Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 10:24

"" En sorry, over de tijd zonder ruwvoer is nog wel verschil in mening per dierenarts hoor. Onderzoeken zeggen ook wat anders. Die 2 uur is misschien voor jouw paard zo, niet standaard. Onbeperkt hooi is ook niet voor elk paard goed. ""


Dierenarts, osteopaat dierenarts EN universiteitskliniek zeggen max 2 uur zonder voor paard met maagzweren, max 3 uur zonder voor gezond paard. Paarden die te dik worden geef je dan desnoods n graasmasker of arm hooi of iets, ook die MOETEN onbeperkt eten. Want zo werkt immers de maag van een paard. Die paarden op de helft aan hooi zetten; kan met slowfeed net desnoods heel fijnmazig, als ze maar continue iets in de maag krijgen. Dus die kan je minder geven, natuurlijk, maar ook die moeten onbeperkt kunnen eten, elke paar minuten een paar sprietjes.
Dan moet je kijken naar andere opties; meer beweging/meer vet verbranden bijv. Maar je gaat ze niet uren zonder hooi zetten; dan krijgen ze maagzweren. Wetenschappelijk bewezen.

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:27

Miss_Mii21 schreef:
Cioccolato schreef:
En toch is de basis heel minimaal om te benoemen. Als iemand het heeft over de basis bedoelen ze vaak meer dan een dak boven t hoofd.

Ja maar als er op je huidige stal niet in de wensen voldaan kan worden van een revalidatie dan kun je alsnog naar een revalidatie stal. Het is niet je recht om van de pensiknhouder te verlangen in jou wensen te voldoen als jij 'buiten de boot' valt op dat moment. Als dat wel kan mag je juist extra dankbaar zijn, maar om dat maar als plicht te stellen aan elke pensionhouder.. dat kan helaas niet.



Hier ben ik het niet mee eens. Dit heet paardenwelzijn. Je zorgt dat de BASIS goed is. De basis voorkomt dat een GEZOND paard ziek wordt. Zonder de basis sterft een paard/ wordt een paard ziek.

Dus onbeperkt hooi; ze krijgen maagzweren bij 2 uur zonder
Normaal water en geen grondwater ; ze worden ziek van slecht grondwater
Droge voeten; ze gaan glijden als alles kletsnat is en de hoeven gaan kapot van nattigheid.

En dan kan ik nog wel zeggen dat je in de zomer moet kunnen schuilen voor de hitte - onder bomen/een huisje of iets en in de winter moet kunnen schuilen voor regen.

Je hebt een dier om te verzorgen. Als je al weet dat eea schadelijk is, dan zou dat toch verboden moeten worden. Je maakt een dier kapot op die manier. Zal jou eens slecht water geven en te weinig eten; dan is het toch ook mishandeling.


Ben ik grotendeels mee eens behalve onbeperkt hooi. Bij mij op stal krijgt het dikkertje wat vaker hooi maar zeker niet onbeperkt en de magere onbeperkt in de zin van zoveel dat hij het niet opkrijgt. Onbeperkt is niet altijd goed, in de natuur eten paarden wel nonstop maar dat is altijd in kleine hoeveelheden en vaak ook niet rijk in voedingswaarde . Wij geven ze dan onbeperkt in grote hoeveelheden rijk hooi en zijn dan erbaast dat er “welvaartsziektes” ontstaan. Paard moet kunnen knabbelen dus schoon stro of buiten is prima. Voldoende hooi maar niet altijd onbeperkt. Liever veel kleine voerbeurten hooi.
Laatst bijgewerkt door BoktVerlaten op 29-01-24 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:28

Wintu schreef:
MyWishMax schreef:
Ruwvoer is niet alleen hooi he? Stro valt daar ook onder...

En ja, als jouw paard 24/7 hooi nodig heeft zal je of extra moeten betalen kf zelf moeten aanschaffen. Er zijn ook zat pony's en paarden die dus niet zoveel hooi per dag kunnen eten of nodig hebben / het zelfs ongezond voor is


Tja, niet alle stallen gebruiken stro.

Ik heb inmiddels het idee, dat vaak de goedkoopste optie wordt aangehouden als standaard of het gemiddelde paard er nu wel bij vaart of niet.


