Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BoktVerlaten
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:45

Dat is het ook….een kleinschalig pension als onderdeel van een prive huis of een hobbyboer met 10 stallen is natuurlijk wat anders als een paardenbedrijf en daar zullen hele andere prijzen aan hangen. Maar ook andere faciliteiten (vast geen overdekte molen, longeerkraal, binnenbak etc)
Maar inderdaad een volpension met alle faciliteiten, personeel etc kost gewoon geld.

Ik denk dat regio wel wat uitmaakt, in de meer landelijke gebieden zijn meer kleine stallen of “bij de boer”. In de randstad is dat er veel minder. Ook als je op zandgrond zit zal het anders zijn dan op klei.

Al zag ik ook een schitterende stal in het oosten van het land waar de prijs 750 per maand is dus ook daar zijn die stallen te vinden.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:53

Poekkie schreef:
Ik ben eig aan alleen die kosten toch ook wel veel meer kwijt dan een goede 100 euro per paard. Maarja brok kan veel verschil in zitten.


Mijn oudje krijgt het hooi niet goed meer weg. Die wordt nu 3, per dag bijgevoerd en ik zit denk ik ook wrl aan de €100,- aan gehakseld ruwvoer, subli seniores priores, grasbrok, muesli (1,5 schep per dag) en pavo vital.

Dan moet het strooisel er nog bij en hij krijgt ook gewoon hooi, al kont dat er veelal in proppen weer uit.

Celebi
Berichten: 3775
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:08

Het enige lastige hierin vind ik de opmerking dat sommige mensen '5 sterren kwaliteit voor 3 sterren prijs willen'. Als een stalhouder mij aangeeft dat mijn paard daar super goed staat voor prijs X, dan verwacht ik voor mijn paard alsnog altijd de beste (basis)zorg. Voldoende ruwvoer, veilige omgeving, mogelijkheden om buiten te komen, dat soort zaken. Dat ik het dan niet luxe heb zonder binnenbak of longeercirkel, geen warm water of solarium, zelf voeren en zelf moet uitmesten en/of diensten moet draaien etc. is dan logisch bij een lagere prijs. Hoe hoger hoe meer service en faciliteiten. Maar de basis zou toch standaard bij elke prijs wel redelijk goed moeten zijn voor het paard? Je ziet het veel dat er uiteindelijk alsnog beknibbeld wordt op de basis behoeften van het paard en dat steekt mij soms wel. Doe dan de prijs omhoog want lager dan basisbehoeften van een paard vind ik gewoon gek.

Trouwens, dat sommige kleine stalletjes er niets aan verdienen vind ik niet gek. Niet iedereen hoeft de boterham met een stal te verdienen. Afhankelijk van hoe groot het is, kun je er wellicht je baan van maken, maar kleinschaliger kan dat sowieso niet. Maar dat sommige kleine staleigenaren daardoor wel hun (soms meerdere) paarden tegen lage of geen kosten thuis stallen is ook al heel wat waard natuurlijk. Dan bekostig je je eigen dure hobby (grotendeels) door je erf beschikbaar te stellen en kosten te delen. Het is maar net hoe je het insteekt.

Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 00:48

Maar Celebi, als ik tegen jou zeg dat ik voor 15 euro weekboodschappen haal voor 2 mensen.
En jij zegt "nou doe mij dat ook"
Ben je dan daarna verbaasd dat er geen luxe artikelen bij zitten, geen scharreleieren, geen biologische groenten, geen vrije uitloop kipfilet. Maar dat je 3 dagen simpele Mac and cheese gaat eten?
Het is eten, je zult er niet dood van gaan, niet omkomen van de honger.
En het was te verwachten voor die prijs.

Ik ben op dit moment 600 euro kwijt per maand aan hooi voor 3 ponies.
Waarvan 1 jonkie (2 jaar).
Als ik door aantrekken pensionner "mijn eigen jonge paard bijna voor niks wil hebben staan" moet mijn pensionner al ruim €400 afrekenen he (zijn eigen hooi, en dat van mijn jonkie). Nog los van de andere kosten.

Of snap ik jou niet :+

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:12

Ik vind die gedachtegang niet oké. Dan kan een stalhouder dus zeggen: "Ik vraag 200 euro in de maand, maar hé, dan moet je het wel doen met slechte kwaliteit hooi."
De basiszorg moet ALTIJD oké zijn, altijd! Goed hooi, goed krachtvoer, voldoende hooi, propere stal, veilige stal, voldoende buitengang, veilige buitengang. Dat is echt de basiszorg voor een paard, als je dit als stalhouder niet gedaan krijgt voor de prijs die je vraagt, moet je of een beter businessplan maken en je prijs verhogen of geen pensionstal hebben.

