Show je mesthoop!? Foto’s

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Show je mesthoop!? Foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 00:32

Beetje een gek 8)7 onderwerp misschien, maar heeft misschien iemand hier nou een echt ‘mooie’ mesthoop?

Die van ons ziet er namelijk niet uit en mijn vader vind het al jaren een doorn in het oog, hoog tijd voor verandering dus bij ons en nu zijn we ideeën aan het op doen.

Ik zat zelf te denken om er wat struiken om heen te planten zodat hij al iets minder lelijk word. Maar hij moet wel goed bereikbaar blijven omdat we onze eigen mest composteren en over het land uitrijden.

Ben zo benieuwd wat Bokkers hebben!

Edit we hebben 2 e-pony’s en twee mini’s dus het is niet een enorm grote hoop (10 kuub denk ik ongeveer?)

Dit is wel een mooie maar wat wat te groot/duur maar wel een ideetje Afbeelding

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 00:42

Volgens de boer die hier komt hebben wij de mooiste mesthoop van al zijn klanten :Y)
Het zijn gewoon 3 muurtjes, dus misschien zegt dat meer over de rest :')
Ik zal morgen wel een foto voor je maken

Waarom zou je een mesthoop overdekt maken? Ik ben juist blij als het regent, dan zakt het mooi.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 00:46

Ik heb geen paarden en geen mesthoop maar ga wel dit topic met onverholen interesse volgen :D

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Show je mesthoop!? Foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 00:56

Vind ik leuk :D

Hoe ziet het er nu uit TS?

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 01:10

Geen idee of je hieraan iets hebt, maar dit is mijn niet hele bijzondere mesthoop :')

Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Show je mesthoop!? Foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 01:28

Ik volg dit even want moet ook nog iets moois verzinnen.
Voor nu doe ik het tijdelijk achter mn paddock maar dat is geen goede oplossing.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 07:28

loulou schreef:
Volgens de boer die hier komt hebben wij de mooiste mesthoop van al zijn klanten :Y)
Het zijn gewoon 3 muurtjes, dus misschien zegt dat meer over de rest :')
Ik zal morgen wel een foto voor je maken

Waarom zou je een mesthoop overdekt maken? Ik ben juist blij als het regent, dan zakt het mooi.
zakt het ook als het op beton ligt?

Ik volg ook want heb mijne recent aangepast, is nu smaller en minder diep dus ook sneller vol helaas.
Ik ben aant denken om er misschien 2 te maken dan kan ene composteren en een deel van die mestcompost ook over de wei gesleept worden.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:05

Hier had ik die van mij wel willen posten van vroeger maar ik heb er geen foto’s van. Hij was super hoog met diverse treden. De bedoeling was dan dat je het stortte, de mest op de eerste trede schepte en vervolgens de mest nog 1 of 2 trede hoger opstak. Was echt een compleet bouwwerk. :')

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Show je mesthoop!? Foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:09

Dit is mijn mesthoop:
Afbeelding

Momenteel nog bezig met bakomheining vervangen etc. Hoop van het voorjaar nog compostbakken erachter te zetten en ervoor (dus tussen omheining en mesthoop) nog wat struiken oid.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:39

Dit is onze mestsilo, ligt achter de paddock. De inhoud is ongeveer 100 kuub, wanden zijn 2 m hoog. Aan de voorkant zit inmiddels ook een wolfwerend hek van 2 m hoog, zodat de wolf niet via de mestbult over de wand in de paddock kan springen.

Afbeelding

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Show je mesthoop!? Foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:45

Een clubgenoot heeft echt een mooie mesthoop. Gewoon van standaard mesthoop met van die betonplaten. Maar dan met een wand van corten staal en boompjes er voor.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:46

Ik heb mijn mesthoop voorlopig op een houten plaat. Ik weet dat het op beton moet, maar moet nog zien waar ik betonplaten mag en kan laten leggen en het mag ook geen geurhinder opleveren voor de duivenbond die vlak naast de wei hun lokaal hebben. (zouden blijkbaar al in de zomer geklaagd hebben over geuroverlast. Hun duiven ruiken anders ook niet leuk )
Een 2de hands mestkar leek me ook wel wat, dan kan mijn vriend dat met de tractor komen ophalen.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:26

Natuurlijk vergeten een foto te maken, maar heb er 1 gevonden van toen hij in aanbouw was.

