Stalmat zonder rubber?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Stalmat zonder rubber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 11:00

In mijn stallen liggen rubbermatten met daarop vlas. Het zijn op maat gesneden dunne matten, voorheen koeienmatten, uiteraard helemaal schoongemaakt. Op zich bevalt het heel goed, dat rubber op de vloer, want het geeft warmte, dempt geluid en scheelt in strooisel (hoewel we er gewoon de "normale" hoeveelheid vlas op doen, niet heel weinig of zo). Helaas heb ik al 2x een pony die is gaan hoesten zonder aanwijsbare reden, met alle voorwaarden goed (luchtige stal, stofarm hooi dat ook nog nat wordt gemaakt, overal vlas op de vloer, zo veel als mogelijk naar buiten enz). Nu ben ik met de dierenarts aan het filosoferen gegaan en zij is de literatuur ingedoken, mogelijk is er een rubberallergie waardoor het hoesten optreedt. Iets anders kunnen we namelijk niet bedenken, aangezien er nu geen pollen in de lucht zijn. We gaan nu de matten verwijderen en de paarden op enkel vlas zetten, maar ik wil toch iets van matten in de stal, in elk geval waar ze vaak staan/vooraan bij het hooi en de voerbak.

Wie weet een oplossing in de vorm van matten zonder rubber? Het gaat om 8 stallen, ik wil best wat investeren maar het moet wel bij het redelijke blijven. En enkel matten zonder strooisel vind ik geen optie, de paarden staan overdag wel buiten maar s nachts binnen.

Charaz

Berichten: 24299
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Stalmat zonder rubber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:02

Mayo matrassen?

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Stalmat zonder rubber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:08

Allergie tegen echt rubber kan, maar zijn die matten ook echt rubber of kunstrubber en dus kunststof?

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Stalmat zonder rubber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 11:12

We denken echt rubber.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Stalmat zonder rubber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 11:20

Heeft iemand matten in alleen het voorste deel van de stal liggen? Dus zeg maar één strook vooraan.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:28

LaDonna75 schreef:
Heeft iemand matten in alleen het voorste deel van de stal liggen? Dus zeg maar één strook vooraan.


Ja, wij hebben dat. We hebben ruime boxen (5.5-6.5m x 5.5m met aan de korte kant de deur en voerhekken. Daarlangs ligt over de hele breedte een rubber mat. Het achterste deel van de box is opgestrooid met strokorrel op het beton. Dat is grofweg 4.5 bij 3 m. De paarden liggen nooit op de rubbermatten, maar het is wel fijn voor de demping (zowel geluid als gewrichten) en makkelijk schoon te vegen.

Hier op de foto de voorkant van de stal met de rubber mat. Voerhekken zitten 1e maanden dicht, zodat de veulens er niet door kunnen.

Afbeelding

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Stalmat zonder rubber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:53

Maar rubber allergie of juist door hoe jij de matten gebruikt? In bijna elke mat gaat ammoniak lucht zitten soms voor ons niet te ruiken.

Maar dat heeft wel invloed op de luchtwegen en dat is is juist waar ze van gaan hoesten.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 11:20

Spenk schreef:
Maar rubber allergie of juist door hoe jij de matten gebruikt? In bijna elke mat gaat ammoniak lucht zitten soms voor ons niet te ruiken.

Maar dat heeft wel invloed op de luchtwegen en dat is is juist waar ze van gaan hoesten.

Ja vertel het maar. De dierenarts had het expliciet over rubberallergie, maar ammoniak kan ik me ook voorstellen. De urine loopt toch onder de matten ook al ligt er vlas op, lijkt me. Maar dan zal alleen vooraan matten beter werken.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Stalmat zonder rubber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:40

latex (wat in natuurlijk rubber zit) kan inderdaad luchtwegproblemen geven bij allergie. Maar mijn ervaring met latex allergie is dat het om de rondzwevende deeltjes gaat en eenmaal de rubber nat, ik er weinig last van heb.
Misschien in het een idee om de matten nat te sprenkelen vooraleer je ze schoonborstelt, al is dat geen oplossing als het hooi op de matten staat.

Je hebt ook pvc op rol in verschillende diktes, dit laat wel geen vocht door.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:16

LaDonna75 schreef:
Spenk schreef:
Maar rubber allergie of juist door hoe jij de matten gebruikt? In bijna elke mat gaat ammoniak lucht zitten soms voor ons niet te ruiken.

Maar dat heeft wel invloed op de luchtwegen en dat is is juist waar ze van gaan hoesten.

Ja vertel het maar. De dierenarts had het expliciet over rubberallergie, maar ammoniak kan ik me ook voorstellen. De urine loopt toch onder de matten ook al ligt er vlas op, lijkt me. Maar dan zal alleen vooraan matten beter werken.

Ja dan denk ik je daar je antwoord hebt. Dat is ook het vieze aan van die matten. Ze worden ook sterk afgeraden voor paarden met luchtwegproblemen hierom.

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:41

LaDonna75 schreef:
Heeft iemand matten in alleen het voorste deel van de stal liggen? Dus zeg maar één strook vooraan.


Jup dat hebben wij ook, stallen van 3x4,5 en de voorste meter 3 matten van 1x1 naast elkaar. Ik vind het ideaal want ik kan voeren op de matten ipv stro en wordt daardoor er minder doorheen gelopen. Ook scheelt het uberhaupt 3m2 opstrooien.