manege paard kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:16

Ik heb ook een pony die anderhalf of twee jaar manegelessen heeft gelopen. Ik heb hem gekregen toen hij vijf jaar oud was. Ik kwam uit de manegelessen, ik was toen juist heel erg blij dat ik een manegepony had gekregen. Omdat ik zelf ook niet goed kon rijden had ik ook niet door dat hij mischien ergens niet goed genoeg voor zou kunnen zijn. Ik heb echt heel veel van Melody geleerd en rij nu L2 dressuur met hem. Hij vind nu dingen zoals wijken en schouderbinnenwaarts heel moeilijk, ik weet alleen niet of dat nu komt dat het een manegepony is geweest of omdat hij het gewoon niet snapt. Ik heb alles wat ik nu kan eigenlijk van hem geleerd en kan het nu aan een andere pony leren. Ik zou niet weer een manege paard/pony kopen, maar ik ben wel blij dat ik een manegepony heb gekregen toen.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:19

lis schreef:
Bij ons op stal staat overigens ook een meisje met een ex-manegepony die daar heel leuk mee kan. Dus het kan zeker hoor. Ze rijdt geloof ik L2 met wp. Je ziet er absoluut niet aan af dat het dier ooit met bonkende trekkende kindertjes heeft rondgelopen.

Ik las dit net en zag dat je het over mij had! Ik rij idd L2 dressuur met winstpunten. Ik merk nu wel dat hij dingen erg moeilijk gaat vinden. Maar Melody is heel erg verandert sinds hij uit de lessen komt en ik heb alles van hem geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:26

Ff aangeven dat ik alleen het eerste bericht heb gelzezen.

wat happyhorse ook al aangeeft.
Hoe rij jezelf, hoe ver ben je?
Als nog niet zo ver bent is een manege paard een super paard om alle vertrouwen op te gaan krijgen.
En omdat je dan de enige bent die erop gaat rijden, gaat het zeker soepeler worden als nu.

wat uiteraard wel van belang is of hij 1,5 jaar manege paard is en nog vrij jong, of al 15 jaar manege paard is en bijna 20 jaar oud.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:12

Toch zijn er wel pony's en paarden die op een rare manier op een manege terecht komen, daar 'veel te goed' voor blijken te zijn en weer doorverkocht worden. Zo een zou ik zeker niet laten staan.

En iedereen zegt wel: ach, als een paard nog jong is en pas een jaartje manegepaard is geweest zou ik het wel doen, maar dat zou ik JUIST niet doen.
Ik vind dat een jong paard van een jaar of 4 niet op een manege thuis hoort, die hoort goed gereden te worden en niet met beginners rond te sjouwen die in zn mond trekken en flink schoppen. Veel (niet alle) paarden die ik ken die op hun 3de ofzo op een manege terecht zijn gekomen zijn verkocht als onhandelbare rotbokken.

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:18

Ik vind het maar raar...dat je zegt..dat manage paarden iets doods ofso hebben!!!!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:23

de kosten hangt af, van het soort paard, wat hij/zij kan, de leefdtijd, en noem maar op.
Opzich, weet ik neit wat ze met het paard doen, dus kan ook niet oordelen of hij verpest is(ben even snel door het topic gereest Tong uitsteken )
ennne, als hij bij de beginnners lessen wordt gebrukt, kan hij wel verpest zijn(ik zeg neit dat dit het geval is)
Bij de gevordereden lessen, is dit soms niet het geval(ook hier kan hij verpest worden..)