Maar laag in je prijs gaan zitten om zo veel klanten te lokken en dan ondermaatse basiszorg leveren omdat het financieel niet uit kan, is niet mooi en niet netjes. Om dan ook nog eens de verantwoordelijkheid bij de klant te leggen: "ja, wat had je gedacht voor dat geld." dan ben je het type stalbaas waar ik enorm allergisch voor ben.

Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:15

Ik vind het grappig dat er dus mensen zijn die wel op die lage prijs instappen, en vervolgens alles ondermaats vinden :D Dat vind ik een beetje dom en kortzichtig. Ze hebben óf geen idee wat dingen kosten, óf gaan er vanuit dat een stalhouder het ze als cadeautje gaat geven.

Volgens mij zijn dat dezelfde mensen die voor 1 euro een vloerkleed bestellen en dan zitten piepen dat het een vloerkleed voor een poppenhuis was ''want het stond er niet duidelijk bij'' :D

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:17

Maar basiszorg moet toch goed zijn?
Dat je dacht dat je een luxe piste had die wekelijks gesleept werd en nu blijkt het een stom stuk zand te zijn dat in de winter veel te nat en in de zomer veel te droog is, dat kan je als klant nog overkomen.
Maar dat je dacht dat je paard goed hooi kreeg en dat blijkt niet te zijn, is toch van de zotte. Een paard moet toch gewoon goed eten krijgen?
Denk ik nou echt zo gek?

DuoPenotti

Berichten: 29894
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:18

Maar dat je 600 kwijt bent aan hooi kan.
Maar dat s voor vele helemaal geen gangbare prijs.


Als ik dat met 2/ 3 paarden kwijt zou zijn stopte ik vandaag nog.
En mijn hooi is goed, heel goed. Geen schimmel geen stof.

En daar heb ik van verkocht dus die mensen hebben ook goed hooi.
En die zijn ook geen 600 kwijt per maand aan hooi.

Dus wat voor jou een gewone prijs is is dat voor andere helemaal niet,zonder aan kwaliteit te minderen.

Wel ben ik het eens dat een pensionhouder goede basis moet geven.
Maar de genoemde prijzen hier.... dat is in heel nederland niet zo..

Celebi
Berichten: 3775
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:27

Ik heb het inderdaad over een gezonde basis. En een gezonde basis is ook niet elke dag mac & cheese eten. Dan krijg je op termijn ook tekorten, wellicht buikpijn en zit je op een goede dag misschien bij de huisarts vanwege klachten.

In dat geval zou het maandbedrag dus hoger moeten zijn. Dit gaat niet over op de laagste prijs instappen, maar er is aanbod voor bedrag X, dan moet bedrag X wel gezond zijn voor het gemiddelde paard. Dat is iets wat nu af en toe echt niet zo is. En dan is het dus echt geen luxe voor de mens, maar basis zorg voor het paard dat deze gezond houdt. En nogmaals, moet dat voor 100, 200, 300, 400 of 1000 euro? Geen idee, maar ik vind het inderdaad erg banketstaaf om mooie verhalen voor te houden en de verantwoordelijkheid volledig bij de paardeneigenaar te leggen. De stalhouder heeft immers ook een zorgplicht bij het aangaan van stalverhuur. De basis voor een gemiddeld gezond paard zou op zich gewoon gerekend moeten worden (of totale kale huur zodat je er deels wel verantwoordelijk voor bent natuurlijk).

Het lastige is dat het zo uiteen loopt. Volpension, half pension, volledig DIY. Een grote stalhouder die het als bedrijf heeft, of iemand die een paar paarden extra in de achtertuin heeft staan om kosten en diensten te delen. De ene doet het net kostendekkend, de andere is er dag en nacht mee bezig en wil er logischerwijs dus ook wat mee verdienen, dan al niet fulltime of parttime. Doordat het zo uiteen ligt is het heel moeilijk voor zowel de staleigenaren als paardeneigenaren om te bepalen wat een goede prijs is.

Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:33

Die basiszorg regelen voor je paard ligt toch echt als verantwoordelijkheid bij de eigenaar he.

Natuurlijk moet een paard goed te eten krijgen.
Natuurlijk moet een paard droog kunnen staan.

Maar als jij je paard voor 180 euro in de maand ergens weg zet in een gebied met klei, waar niks aan de bodem is gedaan en je vervolgens verbaasd gaat doen als het blubber wordt in het najaar ''en er wordt niks aan gedaan'' en ''de staleigenaar is stom'' en ''het hooi is ook nog eens stoffig''.
ja wat verwacht je dan? is het dan ''de verantwoordelijkheid van de stalhouder''. Ik vind echt van niet.

