Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:04

Als ik ga kijken naar tijd, machines, voer, stro en omheining enz. Nou als ik voor 500 euro de perfecte stal vond _O- kwam ik wat meer aan rijden toe.

Veel mensen onderschatten ook wel hoe veel werk alles is. Denk dat veel stallen genoeg ruwvoer geven maar het doseren is een probleem. 1 keer per dag een hele bult voer is gewoon niet handig. Om ze dan genoeg te voeren om een tijdje vooruit te kunnen moet je eigenlijk meer voeren dan goed is voor je paard.

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:04

ruitje schreef:
josien_m_ schreef:
Ja, ook een vrij en wild leven geeft stress... voor sommigen dan. Diezelfden die als gedomesticeerd paard bij de hooibak worden weggejaagd of zichzelf maar terugtrekken omdat de strijd het ze niet waard is, vermoed ik.


Ook in het wild ervaren paarden trouwens veel sociale stress he. Ik heb een boek gelezen( kan de titel opzoeken) Waar wilde kuddes in werden geobserveerd.

Daar werd geschetst dat hengsten dus nieuwe merries wegkapen en bij hun kudde willen voegen, maar de kudde wil die nieuwe er helemaal niet bij, die wil stabiliteit.

Had je dus in het wild de situatie dat de merrie steeds weggejaagd werd door de kudde en als ze weg was teruggejaagd werd door de hengst.

Maar in pension moeten ze ineens allemaal goed met elkaar op kunnen schieten. Je denkt dat die merrie in het wild een maand toekomt aan onbeperkt eten?

En als ze PSSM had of 20+ is, was ze ook allang opgegeten :+

Wij mensen zijn ook wel een beetje selectief in 'natuurlijk houden' , want we willen vooral de mooie dingen uit de natuur en de andere zaken willen we zo maakbaar mogelijk :) .

Wat je hier mooi ziet, is dat zelfs over de term 'onbeperkt ruwvoer' geen consensus bestaat.

Het is niet te doen als stalhouder zei ik zuchtend haha :')


Nou, ik heb mijn paard eens op een stal gehad, daar hadden ze een nieuwelingen paddock van 45x20, gemiddeld stonden daar een 8 nieuwelingen. Prima, ze zouden daarna doorstromen naar een vaste groep. Alleen stond in die nieuwelingenpaddock een pismerrie en ze was de baas. Tja, dat was van te voren niet verteld. Mijn paard is daar zo enorm over de zeik gejaagd en ook niet even, stokkreupel heb ik hem er uit moeten vissen en gevraagd of de pismerrie er uit kon. Die heb en ze er uit gehaald een paar dagen, mijn paard opgenomen in de kudde en pismerrie weer terug. Toen kwam de volgende, die is vier weken opgejaagd en niet zo een beetje ook, toen hup weer twee nieuwen er bij en er was zoveel spanning, dat is zo geëscaleerd. 1 paard dood en de ander zwaar kreupel. Dus ja, ik ben tegenwoordig wat huiverig voor 'even' in de kudde .

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:05

ruitje schreef:
Wintu schreef:
Als je ze 24/7 buiten hebt misschien. Maar overdag vrije beweging buiten en in de avond in een stal met hooi en fijne bedding is heus voor minder dan 500 euro te realiseren.
Hebben we jaren gedaan, krachtvoer zat er niet bij.


Volpension ja?
Ook als je je hypotheek, je arbeid, je verzekeringen, je onderhoud aan de accomodatie en je investeringen om bij te blijven rekent?


Nope, wat ik net al zei, dan moet je echt een prof stal hebben, maar dat gaat je niet lukken met een paar pensionpaarden aan huis.

Snap ook niet dat mensen denken dat het kostendekkend werkt als je wat pensionpaarden aan huis hebt.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:09

Maar als je een paar pension paarden hebt staan, maar wrl topservice, bodem, accommodatie, goed ruwvoer enz enz. Dat mag toch gewoon betaald worden?

