Wat hebben jullie om de paardenbak wat wind tegenhoudt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KirstenFay

Wat hebben jullie om de paardenbak wat wind tegenhoudt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 17:06

Hallo,
Ik ben heel erg benieuwd naar ideeën wat je om je paardenbak kunt zetten wat de wind wat tegenhoudt/verminderd.
Mijn bak zit op de vlakte en het waait hier bijna altijd flink..
Via Google kan ik weinig ideeën vinden.
Groetjes Kirsten

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:52

Is niets aan te doen helaas.

Denk dat je onderschat hoeveel kracht wind heeft en hoe degelijk een dergelijke constructie moet zijn.

Enige wat je kan doen is hier en daar grote struiken en/of bomen planten om de wind te breken.

KirstenFay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 17:54

Floortje_NL schreef:
Is niets aan te doen helaas.

Denk dat je onderschat hoeveel kracht wind heeft en hoe degelijk een dergelijke constructie moet zijn.

Enige wat je kan doen is hier en daar grote struiken en/of bomen planten om de wind te breken.

Ik had al zo'n vermoeden dat er weinig aan te doen is, maar dacht kan altijd eens even vragen.

Indie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:59

Onze buren hebben aan 1 hoek windbreekgaas langs het hek rond hun paddock en zie hun paarden daar vaak toch even schuilen als het slecht weer is.

Knikmops57

Re: Wat hebben jullie om de paardenbak wat wind tegenhoudt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:41

Ja. Breekgaas.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:42

4 muren en een dak werken het best ;-).
Windbreekgaas kan wel wat verlichting geven maar dan moet het wel voldoende hoog zijn.

Rondom een haag aanplanten maar dat duurt weer een tijdje voordat die hoog en dicht genoeg is.

KirstenFay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 19:39

Ja die muren en dat dak zou top zijn :D
Ik denk dat inderdaad de beste optie dan toch een haag is..

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:46

Indie schreef:
Onze buren hebben aan 1 hoek windbreekgaas langs het hek rond hun paddock en zie hun paarden daar vaak toch even schuilen als het slecht weer is.

Ja breekgaas zou kunnen mits de palen goed diep de grond in gaan en liefst in beton gestort.

Want de schade en paniek is niet te overzien als op een kale vlakte met een storm de wind het kapot of uit de grond rukt.

En je bent natuurlijk afhankelijk van de 'juiste' windrichting om er profijt van te hebben.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:48

KirstenFay schreef:

Schiet me nog iets te binnen; google eens op natuurlijke houtwal.

Dat is mits goed aangelegd stormbestendig en heeft natuurwaarde (dus minder kans op gezeik met gemeente)

Dan heb je al vrij snel 'iets' staan en is leuk aan te vullen met hagen en bomen.

KirstenFay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 19:52

Floortje_NL schreef:
Indie schreef:

Ja breekgaas zou kunnen mits de palen goed diep de grond in gaan en liefst in beton gestort.

Want de schade en paniek is niet te overzien als op een kale vlakte met een storm de wind het kapot of uit de grond rukt.

En je bent natuurlijk afhankelijk van de 'juiste' windrichting om er profijt van te hebben.

Ja dat durf ik dus niet goed aan op een 60 meter zijde..

KirstenFay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 19:53

Floortje_NL schreef:
KirstenFay schreef:

Schiet me nog iets te binnen; google eens op natuurlijke houtwal.

Dat is mits goed aangelegd stormbestendig en heeft natuurwaarde (dus minder kans op gezeik met gemeente)

Dan heb je al vrij snel 'iets' staan en is leuk aan te vullen met hagen en bomen.