Ts blijft hooi benoemen. Stro is niet enkel bodembedekking, maar kan heel goed ook gevoerd worden. Maar dat voldoet dus al niet aan de basis volgens ts

Zo wil ik absoluut niet alleen maar ruwvoer vanuit hangende opties. Dus hooinetten of ruiven, omdat dat slecht is voor het lichaam. Zat mensen die dat wel doen. Maar ook al is dat een criteria voor mij, ik reken het niet onder de basis.
Voldoende ruwvoer is basis, 24/7 niet. Laat staan 24/7 hooi.

Zoals boktverlaten ook benoemd

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:31

Miss_Mii21 schreef:
Zelfs de minimale dingen, zoals onbeperkt hooi (lees: gezond paard kan 3 uur zonder, paard met maagzweren zoals die van mij mag niet langer dan 2 uur zonder) is bijna nergens. Want ja, kost geld. Dan heb ik het nog niet over mijn volbloed die niet op gewicht te houden is met al dat magere hooi overal. Dat is dan al secundair. Puur het onbeperkt buikvulling, kansloos. Nergens. Snap niet, dat dat gewoon kan en mag. Want het is bewezen schadelijk.
Precies wat je zegt. En dan heb ik het ook nog niet over als je paard wat krijgt; hoe lastig dat ze dan doen. Die van mij kan ook niet alleen staan, die stond met een blessure alleen op stal te weven.
Toen mocht hij naar een ander stallenblok, waar hij een raampje had waar dan veulens konden komen. Maar dat raam ging steeds dicht, wilde ik een klem op de schanieren zetten.. nee was gevaarlijk, mocht niet. Nou fijn, dus mijn paard ziet anderen, maar mag niet snuffelen omdat het raampje dicht ging?

Ik zeg al, eigen belang gaat overal voor. Hooi kost geld, dus liefste zo min mogelijk. Altijd zijn de paarden de dupe. Altijd.


Schandalig van dat ruwvoer. Hangt dat wellicht samen met de prijzen van pensionstalling? Ik betaal kale huur maar alles bij elkaar is een volledige doe het zelf stal toch wel al 300 per maand (onbeperkt hooi). Gooi daar dan nog diensten bij, kan ik me voorstellen dat 400/500 per maand minstens moet zijn om uit te komen. Om maar te zwijgen over de locatie kosten dan nog. En dat wil ook niet iedereen betalen.... wellicht dat als prijzen keer die kant op gaan, er ook meer zou kunnen? Omdat ze dan wel uit komen?

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 10:33

Wintu schreef:
MyWishMax schreef:
Ruwvoer is niet alleen hooi he? Stro valt daar ook onder...

En ja, als jouw paard 24/7 hooi nodig heeft zal je of extra moeten betalen kf zelf moeten aanschaffen. Er zijn ook zat pony's en paarden die dus niet zoveel hooi per dag kunnen eten of nodig hebben / het zelfs ongezond voor is


Tja, niet alle stallen gebruiken stro.

Ik heb inmiddels het idee, dat vaak de goedkoopste optie wordt aangehouden als standaard of het gemiddelde paard er nu wel bij vaart of niet.


Yes en maar zeuren dat het allemaal duur is. Stop er dan mee ipv dat je rotzooi aanbiedt. Ik vind echt dat hier beleid voor moet komen waarop gehandhaafd wordt. Nadeel is dat er dan hier in de omgeving geen stal over blijft; handje vol want de meesten zijn schadelijk voor het paardenwelzijn.
Overigens: te veel stro eten krijgen ze koliek van. Basis moet hooi zijn. Stro kunnen ze wel een beetje op knabbelen maar als de mijne z'n hele stal leegeet omdat ze geen hooi aanbieden, dan heb ik een paard met koliek. Dus: dat is niet gezond. Gewoon voldoende hooi.

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 10:34

Miss_Mii21 schreef:
Cioccolato schreef:
En toch is de basis heel minimaal om te benoemen. Als iemand het heeft over de basis bedoelen ze vaak meer dan een dak boven t hoofd.

