Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 571
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 07:56

Popstra schreef:
Toevallig zei mijn DA vorige week nog dat het gros vd paarden in dit land obese zijn omdat men zo nodig onbeperkt te veel hooi voert en vooral te weinig beweging geven.


Die van mij , juist een volbloed en geen koudbloed, moet ik juist elke dag kilo's bijvoeren omdat dat hooi overal veel te mager is en ik daar mn paard absoluut niet mee op gewicht houd ;) so it be. Maar die van mij is veel actiever en loopt enkel voor haar energie al 5x per week... Daar kunnen ze nergens tegen op voeren, maar wél continue sprietjes zodat ze geen maagzweren krijgen. Overal staan ze +3 uur zonder in mijn omgeving. Of je moet alles zelf doen wat niet haalbaar is naast fulltime werken beiden.

Miss_Mii21

Berichten: 571
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 08:01

MarjanB schreef:
Als ik ga kijken naar tijd, machines, voer, stro en omheining enz. Nou als ik voor 500 euro de perfecte stal vond _O- kwam ik wat meer aan rijden toe.

Veel mensen onderschatten ook wel hoe veel werk alles is. Denk dat veel stallen genoeg ruwvoer geven maar het doseren is een probleem. 1 keer per dag een hele bult voer is gewoon niet handig. Om ze dan genoeg te voeren om een tijdje vooruit te kunnen moet je eigenlijk meer voeren dan goed is voor je paard.

Ik heb een stal met 70 paarden gezien waar ze alles professioneel doen met een loader(2x per week, verspreid over 2 kanten). Super efficiënt, nog nooit ergens gezien. Gaat super snel, paarden naar buiten, alles in 2x leeg trekken en opnieuw opstrooien, stallen weer dichtzetten et voila. Voor jullie beeldvorming 380/maand. Incl 2x voeren/dagelijks dik opstrooien/schone stal gangen blazen ze 2x-3x per dag doorheen.
En tja, je hebt mensen met paarden (heel veel, die zeuren het meeste dat het allemaal niet rendabel is) en paardenmensen (in dit geval gaat alles super efficiënt met een loader, nooit gezeur dat je geen hooi bij mag pakken en dat het geld kost). Hooi van eigen land overigens.
Dan denk ik, blijkbaar kan je er niet van leven, doe dat dan ook niet en ga niet ten koste van paardenwelzijn je klanten benadelen. Want dat gebeurt er. Het is duur dus och minder hooi, stallen dunner op gestrooid zodat ze op beton liggen, minder mesten want oh kost geld. Ja stop er dan mee, beter niet dan op zo'n manier denk ik dan.... Veel troep gezien.
En als dit hierboven voor 380 per maand kan, incl alle voorzieningen binnenbak buitenbak longeercirkel... Hoezo zeurt men dan over 500 euro om alles rendabel te hebben. Dan doe je iets verkeerd. Of heb je pech en kan je niet groots inkopen/heb je niks van eigen land.... Tja... Is het dan nog rendabel..

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:19

Ah, dus pensionhouders die niet de financiële middelen hebben om de nieuwste van de nieuwste vernuftigheden aan te schaffen zijn mensen met paarden.

Geldt dat ook voor mensen die geen reeel bedrag neer willen leggen voor de aanschaf en onderhoud van een paard?

Of werkt je geld theorie maar 1 kant op? Net als je maagzweren theorie?

Cioccolato

Berichten: 6650
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:23

Jeetje ts, jij bent echt te zwart wit. Dat 1 stal zo'n bedrag/werkwijze etc heeft wil niet zeggen dat alle stallen dat kunnen/willen.... (want ook daaraan zitten nadelen)
Denk aan grond, het hele zaakje kopen dus je hypotheek, is bij elk bedrijf al anders. Je bent echt te zwart wit met alles wat je post :=

En ik denk dat je daarom nergens tevreden bent. En dat ligt aan jou.
Koop zelf een stal en ga het zelf maar doen, misschien dat je dan wat meer wijsheid krijgt :j

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:25

996981 schreef:
Ah, dus pensionhouders die niet de financiële middelen hebben om de nieuwste van de nieuwste vernuftigheden aan te schaffen zijn mensen met paarden.

