Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:54

Elisa2 schreef:
Dan zullen de tarieven iets gestegen zijn, misschien handig om een nieuw topic aan te maken met wat mensen nu betalen?

En ja hoor, dat is de realiteit voor heel veel mensen die met paarden werken. Rijk worden doe je niet in de paardenwereld maar dat lijkt moeilijk te begrijpen voor sommigen.

Misschien een leuk weetje..toen Christa Laarakkers Totilas reed en trainde en hem uitbracht op het WK jonge dressuurpaarden kreeg ze een tientje per keer betaald. Was natuurlijk een andere tijd, maar dan hebben jullie een idee. ;)

Crista Laarakkers?

Jiska vd akker reed Totilas. En zou geld mee krijgen bij verkoop. Daarom deed ze het voor een schappelijk tarief.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:55

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Dan zullen de tarieven iets gestegen zijn, misschien handig om een nieuw topic aan te maken met wat mensen nu betalen?

En ja hoor, dat is de realiteit voor heel veel mensen die met paarden werken. Rijk worden doe je niet in de paardenwereld maar dat lijkt moeilijk te begrijpen voor sommigen.

Misschien een leuk weetje..toen Christa Laarakkers Totilas reed en trainde en hem uitbracht op het WK jonge dressuurpaarden kreeg ze een tientje per keer betaald. Was natuurlijk een andere tijd, maar dan hebben jullie een idee. ;)

Crista Laarakkers?

Jiska vd akker reed Totilas. E zou geld mee krijgen bij verkoop.

:=

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:58

Maar dat kunnen trainen is nu juist zo interessant als pension houder. Je kan beter je stal vol hebben met trainingspaarden a gemiddeld 1000€/maand dan enkel pension klanten hebben.
Klanten met een trainingspaard komen niet dagelijks en je verdiend gewoon meer.

Elisa2

Berichten: 37176
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:58

Die bedoel ik inderdaad, dacht niet dat zij comissiegeld heeft gehad?

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:02

Ik betaalde 2 jaar geleden een talentvolle jonge amazone 30 euro per keer exclusief stalling en wedstrijden. En een ervaren ruiter 50 euro per keer. Beiden wel contant, anders kwam er nog wat bij.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:02

Elisa2 schreef:
Die bedoel ik inderdaad, dacht niet dat zij comissiegeld heeft gehad?

Klopt, Maar had ze wel recht op, maar vies spelletje gespeeld.

Elisa2

Berichten: 37176
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:06

Meestal is het OF betaald worden voor training Of commissiegeld.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:07

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Die bedoel ik inderdaad, dacht niet dat zij comissiegeld heeft gehad?

Klopt, Maar had ze wel recht op, maar vies spelletje gespeeld.


Klopt, maar dat is dan niet exemplarisch voor alle stallen. Duidelijk wel dat Jiska het paard niet de opleiding kon geven die hij nodig had.

Elisa2

Berichten: 37176
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:07

Popstra schreef:
Maar dat kunnen trainen is nu juist zo interessant als pension houder. Je kan beter je stal vol hebben met trainingspaarden a gemiddeld 1000€/maand dan enkel pension klanten hebben.
Klanten met een trainingspaard komen niet dagelijks en je verdiend gewoon meer.


Dat denk ik ook, maar dan moet je het wel kunnen. Het is hard werk, risicovol en je moet echt wel goed genoeg zijn anders krijg je de stallen niet vol.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:10

Elisa2 schreef:
Meestal is het OF betaald worden voor training Of commissiegeld.

Kijk de docu maar terug. Ze vroeg zo weinig omdat de fokker niet zoveel kon betalen en daarom ook commissie afgesproken en een laag bedrag per keer.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:11

Jiska kreeg overigens €15,- en met de inflatiecorrectie was dat in 2006 het equivalent van €22,30- nu.