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:10

Maar even, waarom zou je dan een stuk privacy opgeven?

Allemaal aannames hé, mensen die een of een paar stallen pension aanbieden hoeven geen barmhartige Samaritanen te zijn..

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:12

Benzz schreef:
Maar als je een paar pension paarden hebt staan, maar wrl topservice, bodem, accommodatie, goed ruwvoer enz enz. Dat mag toch gewoon betaald worden?


Jazeker, ik beweer ook nergens anders immers? Ik zeg enkel dat je als particulier nooit alles dekkend krijgt met een paar pensionklanten.

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:16

upendo schreef:
Maar even, waarom zou je dan een stuk privacy opgeven?

Allemaal aannames hé, mensen die een of een paar stallen pension aanbieden hoeven geen barmhartige Samaritanen te zijn..


Men kiest er voor een pensionstal te beginnen toch, dan weet je dat je mensen over de vloer krijgt, vind je dat bezwaarlijk vanwege privacy, dan is het misschien niet een goed idee om uberhaupt pensionklanten te nemen?
Verder heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt, dat er notk bij een stalprijs stond. Meestal heeft de stalhouder een prijs en ga je er als huurder mee akkoord, ik vind het wel zo netjes als je een 'afwijkend' paard hebt, de mogelijkheden van te voren bespreken en eventueel de prijs daarop aan te passen. Doe ik ook altijd netjes. Maar in principe staan de stalprijzen vast, misschien moet men dan een hogere prijs gelijk al hanteren, dan hoeft men ook niet zeggen dat hun klanten niks willen betalen of voor een duppie op de eerste rang willen zitten, die prijs bepaal en vraag je immers zelf? Als je alles dekkend wil hebben, moet je een hogere prijs vragen.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:32

josien_m_ schreef:
Juist, eten met te grote tussenpozen is niet het enige wat maagzweren veroorzaaakt. Denk maar aan stress, onrust, verhuizingen, een vervelend buurpaard. Dat kan van alles zijn en we hebben dat vaak niet eens door. Ik heb trouwens eens een onderzoek gelezen dat ook 30 % (of zelfs nog meer, dat weet ik niet meer precies) van de wilde paarden ook maagzweren heeft...


Of een vervelende eigenaar :')

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:48

MarjanB schreef:
Als ik ga kijken naar tijd, machines, voer, stro en omheining enz. Nou als ik voor 500 euro de perfecte stal vond _O- kwam ik wat meer aan rijden toe.

Veel mensen onderschatten ook wel hoe veel werk alles is. Denk dat veel stallen genoeg ruwvoer geven maar het doseren is een probleem. 1 keer per dag een hele bult voer is gewoon niet handig. Om ze dan genoeg te voeren om een tijdje vooruit te kunnen moet je eigenlijk meer voeren dan goed is voor je paard.


Ook een hele goede idd. Soms is het niet de hoeveelheid maar aantal keren voeren. En soms is het niet het aantal keren voeren, maar de hoeveelheid.

Ik heb op stallen gestaan waar ze maar 2 keer ruwvoer kregen en 3 keer krachtvoer. Als je dat opschrijft staat de helft op hun achterste benen, terwijl die 2 keer ervoor zorgden dat mijn paard maximaal 2 a 3 uur zonder stond als hij eens veel at. Vaker lag er nog wel wat bij volgende beurt en hij stond ook nog op stro wat dagelijks vers erbij kwam en kreeg van ons nog ruwvoermix. Maar dat paard kon dat, omdat die dus rustig at. Ik heb ook op stallen gestaan waar ze 4 keer kregen, maar het dan na maximaal een half uur op hadden, tot er dus wel geklaagd werd. Prijs ging omhoog, maar gelukkig de hoeveelheid ruwvoer ook.