Geldt dat ook voor mensen die geen reeel bedrag neer willen leggen voor de aanschaf en onderhoud van een paard?

Of werkt je geld theorie maar 1 kant op? Net als je maagzweren theorie?


Ik zou nooit zeggen dat geen enkele pensionstal niet ok is, want dat is natuurlijk kul. Je hebt er ook heel veel goeie tussen zitten, die met ziel en zaligheid alles regelen. Maar helaas ook gewoon veel ellende.

Maar leg me eens uit, als je als pensionhouder het voor jou reëele bedrag om rond te komen niet vraagt, waarom dan zeggen dat de klant het niet wil betalen. Als ze bij je komen staan, zijn ze toch akkoord gegaan met de door jou gevraagde prijs?
Laatst bijgewerkt door Wintu op 30-01-24 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:26

Hilarisch dit inderdaad :')

Ik zal even een paar miljoen lenen bij de bank om alle gebouwen plat te gooien en nieuw te bouwen, goed?

Overigens ken ik dan weer paarden voor wie met een bladblazer 2 x per dag door de gangen gaan geen goede basiszorg zou zijn :)

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:30

Wintu schreef:
996981 schreef:
Ah, dus pensionhouders die niet de financiële middelen hebben om de nieuwste van de nieuwste vernuftigheden aan te schaffen zijn mensen met paarden.

Geldt dat ook voor mensen die geen reeel bedrag neer willen leggen voor de aanschaf en onderhoud van een paard?

Of werkt je geld theorie maar 1 kant op? Net als je maagzweren theorie?


Ik zou nooit zeggen dat geen enkele pensionstal niet ok is, want dat is natuurlijk kul. Je hebt er ook heel veel goeie tussen zitten, die met ziel en zaligheid alles regelen. Maar helaas ook gewoon veel ellende.

Maar leg me eens uit, als je als pensionhouder het voor jou reëele bedrag om rond te komen niet vraagt, waarom dan zeggen dat de klant het niet wil betalen. Als ze bij je komen staan, zijn ze toch akkoord gegaan met de door jou gevraagde prijs?

Als de hokken leegblijven heb je geen contract met niemand hè :)*

Je hebt niet dit topic gelezen? Waarin men in een jaar met mega inflatie op de achterste poten staat omdat men €50 meer moest gaan betalen?

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:31

Miss_Mii21 schreef:
MarjanB schreef:
Als ik ga kijken naar tijd, machines, voer, stro en omheining enz. Nou als ik voor 500 euro de perfecte stal vond _O- kwam ik wat meer aan rijden toe.

Veel mensen onderschatten ook wel hoe veel werk alles is. Denk dat veel stallen genoeg ruwvoer geven maar het doseren is een probleem. 1 keer per dag een hele bult voer is gewoon niet handig. Om ze dan genoeg te voeren om een tijdje vooruit te kunnen moet je eigenlijk meer voeren dan goed is voor je paard.

Ik heb een stal met 70 paarden gezien waar ze alles professioneel doen met een loader(2x per week, verspreid over 2 kanten). Super efficiënt, nog nooit ergens gezien. Gaat super snel, paarden naar buiten, alles in 2x leeg trekken en opnieuw opstrooien, stallen weer dichtzetten et voila. Voor jullie beeldvorming 380/maand. Incl 2x voeren/dagelijks dik opstrooien/schone stal gangen blazen ze 2x-3x per dag doorheen.
En tja, je hebt mensen met paarden (heel veel, die zeuren het meeste dat het allemaal niet rendabel is) en paardenmensen (in dit geval gaat alles super efficiënt met een loader, nooit gezeur dat je geen hooi bij mag pakken en dat het geld kost). Hooi van eigen land overigens.
Dan denk ik, blijkbaar kan je er niet van leven, doe dat dan ook niet en ga niet ten koste van paardenwelzijn je klanten benadelen. Want dat gebeurt er. Het is duur dus och minder hooi, stallen dunner op gestrooid zodat ze op beton liggen, minder mesten want oh kost geld. Ja stop er dan mee, beter niet dan op zo'n manier denk ik dan.... Veel troep gezien.
En als dit hierboven voor 380 per maand kan, incl alle voorzieningen binnenbak buitenbak longeercirkel... Hoezo zeurt men dan over 500 euro om alles rendabel te hebben. Dan doe je iets verkeerd. Of heb je pech en kan je niet groots inkopen/heb je niks van eigen land.... Tja... Is het dan nog rendabel..