Dat, met de belofte dat ze geld zou krijgen bij verkoop maakt het perspectief al anders ;)

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:13

Babootje, dat is toch echt anders gegaan dan dat Jiska niet de juiste opleiding kon geven. Ging puur om verkoop.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 03:57

DuoPenotti schreef:
En bij andere gaat het niet landen dat ze al 30 jaar gewoon rond komen maar volgens een bepaalde bokkers dat nooit blijven doen...ondanks de geen inzage in de boekhouding.
Gewoon door de enorme ervaring van iemand die net zo oud is ongeveer dan wat zij hun bedrijf al draaien :D

Ooit bedacht dat wat jij steeds herhaalt niet DE waarheid is, alleen maar jou waarheid?
Uit een hele andere regio maar dat wel over heel Nederland uitsmeert?

Echt een halve dag verder en het topic draait nog steeds dezelfde cirkel....


Je vergeet misschien dat diegenen die dit al 30 jaar doen waarschijnlijk
hele andere financiële situatie hebben dan mensen die zeg de afgelopen 1 tot 5 jaar echt nieuw zijn begonnen?

Stallen zullen echt hun eigen kostprijsberekening moeten maken en ook nog hun uurloon meetellen.

Je kunt gewoon berekenen wat 1 paardplek kost. En wat ze eten en aan strooisel verbruiken.

Dan kun je de kosten van je eigen dieren appart houden. Desnoods terugboeken vanuit privé naar de paarden.

Waarom doen mensen onder de kostprijs werken? Omdat geen paard helemaal geen bijdrage in de vaste lasten is.
De kosten van de locatie looen door. Dus de helft van de vaste lasten terugverdienen is toch beter dan niets terugverdienen.

En dan kiest een deel ervoor om het uurloon niet mee te rekenen.

Onder de kostprijs werken omdat ze bang zijn om te veel leegstand te krijgen.
Of bang zijn om te verhogen doir gedoe met klanten. Klagen. Of omdat de klanten dan moeten verhuizen of hun paard verkopen omdat het te duur wordt...
Of omdat ze er hulp voir terugkrijgen of gezelligheid. En dat belangrijker is dan wat meer geld.

Maar dat betekent niet dst ze niet het recht hebben de werkelijke kosten uit te rekenen en daar bovenop een eerlijk zzp uurloon te vragen voor hun diensten.

Er werd gezegd dat het in de hele paardenwereld slecht verdienen is. Maar dat is niet waar!

Het is vooral in de pensionstalling vaak slecht verdienen. Hele hoge vaste lasten en hele kleine marges waardoor als je de winst deelt door de uren ze minder verdienen dan minimumloon.

Andere beroepen binnen de paarden houden veel meer over.

Ruitersportzaak: minimaal minimumloon plus vakantiegeld.
Instructeur in loondienst; minimaal minimumloon
InstructeurZZP al snel €25 tot €50,- per uur. Plus soms nog reiskosten .
Hoefsmid €35.- voor bekappen €80,- tot €160 voor beslaan
Stallen bouwer, fysio. Dierenarts, zadelpasser/maker, osteopaat, tandarts
Enz.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:39

Dan begin je toch een nieuwe facebookgroep met recensies over stallen?

Waar je zelf beheerder van bent?
Kun je het op je eigen manier doen.

En ik snap dat mensen anoniem willen plaatsen.
En dat als je wilt waarschuwen voor slechte plekken het wel zo zinvol is om namen te mogen noemen of op zijn mi st een plaatsnaam met herkenbare beschrijving voor mensen die in die regio zoeken.

Maar er bestaat ook nog zoiets als hoor en wederhoor en smaad en laster.
Het is lastig voor stallen om zichzelf te verdedigen als ze niet weten met welke klant ze te maken hebben.

Heeft die klant wel echt daar gestaan?
Om welke reden is de klant weggegaan of misschien wel juist weggestuurd?

Rekeningen niet betaald of niet nakomen van verzorgbeurten of onvoldoende goed uitvoeren?
Ruzie maken/ziekelijk bemoeien met andere stalklanten/roddelen?
Zorg mijden/verwaarlozen eigen paard?
Agressief gedrag naar mensen of dier?
Diefstal?
Wegslepen zonder opzegtermijn te respecteren/betalen.

Dit zijn zaken waar stalhouders graag met elkaar over sparren.
De dingen waar zij allemaal tegenaan lopen.