Ja maar als er op je huidige stal niet in de wensen voldaan kan worden van een revalidatie dan kun je alsnog naar een revalidatie stal. Het is niet je recht om van de pensiknhouder te verlangen in jou wensen te voldoen als jij 'buiten de boot' valt op dat moment. Als dat wel kan mag je juist extra dankbaar zijn, maar om dat maar als plicht te stellen aan elke pensionhouder.. dat kan helaas niet.



Hier ben ik het niet mee eens. Dit heet paardenwelzijn. Je zorgt dat de BASIS goed is. De basis voorkomt dat een GEZOND paard ziek wordt. Zonder de basis sterft een paard/ wordt een paard ziek.

Dus onbeperkt hooi; ze krijgen maagzweren bij 2 uur zonder
Normaal water en geen grondwater ; ze worden ziek van slecht grondwater
Droge voeten; ze gaan glijden als alles kletsnat is en de hoeven gaan kapot van nattigheid.

En dan kan ik nog wel zeggen dat je in de zomer moet kunnen schuilen voor de hitte - onder bomen/een huisje of iets en in de winter moet kunnen schuilen voor regen.

Je hebt een dier om te verzorgen. Als je al weet dat eea schadelijk is, dan zou dat toch verboden moeten worden. Je maakt een dier kapot op die manier. Zal jou eens slecht water geven en te weinig eten; dan is het toch ook mishandeling.


Ben ik grotendeels mee eens behalve onbeperkt hooi. Bij mij op stal krijgt het dikkertje wat vaker hooi maar zeker niet onbeperkt en de magere onbeperkt in de zin van zoveel dat hij het niet opkrijgt. Onbeperkt is niet altijd goed, in de natuur eten paarden wel nonstop maar dat is altijd in kleine hoeveelheden en vaak ook niet rijk in voedingswaarde . Wij geven ze dan onbeperkt in grote hoeveelheden rijk hooi en zijn dan erbaast dat er “welvaartsziektes” ontstaan. Paard moet kunnen knabbelen dus schoon stro of buiten is prima. Voldoende hooi maar niet altijd onbeperkt. Liever veel kleine voerbeurten hooi.[/quote]

Onbeperkt versta ik onder genoeg zodat ze continue iets te knabbelen hebben en nooit zonder staan. Dat is voor het ene paard wat meer dan voor de ander, true. Het hoeft niet over te lopen, als ze maar nooit zonder staan.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:40

Ik heb nog nooit een paard met maagzweren gehad en ze staan hier ook wel paar uur zonder hooi (staan dan wel op stro). Dus voor jou is de basis max 3 uur zonder hooi maar voor mij niet.
Zie, verschil in basis. En dat is mijn punt. De basis is veel te grof. Er wordt op gehandhaafd, alleen dat is niet jouw basis.

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:43

Het valt of staat met deskundigheid. Is het een professionele pensionstal of een iemand die het erbij is gaan doen……
En ik blijf er bij…..mensen willen ook niet altijd betalen. Dus als een pensionstal 600 euro moet kosten omdat de accomodatie onderhouden moet worden, professioneel personeel met je paard loopt en je echt mooi hooi krijgt, dan gaan mensen zoeken naar een stal die minder kost. En als je dan de prijzen weet van mooi hooi dan weet je ook dat de stalhouder moet gaan bezuinigen als je voor 300 per maand staat…..

Een eerlijke prijs betalen voor wat je krijgt…..dan kun je ook eisen stellen aan kwaliteit

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:45

MyWishMax schreef:
Ts blijft hooi benoemen. Stro is niet enkel bodembedekking, maar kan heel goed ook gevoerd worden. Maar dat voldoet dus al niet aan de basis volgens ts

Zo wil ik absoluut niet alleen maar ruwvoer vanuit hangende opties. Dus hooinetten of ruiven, omdat dat slecht is voor het lichaam. Zat mensen die dat wel doen. Maar ook al is dat een criteria voor mij, ik reken het niet onder de basis.
Voldoende ruwvoer is basis, 24/7 niet. Laat staan 24/7 hooi.