Ah, oké, het moet fabrieksmatig dus. En hooi van eigen land kost niks blijkbaar, handig, goed om te weten.
Kom op zeg.... de reden waarom bezuinigd wordt op hooi en strooisel in de gevallen die jij aanhaalt, heb je al eens gevraagd waarom ze dat doen? Is dat heel misschien omdat de eigenaren van de paarden te beroerd zijn om de kostprijs van de dingen te betalen en er dus geen andere optie is om dan maar daarop te gaan bezuinigen?

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:33

Dat ken ik op verschillende stallen al jaren. Maar vind ik niet beter als gewoon met de hand. Ja, het is sneller, maar machines kosten flink geld.
Zelfs dat hooi van eigen land is duurder geworden he door benzine prijzen, kosten van machines en loon enzovoorts. Dat moet betaald worden...

Je snapt toch ook dat bepaalde plekken in het land duurder of juist goedkoper zijn qua hypotheek bijvoorbeeld maar ook simpel al gewoon het stro en hooi wisselt qua prijzen door het land heen. Dus dat bedrag wat jij noemt ka misschien in regio 1, maar niet in 2. En in regio 2 staan ook stallen die al jaren oud zijn, maar daar moet de prijs gewoon omhoog omdat alle kosten stijgen. Net als voor jezelf qua energie en boodschappen stijgen de energie en stro, hooi en krachtvoer kosten ook voor stallen.

Dat blazen doen ze hier gelukkig alleen buiten op het erf en niet binnen in de stallen. Is niet zo fijn qua stof voor de paarden :') De stallen waar dat wel binnen gebeurde of andere machines daarvoor waren de paardenlongen niet zo blij.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:34

ruitje schreef:
Hilarisch dit inderdaad :')

Ik zal even een paar miljoen lenen bij de bank om alle gebouwen plat te gooien en nieuw te bouwen, goed?

Overigens ken ik dan weer paarden voor wie met een bladblazer 2 x per dag door de gangen gaan geen goede basiszorg zou zijn :)

Echt hoor. Hoe kun je zo in het leven staan….

Ik koop mijn eerste eigen paard van een maagzweren gevoelig en moeilijk te onderhouden ras in de onderkant van de markt, sleep het van hut naar her, pas steeds het voerbeleid aan en ben vervolgens verbolgen dat het paard maagzweren heeft en vindt dat de hele wereld zich aan mijn paard moet aanpassen op basis van selectief uitgezochte en slecht geïnterpreteerde onderzoeken. En iedereen die dat niet wil of kan is slecht en geen paardenmens.

Joeeee :')

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:35

996981 schreef:
Wintu schreef:


Ik zou nooit zeggen dat geen enkele pensionstal niet ok is, want dat is natuurlijk kul. Je hebt er ook heel veel goeie tussen zitten, die met ziel en zaligheid alles regelen. Maar helaas ook gewoon veel ellende.

Maar leg me eens uit, als je als pensionhouder het voor jou reëele bedrag om rond te komen niet vraagt, waarom dan zeggen dat de klant het niet wil betalen. Als ze bij je komen staan, zijn ze toch akkoord gegaan met de door jou gevraagde prijs?

Als de hokken leegblijven heb je geen contract met niemand hè :)*

Je hebt niet dit topic gelezen? Waarin men in een jaar met mega inflatie op de achterste poten staat omdat men €50 meer moest gaan betalen?