Hoe zou de ander daar mee omgaan?
Ben ik te streng? Zou ik dit wel of niet moeten bieden? Wat mag ik verwachten van een eigenaren? Hoe kan ik dit bespeekbaar maken? Hoe krijg ik mijn geld en moet ik handelen bij een wanbetaler?
Hoe kan ik voorkomen dst me dit nog een keer gebeurd?
Hie kondig ik een verhoging aan? Het kan niet meer uit?
"Ik kan het werk niet meer aan of houd er niets aan over, alleen maar gezeur en geklaag van een deel van de klanten terwijl ik altijd voor ze klaar sta. ik denk er over te stoppen"

Hoe maak ik een goede kostprijsberekening? Die vraag stelde ik zelf. En weet je? Geen 1 reactie! In het topic. Alleen prive een hele fijne.

En dat gaat zonder de klant met naam en toenaam te noemen in die groep.

Heel wat anders dan klanten die openbare recensies maken, flink klagen en stallen of hun eigenaren in het openbaar met naam en toenaam neerzetten met 1 kant van het verhaal.


Phonix schreef:
Ja, hij heet Slechte ervaringen pensioenstallen en weidegang.

In die voor eigenaren mogen allen eigenaren komen. Maar die eigenaren zitten die andere groep te verzieken en vraag zich af waarom mensen anoniem post.

Ik herken een eigenaren erin die gewoon niet de waarheid vertelt over haar stal… mocht nooit lichten aan s’avonds in de buitenbak, beschimmeld hooi, paard vergeten in molen, je moet naar kliniek als paard ziek is omdat je mag niet op erf komen na 9…:

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:39

Nee dat vergeet ik niet dat hun financiële status anders. Sterker nog dat heb ik al enkele keren aangegeven.
Maar dan nog word er bod aangehouden dat het niet uit kan.

DuoPenotti schreef:
Vergeet ook niet dat als mensen er zeg maar 30 jaar zitten ze ook een heel andere prijs hebben betaald dan iemand die nu nog moet starten. Even niet over erven gesproken.

Als ik zie wat wij hier bijna 20 jaar terug hebben betaald met 3,2 hectare fijne weidegrond.
Daar koop ik hier nu in dezelfde regio amper een tweekapper voor.
En in de randstad niet eens een kleine mini tussenwoning.

En dan waren bij ons de prijzen al weer flink duurder dan 10 jaar ervoor....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:09

Ik denk dat het beter is voor de kwaliteit van de stallen als stalhouders goed leren boekhouden en een kostprijsberekening leren maken. En voor zichzelfen eventueel personeel een eerlijk uurloon gaan doorberekenen.

Of anders doe het zelf/doe het samen plekken aanbieden. Zodat ze minder uren er in hoeven te steken en meer buiten de deur kunnen werken.

Met de juiste prijs wordt het makkelijker om kwaliteit te bieden. En om personeel aan te nemen als het werk hun te zwaar wordt.

Vroeger, en nu nog in veel landen, was het hebben van een paard een luxe die vooral Boeren en rijke mensen zich konden veroorloven.
Op een gegeven moment betaaldn meiden van hun weekend baantje de stalling van een eigen paard. Dat zegt iets over hoe de prijsstijgingen op veel stallen zijn achtergebleven bij de lonen en overige inflatie. Terwijl de kosten voor de stalhouder wel meegegroeid zijn.

Goede kwaliteit heeft een prijs.
Uren werk verdienen op zijn minst het minimum uurloon voor de uren die je in andermans paard steekt.
Nu nog genoeg plekken die het durven te vragen.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:55

joyce B schreef:
Ik denk dat het beter is voor de kwaliteit van de stallen als stalhouders goed leren boekhouden en een kostprijsberekening leren maken. En voor zichzelfen eventueel personeel een eerlijk uurloon gaan doorberekenen.

Of anders doe het zelf/doe het samen plekken aanbieden. Zodat ze minder uren er in hoeven te steken en meer buiten de deur kunnen werken.

Met de juiste prijs wordt het makkelijker om kwaliteit te bieden. En om personeel aan te nemen als het werk hun te zwaar wordt.

Vroeger, en nu nog in veel landen, was het hebben van een paard een luxe die vooral Boeren en rijke mensen zich konden veroorloven.
Op een gegeven moment betaaldn meiden van hun weekend baantje de stalling van een eigen paard. Dat zegt iets over hoe de prijsstijgingen op veel stallen zijn achtergebleven bij de lonen en overige inflatie. Terwijl de kosten voor de stalhouder wel meegegroeid zijn.