Ja, mest zak ook mooi in terwijl het op een betonnen plaat ligt. Hij is nu overvol en dan was de regen erg fijn om het goed te laten zakken. Merk het verschil meteen met deze week vorst.

Hij is denk ik 3x6 meter. Hij wordt 1 x per jaar leeggehaald door een boer uit de buurt. Met 3 paarden is deze afmeting net voldoende.


Afbeelding

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 15:10

Nyaleti schreef:
Vind ik leuk :D

Hoe ziet het er nu uit TS?


Nu heb ik zoiets, https://i.pinimg.com/originals/84/e3/45 ... 110f76.jpg verre van ideaal dus

Koper schreef:
Ik heb geen paarden en geen mesthoop maar ga wel dit topic met onverholen interesse volgen :D
haha :D goud deze reactie


DJZ schreef:
Geen idee of je hieraan iets hebt, maar dit is mijn niet hele bijzondere mesthoop :')

[ [url=m/Ft5jTw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is met damwanden toch? Die hebben we nog liggen hier maar drukt dat niet in? Hoe zien de wanden aan de buitenkant er uit?

@loulou heb je een foto
En overdekt vanwege de vele regen. Zo kunnen we de vocht reguleren, we willen het in september/oktober uitrijden over het land

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:05

Zidore schreef:
we willen het in september/oktober uitrijden over het land


Na 31 augustus/15 september (afhankelijk van zand of kleigrond) mag je geen mest uitrijden.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:12

Foto hierboven.

Ik zie persoonlijk geen meerwaarde in overdekt. De mesthoop is altijd eerder te droog dan te nat.

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:02

Leuke vraag, ik vind mijn mesthoop namelijk hartstikke netjes maar werd er flink om uitgelachen toen ik een ‘sierrand’ om de betonnen bak wilde ☺️. Het is dus een bak van beton en blokken, geïmpregneerd, de buitenkant is gemetseld met dezelfde stenen als de schuur erachter en met een opstaand randje ‘voor de sier’. Ik hou ervan. Op de foto maximaal vol en toe aan legen. Geen overkapping want wordt met een kraan geleegd.
Afbeelding

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:21

Ooh nou ik snap het wel Dandelion, wat mooi zo!

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Show je mesthoop!? Foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 08:27

Ik snap het ook wel. Keurig zo.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 09:30

Echt heel mooi!

Dandelion2 schreef:
Leuke vraag, ik vind mijn mesthoop namelijk hartstikke netjes maar werd er flink om uitgelachen toen ik een ‘sierrand’ om de betonnen bak wilde ☺️. Het is dus een bak van beton en blokken, geïmpregneerd, de buitenkant is gemetseld met dezelfde stenen als de schuur erachter en met een opstaand randje ‘voor de sier’. Ik hou ervan. Op de foto maximaal vol en toe aan legen. Geen overkapping want wordt met een kraan geleegd.
[ [url=m/yye49f.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die van het voorbeeld van ts ook. Die is zeer geschikt tegen lekkage uit de mest en voor composteren. Je kunt zelf met slang water toevoegen als je dat nodig hebt.

Onze mestbak van betonnen keerwandjes en betonnen vloer is niet diep en hoog genoeg. We kunnen hem niet hoog genoeg opstapelen en zouden hem aan de voorkant dicht moeten kunnen maken met Schotten zodat er meer in past.
Hij is 7,5 meter breed en 2, 5 meter diep en ik schat iets van 90cm hoog.

Bij 4 paarden konden we er 3 maanden mee doen als we alles uitmesten. Dus in de winter hadden we een probleem. Nu zijn decregels voor uitrijden vaste mest aangepast, dus dan zou het iets makkelijker worden om bijvoorbeeld in droge winter bij vorst uit te rijden. Ons land is helaas niet begaanbaar als het verzadigd is.