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:30

Dat verschilt heel erg per paard! Daar kunnen vanaf hier mischien niet zo over oordelen, tenzij je het paard al beschreven hebt,..ik heb eigenlijk niet alles gelezen. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:38

Het verschilt inderdaad per paard. Met sommige kan je niks meer mee beginnen, maar met andere kan je weer heel ver komen. Maar je moet ook oppassen, want sommige paarden kunnen heel anders worden als ze niet meer van een manege zijn. Een pony van onze manege die werd verkocht, werd heel druk en gemeen en gooide de eigenaar er steeds af, ze is weer terug verkocht en nou is ze weer helemaal de oude! Soms missen ze dan toch hun maatjes. En je moet in het begin wel langer dan een uur rijden, want (de meeste) mangepony's doen dat ook. DUs je moet het dan wel rustig gaan afbouwen.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:39

Op de manege waar ik werk (www.dekamphorst.nl) zijn er vaak manegepaarden verkocht aan klanten van de manege. Bijna al onze manegepaarden en pony's hebben voordat ze bij ons kwamen in de sport gelopen. Onze paarden worden goed verzorgd en tuurlijk, er rijden ook beginners op. Maar als je er een goede ruiter op zet, kunnen ze vrij veel nog. Bij de meesten zitten de knoppen er voor wijken, schouder binnen waarts, travers, enzovoorts nog op.

Er zijn dus veel manegepaarden van ons verhuisd naar de pensiongang. Onze manegepaarden zijn niet suffe en versleten paarden zoals je dat helaas op andere maneges wel vaak ziet.

Zo hebben we ex-manegepaarden die nu weer M mogen starten met hun nieuwe baasjes. En die liepen al een tijdje in de manegelessen hoor!

Dus in mijn opzicht is met een manegepaard kopen niet zoveel mis. Maar dan heb ik het wel over de manegepaarden die op de manege staan waar ik werk. Want daar zit wel veel verschil in, waar je een manegepaard koopt.

Manegepaarden hebben ook vaak een betere conditie, al lopen ze bij ons maximaal 3 uur per dag.

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:47

Oke heel even een klein voorbeeld, milkshake, was eerst manege pony...Nu istie Z2 en inmiddels rijdt Robin hem, die met hem uitgenodigd werd op het ek...daar werden ze geloof ik 4e, terwijl geen enkele andere manege pony bij ons op de manege, zo ver zou kunnen komen. Dus het verschilt idd echt heel erg per paard.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:09

Georgette schreef:
Op de manege waar ik werk (www.dekamphorst.nl) zijn er vaak manegepaarden verkocht aan klanten van de manege. Bijna al onze manegepaarden en pony's hebben voordat ze bij ons kwamen in de sport gelopen. Onze paarden worden goed verzorgd en tuurlijk, er rijden ook beginners op. Maar als je er een goede ruiter op zet, kunnen ze vrij veel nog. Bij de meesten zitten de knoppen er voor wijken, schouder binnen waarts, travers, enzovoorts nog op.

Er zijn dus veel manegepaarden van ons verhuisd naar de pensiongang. Onze manegepaarden zijn niet suffe en versleten paarden zoals je dat helaas op andere maneges wel vaak ziet.

Zo hebben we ex-manegepaarden die nu weer M mogen starten met hun nieuwe baasjes. En die liepen al een tijdje in de manegelessen hoor!

Dus in mijn opzicht is met een manegepaard kopen niet zoveel mis. Maar dan heb ik het wel over de manegepaarden die op de manege staan waar ik werk. Want daar zit wel veel verschil in, waar je een manegepaard koopt.

Manegepaarden hebben ook vaak een betere conditie, al lopen ze bij ons maximaal 3 uur per dag.


Heel erg mee eens!
Dit zijn vaak brave, wat ervaren paarden waar de knopjes opzitten en waar je nog heel veel van kan leren, ook als eigen paard!

mel_kreeft

Berichten: 755
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Warwick University (en in de vakanties in Sassenheim)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 21:59

Ik vind dat ik zelf wel redelijk rijd, maar om nou te zeggen dat ik het echt heel goed kan...
ik zou dan ook alleen een manege paard willen om er recreatief me te rijden. hij staat volgens mij al een jaar of 6-7 op de manege (best lang dus) en is dus ongeveer tussen de 10 en 18 jaar. ik vind het heel leuk om te horen hoe het verschil van mening ligt en heb er zeker heel veel aan!