Zoals boktverlaten ook benoemd


Ik heb het over het algemeen en over het gemiddelde paard en op veel stallen is het voor dat gemiddelde paard niet goed geregeld.
Heel simpel lijkt me, jij hebt het steeds over de specifieke gevallen.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:53

Wintu schreef:
MyWishMax schreef:
Ts blijft hooi benoemen. Stro is niet enkel bodembedekking, maar kan heel goed ook gevoerd worden. Maar dat voldoet dus al niet aan de basis volgens ts

Zo wil ik absoluut niet alleen maar ruwvoer vanuit hangende opties. Dus hooinetten of ruiven, omdat dat slecht is voor het lichaam. Zat mensen die dat wel doen. Maar ook al is dat een criteria voor mij, ik reken het niet onder de basis.
Voldoende ruwvoer is basis, 24/7 niet. Laat staan 24/7 hooi.

Zoals boktverlaten ook benoemd


Ik heb het over het algemeen en over het gemiddelde paard en op veel stallen is het voor dat gemiddelde paard niet goed geregeld.
Heel simpel lijkt me, jij hebt het steeds over de specifieke gevallen.


Ts heeft het zelf al over een heel specifiek geval. En die wil dat haar specifieke geval de basis wordt.
Daar ben ik het niet mee eens en geef daarnaast aan dat je voor zulke uitzonderingen meer zal moeten betalen.
Daarnaast, wat jij quote is geen specifiek geval? Ik geef aan dat basis voldoende ruwvoer is en dat niet alleen maar 24/7 hooi is. En dag als je dus meer nodig hebt als het gemiddelde, ook als dat genoeg is voor die gemiddelde paarden, je extra zal moeten betalen want dat kan gewoon niet voor hetzelfde geld.
Zijn er slechte stallen, ja zeker. Maar ik vind de basis die ts wil absoluut geen basis meer en helemaal niet voor het gemiddelde pensiongeld, want dat kan niet.

Heel simpel, de meeste pensionstallingen zijn te goedkoop om dat allemaal aan te bieden, maar mensen willen ook echt niet betalen wat nodig is.

Ts, je bekijkt het echt extreem zwart wit en alleen vanuit jouw paard. Mijn paard doet het prima op stro en hooi, waarbij dat hooi zeker niet 24 7 beschikbaar is. En ze ook nog aantal uur ook geen stro kan eten. Mijn dierenartsen en onderzoeken zeggen geen 2 uur of 3 uur en dan meteen maagzweren. Liever niet consequent 4 uur of langer zonder ruwvoer, waar stro bij hoort, want dan wordt de kans op maagzweren groter...

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:01

MyWishMax schreef:
Ts heeft het zelf al over een heel specifiek geval. En die wil dat haar specifieke geval de basis wordt.
Daar ben ik het niet mee eens en geef daarnaast aan dat je voor zulke uitzonderingen meer zal moeten betalen.
Daarnaast, wat jij quote is geen specifiek geval? Ik geef aan dat basis voldoende ruwvoer is en dat niet alleen maar 24/7 hooi is. En dag als je dus meer nodig hebt als het gemiddelde, ook als dat genoeg is voor die gemiddelde paarden, je extra zal moeten betalen want dat kan gewoon niet voor hetzelfde geld.
Zijn er slechte stallen, ja zeker. Maar ik vind de basis die ts wil absoluut geen basis meer en helemaal niet voor het gemiddelde pensiongeld, want dat kan niet.

Heel simpel, de meeste pensionstallingen zijn te goedkoop om dat allemaal aan te bieden, maar mensen willen ook echt niet betalen wat nodig is.

Ts, je bekijkt het echt extreem zwart wit en alleen vanuit jouw paard. Mijn paard doet het prima op stro en hooi, waarbij dat hooi zeker niet 24 7 beschikbaar is. En ze ook nog aantal uur ook geen stro kan eten. Mijn dierenartsen en onderzoeken zeggen geen 2 uur of 3 uur en dan meteen maagzweren. Liever niet consequent 4 uur of langer zonder ruwvoer, waar stro bij hoort, want dan wordt de kans op maagzweren groter...


Waar quote ik een specifiek geval en ga ik daar in mee dan?