Ik zou wel graag een 2x zo diepe mestbak hebben, liefst in 2 vakken met mimimaal 1,5 meter hoge muren.

Wij voeren de mest nu af naar de boer die ons land bemest met drijfmest en een gebruikersverklaring heeft.

Vanaf 2026 kunnen we ons eigen stuk natuurland gaan gebruiken om onze mest naar af te voeren. Dan verzamelen we het daar op een tijdelijke hoop en laten het uitrijden in het voorjaar over dat stuk wat alleen gebruikt gaat worden om te hooien.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:22

joyce B schreef:
Dus in de winter hadden we een probleem. Nu zijn decregels voor uitrijden vaste mest aangepast, dus dan zou het iets makkelijker worden om bijvoorbeeld in droge winter bij vorst uit te rijden. Ons land is helaas niet begaanbaar als het verzadigd is.


Waar lees jij dat de regels voor vaste mest veranderd / versoepeld zouden zijn zodat je in de winter bij vorst zou kunnen uitrijden?

Ik vind dit op RVO:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/mest/geb ... lijke-mest

charootje
Berichten: 403
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:44

Dandelion2 schreef:
Leuke vraag, ik vind mijn mesthoop namelijk hartstikke netjes maar werd er flink om uitgelachen toen ik een ‘sierrand’ om de betonnen bak wilde ☺️. Het is dus een bak van beton en blokken, geïmpregneerd, de buitenkant is gemetseld met dezelfde stenen als de schuur erachter en met een opstaand randje ‘voor de sier’. Ik hou ervan. Op de foto maximaal vol en toe aan legen. Geen overkapping want wordt met een kraan geleegd.
[ [url=m/yye49f.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat lachen is waarschijnlijk jaloezie. Echt super mooi verwerkt zo en past mooi bij de rest +:)+

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:18

Dandelion2 schreef:
Leuke vraag, ik vind mijn mesthoop namelijk hartstikke netjes maar werd er flink om uitgelachen toen ik een ‘sierrand’ om de betonnen bak wilde ☺️. Het is dus een bak van beton en blokken, geïmpregneerd, de buitenkant is gemetseld met dezelfde stenen als de schuur erachter en met een opstaand randje ‘voor de sier’. Ik hou ervan. Op de foto maximaal vol en toe aan legen. Geen overkapping want wordt met een kraan geleegd.
[ [url=m/yye49f.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heel mooi!

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Show je mesthoop!? Foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:41

Hoe lang doen jullie erover voordat jullie mesthoop vol is? Hoe groot is jullie mesthoop en om hoeveel paarden/pony’s gaat het dan, en uiteraard hoeveel kruiwagens per dag? En is het vlas, stro, houtkrullen etc? Helaas mag ik geen mest container plaatsen of wanden of wat dan ook. Nu doe ik steeds alles op steken, maar omdat ik dus geen wanden heb kan ik niet heel goed de hoogte in met opsteken omdat het anders omvalt. Helaas moet ik over van stro op iets anders vanwege dat mijn paard een stof allergie heeft(heeft hij al jaren maar hij kon altijd op stro in een uitloop stal, helaas sinds kort lukt dat dus niet meer). Waar ik nu de mest neer gooi is op twee stelcon platen die ieder 2x2 zijn. Nu komen ze de strorijke mest iedere 4 weken ophalen, maar als ik dus houtkrul of vlas etc ga gebruiken wordt het op afroep basis. Nu dacht ik laat ik is in dit topic vragen hoe lang jullie erover doen voordat jullie de mest laten ophalen. Wij hebben twee paarden, en met stro is het soms echt net aan die 4 weken, maar ik heb echt geen idee hoe hard het gaat als we op iets anders over stappen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Show je mesthoop!? Foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:51

Wij hebben betonplaten op de grond en betonblokken gestapeld eromheen. Afmetingen zou ik eens moeten opzoeken, maar met 2 grote pony's en een b pony is dat genoeg om maar 1x per jaar leeg te halen