Mestwater in de piste, zelf muur metselen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Louise_vd5r

Mestwater in de piste, zelf muur metselen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 13:31

Hoi iedereen!

Ik huur al jaren een weide waar we alles zelf doen. De mesthoop ligt vlak naast de piste en er is een scheiding met houten planken. Als het regent loopt er mestwater in de piste. In het begin was het enkel maar in de hoek dus vond ik het niet zo heel erg, maar nu met veel regen loopt het bruine water echt tot achteraan in de piste. Ik kan me voorstellen dat dit niet goed is voor de bodem van de piste? Daarbij ziet het er ook gewoon vies uit. Het water komt onder de houten planken door. Ik denk dat de afscheiding zo'n 1,3m hoog en 3m breed is.
Nu dacht ik dat het misschien zou helpen om een muurtje te metselen in plaats van de houten afscheiding? Hierbij ben ik op zoek naar ervaringen!
- Is zelf metselen duur? Bakstenen zijn vermoedelijk wel gratis of voor een klein prijsje tweedehands te vinden.
- Hoe zit het qua fundering? We zitten op natte kleigrond dus ik vermoed dat een muurtje wel een soort fundering nodig heeft? Hoe zouden jullie dat oplossen?
- Is zelf metselen zonder enige ervaring aan te raden? :')
- Hoe zit het met vergunningen?
- Is zo'n zelf gemetseld muurtje (1 rij breed?) stevig genoeg?
- Weet iemand wat het kost om het door iemand te laten doen? Over wat voor bedragen spreken we dan?
- Moet het droog zijn na het metselen? Hoe goed kan een muurtje tegen regen, vrieskou,...?

Alvast bedankt!

Celebi

Re: Mestwater in de piste, zelf muur metselen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:41

Is het niet sowieso verplicht om een dichte bak te hebben voor je mesthoop..? Lijkt me als dit zo makkelijk weg stroomt je bak in dat je de bodem flink verontreinigd..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:45

Volgens mij is dat inderdaad verplicht.
Zelf metselen is niet duur, maar niet eenvoudig. Een recht muurtje metselen is vaak een stuk moeilijker dan je denkt.

Normaalgesproken bestaan mesthopen uit betonplaten, om te voorkomen dat je de bodem verontreinigt. De wanden zijn niet alleen belangrijk, maar ook de bodem van de mesthoop. Als je dat oplost, ehb je ook geen fundering per se meer nodig natuurlijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:46

in Nederland mag het niet, maar ik weet de regels van België niet. Zelf een muur metselen is een goed idee. Dat hebben wij hier ook. Met van die grote blokken, metselt snel. En daarna aansmeren zodat het goed vochtdicht is. succes!

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 13:47

Celebi schreef:
Is het niet sowieso verplicht om een dichte bak te hebben voor je mesthoop..? Lijkt me als dit zo makkelijk weg stroomt je bak in dat je de bodem flink verontreinigd..

Dat kan, wij zitten in België. Maar qua vergunningen en kosten hebben we daar tot hiertoe nog niets aan veranderd... We geven niet graag geld uit aan grond die niet van ons is en de eigenaars van de weide gaan er ook niets aan doen. Dus ik probeer het zo goed als ik kan op te lossen :)

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 13:47

juval schreef:
in Nederland mag het niet, maar ik weet de regels van België niet. Zelf een muur metselen is een goed idee. Dat hebben wij hier ook. Met van die grote blokken, metselt snel. En daarna aansmeren zodat het goed vochtdicht is. succes!

Waarmee aansmeren? :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:49

Laatst bijgewerkt door LoveBodin op 22-12-23 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 13:50

LoveBodin schreef:
Volgens mij is dat inderdaad verplicht.
Zelf metselen is niet duur, maar niet eenvoudig. Een recht muurtje metselen is vaak een stuk moeilijker dan je denkt.

Normaalgesproken bestaan mesthopen uit betonplaten, om te voorkomen dat je de bodem verontreinigt. De wanden zijn niet alleen belangrijk, maar ook de bodem van de mesthoop. Als je dat oplost, ehb je ook geen fundering per se meer nodig natuurlijk.

Ja, een goede fundering zou inderdaad wel ideaal zijn, maar dat is iets wat we altijd een beetje hebben genegeerd := Ik denk dat mensen die een stuk huren ook wel begrijpen dat je liefst zo min mogelijk permanente kosten maakt. Daarbij moet ik mijn ouders overtuigen om kosten te maken want ik ben zelf nog student, en zij zitten daar helemaal niet op te wachten. Anders had ik het ook al lang gedaan :9

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:55

Mijn eerste hit in Google geeft aan dat in België dezelfde wet geldt dat mestopslag zowel onder als op de wanden volledig dicht moet zijn en eventuele nattigheid weg moet vloeien in een daarvoor bestemde put, óf het moet opgeslagen worden op een zogenoemde kopakker met veel regels omtrent wat dan wel en niet mag.