Ik zeg enkel dat voor het gemiddelde paard op de gemiddelde stal de basis niet ok is, waar paarden niet genoeg buiten komen, waar het verstrekken van ruwvoeder niet echt ok is. Twee maal daags is voor geen enkel paard goed en waar niet genoeg bedding in de stallen ligt om voor een paard om comfortabel te gaan liggen. En als de gemiddelde stal te goedkoop is daarvoor, dan moeten ze de stalprijs maar omhoog doen. Ik heb echt nog nooit ergens onderhandeld over de basisvraagprijs van een stalhouder. Die adverteren zelf met een stalprijs.
Maar jij vind dat het voor het gemiddelde paard wel goed geregeld?

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:05

Miss_Mii21
Ik vind dat ik het hier best netjes op orde heb.
Maar zoals ik jou hier zie tieren kon je gisteren nog vertrekken....

Ik hang om 22.30-23.00 uur net voor het slapen gaan een hooinet op. Dat zal bij die van jou voller gaan dan bij die van mij. En ze krijgen een plak stro onder de voerbak, staan op vlas.
En meer kan ik voor de nacht niet doen.
En ik kan dan echt niet beloven dat ze nooit eens langer zonder staan.
Mijn ruin heeft het stro niet altijd op, maar vandaag toevallig wel.
Mijn merrie meestal wel.

En tussen 7 en half 8 krijgen ze weer hooi.
Maar of ze nooit even zonder staan, kan ik niet beloven.
En behalve de mensen met een automatische bak kan niemand dat beloven.
Ook niet dus de mensen met paarden aan huis.

Overigens die 2 uur heb ik ook nog nooit van gehoord...

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:12

Volgens mij is niet langer dan 2 uur zonder staan ondoenlijk of je moet midden in de nacht nog voeren. Hang bij die van mij een slowfeeder met fijne maas, binnen 2 uur is het ding leeg en onbeperkt is voor het gros ook niet ok.
Hier krijgen ze overdag arm hooi voor buikvulling buiten en in de stal 'voedend' hooi zeg maar.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:19

Ik ben vooral benieuwd wat je dan bereid bent te betalen TS voor de perfecte stal?
Want als ik zie wat het me allemaal kost nu ze aan huis staan, vind ik echt dat er gemiddeld veel te weinig stalgeld gevraagd wordt om een perfecte stal te kunnen zijn.

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:29

Nou, ik moet zeggen dat ik het in de basis wel eens was met de start van dit topic. Maar de dingen die er ondertussen bijgehaald worden....

Een paard als 1ste binnenhalen is basis? Wat als je 20 paarden hebt staan die allemaal als 1ste naar binnen zouden moeten, wat dan? 1 zal er de laatste moeten zijn. Ook mensen met een pensionstal kunnen niet toveren. Net als dat ze de enorme bak aan regen de afgelopen periode niet konden stoppen. Overmacht is gewoon een ding. Ik hoop dat de meeste staleigenaren het beste met paarden voor hebben, zo niet dan zul je moeten vertrekken als klant(en) en hebben ze weinig andere keus dan stoppen.

Mijn DA zegt dat gezonde paarden rustig 6-8 uur zonder ruwvoer kunnen. Zeggen dat dat maar 3 uur is met als bron "wetenschappelijk onderzoek" is leuk maar link dan gewoon even naar dat onderzoek. Een onafhankelijk onderzoek graag, niet iets van een voer leverancier.

Basis moet okee zijn, maar je kunt gewoon niet zeggen dat de "basis" toereikend moet zijn voor paarden met verlatingsangst, maagzweren en die geen of amper stro kunnen eten. Die van mij draaide ook door als hij als laatste naar binnen ging, dus dat heb ik getraind, ik omdat ik de eigenaar ben. En hij vreet zn stal leeg op mestdag omdat stro zo lekker is, de keer dat hij wat naar koliek leeg te neigen stond hij op vlas...

En ik ben het eens met Simbaa dat "wij" vaak niet bereid zijn om goed te betalen voor goede zorg, want dat is uiteindelijk waar de prijzen vandaan komen voor pensionstalling.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:31

Oei onbeperkt hooi stallen zou ik dan weer standaard over slaan. Tot nu toe vooral moddervette paarden (inc. de mijne) op die stallen gezien en zelf ook ooit eens geprobeerd met datzelfde resultaat. Nee dat vind ik echt niet gezond.