*LOL* dankje wel allemaal!
Haha!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:52

onze okki (shet) is 10 en wij zijn de 5e eigenaar, hij heeft oa ook op de manege gelopen. toen hij vorige zomer kwam was ie ook wat doods... we konden hem knuffelen maar hij reageerde er helemaal niet op. stond maar een beetje te staren met zo'n kop van: "daar heb je weer zo'n dom mens"
maar hij is inmiddels helemaal opgebloeid, er is niks doods meer aan te bekennen, hij speelt graag met de andere paarden op de wei en als ik s'avonds de poep uit de stallen haal staat ie voortdurend op m'n lip om lekker gekroelt te worden... echt opschieten doe ik dan dus niet, maar ja hij is ook zo lief Haha!

ik ben blij met de manege ervaring die hij heeft, want het is een superbetrouwbare pony voor mijn zoontje en hij schrikt bijna nergens van.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 06:42

ik ga een manegepaard kopen Haha!
eind mei wordtie eindelijk van mij!!! na hem 1,5 jaar geleased te hebben..
hijis bijna 16, heeft nix gepresteerd, heeft zeker eenjaar of 8 in de lessen mee gelopen.. kon bijna geen drol, heb het hem allemaal moeten leren.
maarja.. ben verliefd gewordenop hem he Haha! hij gaat steeds beter lopen.. haal steeds winst met proefjes(onderling) wil tot de l2 gaan als het ff kan(zit er in.. meneer is gewoon eenbeetje lui) Haha!
heb er heelveel geld in moeten pompen.. rug pijnlijk.. 4 nieuwe zadels.. probleemhoeven.. maarverders nog nooit kreupel geweest.. of iets. nooit geen koliek gehad(ook niet in de manegetijd) tis een sterk paard..
ik kies dus bewust voor een ouder paardje wat niets gepresteerd heeft... bij mijmagtie oud worden.. ik ga eerst ophem leren en hij van mij Haha! en daarna als hij lekker op de wei mag koop ik wel een jongere versie Haha!

maar er zijn zat manegepaarden die er slechter aan toe zijn.. een stalgenoot vanme heeft een paard gekocht(ook manege) ze had hem net een maand? zowiets? en toen werd er straalkanker geconstateerd.. dan heeft ze weer dit dan weer dat.. nu weer een bovenbeen blessure..

dat kan natuurlijk bij elk paard gebeuren.. maar bij eenmanegebeesie ist gwoon zo dat er minder goed opgelet wordt.. er komen verschillende mensen aan die niet wetenw at het allemaal is en die het niet melden en daar zitten nou de verborgen gebreken in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:19

Mijn ouders hebben ook het plan gevat om een manegepaard voor me te kopen... Haha! en nu ben ik toevallig helemaal gevallen voor Kasimir, een nieuw paard op onze manege. Hij staat er pas 2 weken en is daardoor nog helemaal niet afgestompt. Want, je kan zeggen wat je wil hoor, maar een 15 jarig paard (ofzo) dat al jaren wordt gebruikt op een manege is toch wat afgestompter dan een paard dat bij een particulier vandaan komt.

Verder wil ik niet zeggen dat het niet leuk/goed (of wat dan ook) is om een manegepaard te kopen. Ik denk juist dat je er veel van kan leren als je nog niet zo'n goede ruiter bent, en dat je dan nog hardstikke veel plezier kan hebben van zo'n dier!!

Ik zelf ben dus gevallen voor Kasimir. Het is een leuk dier, dat nog heel erg aan het been is. Omdat ik zelf merk dat ik mijn been- en teugelhulpen niet altijd consequent geef zou ik het juist heel prettig vinden hem te kopen, want hij reageert nog zo goed. Zo ga ik er beter op letten, en hij hopelijk beter lopen Haha!.

Iig... met manegepaarden is niks mis! Het hangt er gewoon vanaf wat je ermee wil bereiken...

