Ik huur al jaren een weide waar we alles zelf doen. De mesthoop ligt vlak naast de piste en er is een scheiding met houten planken. Als het regent loopt er mestwater in de piste. In het begin was het enkel maar in de hoek dus vond ik het niet zo heel erg, maar nu met veel regen loopt het bruine water echt tot achteraan in de piste. Ik kan me voorstellen dat dit niet goed is voor de bodem van de piste? Daarbij ziet het er ook gewoon vies uit. Het water komt onder de houten planken door. Ik denk dat de afscheiding zo'n 1,3m hoog en 3m breed is.
Nu dacht ik dat het misschien zou helpen om een muurtje te metselen in plaats van de houten afscheiding? Hierbij ben ik op zoek naar ervaringen!
- Is zelf metselen duur? Bakstenen zijn vermoedelijk wel gratis of voor een klein prijsje tweedehands te vinden.
- Hoe zit het qua fundering? We zitten op natte kleigrond dus ik vermoed dat een muurtje wel een soort fundering nodig heeft? Hoe zouden jullie dat oplossen?
- Is zelf metselen zonder enige ervaring aan te raden?

- Hoe zit het met vergunningen?
- Is zo'n zelf gemetseld muurtje (1 rij breed?) stevig genoeg?
- Weet iemand wat het kost om het door iemand te laten doen? Over wat voor bedragen spreken we dan?
- Moet het droog zijn na het metselen? Hoe goed kan een muurtje tegen regen, vrieskou,...?
Alvast bedankt!