Precies, dus als particulier krijg je de boel nooit dekkend rond, wat ik eerder zei.

Nee, ik heb dat topic niet gelezen, zal ik eens doen, heb je een linkje? Ik zou niet zo moeilijk doen over een verhoging van 50 euro. Ik snap het wel, vooral als krachtvoer er bij in zit, vlas is duurder geworden, noem maar op.
Ook niet alle pensionklanten zijn slecht en willen voor een duppie op de eerste rang he ;)
Denk dat vooral de mensen die het maar net kunnen betalen dat doen.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:37

Wintu schreef:
996981 schreef:
Als de hokken leegblijven heb je geen contract met niemand hè :)*

Je hebt niet dit topic gelezen? Waarin men in een jaar met mega inflatie op de achterste poten staat omdat men €50 meer moest gaan betalen?


Precies, dus als particulier krijg je de boel nooit dekkend rond, wat ik eerder zei.

Nee, ik heb dat topic niet gelezen, zal ik eens doen, heb je een linkje? Ik zou niet zo moeilijk doen over een verhoging van 50 euro. Ik snap het wel, vooral als krachtvoer er bij in zit, vlas is duurder geworden, noem maar op.
Ook niet alle pensionklanten zijn slecht en willen voor een duppie op de eerste rang he ;)
Denk dat vooral de mensen die het maar net kunnen betalen dat doen.

Dat was dit topic…

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:41

Maartje1990 schreef:
We hebben wel volpensionners maar bieden nu enkel halfpension (1 mest en hooibeurt per week), werk werd echt teveel voor ons. Ivm slowfeeders gaat hoefijzers bij ons ook niet, heeft hier wel een paard met plakbeslag gestaan.

Prijs is trouwens een stuk lager. 260 volpension en 230 halfpension en dan zijn we flink gestegen afgelopen jaarwisseling. Tov andere PP's wel nog goedkoop.


Wat voor slowfeeders heb je dan dat ijzers niet kunnen? Kan me er even geen voorstelling bij maken.

Juist dat mechanisch uitmesten schaar ik eerder onder mensen met paarden dan paardenmensen. Qua tijd efficiënt, qua zuinigheid niet (of de stallen moeten zo vies laten worden dat wel alles er ook echt uit moet en weinig schoon strooisel weggaat)
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 30-01-24 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:43

De gemiddelde werknemer heeft vorig jaar 6% loonsverhoging gehad dacht ik.

Dus als je op 380 pm zit zou je naar 402 euro gaan om mee te gaan in alle prijsstijgingen om je heen. Want alles is duurder geworden. Reken soms 20% voor voer en 10%? Voor hooi. Conclusie je komt er niet mee uit. Waarom moet iemand die hard werkt maar niks extra verdienen of zijn inkomen stabiel houden terwijl je klanten extra loon krijgen om kosten te compenseren?

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:48

Aaahh oké dus alle stallen die niet met dat soort grote dure machines de stallen uitmesten zijn mensen met paarden en geen paardenmensen. Nee is goed dat ik het even weet hè.

En wat zijn eigenlijk al die mensen dan die dus hun paarden zomaar op een pensionstal zetten (met of zonder grote dure machines) en dus laten verzorgen door iemand anders, hoe noem je die dan?

Wil ik graag weten want daar val ik dus dan onder :+
En ik dacht nog wel dat ik een paardenmens was? :o?

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:57

996981 schreef:
Wintu schreef:


Precies, dus als particulier krijg je de boel nooit dekkend rond, wat ik eerder zei.

Nee, ik heb dat topic niet gelezen, zal ik eens doen, heb je een linkje? Ik zou niet zo moeilijk doen over een verhoging van 50 euro. Ik snap het wel, vooral als krachtvoer er bij in zit, vlas is duurder geworden, noem maar op.
Ook niet alle pensionklanten zijn slecht en willen voor een duppie op de eerste rang he ;)
Denk dat vooral de mensen die het maar net kunnen betalen dat doen.

