Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:18

Elisa2 schreef:
https://www.voervergelijk.nl/informatie ... ergelijken

Ik zeg ook over het algemeen, en ik verzin het niet zelf.

Mijn ervaring trouwens ook is dat er altijd veel meer problemen ontstaan met voordroog voeren.


Dat verschil heeft vaak te maken met waar het voordroog of hooi vandaan komt (bemest/onbemest) en hoe jong het gras is wat gemaaid wordt. Hooi is vaak later in het jaar gemaaid want in april of behin mei kun je normaal gesproken nog niet hooien. Maar wel balen in plastic maken.

1e snee voordroog kan enorm verschillen in maaidatum.
Wij maaien pas laatste dagen van mei t/m eind juni de 1e snee. Dan heb je meestal stengelig gras wat in bloei staat of al uitgebloeid is.

Maar korienboeren maaien hun profuctieland vaak al eind april/begin mei voir het eerst en dan om de 4 tot 8 weken komen de volgende snedes er achteraan. Die willen jong voedingsrijk gras voor hun koeien.

Voir paarden kun je maar 2 snedes van het land halen over het algemeen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:25

@Popstra

Op de hooizolder blijft het hier gelukkig beter dan bebeden in de stal of buiten onder het afdak.

Maar inderdaad. In plastic en liefst dan ook nog onder dak opgeslagen blijft droog verpakt hooi over het algemeen mooier en frisser dan onverpakt hooi. Minder stof en schimmel.

Hier probeer ik voirdroog zo droog als hooi in het pak te krijgen. Wij doen bij 1e snee ook wel deel in touwtjes en deel in plastic omdat we onvoldoende ruimte op zolder hebben en het heel veel werk is om het van het land naar boven te krijgen.