Likit té ongezond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 18:12

Stybba schreef:
Je schrijft dat je zijn hooibal wel vaker vult maar relatief snel leeg is. Hoe vaak krijgt hij nu ruwvoer en hoe lang staat hij tussendoor zonder? Misschien een idee om meer hooi te geven, eventueel vermengd met stro oid? Dan kan hij lekker blijven knabbelen en gaat het de verveling een beetje tegen.
Is een hooinet misschien nog een optie zodat hij er langer over doet?
Ook zijn er voerballen te koop waar je zijn biks in kan doen. Dan is hij er ook wat langer mee bezig.
Hopelijk kunnen ze snel weer naar buiten…

Hij krijgt verdeeld over 3 momenten hooi, ‘s ochtends voor het brok, daarna gaan ze normaliter naar buiten, bij binnenkomst hebben ze vaak nog hooi van de ochtend liggen en krijgen ze weer. Daarna brok en daarna nog een keer. Over de hoeveelheid hooi heb ik geen invloed, maar dit is altijd in een flinke hoeveelheid. Een hooinet is helaas geen optie, omdat ik zelf niet altijd aanwezig ben als er hooi wordt gevoerd en het personeel dit, heel begrijpelijk, niet doet. Stro met hooi mixen in het balletje is een goede!

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 18:13

DorkyDweeb schreef:
Hahah, nee ik bedoel dat in die link iets staat over eventuele supplementen bij veel gebruik van luzerne, maar ik denk dat dat niet nodig is bij zo'n kleine hoeveelheid.

Ooooh oeps, niet goed gelezen haha. Thanks!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:33

Mijn draver doet het helaas ook.

Die komt elke dag buiten. Maar eens terug binnen gaat hij aan de voerbak trekken/bijten. Bij hem is dat een vraag om voer.
Hij heeft altijd genoeg ruwvoer (1 baal van 35kg is op binnen 2 dagen). Hij doet het tevens ook alléén als hij mensen ziet.

Ik heb eens zo'n voerbal gehad, wat een plakboel was dat dus volgens mij echt enorm veel suikers.
Was ook binnen 2 dagen op.

Anastasia24

Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:37

Als het dan(zoals volgende week hier) een hele week of twee regent, en daarna een week sneeuw, komt ie dan 2-3 weken amper tot niet buiten? Vijf uurtjes in een week is natuurlijk geen paard waardig leven, zo te lezen snap je dat zelf ook, kun je niet beter de oorzaak weg halen ipv een hoop takken en stenen in z'n stal te hangen? Het is lief dat je hem bezig wilt houden maar uiteindelijk gaat je paard er mentaal en fysiek op achteruit, onderschat de schade niet van zolang stil staan, zowel voor de hoeven in de mest, (stal) benen van het stilstaan, bloedsomloop, spieren, gewrichten, bijv. artrose. Niet om je bang te maken maar wel om je te laten beseffen hoeveel kwaad veel op stal kan doen, nog niet eens gesproken over het mentale aspect zoals nu in de voerbak bijten.
Misschien kun je toch eens onderzoek doen naar een andere stal want zo te lezen staat jouw paard hier in de winter zeker niet fijn en ja, dat is dan evt. wat verder rijden of iets duurder maar een mentaal\fysiek kapot paard is nóg duurder. De meeste staan liever in een laagje modder dan een stal. Wederom; niet om je bang te maken, vat het niet op als een aanval. Er is gewoon nog teveel ''normaal'' om een paard op stal te houden en ik hoop dat je er kritisch naar wilt kijken. :j

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 18:46

Anastasia24 schreef:
Als het dan(zoals volgende week hier) een hele week of twee regent, en daarna een week sneeuw, komt ie dan 2-3 weken amper tot niet buiten? Vijf uurtjes in een week is natuurlijk geen paard waardig leven, zo te lezen snap je dat zelf ook, kun je niet beter de oorzaak weg halen ipv een hoop takken en stenen in z'n stal te hangen? Het is lief dat je hem bezig wilt houden maar uiteindelijk gaat je paard er mentaal en fysiek op achteruit, onderschat de schade niet van zolang stil staan, zowel voor de hoeven in de mest, (stal) benen van het stilstaan, bloedsomloop, spieren, gewrichten, bijv. artrose. Niet om je bang te maken maar wel om je te laten beseffen hoeveel kwaad veel op stal kan doen, nog niet eens gesproken over het mentale aspect zoals nu in de voerbak bijten.
Misschien kun je toch eens onderzoek doen naar een andere stal want zo te lezen staat jouw paard hier in de winter zeker niet fijn en ja, dat is dan evt. wat verder rijden of iets duurder maar een mentaal\fysiek kapot paard is nóg duurder. De meeste staan liever in een laagje modder dan een stal. Wederom; niet om je bang te maken, vat het niet op als een aanval. Er is gewoon nog teveel ''normaal'' om een paard op stal te houden en ik hoop dat je er kritisch naar wilt kijken. :j