Dus jammer, hier kleinschalig pension aan huis en paarden in eigen beheer dus. Maar no way dat ik ooit nog onbeperkt hooi voer voor heel de groep. Ook geen maagzweren overigens. Volgens mij gaan er idd heel wat stallen afvallen als je daar zo op hamert.

Paarden op aparte paddocks bij blessures is ook zoiets. Klinkt heel leuk, maar toen ik dat zelf probeerde was dat eig een ramprecept. Ook met shets ernaast bleef dat paard helemaal niet rustig als de kudde vertrok. Dusja stal of kudde blijkt helaas vaak toch de beste optie, hangt wat af van de situatie.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:37

Hier iemand die dus in eigen beheer staat al jaren. Het is voor elk paard anders, maar het is hier in NL best zwart/wit op veel plekken. Of ze staan op onbeperkt en zijn vaak moddervet (dat zie ik dus best vaak, bv op diverse paddock paradise plekken :o ) of ze staan op te weinig (3 of 4x daags portie hooi).
En er wordt niet of nauwelijks gekeken naar het type paard of pony. Best apart :o .

Maar goed. De mijne krijgen zeker geen onbeperkt hooi meer, omdat ze daar ziek van worden. Te dik, HB, IR verschijnselen.

Met onze automatische hooibak, die elke 2,5 uur open gaat, krijgen ze genoeg en zijn ze voldaan. Daarnaast staat er altijd een grote bak stro om op te knabbelen. Ze eten met zijn tweetjes 2, héél soms 3 plakken per dag aan stro. Werkt prima. Geen koliekproblemen, hoor, doe het al jaren zo.

Denk wel dat 24/7 vrije beweging belangrijk is, vers water, goed hooi als basis en daarnaast nog wat te knabbelen. En geen stress.

Ik ben óók overtuigd dat paarden issues en emoties sterk aanvoelen (net als veel andere dieren overigens). Als eigenaar/verzorger denk ik dat je zelf ook veel over kunt brengen op je paard(en).

Ik zeg nu regelmatig tegen mensen, die overwegen een paard aan te schaffen, dat ze heeeeeeeeeeel goed moeten overwegen, omdat je zomaar 20 of 30 jaar, of langer, 'vast' zit :o .
Dát beseffen ze vaak niet.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:56

Ja maar als er op je huidige stal niet in de wensen voldaan kan worden van een revalidatie dan kun je alsnog naar een revalidatie stal. Het is niet je recht om van de pensiknhouder te verlangen in jou wensen te voldoen als jij 'buiten de boot' valt op dat moment. Als dat wel kan mag je juist extra dankbaar zijn, maar om dat maar als plicht te stellen aan elke pensionhouder.. dat kan helaas niet.
[/quote]

Onder basis versta ik idd voldoende ruwvoeder, een schone stal met voldoende bedding en voldoende vrije beweging buiten. Als je enkel die drie pijlers neemt, dan gaat het alleen daarop al vaak mis.[/quote]


Ik ken geen enkele stal waar ze dit aanpassen op wat het paard nodig heeft. In de wijde omgeving staan ze overal uren zonder hooi omdat ze of buiten niks krijgen, of te weinig.
Lijkt mij dan pragmatisch; je zorgt als pensionhouder dat ze nooit zonder staan en als een paard meer eet, maak je een pony/paard tarief. Bij wijze van.
Maar ook dit; zie ik nergens terug. Ze staan gewoon uren zonder, veelal wordt er niet bijgevoerd in paddocks of op het gras. En dat er in de winter amper gras staat; waardoor ze meer zand dan gras binnen krijgen en feitelijk ook op het gras bijgevoerd moeten worden... gebeurt nergens. Dus: maagzweren. Ik vind dat dus wel slecht. Je zorgt dat het voor elk paard op orde is. Dat is je PLICHT, je hebt een ZORGPLICHT vind ik als je paarden huisvest. Maar het boeit de meesten gewoon niks, kost geld en ach het zijn hun paarden toch niet?
Ik blijf het sowieso absurd vinden, je betaalt al snel +400 euro per maand en krijgt dan ook nog een trap na van honderden euro's voor maagzweren te behandelen, want tja, voor die 400 euro staan ze nog steeds uren zonder. Oja en we gooien gewoon per 1 januari de prijs omhoog en geven nog minder hooi!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar voldoende ruwvoer voor een pony is anders als voor een paard. En het ene paard heeft, even overdreven als voorbeeld, 12 kilo nodig per dag, de ander 20. Dat kan je niet beide voor dezelfde prijs aanbieden, dus zal je bij het paard wat meer nodig heeft alsnog zelf moeten bijvoeren. Dat heeft niks met slechte stal oid te maken