Goede kwaliteit heeft een prijs.
Uren werk verdienen op zijn minst het minimum uurloon voor de uren die je in andermans paard steekt.
Nu nog genoeg plekken die het durven te vragen.



Juist, zo simpel is het…..

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:54

@Joyce B: bij een aantal ZZP beroepen vergeet je wel even dat dat allemaal bruto inkomen voor een hoefsmid of zelfstandig instructeur is, waarbij reistijd/reiskosten, kosten van materiaal, verzekeringen, inkomstenbelasting er allemaal óók inzit.
En dan is 25 euro per uur lesgeven ook gewoon lager dan het minimum loon. Zelfs met 50 euro per uur houd je er niet al te veel aan over, als je tussendoor steeds onbetaald in de auto zit.

En dat geldt net zo goed voor een hoefsmid die nog steeds 80 euro rekent voor rondom beslaan.
Daar houdt hij ook geen dikke boterham aan over, ik denk dat dat ook maar net rond minimum loon uitkomt.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 10:58

BoktVerlaten schreef:
joyce B schreef:
Ik denk dat het beter is voor de kwaliteit van de stallen als stalhouders goed leren boekhouden en een kostprijsberekening leren maken. En voor zichzelfen eventueel personeel een eerlijk uurloon gaan doorberekenen.

Of anders doe het zelf/doe het samen plekken aanbieden. Zodat ze minder uren er in hoeven te steken en meer buiten de deur kunnen werken.

Met de juiste prijs wordt het makkelijker om kwaliteit te bieden. En om personeel aan te nemen als het werk hun te zwaar wordt.

Vroeger, en nu nog in veel landen, was het hebben van een paard een luxe die vooral Boeren en rijke mensen zich konden veroorloven.
Op een gegeven moment betaaldn meiden van hun weekend baantje de stalling van een eigen paard. Dat zegt iets over hoe de prijsstijgingen op veel stallen zijn achtergebleven bij de lonen en overige inflatie. Terwijl de kosten voor de stalhouder wel meegegroeid zijn.

Goede kwaliteit heeft een prijs.
Uren werk verdienen op zijn minst het minimum uurloon voor de uren die je in andermans paard steekt.
Nu nog genoeg plekken die het durven te vragen.



Juist, zo simpel is het…..


Tegenwoordig voeren ze overal te weinig; waardoor je 'kostprijs' weliswaar 'acceptabel' is maar je daarnaast een gruwelijk vermogen kwijt bent aan medische kosten. Is het niet door trappende paarden (Lees: afgelopen jaren goed 2000 euro kwijt geweest per jaar) , dan nu wel voor maagzweren waar nu 1000 euro achteraan gaat.
Mijn paard mag max 1 uur ZONDER hooi, hoe vaak komt het voor dat ze 3 uur zonder staan, ken zo veel stallen die zo weinig voeren. Een paard heeft 1,5kg hooi per 100kg lichaamsgewicht nodig. Vaak voeren ze veel minder dan een kilo hooi per 100kg.
Geloof mij, ik betaal liever per maand een x bedrag extra zodat mijn paard geen maagzweren krijgt; als dat ik hem structureel kan behandelen voor maagzweren. Voor het dier ook niet fijn. Overigens nergens binnen 50 km enkele reis is een stal waar ze nooit zonder staan of max een uur.

In dit geval is paardrijden wel echt een elitesport; derde maand op een rij medische kosten boven de 1500 euro. Als dit zo doorgaat, dan is het binnenkort einde paard. Dit is niet vol te houden zo. Stalprijs is al +400 euro. Het begint aardig onbetaalbaar te worden op deze manier.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:01

Ze voeren niet overal te weinig. Zat stallen waar er genoeg gevoerd wordt. Jouw paard is niet de standaard en als er zulke afwijkingen zijn zul je in overleg moeten kijken wat er aangepast kan worden.

