dat het een besloten groep is


Ik heb geen idee hoe het toegangsbeleid voor die groep isdus weet niet of het puur binnen het netwerk is.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:52

fransje23 schreef:
996981 schreef:
Maar zo’n fb pagina is toch binnen het netwerk en niet openbaar? Ik begreep althans dat het een besloten groep is


Ik heb geen idee hoe het toegangsbeleid voor die groep isdus weet niet of het puur binnen het netwerk is.

Het is in ieder geval een besloten groep wat ik hier lees. Er zal dus ongetwijfeld iets van een toegangsbeleid zijn.

ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:53

fransje23 schreef:
In de branche waarin ik werk laten ons ook nooit openbaar uit over speciale gevallen.
Is toch ook een beetje kwestie van er boven staan.
Binnen het netwerk zijn sommige mensen uiteraard wel bekend.

Uiteindelijk valt de klager vaak wel door de mand.


En dat is nou precies het punt waarom dat anoniem posten op een FB pagina wat kak is, want als die speciale gevallen, die door de hele regio vaak ook bij klanten bekend zijn zo'n bericht posten, dan is dat toch anders :)

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:29

Anoniem posten is vaak een zwaktebod al zijn er situaties waarbij ik mij goed voor kan stellen dat mensen anoniem willen blijven.

Het kan je simpelweg doodsbedreigingen besparen.

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:40

Miss_Mii21 schreef:
Nou volgens mij kan je dat nog wel wat meer specificeren. Er zijn wettelijke afmetingen voor stallen bekend, die zijn sowieso minste vereiste met inderdaad wat je zegt droge ondergrond.

Altijd water beschikbaar en altijd beschikking tot droog niet beschimmeld hooi. Als indicatie zijn er genoeg richtlijnen hoeveel kilo hooi per hoeveel kilo lichaamsgewicht nodig is. Verder inderdaad altijd goede kwaliteit water, dus geen grondwater met bacterieën waar paarden ziek van woorden.. schaduwplek inderdaad, niet alleen ander paard zichtbaar maar ook bereikbaar. Paard mag nooit alleen staan - volgens mij is daar nu al wetgeving voor. En dan kan je altijd nog iets zeggen van de hoeveelheid water die in een paddock mag staan/ de hoeveelheid modder. Of ze kunnen het uberhaupt verbieden dat ze in de modder staan en geen droge sta-plek hebben en vereisten dat er een droge sta-plek is. Dus bv door rubberen tegels om de ruif. Dan heb je volgens mij al een heel belangrijk deel.



Dat is echt niet wettelijk geregeld, het zijn richtlijnen.