Net als bodembedekking, als het gemiddelde paard met halve baal per week genoeg heeft en 1 ander paard er 2 nodig heefr loopt het mis als ze dezelfde prijs moeten betalen.

Dus basis, ja. Maar basis is niet altijd precies het verbruik van dat paard.

En sorry, over de tijd zonder ruwvoer is nog wel verschil in mening per dierenarts hoor. Onderzoeken zeggen ook wat anders. Die 2 uur is misschien voor jouw paard zo, niet standaard. Onbeperkt hooi is ook niet voor elk paard goed.[/quote][/quote]


Mischien zelf een pensionstalling beginnen? Dan zie je zelf wat er allemaal bij komt kijken

Als de pensionhouder het in jou ogen niks goed kan doen, dan kun je beter zelf een stuk grond regelen en zelf alles doen. Of geen paard nemen.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:04

Miss_Mii21 schreef:
"" En sorry, over de tijd zonder ruwvoer is nog wel verschil in mening per dierenarts hoor. Onderzoeken zeggen ook wat anders. Die 2 uur is misschien voor jouw paard zo, niet standaard. Onbeperkt hooi is ook niet voor elk paard goed. ""


Dierenarts, osteopaat dierenarts EN universiteitskliniek zeggen max 2 uur zonder voor paard met maagzweren, max 3 uur zonder voor gezond paard. Paarden die te dik worden geef je dan desnoods n graasmasker of arm hooi of iets, ook die MOETEN onbeperkt eten. Want zo werkt immers de maag van een paar.


Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook een voorstander van onbeperkt mogelijkheid om te eten.
Maar 2 uur lijkt me niet helemaal de waarheid. naar mijn weten kan een paard max 5a6 uur zonder ruwvoer. Daarna wordt de kans op maagzweren groter.

cile205
Berichten: 1027
Geregistreerd: 29-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:37

ik herken het wel een beetje, het is natuurlijk overal wel wat ben ik bang... soms is het water bij de wijn doen, maar het moet wel fijn voor je blijven. Heb gelukkig nu thuis alles in eigen beheer al jaren.

Britta31

Berichten: 13157
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:51

Ik heb een keer een topic geopend over hoeveel stalgeld ik kan vragen voor een pensionpaard aan huis.Wat mij opviel dat er toch veel bokkers waren die een heleboel wensen hadden en er niet voor willen betalen.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:52

_Tristan schreef:
Miss_Mii21 schreef:
"" En sorry, over de tijd zonder ruwvoer is nog wel verschil in mening per dierenarts hoor. Onderzoeken zeggen ook wat anders. Die 2 uur is misschien voor jouw paard zo, niet standaard. Onbeperkt hooi is ook niet voor elk paard goed. ""


Dierenarts, osteopaat dierenarts EN universiteitskliniek zeggen max 2 uur zonder voor paard met maagzweren, max 3 uur zonder voor gezond paard. Paarden die te dik worden geef je dan desnoods n graasmasker of arm hooi of iets, ook die MOETEN onbeperkt eten. Want zo werkt immers de maag van een paar.


Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook een voorstander van onbeperkt mogelijkheid om te eten.
Maar 2 uur lijkt me niet helemaal de waarheid. naar mijn weten kan een paard max 5a6 uur zonder ruwvoer. Daarna wordt de kans op maagzweren groter.