Ruitje, je hebt toch eens uitgerekend hoeveel paarden je moet hebben staan om een bedrijf goed te laten draaien?
Het lastige bij kleinere stallen is ook soms dat het niet alleen kostendekkend moet zijn qua accommodatie, maar het liefst ook voor hun eigen paarden. Terwijl een vergelijkbare plek eigen paarden weer niet meerekent bij de kosten en dus voor minder geld kan stallen.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:13

Volgens mij heb ik het aantal toen op ongeveer 40 gezet ofzo. Maargoed, ik weet niet of dat relevant is?

Over 'weten waar je aan begint qua privacy' , daar moet ik om gniffelen. Ik kan uit professioneel oogpunt geen voorbeelden noemen op Bokt, maar je kunt niet bedenken wat je te verduren krijgt... echt niet :D .

Weet ook trouwens niet of dat relevant is? Het is niet zo dat basiszorg willen leveren gekoppeld is aan wel of geen privacy hebben?

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:30

Het gaat mij er vooral om dat Wintu zegt -als ik het goed begrijp- dat je als privé-aanbieder vooral niet kostendekkend moet willen verwachten te zijn met wat je vraagt.

Als je eigenlijk geld toe moet leggen op pensionpaarden, waarom zou je dat dan nog doen als je én toelegt én inlevert op privacy én potentieel een hoop gedoe krijgt op je erf (want iedere eigenaar wil iets anders voor zijn dier, zoals uit dit topic duidelijk naar voren komt.. Met wat pech tref je een kenau)..

Ik wil de paarden niet aan huis, maar als dat wel zo zou zijn zou het financieel in ieder geval goed uit moeten kunnen wil ik me dit alles op de hals halen.. En ik kan me heel goed voorstellen dat particulieren dat met wat rekenwerk ook niet gaan doen. Tenzij er een deel natura (klussen verdelen) mee gemoeid is.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:34

Ah zo, ja eens :)

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:37

ruitje schreef:
Volgens mij heb ik het aantal toen op ongeveer 40 gezet ofzo. Maargoed, ik weet niet of dat relevant is?

Over 'weten waar je aan begint qua privacy' , daar moet ik om gniffelen. Ik kan uit professioneel oogpunt geen voorbeelden noemen op Bokt, maar je kunt niet bedenken wat je te verduren krijgt... echt niet :D .

Weet ook trouwens niet of dat relevant is? Het is niet zo dat basiszorg willen leveren gekoppeld is aan wel of geen privacy hebben?


Ik weet niet of het relevant is, iemand noemde het.

Bielsje

Berichten: 1409
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:45

Ik heb een businessplan gemaakt en bij 40 paarden, en een prijs van 525 (vóór alle verhogingen van de laatste tijd), zou ik geld verdienen. Wel 100 euro per maand :')
Mijn eigen paard zou dan dus in bubbeltjesfolie moeten zodat er geen veearts nodig is, en met al die kopzorgen hou ik geen haar meer over dus dan kan de kapper ook overboord gelukkig :Y). Oh, én een groot voordeel is dat je toch nooit meer iets leuks kunt gaan doen dus je hoeft nooit meer normale kleding te kopen *\o/*. En volgens mij kun je met 100 per maand wel meedoen aan de straatarme kant van steenrijk straatarm dus dan heb je ook nog even vakantie :+

En ja, de kosten zijn lager (waarschijnlijk) als je al een accomodatie en/of land hebt. Ook kun je kosten verlagen door geen of ander personeel in te huren, maar dat is imo dan juist weer de basis en blij personeel zie je terug in de zorg. En je kunt je hooi bij Harrie op de hoek inkopen, maar ik koop liever groot in waar ik een slecht pak kan laten omruilen. Dus voor mijn idee van een goede basis, zul je bij 40 paarden in de randstad regio, heel minimaal 550 moeten vragen om maar in de regio van quitte spelen te komen en ik gok dat dat die prijs nog een stukje hoger is geworden het laatste jaar....

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:45

upendo schreef:
Het gaat mij er vooral om dat Wintu zegt -als ik het goed begrijp- dat je als privé-aanbieder vooral niet kostendekkend moet willen verwachten te zijn met wat je vraagt.