Daar ga ik inderdaad eens op googelen.
Dankjewel!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:56

KirstenFay schreef:

Een haag van bijv. Laurier blijft het hele jaar groen en groeit snel https://www.garmundo.nl/laurier-rotundi ... BMQAvD_BwE
Kost wel een paar cent maar dan heb je wel wat.
Alleen wel zorgen dat de paarden er niet van kunnen eten want is ( licht) giftig. Maar de meeste paarden lusten het niet i.v.m. de dikke, vlezige bladeren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:59

Een huis, een stal en een boslaan :D

Ik denk dat als ik er bewust rekening mee zou houden dat ik zou kijken naar een snelgroeiende en dichte haag.
Zou dan ook naar laurier kijken.

Of van die schuttingen waar ze Hedra tegenaan zetten.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:03

Ik hou van hoog riet of olifantsgras dat groeit snel en is niet giftig als ze eens een hapje nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:08

Ik kende vroeger een bak met een dikke laurierhaag.

Maar wil het het aan alle kanten?
Of juist de zuidwesten wind die vaak hard is, of de koude noord oosten wind?
Want het houd ook zon tegen. Weet niet of je bak snel hard word, in de zon vaak sneller gedooid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:10

Een grondwal met groenblijvende struiken/haag zou mijn optie zijn.

blackcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:31

office schreef:
Ik hou van hoog riet of olifantsgras dat groeit snel en is niet giftig als ze eens een hapje nemen.

Maar dat zit dan weer vol met bakkabouters als je niet uit kijkt: als dat begint te waaien en bewegen :')

KirstenFay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 19:37

Dankjewel allemaal voor jullie ideeën.
Ik denk er nog over na of ik er wat aan zou willen doen. Alles heeft voor en nadelen natuurlijk..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:39

bomen en struiken. Dat werkt prima, maar in de winter wat minder als er minder blad aan zit.

KirstenFay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 19:43

Ja maar geritsel wordt je ook niet heel blij van en blad in je bak natuurlijk ook niet :)
Het land en de bak grenzen gelijk aan elkaar, dus voor mij echt niet iets wat giftig is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:12

KirstenFay schreef:
Ja maar geritsel wordt je ook niet heel blij van en blad in je bak natuurlijk ook niet :)
Het land en de bak grenzen gelijk aan elkaar, dus voor mij echt niet iets wat giftig is.

Voordeel van laurier is dat ze geen blad verliezen en groen blijven. Kennis van ons hadden het naast hun paddock staan maar de paarden aten er daar niet van. Mijn paard heeft ooit een hap genomen en spuugde het meteen uit omdat ze het echt niet lekker vinden.
Liguster is ook een groenblijver maar die is dus wel echt giftig. Denneboompjes kunnen ook nog, die groeien snel en zijn niet giftig.

Hier staan nog meer groenblijvers maar het is dus even uitzoeken wat er echt giftig is. https://www.directplant.nl/struiken/gro ... uiken.html
Het is vaak wel een stelregel dat groenblijvende planten vaak ( licht) giftig zijn. De olijfwilg is bijv. niet giftig maar is wel bladhoudend! Maar zo zijn er vast wel meer.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:30

Ik woon in het westen waar het altijd waait, windkracht 3 noemen we windstil, dat westen. Hier gebruikt iedereen windbreekgaas van rond de 1,20m hoog. Sommige aan een kant, anderen rondom. Houdt je zand in de bak en geeft wat beschutting in de paddock. Nog nooit meegemaakt dat er palen uit waaien of iemand palen in beton zet. Gewoon hekwerk met stevige palen en daar gaas tegen.

Op den duur hebben je palen wel iets meer te lijden omdat er meer druk op komt. Tussen die van 20 jaar oud zijn er aan de kant waar het gaas zit de afgelopen jaren wat meer vervangen dan aan de andere kant.
Het hangt wel een beetje van je gaas af. Standaard breekgaas van de welkoop geeft minder weerstand. Het houdt minder wind tegen maar blijft mooier zitten dan het duurdere en dichter geweven gaas
Als je het goed bevestigt wappert het niet los. Hooguit dat het na een jaar 5 (bij ons 8) gaat scheuren bij de bevestigingspunten.