Hoe bedrijfsmatige Kostprijs berekenen stalling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Hoe bedrijfsmatige Kostprijs berekenen stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 08:33

Veel kleinschalige hobbymatige "stallen" baseren hun prijs op omliggend aanbod en de hooi/strooisel prijzen ipv op de werkelijke kostprijs en een uurloon voor de uren die je er in stopt. Ze zijn blij als de onderhoudskosten van hun eigen paard en doms een deel van de onderhoudskosten gedekt worden.

In het kader van "niet onder de kostprijs werken en kennis delen: wie kunnen
hier tips, tricks en boekhoudkundige en belastingtechnische kennis delen?

Voorbeelden gezocht met huurlocatie, maar vooral ook eigen locatie (liefst ook een voorbeeld met de combinatie met privéwoning, hoe je een goede boekhouding voert voor een bedrijfsmatige pensionstalling en hoe je een goede kostprijs berekend?

Wat voor bedrag reken je voor de grond en de gebouwen?
Hoe zet je dat in de balans?
Hoe doe je dat met hypotheek? Rente? afschrijving?

In hoeveel jaar moet gebouwen, omheining machines en bakbodem afschrijven?

Welke extra kosten zijn er nog? Zoals sloten hekkeken, mestafvoer, waterschapslasten?

Wat moet je rekenen qua btw tarieven en wat is ongeveer het belasting percentage wat van je kwijt bent van wat je over houd aan "bruto" inkomen/winst? Gaat je bedrijfs/privéwoning er eerst af, of komt die aftrek later?

Welke kosten komen bovenop een (bruto)loon of stel je rekent voor jezelf een uurloon van €15,- (nieuwe minimumloon wordt al €13,27 en groeit door naar €16,- waarschijnlijk) of €20,- per uur, hoeveel gaat daar dan nog af of komt dat pas op het eind als er een winst/verlies berekening wordt gemaakt?

Welke verzekeringen heb je eigenlijk nodig en wat kosten die ongeveer?

Graag met realistische voorbeeld cijfers, maar hoeven natuurlijk niet persoonlijke of precieze cijfers te zijn. Makkelijk afronden en ongeveer is ook mooi genoeg.

Misschien helpt het tegen oneerlijke prijsconcurrentie, tegen het verdwijnen van plekken omdat het niet "uit" kan en ik denk dat dit ook enorm gaat helpen met bewustwording van pensionklanten wat er eigenlijk allemaal bij komt kijken en dat er met de huidige prijzen weinig tot geen werkloon overblijft voor veel stalhouders.

Wie willen helpen kennis te delen?
Alvast bedankt!

Lieser
Berichten: 1505
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Hoe bedrijfsmatige Kostprijs berekenen stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:22

Jij hebt je paarden aan huis staan, toch?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 10:30

Ja,
ze staan aan huis, 3ha grond voor de paarden, hebben een nieuwe stal/paddock laten bouwen voor 6 paarden in 2011, een PP aangelegd, zitten met grote investeringen voor machines en bakbodem en heb al vaak de tip gehad om het bedrijfsmatig te gaan doen ivm aftrek kosten en alle investeringen, maar voor mijn gevoel kan dat boekhoudkundig niet uit.

Stallingsptijzen hier in Noord Nederland liggen volpension zo laag dat ik nu al "duur" ben voor "doe het samen" Iedereen helpt 4x per week, in totaal o geveer 5 uur, mee om de paarden 3x per dag te verzorgen. We zijn ook aan het zoeken hoe het minder arbeidsintensief zou kunnen, waarbij we wel zo individueel mogelijk de zorg kunnen blijven doen passend bij de huidige diverse groep paarden en pony's.

Ik ben nu voor het 2e jaar alle gewone kosten en investeringen aan het bijhouden. En hoop administratief de boel goed op orde te krijgen en een goede kostprijsberekening te kunnen maken om te kijken of het belastingtechnisch gunstig is om meer bedrijfsmatig iets te doen.