Als je eigenlijk geld toe moet leggen op pensionpaarden, waarom zou je dat dan nog doen als je én toelegt én inlevert op privacy én potentieel een hoop gedoe krijgt op je erf (want iedere eigenaar wil iets anders voor zijn dier, zoals uit dit topic duidelijk naar voren komt.. Met wat pech tref je een kenau)..

Ik wil de paarden niet aan huis, maar als dat wel zo zou zijn zou het financieel in ieder geval goed uit moeten kunnen wil ik me dit alles op de hals halen.. En ik kan me heel goed voorstellen dat particulieren dat met wat rekenwerk ook niet gaan doen. Tenzij er een deel natura (klussen verdelen) mee gemoeid is.


Zo bedoel ik dat niet, maar daar komt het idd in feite wel op neer. Want is het kostendekkend als je vier pensionpaarden hebt, nee toch immers? Niet als je buiten de reguliere kosten aan voer, water en strooisel je investeringen, je vaste lasten en een loon eruit wilt halen?

Dus idd, als je alle bovenstaande kosten wilt dekken met je stalkosten en dat lukt niet als particulier, wat is dan de meerwaarde van pensionklanten hebben, zekers als je dan ook nog op je privacy moet inleveren?
Als je dan minimaal 500 euro aan stalgeld moet vragen, dan krijg je niet eens klandizie in het noorden van het land bijvoorbeeld, waarschijnlijk heb je in het westen daarop weer veel meer kans.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:08

Ook in het westen/de randstad zijn er stallen die geen 500 euro vragen en zeker wel kostendekkend draaien en personeel betalen. En ook nog verbeteringen of gewoon normaal onderhoud. Alleen wisselt het wel wat bij het 'volpension' hoort.

Als je nu een nieuw stuk moet gaan kopen en de stal op moet zetten, dan kan je het beter niet doen, gok ik. Daarvoor liggen de huizenprijzen, landprijzen, materiaal kosten en sowieso allenkosten veel te hoog. Maar als je het al hebt valt er ook onder de 500 euro winst te maken waar verbeteringen van betaald worden, net als personeel.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:22

Tja, heel eerlijk gezegd: er is één persoon die (in mijn ogen) zorgplicht heeft naar het paard en dat is gewoon de eigenaar. Jij moet zorgen dat je paard op een paardwaardige plek staat.
Dus nee, geen regels en wetten (daar hebben we er immers meer dan genoeg van in dit land) maar gewoon je verantwoordelijkheid nemen als eigenaar.
In het geval van het paard van TS is een (revalidatie)stal verder weg een heel reële optie. Maar ik lees nergens dat dat geprobeerd is :?
Sowieso lees ik nergens iets over de regio of over de faciliteiten die TS zoekt. Dus misschien gaat het geld van TS wel zitten in het onderhoud van de peperdure bodems van de bakken, bijvoorbeeld? Tja, dan denk ik dat je dat vooral TS zelf kunt aanrekenen eigenlijk.

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:37

Ik zit in noord Holland, dicht bij Amsterdam en ik moet zeggen dat het hier een drama is om een goede stal te vinden.

Mijn eisen zijn:
-Hooinetten ophangen die ik zelf kunt klaarmaken (mijn paard heb problemen met maagzweeren en kan dus niet zonder hooi langer dan 2 uur). Stro kan niet omdat ze hier allergisch voor is en het is de stengelig. En op dit moment ben ik allang blij met normaal hooi. Vorige herfst was het vaak beschimmeld.
- Goede bodems
- Schoon stal
- Buiten kunt met hooi
- Binnenbak
- Personeel die wel oplet. Helaas ben ik zelf te vaak gekomen op stal en ligt mijn paard met koliek

Dit is in mijne optiek basis dingen, maar helaas is dit al niet te doen in de omgeving en ik vindt dit niet te strenge eisen aangezien ik meer dan 600 per maand betaal. Zeker buiten met hooi is bijna nergens.