Maakt de stal niet slecht als ze 3 uur zonder staan en alsnog gewoon voldoende kilo's krijgen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:03

Met de meeste stalhouders is te bespreken dat je extra betaalt voor extra hooi. Of dat je zelf een baaltje hooi haalt en dat bijvoert. En als dat niet kan dan kun je altijd nog verhuizen met je paard.

Waar een wil is is een weg.

Toevoeging: als ze overal te weinig zouden voeren dan zou je niet overal in Nederland te dikke paarden zien :')

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:05

Miss_Mii21 schreef:
Tegenwoordig voeren ze overal te weinig; waardoor je 'kostprijs' weliswaar 'acceptabel' is maar je daarnaast een gruwelijk vermogen kwijt bent aan medische kosten. Is het niet door trappende paarden (Lees: afgelopen jaren goed 2000 euro kwijt geweest per jaar) , dan nu wel voor maagzweren waar nu 1000 euro achteraan gaat.
Mijn paard mag max 1 uur ZONDER hooi, hoe vaak komt het voor dat ze 3 uur zonder staan, ken zo veel stallen die zo weinig voeren. Een paard heeft 1,5kg hooi per 100kg lichaamsgewicht nodig. Vaak voeren ze veel minder dan een kilo hooi per 100kg.
Geloof mij, ik betaal liever per maand een x bedrag extra zodat mijn paard geen maagzweren krijgt; als dat ik hem structureel kan behandelen voor maagzweren. Voor het dier ook niet fijn.

In dit geval is paardrijden wel echt een elitesport; derde maand op een rij medische kosten boven de 1500 euro. Als dit zo doorgaat, dan is het binnenkort einde paard. Dit is niet vol te houden zo. Stalprijs is al +400 euro. Het begint aardig onbetaalbaar te worden op deze manier.

- Tegenwoordig voeren ze overal te weinig: Niet waar.

- daarnaast een gruwelijk vermogen kwijt bent aan medische kosten: Ook niet per defintie waar

- Is het niet door trappende paarden (Lees: afgelopen jaren goed 2000 euro kwijt geweest per jaar): Wat kan een stalhouder er precies aan doen dat paarden natuurlijk gedrag vertonen?

- dan nu wel voor maagzweren waar nu 1000 euro achteraan gaat: voerbeleid is niet de enige factor die invloed heeft op het onwikkelen van maagzweren (je paard was al te mager (en dus waarschijnlijk niet voldoende gevoerd) toen je hem kocht, is van een maagzweer gevoelig ras, de afgelopen periode meerdere keren verhuisd om nog maar een keer een paar dingen te noemen).

- Mijn paard mag max 1 uur ZONDER hooi, hoe vaak komt het voor dat ze 3 uur zonder staan: als je paard zo specifieke eisen heeft is het wellicht een idee dat je zelf gaat voeren nachts? Slaapt hij ook max een uur aan een stuk? Anders maakt hij zichzelf ook nog eens ziek! Zou er met een timertje bij gaan staan om hem ieder uur wakker te maken.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 11:05

MyWishMax schreef:
Ze voeren niet overal te weinig. Zat stallen waar er genoeg gevoerd wordt. Jouw paard is niet de standaard en als er zulke afwijkingen zijn zul je in overleg moeten kijken wat er aangepast kan worden.

Maakt de stal niet slecht als ze 3 uur zonder staan en alsnog gewoon voldoende kilo's krijgen.


Ik ken geen enkele stal in de 50 km range , wat ik al erg veel vind want dan zit je op 100km per dag, waar ze geen uren zonder voer staan.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:10

Tijd om te verhuizen van provincie zo te horen :+

Zo slecht kan het allemaal niet zijn.
En net wat apple zegt, de meeste paarden in Nederland zijn te vet, dus vast niet omdat ze te weinig krijgen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:11

Hoe doe jij dat met rijden? Zadel jij tussendoor af op wandeling om een zak hooi te laten eten?

Hier staan ze trouwens regelmatig 3u zonder. Niet omwille van kost maar omwille van welzijn. Geen enkel paard met problemen, nooit gehad. Mijn eigen paard is een ex-maagzweerpatient. Ook geen problemen. Waar ik wel problemen mee had was mijn haf toen die veel te dik stond. Stel alle onmogelijke eisen die je wil… maar maak een stal daarvoor niet slecht.