En geloof me, ik ben zo ook op een stal terecht gekomen, 265 euro per maand. Paarden kwamen ''elke dag buiten'' en ''altijd voldoende voer'' en ''onbeperkt vlas in de stal''.

Elke dag buiten bleek alleen te gelden als het droog was, niet waaide, hij zelf geen afspraken had en het vooral niet vroor.
Overigens was buiten in een paddock van 3,5 bij 3,5.
Altijd hooi was niet zo. ''want anders worden ze te dik'' (hij had een punt, mijn paard werd van dat hooi onbeperkt ook dik).
Onbeperkt vlas was meer ''als er een pallet staat kun je pakken''.

Alleen was er 1 iemand die zichzelf door dit al jaren zo bestaande beleid had laten inpakken. Dat was ik. Rondvraag bij stalgenoten leerde dat dit allemaal ''altijd zo was''.
Zelf buiten zetten en binnen halen mocht overigens wel op de dagen dat hij ze binnen liet, dus dat deed ik dan zelf. Ook met de paarden van de stalgenoten.
Extra hooi was geen optie, maar ik mocht wel in een lege box hooi opslaan wat ik zelf kocht, en dat mocht ik zelf voeren in een hooinet.

Dat is het hele punt, het was niet mijn manier daar, maar wel de zijne, en aangezien hij de leverancier van de diensten is... dan kan ik dat slikken, of in overleg aanpassen zonder dat het hem extra gedoe oplevert, of weggaan. Ben daar uiteindelijk vertrokken omdat ik zelf ging verhuizen en mijn paard aan huis kwam. Ook een heel bewuste keuze omdat dát nou net de énige manier is waarop ik zeker weet dat ik álles naar mijn eigen hand kan zetten. Dan maar heel veel werken om het te kunnen betalen.

je kunt blijven trappen ''ja maar zullie moeten het beter doen''
maar je kunt ook zelf je verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat je beter regelt voor je paard. Want in the end, dat paard verdient het beste wat mogelijk is om paard te zijn, en als eigenaar ben je daar zelf verantwoordelijk voor om dat te regelen.

@DP: Het punt was meer om een vergelijk te maken op ''een pensionpaard zorgt ervoor dat hun eigen paard voor niks staat'', niet om te doen alsof ik superieur hooi heb. Op dit moment zijn mijn kosten hoog omdat ik er twee best bij voer ivm leeftijd (een jong en tekort gekomen, 1 oud en meer nodig), en onze opslag simpelweg niet is ingericht op grotere hoeveelheden en mijn leveranciers op dit moment lastig aan grote pakken kunnen komen waardoor we kleine pakjes hebben die we zelf ophalen.


Celebi schreef:
Dit gaat niet over op de laagste prijs instappen, maar er is aanbod voor bedrag X, dan moet bedrag X wel gezond zijn voor het gemiddelde paard.

Dat vind ik dus de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het paard om daar met verstand in te kiezen. Of niet zeuren want je hebt er zelf voor gekozen om ondermaats te gaan staan :D

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:37

Als je ondermaatse zorg levert, zal de klant inderdaad verantwoordelijkheid nemen en ofwel gaan klagen (als ze de pensionhouder nog een kans willen geven) ofwel hun boeltje pakken en verhuizen.
Maar dan is het dus niet eerlijk om van de klant te zeggen dat die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten of dat ze vijfsterren verwachten voor een driesterrenprijs. Een goede basiszorg wordt namelijk door iedereen verwacht.

Als je als stalhouder in de winter alleen maar een modderig vierkantje als buitengang kan aanbieden en je wilt niet investeren om dat beter te maken, moet je je afvragen of jouw accommodatie wel geschikt is voor pension. Als jij dan toch beslist om van dat ondermaatse plekje pension te maken, maar er dan maar een goedkope prijs voor te vragen, ben je gewoon niet zo fair bezig. Als je dan ook nog eens slecht hooi inkoopt, want alles is zo duur, dan vraag ik me echt af waar je mee bezig bent. Dan moet je misschien concluderen dat pensionhouderij niets voor je is.
Laatst bijgewerkt door Gini op 20-12-23 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:45

Ik begrijp de rekensommen ook nooit.

Heb er tien thuis, weliswaar voornamelijk klein grut, maar ook probleem-eters waarvoor ik maandelijks €200 aan bijvoer koop.
Dan nog goed hooi, stro, water, stroom...maar aan €2500 kom ik niet.