Er zijn ook paarden die werken en die kunnen ook niet onbeperkt staan te eten. En juist voor niet-werkende paarden en (vooral) ponies is onbeperkt dooreten een recept voor te dik worden en zelfs bevangen raken. Ik ben het wel met ts eens dat pensionstallen meestal niet op alle punten ideaal zijn. nou waren de laatste maanden ook vreselijk slecht qua weersomstandigheden waardoor gemakkelijk ergernissen konden ontstaan. In lente en zomer ziet het er anders uit.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:53

Ik voer ook niet onbeperkt hooi. Maar er is wel altijd wat te knabbelen, gerste stro, wilgentakken enz. Als ik onbeperkt hooi zou voeren komt het ook niet goed.

Maar ja een kudde paarden zonder eerst hooi te voeren naar buiten gooien op een kale vlakte.. ze vervolgens binnen zetten met een bult voordroog los in de stal. Tot het riedeltje de volgende dag weer begint is gewoon geen goed management. Iets wat op heel veel stallen in de regio nog gebeurt.

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:56

Twiggy2008 schreef:
Hier iemand die dus in eigen beheer staat al jaren. Het is voor elk paard anders, maar het is hier in NL best zwart/wit op veel plekken. Of ze staan op onbeperkt en zijn vaak moddervet (dat zie ik dus best vaak, bv op diverse paddock paradise plekken :o ) of ze staan op te weinig (3 of 4x daags portie hooi).
En er wordt niet of nauwelijks gekeken naar het type paard of pony. Best apart :o .

......


Ik pak even dit stukje, volgens mij trek ik dan niets uit de context :')

Is dat apart? Of zou de eigenaar van het paard moeten kijken bij welke stal zijn/haar paard het beste past?
De meningen van hoe paarden gehouden zouden moeten worden lopen uiteen, dat zie je daardoor ook terug op pensionstallen. Moet de pensionstaleigenaar dan 10 manieren van paarden houden implementeren en zo 10 hectare aan grond nodig hebben en 80 uur werk per week?

Als eigenaar kies je bewust voor een type paard of pony, dan is het je eigen verantwoordelijkheid om een stal te vinden die daar qua management bij past. Als ik naar een sportschool wil zodat ik in de avond kan sporten, ga ik ook niet naar een sportschool die alleen tijdens kantoortijden open is om vervolgens te gaan klagen dat ze niet in de avond open zijn.

Met de kanttekening dat ik wel van mening ben dat er pensionstaleigenaren zijn die alles beloven maar vervolgens niets waarmaken. Dat is jammer maar of de basis wel of niet bij je past zal je in grote lijnen toch echt zelf moeten bepalen.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:04

Wat het frappante is: mensen willen ook niet betalen voor een stal waar de basis op orde is.

Wij staan nu op een stal waar alles op orde is. Zowel paardtechnisch als menstechnisch. Maar daar hangt wel een prijs aan. Als ik vertel hoeveel krijg je standaard 'wow, zoveel!!' of iets in die strekking terug. Maargoed, als ik kijk naar pensionstalling in de omgeving waar het minder goed voor elkaar is betaal je niet eens zoveel minder. Of je moet meer zelf doen. En zelfs dan. De stal waar we vandaan kwamen en waar we diensten moesten draaien (met twee paarden gemiddeld 8u per week, dus een werkdag) betaalden we 325 per paard en nu 450, als alles af is gaan we naar 500. Met het verschil dat we nu op volpension staan.

Hier staan ze op (per paard afgestemd) onbeperkt ruwvoer, komen ze elke dag hele dagen buiten. In de winter in de paddock met een voerhuisje en de mogelijkheid om op het droge te staan (dat ze daar niet altijd voor kiezen... Tsja.. :') ), zodra het kan op de wei (netjes opgebouwd in het voorjaar om koliekers te voorkomen), in stallen van 3,5 bij 4,5 met buitenluik en ook zicht naar binnen, krachtvoer wat je in de basis zelf kan kiezen (bij uitzonderingen zelf betalen, maar in principe kun je van twee merken eigenlijk alle soorten wel uitkiezen), degelijk hekwerk, maatwerk per paard en een scherpe blik (je krijgt een appje als je paard iets kleins heeft en wordt direct gebeld bij 'grotere' dingen).

Hoe lang ik hiernaar heb moeten zoeken laat ik maar even buiten beschouwing. :+