Je heb misschien stallen, maar helaas zijn veel staleigenaren knettergek….

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:45

Op basis waarvan geef je aan dat jouw paard niet langer dan 2 uur zonder hooi kan?

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 00:01

Door meerderen maagzweren te hebben gehad.
Haar maagwand is beschadig waardoor ze sneller maagzweren krijgt. Dit is mij ook verteld door mijn eigen dierenarts en Utrecht. Mijne staat op vlas, dus leeg is helemaal leeg. Als ze op stro staat vindt ik dat ze langer zonder kan.

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 01:17

Achterom schreef:
Tja, heel eerlijk gezegd: er is één persoon die (in mijn ogen) zorgplicht heeft naar het paard en dat is gewoon de eigenaar. Jij moet zorgen dat je paard op een paardwaardige plek staat.
Dus nee, geen regels en wetten (daar hebben we er immers meer dan genoeg van in dit land) maar gewoon je verantwoordelijkheid nemen als eigenaar.
In het geval van het paard van TS is een (revalidatie)stal verder weg een heel reële optie. Maar ik lees nergens dat dat geprobeerd is :?
Sowieso lees ik nergens iets over de regio of over de faciliteiten die TS zoekt. Dus misschien gaat het geld van TS wel zitten in het onderhoud van de peperdure bodems van de bakken, bijvoorbeeld? Tja, dan denk ik dat je dat vooral TS zelf kunt aanrekenen eigenlijk.

Eens hoor, dat je als eigenaar eindverantwoordelijk bent. Probleem is dat de pensionstallen niet altijd voor het oprapen liggen. Hier in mijn omgeving iig niet. Iedereen wil hier het paard binnen in de nacht, dus het meeste spul zit vol. Als je na een goed gevoel dan toch van een koude kerstmis thuiskomt, dan heb je niet 123 iets nieuws.
Het nadeel is dat het paard uiteindelijk de dupe is en je als eigenaar soms echt klem zit.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 02:32

Nou ts "wij pensionstalhouders" kunnen in jouw ogen weinig goed doen en hebben iig het welzijn van dr paarden niet voorop staan als ik jou zo hoor.

Wij hebben een kleinschalige pensionstal volgens paddock paradise principe (3.5 hectare 11 paarden waarvan 2 eigen). We zijn in opbouw en gaande weg voeren wij verbeteringen uit voor mens en dier. Dus we bieden een hele mooie plek, maar perfect is het zeker niet. Integendeel als ik de lotto zou winnen zou ik een heleboel in 1klap aanpakken. Maar dat heb in niet en een belachelijk hoge stalprijs lijkt me ook de oplossing niet. Dus het moet stapsgewijs.

Wij bieden nu
- 24/7 ruwvoer beschikking (dmv slowfeeders op verschillende wijze aangeboden)
-dagelijks weidegang (ook in de herfst/winter)
-droge voer- en ligplekken (maar we hebben ook zeker modderige stukken)
-2 ruime inloopstallen
-1x daags voeren brokken/vitaminekorrel etc
- jaar door goed begaanbare verlichte buitenbak

In de basis denk ik dat we het goed doen en we ons stinkende best doen. Ik weet ook dat er dus ook echt nog dingen beter kunnen en mogen. Rome is echter ook niet in 1 dag gebouwd. Op dit moment hebben we een hele fijne groep klanten en naar mijn weten zijn ze allemaal tevreden.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 07:18

Daarvoor zou ik tekenen. Geen idee of het volpension is, maar zo ja dan zou ik daar zomaar 500 euro voor neertellen. Even voor het idee hier in de regio als ik zoiets probeer te vinden dan:

- is het in ieder geval zeker geen volpension maar keihard bikkelen.
- zijn er te weinig voerplekken voor alle paarden.
- is onbeperkt ruwvoer de afspraak, maar blijkt dat uiteindelijk toch vaak beperkt of langzaam steeds beperkter te worden vanwege kosten, verspilling of omdat er een deel te dik zou worden en helaas zelfs meegemaakt dat mijn paard dus de hele nacht geen eten had op regelmatige basis, geen hooi, geen stro om op te knabbelen, niks alleen zand en steen.
- de schuilplekken zijn niet toereikend voor alle paarden. De hoge rang kunnen schuilen en de rest moet buiten staan verpieteren in de regen.
- er is geen bak beschikbaar om iets te kunnen doen en ook nauwelijks uitrijmogelijkheden want randstad.
- geen ijzers welkom, zelfs niet als ze alleen voor zitten.
- geen dekens welkom..
- geen eigen dierenartsen welkom, nou daar zakte mijn mond écht van open.

Ik heb het inmiddels allemaal meegemaakt en soms kon ik een heleboel vinkjes zetten bij 1 plek. Het hoeft echt niet allemaal perfect in orde te zijn, maar het is zo moeilijk en je moet echt kunnen vertrouwen en bouwen op je staleigenaar want je paard staat daar wel de hele dag en zelf kun je er vaak maar een paar uurtjes zijn omdat de baan die het paard bekostigt de rest van de tijd opslokt. En dat is prima, maar dat betekend wel dat je paard goed moet staan. Je wil niet weten hoeveel nachten ik wakker heb gelegen omdat ik wist dat mijn paard geen eten had, niet kon schuilen, de greppels in gejaagd werd of dat ik huilend in een land stond omdat er gewoon geen eten meer stond en dat beessie met zijn neus de vieze mest aan de kant moest duwen voor de laatste 2,5 spriet die er nog te vinden was. Het was gewoon één grote wei vol mest wat niet werd weggehaald of werd gesleept en zelf in je eentje voor alle paarden het weghalen is geen beginnen aan natuurlijk. Nee, zoveel zorgen en stress vind ik echt niet oke en dan gaat het echt niet om hele gekke zaken volgens mij.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 07:29

We hebben wel volpensionners maar bieden nu enkel halfpension (1 mest en hooibeurt per week), werk werd echt teveel voor ons. Ivm slowfeeders gaat hoefijzers bij ons ook niet, heeft hier wel een paard met plakbeslag gestaan.

Prijs is trouwens een stuk lager. 260 volpension en 230 halfpension en dan zijn we flink gestegen afgelopen jaarwisseling. Tov andere PP's wel nog goedkoop.

Zelda_Link

Berichten: 217
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 07:53

Ik vraag me wel af in welke regio jij zit dat het zó slecht gesteld is overal.

Op elke stal is natuurlijk wel wat, maar op de stallen in mijn omgeving is wat jij ‘de basis’ noemt, echt wel goed geregeld. Ik ken hier weinig stallen waar ze niet de hele dag naar buiten gaan, soms wel ‘s nachts op stal. Per stal verschilt het wel of ze jaar rond het land op gaan of alleen het voorjaar, en dan ‘s winters in de paddock. Bijna overal hele dag ruwvoer, maar weet dat er bij één (verder prima stal) 4x gevoerd wordt (s ochtends, lunch, rond 5 of 6 uur en nacht). Die zouden misschien niet exact op die 3 uur van jou uitkomen maar de paarden daar zijn er echt niet ziek van. Verder heb je natuurlijk keuze in stal, zo lopen ze op de één het hele jaar rond op gigantische weide maar met minimale voorzieningen, en is er op de ander wat minder land maar meer voorzieningen.

Ik snap dat je baalt dat het in jouw omgeving zo ontzettend slecht geregeld is, maar ik denk dat we niet alle pensioenstal eigenaren over 1 kam moeten scheren! Er zijn er écht wel die enorm hun best doen. Hier is de gemeente veel vervelender, die kunnen nogal moeilijk doen als je schuilstallen of iets wil bouwen want dat hoort niet bij het uitzicht…

Het zijn wel veel ‘doe het zelf stallen’ in deze omgeving.