Dat was dit topic…


Die ene post? Maar ja, das evengoed niet fair, als een iemand dat schrijft dat we dan allemaal maar te beroerd zijn om voor ons paard te willen betalen. Net zo als je niet alle pensionstallen over 1 kam kunt scheren. Je hebt overal de rotte appels zitten.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:08

Wintu schreef:
Die ene post? Maar ja, das evengoed niet fair, als een iemand dat schrijft dat we dan allemaal maar te beroerd zijn om voor ons paard te willen betalen. Net zo als je niet alle pensionstallen over 1 kam kunt scheren. Je hebt overal de rotte appels zitten.

Als je andere topics over stalling (of andere beroepen in de paardenwereld) tegenkomt is de tendens hetzelfde. Men vindt in de paardenwereld nog vaak dat men niet mag verdienen aan hun hobby.

Handelaren zijn slecht, de dierenarts te duur, pensionstallen slecht en te duur etc.

Ook in dit topic veel mensen met die insteek, waarvan ts de kroon spant.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:08

Maartje1990 schreef:
We hebben wel volpensionners maar bieden nu enkel halfpension (1 mest en hooibeurt per week), werk werd echt teveel voor ons. Ivm slowfeeders gaat hoefijzers bij ons ook niet, heeft hier wel een paard met plakbeslag gestaan.

Prijs is trouwens een stuk lager. 260 volpension en 230 halfpension en dan zijn we flink gestegen afgelopen jaarwisseling. Tov andere PP's wel nog goedkoop.


260 volpension?! Jeetje dat is toch bizar. Snap dat je voor 30 euro per maand extra dat niet meer aan wil bieden. Dat is toch een te klein verschil? Anyhow, ik had daar geen 260 maar prima 500 voor neergeteld als mijn paard daar goed zou staan en ik geen zorgen meer zou hebben als ik een keertje ziek ben of op vakantie wil (heb al jaren geen vakantie geboekt omdat ik toen op stallen stond waar ik gewoon echt niet weg durfde of de dagelijkse taken niet uit handen kon geven). Ik zou ervoor tekenen! Maar afgezien dat het totaal de andere kant van Nederland is, heeft mijn pony ook een setje voor ijzertjes zodat hij niet zijn eigen voeten kreupel schraapt. Had het liever ook niet gedaan maar het is nou eenmaal zo. Maar daarvoor wordt hij ook uitgesloten inderdaad.

Er zijn trouwens vast goede stallen hoor, maar ze zijn of niet te vinden, of vol. Of je past nét niet in het management omdat ze bijvoorbeeld heel arm (of stoffig) voer geven en je paard blijft afvallen en enorme buikpijn krijgt en doordat het bijvoeren niet vanuit stal kan gaan je eigenlijk nog steeds 3x per dag moet gaan voor een bak voer omdat je zoveel moet voeren om de tekorten aan te vullen dat het nergens meer over gaat. M'n baas ziet me al aankomen met dat verzoek. En andere paarden gaan er dan misschien wel goed op dus het is niet dat de stal het echt verkeerd doet, maar het is wel vaak het hele extreme of het andere extreme uiterste. Veel pp's zijn inderdaad gericht op koudbloeden zonder ijzers of dekens.

Hier naast ons erf bouwen ze er eentje maar die is exclusief voor IJslanders.. :')

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:18

Hier op stal ook hooi van eigen land.
En dat betekent met een moeilijke zomer ook moeilijk ruwvoer, van eigen land wil niet ineens zeggen, dat je kunt toveren en geen last van regen in het hoogseizoen hebt, of droogte waardoor het niet wil groeien...

Hier hebben we op de een of andere manier pech met de wikkels, het hooi zelf is van prachtige kwaliteit (het is praktisch gezien hooi, maar het is wel gewikkeld, omdat er op het erf geen plaats is om een hele jaar voorraad binnen op te slaan.
En er is dit jaar iets met de wikkels, waardoor we veel lokale natte plekken in het hooi hebben zitten. Deze worden niet gevoerd, is een enorme kostenpost voor de stalhouder, want i.p.v. alle balen helemaal opvoeren, wordt er nu steeds een deel op de mesthoop gedeponeerd.