Ik word altijd een beetje moe van dit soort reacties, ookal bedoel je dat wellicht niet zo. Zoals ik al heb omschreven hebben alle stallen in onze omgeving hier momenteel last van. Normaliter als het regent komt hij gewoon buiten. Echter, door het extreem natte weer stonden al onze paddocks en weides helemaal blank. Waar ik de mogelijkheid heb kom ik extra, maar naast 50 uur werken gaat dat niet altijd. Ik ga mijn paard niet verhuizen want er zijn maar weinig stallen waar hij zó goed staat. Normaal winters gezien ook, echter deze winter door de extreme natheid niet, maar zoals ik al zei is dat overal in de omgeving. Ik heb het beste met mijn paard voor, maar ik vind iedere dag uitmesten, goed kwaliteit ruwvoer, 300% kunnen vertrouwen op de staleigenaar, genoeg sociaal contact voor mijn paard, normaliter de hele dag buiten, goede begeleiding etc. belangrijker dan 2 weken niet veel buiten kunnen komen. Je kan me erop vertrouwen dat ik zeker kritisch kijk, maar ook kijk naar het hele plaatje. :)

DDDara
Berichten: 991
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:48

En zijn ook grote hooinetten te koop die vulde ik vroeger altijd en hing ik dan zelf op. Dan hoeven ze opstal niets te doen. En als ze bang zijn dat je te veel hooi gebruikt, kan ja ook voorstellen dat je deze periode iets extra betaald aan hooi. Want je bent ook extra geld kwijt als je allerlei vermaak moet gaan kopen.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 20:16

Anastasia24 schreef:
Als het dan(zoals volgende week hier) een hele week of twee regent, en daarna een week sneeuw, komt ie dan 2-3 weken amper tot niet buiten? Vijf uurtjes in een week is natuurlijk geen paard waardig leven, zo te lezen snap je dat zelf ook, kun je niet beter de oorzaak weg halen ipv een hoop takken en stenen in z'n stal te hangen? Het is lief dat je hem bezig wilt houden maar uiteindelijk gaat je paard er mentaal en fysiek op achteruit, onderschat de schade niet van zolang stil staan, zowel voor de hoeven in de mest, (stal) benen van het stilstaan, bloedsomloop, spieren, gewrichten, bijv. artrose. Niet om je bang te maken maar wel om je te laten beseffen hoeveel kwaad veel op stal kan doen, nog niet eens gesproken over het mentale aspect zoals nu in de voerbak bijten.
Misschien kun je toch eens onderzoek doen naar een andere stal want zo te lezen staat jouw paard hier in de winter zeker niet fijn en ja, dat is dan evt. wat verder rijden of iets duurder maar een mentaal\fysiek kapot paard is nóg duurder. De meeste staan liever in een laagje modder dan een stal. Wederom; niet om je bang te maken, vat het niet op als een aanval. Er is gewoon nog teveel ''normaal'' om een paard op stal te houden en ik hoop dat je er kritisch naar wilt kijken. :j


Een paard gaat echt niet binnen een paar weken mentaal en fysiek achteruit........Dan zouden er heel veel paarden rondlopen die dat al zijn. Er zijn plekken zat waar ze in de winter sowieso niet buiten komen ( niet dat ik het daar mee eens ben....) en ik ken veel "sport" stallen ( in binnen en buitenland) waar de paarden zelden tot nooit los buiten komen. ( ook niet goed te praten maar die paarden leveren wel prestaties). Soms is er gewoon geen keuze; hier hebben ze ook een paar dagen maar heel kort buiten gestaan ( ca. 1,5 tot 2 uur) omdat alles zeiknat en spekglad was door de regen. De paarden vinden er zelf ook echt helemaal niks aan om in de modder te staan en dan ook nog nat te regenen; dat laten ze hier ook duidelijk merken. Zeker op kleigrond is het nu echt aanmodderen ( pun intended ;-) ). Morgen gaat het waarschijnlijk weer de hele dag regenen en waaien; de grond is redelijk droog nu.........maar dat zal dus niet lang duren. Geen enkel paard vind het fijn om tot de de koten in de modder te baggeren.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:44

DDDara schreef:
En zijn ook grote hooinetten te koop die vulde ik vroeger altijd en hing ik dan zelf op. Dan hoeven ze opstal niets te doen. En als ze bang zijn dat je te veel hooi gebruikt, kan ja ook voorstellen dat je deze periode iets extra betaald aan hooi. Want je bent ook extra geld kwijt als je allerlei vermaak moet gaan kopen.

Ik denk dat dit inderdaad een goede oplossing is. Zelf een hooinet vullen, eventueel wat extra betalen of zelf ruwvoer aanschaffen. Net wat mogelijk is op stal.
Als het paard snel zijn hooi op heeft, kan het wel ruim voldoende lijken, maar is het eigenlijk niet genoeg. En dan krijg je verveling, en als je wat minder geluk hebt ook nog maagzweren.
Wel goed dat je zoekt naar oplossingen om het wat prettiger voor hem te maken in de natte periode!

snorkel1986

Berichten: 3017
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Likit té ongezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:22

Of een net stro net watcte knabbelen