Groepshuisvesting maar ook individuele stallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equestrian_A
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-01-24

Groepshuisvesting maar ook individuele stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 14:37

Hoi! Vraagje aan degene die de paarden in een groepshuisvesting hebben staan.

Mijn paarden staan in individuele stallen maar volgend jaar willen we er een groepshuisvesting van maken. Mijn (4) paarden staan nu van sochtends tot savonds bij elkaar en zijn een hechte kudde.

Nu de vraag hoe doen jullie het als je paard bijv. boxrust moet hebben of ziek is. Hebben jullie dan aparte (quarantaine) stallen of zetten jullie een deel af in de uitloopstal?
En als hij na het rijden nog licht bezweet is of gedoucht heeft, waar laten jullie hem dan met een zweetdeken op?

Ben heel benieuwd hoe jullie het oplossen

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Groepshuisvesting maar ook individuele stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:54

Ik heb de individuele boxen gewoon aangehouden. Die gebruik ik 3 keer per dag om ze hun krachtvoer te geven. Maar kan ik dus ook gebruiken voor poetsen, uitzweten of quarantaine.

Ze staan eigenlijk gewoon de hele dag open. Dus ja, soms tref ik er wel eens 2 of 3 paarden tegelijk in aan. Maar dat gaat hier altijd goed.

Daarnaast heb ik een grote open stal als ligstal. Daar vind ik de boxen wel te klein voor; om met meerdere in te gaan liggen. Normaal heb ik dus ook geen strooisel in de open staande stallen.

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:04

Wij hebben het heel simpel gedaan: de 'oude' 3x3 stallen staan gewoon allemaal open als schuilstal. De paddock sluit aan op de stallen.
Als er één apart moet maak ik een eigen uitloop aan 1 of 2 stallen in de paddock. De rest blijft dan in het andere deel van de paddock. Ik kan dan ook 2 paarden apart zetten (1 die rust nodig heeft en 1 als gezelschap) terwijl de rest de wei op gaat. Dan wissel ik het 'oppaspaard' af.
Bij een bezweet paard met zweetdeken zet ik die op stal, terwijl de andere paarden gewoon los in de paddock blijven.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:16

Ik heb 2 pony’s met een open stal en eentje die ik kan afsluiten. Dus met krachtvoer voeren doe ik bij eentje de deur dicht. Zeg weten precies wie in welke stal thuis hoort hier. De stal die dicht kan gebruik ik dus ook als ik er eentje droog of schoon moet houden of na de training als ik ze nog even met zweetdeken laat staan. Verder heb ik stay dry dekens dus ik kan ze ook meteen daarmee weer los laten.

Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25469
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Groepshuisvesting maar ook individuele stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:00

Ik heb 2 dichte stallen voor de oudere merries en 1 grote open waar ze overdag allemaal inkunnen.

Die open stal kan ik weer dmv weidepoort een stuk afzetten omdat ze overdag allemaal samen heb maar in de avonden apart. de ruinen stonden eerst samen in de open stal maar toen de pony bevangen was en op dieet stond heb ik ze zo gesplitst en eigenlijk bevalt dat wel. Op de camera zag ik dat de pony sinds die apart stond ook vaker liggend sliep en voorheen deed die dat niet, altijd op zijn hoede voor de dominante grotere

josien_m_
Berichten: 2415
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Groepshuisvesting maar ook individuele stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:12

Nee, ik heb geen individuele stallen meer. Een pony die gezweet heeft, zet ik er gewoon weer bij terug. Hij gaat rollen in het zand en klaar. Mocht er ooit echt een pony om wat voor reden dan ook apart moeten, dan kunnen we wel iets afzetten, maar tot nu toe nooit nodig geweest. Maar het is een grote kapschuur van 13 bij 12 die grenst aan hun paddock. Tot nu toe mis ik de stallen niet. Hun hapje vitamine met lucerne geef ik ze in de hooikisten en ik blijf erbij tot ze het op hebben. Zo voorkom ik onderlinge diefstal!

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Groepshuisvesting maar ook individuele stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:02

Ik heb twee paddocks met elk een schuil stal. Normaal staat alles open en kunnen ze overal heen, maar als nodig kan ik beide schuilstallen met elk een uitloop afzetten. Gewoon met stroomdraad, nikd fancy maar wel functioneel.
Handig voor een koliekje of kreupel, of iets anders dat je even individueel toezicht wil.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Groepshuisvesting maar ook individuele stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:25

Wij hebben in de grote schuilstal individuele boxen. Die boxen zijn altijd dicht om te voorkomen dat er meerdere tegelijk in gaan. We hebben ruimte zat dus die ruimte is ook niet nodig. Ik gebruik ze dagelijks om brokjes te voeren. Maar ook met oud en nieuw, even op stal voor de smid of dierenarts komt. Ik poets er. Gewoon echt supermakkelijk, zou niet zonder willen!

Ze lopen 24/7 in een paddock paradise.

Celebi
Berichten: 3666
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Groepshuisvesting maar ook individuele stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:33

Toen mijn paard nog 24/7 buiten stond was het wel het idee dat als er iets mis zou zijn er altijd wel een stal geregeld werd. Op mijn tweede plek geloofde ik daar wel in, op mijn eerste stal hadden ze daar gewoon echt geen plek voor. Heb het gelukkig nooit nodig gehad. Het is wel fijn om een nood plekje te maken om paarden te kunnen scheiden. Ook bijvoorbeeld na sedatie van de dierenarts na het doen van de tanden ofzo, dan stond ik altijd 2 uur met mijn paard aan een touwtje te wachten tot hij weer goed wakker was. Een leeg stalletje is dan wel fijner. Maar met de verlatingsangst van mijn paard moet zo'n nood stal dan bijvoorbeeld wel echt bij de kudde zitten of in ieder geval tussen andere paarden als het gaat om een pensionstal. Dat zijn dingen waar je rekening mee kunt houden.

En ja.. bezweet terugzetten. Heb wel eens een uur gestapt en staan boenen met stro om hem op tijd droog te krijgen 's avonds laat voordat de stal dicht ging. De Stay Dry dekens van Bucas zijn daar echt geweldig voor. Gewoon opgooien en naar huis. Maar helaas past mijn pony ze niet goed dus kon ik daar niet meer op terugvallen. Horseware heeft nu een soortgelijke liner. En als het warm genoeg is dat er geen dekens nodig zijn maakte ik me ook niet heel druk om nog een beetje een klamme vacht. Dat kan vaak niet al te veel kwaad dan.

Marigold

Berichten: 12585
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:32

Waar mijn pony toendertijd stond was is dit gerealiseerd dmv een kapschuur met twee stallen naast elkaar, er tussenin een schot met scharnieren, die normaliter opzij geklapt vast zitten aan de muur (merk je dus in het dagelijks gebruik niets van, het is dan net als gewoon een wand.
Als er pony of ezel apart moest staan, dan kon een deel dicht worden gedaan, gewoon door een schot een kwartslag te draaien en vast te zetten. Iets wat we ook regelmatig deden bijv om een pony apart te zetten om in alle rust zijn eten op te eten.

Links voor een deur naar buiten en rechts achter ook. Die linksvoor kwam uit op de bestrating, die rechts achter in de bak / pp.
Was (is, maar het is verkocht) heel handig en practisch. En ook heel veilig voor de dieren, geen uitstekende dingen waaraan ze kunnen schuren of zich verwonden. Doorgaans stond alles gewoon open (met van die vliegen flappen in de deuropeningen).