En ook hij moet de loonwerker die komt balen persen en komt wikkelen gewoon betalen en de diesel in zijn eigen trekker gaat voor het maaien en schudden zijn ook niet gratis.

Hooi van eigen land is prachtig, maar niet perse goedkoper dan hooi moeten aankopen bij een fourage handelaar.

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:18

Echt goede zorg voor de paarden kost serieus geld.
Ja er zijn stallen die nog relatief goedkoop zijn, maar kijk wel even hoe dat mogelijk is geweest. Vaak gaat het al om grote hoeveelheden grond in bezit wat al jaren in de familie zit en waar dus geen huizenhoge hypotheek op zit.

En je moet ook ooit maar de vergunningen gekregen hebben om zo te mogen bouwen dat je efficiënt kan werken. Of het geld te hebben om te investeren in dergelijke machines en stalsystemen.
Het gros van de pensioneigenaren heeft dat geld/mogelijkheden helaas niet.

Overigens…. Ik stond op zo’n stal als waar de TS het over had. Ik noemde het de paardenfabriek. Er werd onwijs efficiënt gewerkt en de pensionprijs was echt netjes t.o.v de faciliteiten. Mijn paard had rotstraal aan 4 hoeven door de natte stal. Had om 20.30 haar hooi op en kreeg pas 11.00 later haar nieuwe portie.
En de paarden gingen los over het erf naar de wei en naar stal. Ze is daar ontzettend hard gevallen en dat kan wel eens de reden zijn dat ze neurologische schade heeft.

Ik stond tot 2,5 jaar geleden nog in volpension voor eur 250,00, inclusief binnenbak, goed voer, strooisel en veel weidegang. Grond was hypotheekvrij, veel hectares grond, oude tweedehands stallen en geen personeel maakten het goedkoop.
Moet je overigens wel willen als staleigenaar om je uppie 45 paarden te doen. Wat heb je verder nog voor leven?

Hier is recent nog een goede stal gestopt die eur 550,00 in de maand vroegen, maar waar het niet uitkon. Hoge hypotheek en personeelskosten maakten dat het niet rendabel was.

Ik ben particulier en heb mijn eigen paarden aan huis en we hebben het fijn in orde. Zou ik Eén pensionpaard willen nemen, dan denk ik dat ik ook wel eur 500,00 moet vragen wil ik mijn kosten en uren eruit halen. En dan ben ik ook mijn privacy kwijt.

TS heeft het niet makkelijk nu met haar gestresste en geblesseerde paard en is daar begrijpelijk erg gefrustreerd over. Frustratie maakt wel dat je dingen vaak toch wat eenzijdig bekijkt.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:30

Ik kende zo'n stal die dat met een loader kon. (25 jaar terug al. Zo iets nieuws is dat niet)
Hij is daarmee gestopt.
Veel te duur want alle stro gaat er uit. Ook het goede.
En de paarden die snel vies staan vond hij juist te vies staan.
Hij wilde juist maatwerk.

Maar ts, stro mocht je paard toch niet?
Dan is zo'n stal toch niks.

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:35

lletam schreef:
Regio maakt echt mega veel uit. Vroeger jaren bij dezelfde stallen gestaan maar nu aan de andere kant van de rivier is het een heel stuk moeilijker ben ik inmiddels achter gekomen


Absoluut. In ZO Brabant kun je namelijk wel stallen vinden met veel hooi en voldoende weidegang en hier in midden Brabant moet je daar toch echt een heel stuk harder voor zoeken.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:48

Marije_jiplover schreef:
Hier hebben we op de een of andere manier pech met de wikkels, het hooi zelf is van prachtige kwaliteit (het is praktisch gezien hooi, maar het is wel gewikkeld, omdat er op het erf geen plaats is om een hele jaar voorraad binnen op te slaan.
En er is dit jaar iets met de wikkels, waardoor we veel lokale natte plekken in het hooi hebben zitten. Deze worden niet gevoerd, is een enorme kostenpost voor de stalhouder, want i.p.v. alle balen helemaal opvoeren, wordt er nu steeds een deel op de mesthoop gedeponeerd.