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:07

die van mij was afgestompt ja.. afgezien van het feit dat ik welmet stompe sporenmoet rijden(kan ook zonder maar danben ik zelf bekaf Haha! )
is hijprima aan het been.. daar heb ik wel voor gezorgd datie dat weer wordt..
en soms is het juist niet fijn dat een paardje zo goed op je hulpen reageerd.. denkje eens in.. als dat beesie uhm.. hoger dan het m loopt(noem maar zijstraat) en jij bent nog 'maar' een b ruitertje.. dan verpest je zelf meer aan hem.. als het je 1e paardje wordt en je wil eerst ervaringen opdoen(eigen paard hebben is heel watanders als 1 keer per week manegepaard) dan is een manegepaard gewoon een uitkomst

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:17

gekke_koei schreef:
maar bij eenmanegebeesie ist gwoon zo dat er minder goed opgelet wordt.. er komen verschillende mensen aan die niet wetenw at het allemaal is en die het niet melden en daar zitten nou de verborgen gebreken in..


Ben ik het absoluut niet mee eens. De manegepaarden bij ons worden elke dag bijvoorbeeld gepoetst door het personeel en daarbij wordt ook goed gelet op wondjes, schimmel, enzovoorts. Ook worden de hoeven goed verzorgd en elke dag gecontroleerd op rotstraal enzovoorts.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:14

Ik heb een manegepony gehad. Hij heeft 10 jaar op een gehandicapten-manege gelopen en mocht 'met pensioen' door privepony te worden. Hij was 19 jaar oud en ik had er 1100 gulden voor betaald. Na 2 maanden begon meneer kreupel te lopen en bleek dat zijn voorbenen versleten waren en de tijd op de manege pijnstillers heeft gehad. Na 8 maanden heb ik hem naar de slager kunnen brengen...

Ik had heb gekocht om het vertrouwen in paarden weer terug te krijgen. Het is gelukt om hem te vertrouwen, maar met andere paarden heb ik nog altijd moeite. Ook heb ik geen band met hem gehad. Sowiezo doordat ik hem maar zo kort heb mogen hebben, maar ik had ook het idee dat hij een beetje 'dood' was. Hij reageerde niet bijzonder als ik er was, vond alles prima, liet nooit zien wat ie wel of niet leuk vond en staarde altijd langs me heen.

Of ik ooit nog een manegepaard zou kopen? Weet het echt niet... Misschien voor 'erbij'.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 06:48

Citaat:
Ben ik het absoluut niet mee eens. De manegepaarden bij ons worden elke dag bijvoorbeeld gepoetst door het personeel en daarbij wordt ook goed gelet op wondjes, schimmel, enzovoorts. Ook worden de hoeven goed verzorgd en elke dag gecontroleerd op rotstraal enzovoorts.


deed elke manege dat maar, die van ons doet dat dus niet en heb vaak zat een manege gezien die het ookniet deed.
er zit natuurlijk een heel verschil tussen een 2 sterrenmanege(zoals die van mij) en een 4 sterren.. je kan met een 4 sterren manege ook echtniet aan komen zakken met de paarden die bijons staan Haha!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:12

Wij zijn inderdaad een 4-sterren manege. Ik ben zelf heel blij met hoe we met de manegepaarden- en pony's omgaan. Ook hebben ze allemaal goede zadels, meeste van Kieffer en Passier, dus niet van die oude slecht passende zadels.
Het is ook maar net wat je gewend bent.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:40

esther82 schreef:
Als je er een goed gevoel bij hebt, en het paard en jij hebben elkaar wat te bieden; meteen doen! Ik heb er ook ervaring mee, is me nog geen dag tegen gevallen.


Idd! Heb er ook ervaringen mee Lachen

ik moet zeggen, Givar is ook wel een geweldig paard Lachen

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:33

Georgette schreef:
Wij zijn inderdaad een 4-sterren manege. Ik ben zelf heel blij met hoe we met de manegepaarden- en pony's omgaan. Ook hebben ze allemaal goede zadels, meeste van Kieffer en Passier, dus niet van die oude slecht passende zadels.
Het is ook maar net wat je gewend bent.


Nou het merk zegt toch niks over hoe goed een zadel past... Verward

Maar das offtopic.