Wees je dus bewust dat hoewel dit makkelijk en goedkoop is, het wellicht ook illegaal is en bovenal slecht voor de natuur. Plus, als je toch zijkanten wilt gaan metselen en daarbij de bodem moet verstevigen, is het aanleggen van een waterdichte bodem dus op zich al handig want dat lost het verzakken van de wanden ook weer op.

Ander alternatief: een containerbak huren, eventueel met service om deze te periodiek te legen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:41

De eerste vraag is hoe groot is de mestbak (LxBxH), want als de mestbak vol is dan heb je een behoorlijk gewicht tegen de muurtjes aanleunen. Met gewone cellenbeton blokken hou je dat niet tegen.
Tweede vraag is hoe wordt de mestput geleegd; met het handje of machinaal. In het laatste geval zou ik kijken naar een containerbak met afdekkleppen. Hier in NL heb je die je ook kunt huren.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 16:56

DubbelFun schreef:
De eerste vraag is hoe groot is de mestbak (LxBxH), want als de mestbak vol is dan heb je een behoorlijk gewicht tegen de muurtjes aanleunen. Met gewone cellenbeton blokken hou je dat niet tegen.
Tweede vraag is hoe wordt de mestput geleegd; met het handje of machinaal. In het laatste geval zou ik kijken naar een containerbak met afdekkleppen. Hier in NL heb je die je ook kunt huren.

De boer om de hoek komt de mest in de zomer met tractor halen. Als het nat is zou hij de weide kapotrijden dus een container huren en laten legen door een bedrijf wordt ook wel moeilijker. We kunnen die niet echt op een toegankelijke plaats neerzetten. Ik gok dat de mesthoop ongeveer 1,30 hoog, een 4-5m breed en 6m lang of zo. Maar is maar een gokje :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 17:08

DubbelFun schreef:

Jawel hoor! Hier 34 kuub, en gewoon enkele cellenbeton blokken als muur. Gaat prima, ook als die vol is of wordt leeggeschept met de traktor. Wel op een betonnen bodemplaat, op een modderondergrond zonder fundering geeft dat mogelijks wel problemen .

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 17:27

Wat voor planken heb je rond de mesthoop? Je zou ook betonplex planken kunnen zetten, die laten geen water door (de naden dan wel afdichten met silicone). Is niet veel werk, vind je in elke DHZ zaak (bijv. Hubo) en kost niet zo gek veel, en kan je bij vertrek uit je wei misschien nog recupereren.

En wat vergunningen betreft, tja, in België zijn we wel wat nonchalanter/ongehoorzamer dan in Nederland heb ik de indruk :D

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 18:25

hwn schreef:
Wat voor planken heb je rond de mesthoop? Je zou ook betonplex planken kunnen zetten, die laten geen water door (de naden dan wel afdichten met silicone). Is niet veel werk, vind je in elke DHZ zaak (bijv. Hubo) en kost niet zo gek veel, en kan je bij vertrek uit je wei misschien nog recupereren.

En wat vergunningen betreft, tja, in België zijn we wel wat nonchalanter/ongehoorzamer dan in Nederland heb ik de indruk :D

Zolang niemand iets zegt mag het gewoon :')

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 20:24

Brittneyx schreef:
hwn schreef:

Zolang niemand iets zegt mag het gewoon :')

Exact :') Ik weet intussen dat de wetgeving is veranderd, maar we huren de weide en dit samen met andere mensen en zij vinden het ook niet nodig om kosten te maken om de hele mesthoop te transformeren. Daar stopt het dan, ik heb het geld ook niet en mijn ouders willen het niet steken in huurgrond. Ik weet ook niet wat er voor de rest bij ons wel en niet vergund is dus ik ga ook niet beginnen met vergunningen vragen want dan staan ze hier binnenkort mss om alles af te breken _/-\o_

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:31

Wat misschien een goede en goedkopere oplossing zou kunnen zijn (want metselen is duur en best moeilijk en je moet écht funderen, 60 cm onder het maaiveld) is door een loonwerker damwandprofielen te laten 'intrillen'. Daarmee kun je prima naast de bestaande houten wand een waterdichte wand maken en ben je in 1x van de ellende af.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:29

of een stuk kuilplastik over de houten planken en de bodem leggen. Dan kan het mestwater ook niet weg.