Hebben wij ook dit jaar. Heel apart en enorm zonde idd. Zo erg heb ik het nog nooit gezien.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:48

Achterom schreef:
Miss_Mii21 schreef:

Ik heb een stal met 70 paarden gezien waar ze alles professioneel doen met een loader(2x per week, verspreid over 2 kanten). Super efficiënt, nog nooit ergens gezien. Gaat super snel, paarden naar buiten, alles in 2x leeg trekken en opnieuw opstrooien, stallen weer dichtzetten et voila. Voor jullie beeldvorming 380/maand. Incl 2x voeren/dagelijks dik opstrooien/schone stal gangen blazen ze 2x-3x per dag doorheen.
En tja, je hebt mensen met paarden (heel veel, die zeuren het meeste dat het allemaal niet rendabel is) en paardenmensen (in dit geval gaat alles super efficiënt met een loader, nooit gezeur dat je geen hooi bij mag pakken en dat het geld kost). Hooi van eigen land overigens.
Dan denk ik, blijkbaar kan je er niet van leven, doe dat dan ook niet en ga niet ten koste van paardenwelzijn je klanten benadelen. Want dat gebeurt er. Het is duur dus och minder hooi, stallen dunner op gestrooid zodat ze op beton liggen, minder mesten want oh kost geld. Ja stop er dan mee, beter niet dan op zo'n manier denk ik dan.... Veel troep gezien.
En als dit hierboven voor 380 per maand kan, incl alle voorzieningen binnenbak buitenbak longeercirkel... Hoezo zeurt men dan over 500 euro om alles rendabel te hebben. Dan doe je iets verkeerd. Of heb je pech en kan je niet groots inkopen/heb je niks van eigen land.... Tja... Is het dan nog rendabel..

Ah, oké, het moet fabrieksmatig dus. En hooi van eigen land kost niks blijkbaar, handig, goed om te weten.
Kom op zeg.... de reden waarom bezuinigd wordt op hooi en strooisel in de gevallen die jij aanhaalt, heb je al eens gevraagd waarom ze dat doen? Is dat heel misschien omdat de eigenaren van de paarden te beroerd zijn om de kostprijs van de dingen te betalen en er dus geen andere optie is om dan maar daarop te gaan bezuinigen?


Dan kunnen ze daar toch gewoon eerlijk over zijn? De pensionhouder..we besparen op ruwvoer want het is te duur. Nu wordt er over gelogen en in de praktijk valt het tegen terwijl de pensionklant wel de afgesproken prijs betaald. Als ze er eerlijk over zijn kan een pensionklant tenminste ook verder kijken.
Het lijkt me dat een pensionhouder van te voren een kosten/ baten analyse maakt en daarop de pension prijs aan past.

TS, je hebt een volbloed lees ik..deze komen vaak al vol met maagzweren van de baan omdat er kilo's krachtvoer in gaan voor het racen. Het management en het voerbeleid van een EV is dan ook echt anders dan bij "andere" paarden. Misschien ben je er al mee bezig, maar ik zou je anders de tip willen geven om je daar nog wat meer in te verdiepen. :)

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:51

@Elisa2: ik denk ook dat veel stallen niet per se minder voeren omwille van kost maar ook omwille van welzijn (te dikke paarden) of praktische redenen. En soms veranderen er ook dingen… als ik bvb zie dat de ‘gemiddelde’ groep hier vermagert voer ik meer bij overdag, andersom minder. Is niet altijd goed te voorspellen.

Overigens is er ooit eens een topic geweest over onverwacht slecht hooi en toen vond een groot deel van de bokkers dat dat maar automatisch door de stalhouder moest opgevangen worden, moest het stalgeld maar hoog genoeg zijn. Nou lekker dan, dan zou ik ook wel besparen als het op die manier moet en een deel hooi valt weg.