Weer ontopic:
De manegepaarden die ik kende daar zaten hele goede tussen. De meeste kunnen een galopswissel en makkelijk een metertje springen en ze kunnen zowiezo allemaal wijken.
Dit zijn vooral ex-wedstrijdpaarden.

Er staan wel een aantal paarden met een afwijkende beestand oid tussen, maar over het algemeen zijn het hele goede paarden.

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 01:40

hoi allemaal;
Heb met veel aandacht deze vraag en antwoorden gelezen.
Wij hebben zelf 2 paarden van onze manege gekocht......
De eerste was(en is nog steeds) onze hackney Moonlight van 12 jaar, een goudeerlijk paard dat daar op 8 jarige leeftijd is binnen gekomen en tot die tijd alleen maar voor de kar marratons had gelopen.Ik heb hem zelf (samen met andere) mogen beleren.Hij moet nog een hoop leren maar welk paard moet dat niet....Het is beslist geen dood uit zijn ogen kijkend dier. Het 2de paard dat we daar gekocht hebben is mijn KWPN merrie Miranda. Volgens mij al van jongs af aan op deze manege gestaan. Het was/is geen paard voor beginners maar ik heb haar nu een half jaar op stal en mijn dochter van 11 zet ik er met een gerust gevoel op.Ik rijd er zelf buitenritten op met een gewoon halster en EEn lijntje om te sturen.....
Je kan dus wel degelijk een manege paard kopen......
Ik vind het zelf eigenlijk een idiale manier om een paard te kopen. Als je al lang bij een manege rijd ken je de paarden en weet je precies hoe ze zijn en wat ze doen.....Ik ken mensen zat die 10000 euro uitgeven voor een paard die ergens thuis staat en volgens de eigenaar HET idiale paard is....... MIJN vraag is dan waarom doe je dat paard dan weg. Ken dus inmiddels ook mensen zat die zo de grootste miskoop hebben gedaan en een paard hebben die niet verder dan het dichts bijzijnde kruispunt komen waarna het paard weer naar de stal rent......
Mijn advies..........zit je op de juiste manege die de paarden goed behandelen, ken je het paard goed dat je zou willen kopen.......meteen doen als je daar de mogelijkheid voor hebt. Je weet dan tenminste WAT je koopt !!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 06:55

Citaat:
Georgette schreef:
Wij zijn inderdaad een 4-sterren manege. Ik ben zelf heel blij met hoe we met de manegepaarden- en pony's omgaan. Ook hebben ze allemaal goede zadels, meeste van Kieffer en Passier, dus niet van die oude slecht passende zadels.
Het is ook maar net wat je gewend bent.


Nou het merk zegt toch niks over hoe goed een zadel past...

Maar das offtopic.


amen Haha! benhet helemaal met myra1 eens.. mijnpaard liep(voordatie vanmij werd) met een kiefer aachen.. fijn zadel hoor.. alleen veel te klein voor zijn rug, klapperde en heeft hem een vast zittende rug en een pijnlijke rug bezorgd... om maar over de grote schoftwonden niet te beginnen.. dus merkzegt idd nix Haha! ze gaan langer mee, maar dat gaanmerkloze zadelsook als je er goed aan poetst.. alleen dat is voor veel maneges ook teveel moeite Haha!

maar ook weer lekker offtopic kon het niet laten te reageren:D

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:01

we hebben het er hier over of het verstandig zou zijn een manegepaard te kopen, maar hebben jullie dit topic al gelezen?

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=3813888#3813888

je kunt er namelijk ook 1 adopteren, voor maar 5 euro pm geef je zo'n afgereden sokkie een heel fijn tehuis.

ik wil niet zeuren over deze aktie en hoop dat ik niet te veel off topic ga, maar het valt mij tegen hoeveel mensen deze dieren een goed rusthuis gunnen en hieraan bij willen dragen Huilen dus ga aub op z'n minst even kijken... de meeste van ons hebben het tenslotte op een manegepaard geleerd.