Maar als ik ga rekenen wat ik voor een pensionpaard zou moeten vragen, red ik het echt niet voor dat geld |o

Natuurlijk heb ik ook nog mijn huis met stallen, schuur, lapje grond.
Dat heb ik ook niet van de AH zegels en kost jaarlijks een smak aan onderhoud...

Zou ik dan een pensionpaard gedeeltelijk voor eigen kosten moeten nemen?
Of die minder goed behandelen dan mijn eigen dieren?
Ik zou het niet eens over mijn hart kunnen verkrijgen een dier slecht voer te geven, alleen om de prijs te drukken?

Misschien denk ik te simpel, maar kun je je het niet veroorloven je dier ergens weg te zetten waar het goed verzorgd en goed gevoerd wordt?
Dan moet je het niet willen hebben, dier heeft geen keus...

Celebi
Berichten: 3775
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:53

Ik ben ook iemand die inderdaad verhuisd als dat voor mijn paard gezonder is. Ik heb bij een van de duurdere stallen hier in de regio gestaan, met binnenbak, andere faciliteiten, maar ook bij een prive stalletje vlak bij huis die er niets aan wilde verdienen en het gewoon leuk vonden al die mensen en paarden op het erf. Het gaat me echt niet perse om de prijs, maar wel hoe goed een paard staat. Bij dat prive stalletje werd uiteindelijk gewoonweg niet aan afspraken voldaan. Dat de ruimte in de groepspaddock wat beperkt was, dat wist ik en daar had ik voor getekend. Dat er geen prachtige inloopstal was met bodembedekking wist ik ook van te voren. Geen overdekte faciliteiten of een altijd toegankelijke wc heb ik ook voor lief genomen toen. Waren jammere punten, maar daar ga ik dan zeker niet over klagen of voor weg want daar kies je zelf voor als je er gaat staan. Maar de dingen als onbeperkt voer dat steeds beperkter werd.. Ja leuk dat ik niet duur stond en dat de eigenaar er niets aan wil verdienen, maar mijn paard wil ik wel gezond houden zonder voernijd in de kudde en maagzweren van urenlang niet kunnen eten. Ik betaal met liefde meer om dat voor elkaar te krijgen. Ik doe ook met liefde meer zelf als dat nodig is voor de staleigenaar om de stal te kunnen behouden, of ik betaal het af of wat dan ook, maar als die opties niet kunnen, is het enige wat je kunt doen verhuizen of je zorgen delen in de hoop dat er iets veranderd.

Of als een goedkopere stal (blijft relatief wat goedkoper is natuurlijk) er prima pico bello uit ziet als je komt, maar er na een paar maanden de omheining aan gort gaat en scherpe punten heeft en dus onveilig is. Moet ik dan maar genoegen nemen met 'wat wil je voor die prijs'?

Je kunt soms nog zo goed onderzoek doen van te voren als paardeneigenaar, maar sommige dingen worden gewoon erg goed verborgen of komen pas later tot uiting. En zeker niet overal, er zijn ook heel veel stallen die wel de basis op orde hebben en het beste willen voor de paarden op het erf. Dat niet ieder individueel paard in die situatie perfect past is weer wat anders, maar de basis klopt dan wel zeg maar.

Overigens heb ik nu hier in de randstad soms een beetje het idee dat als je ergens kan staan waar je paard past in het management dat je allang blij moet zijn. Als een stalhouder daar 200 voor vraagt of 800 is bijna een soort bijzaak. De schaarste van goede stallen is groot.

belle_boef

Berichten: 10751
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:04

Ik denk wel dat soms meespeelt in wat is goed. Als je een pak voordroog hebt en er zit een pluk schimmel in. De ene klant zal de hele baal weg willen doen want overtuiging dat het dan door het hele pak heen zit en de ander trekt de pluk eruit en voert de rest van het pak op. Weer een ander trekt de pluk er niet uit en laat het het paard zelf oplossen.

Wie heeft er gelijk over de kwaliteit van de baal? De een vind hem goed en de ander slecht. De een klaagt de ander heeft geen probleem.

Dat is maar net wat je visie is.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:23

Nikass schreef:
Dit beschrijf je heel goed dat is een goede manier.
Tegelijkertijd is het natuurlijk te gek voor woorden dat je met fluwelen handschoentjes en op je tenen lopend een gesprek moet aangaan over het feit dat iemand niet levert wat hij zou moeten doen.
Maar ja dat is de paardenwereld; je bent wel betalende klant, maar je moet er vooral niet teveel voor terugverwachten. -O-
Best absurd dat we dit allemaal altijd maar blijven accepteren.


Volledig mee eens… helaas is dit zo en zal dit nog lang zo blijven.. er is veel mee vraag dan aanbod, vooral in de Randstadt, dus de stallen komen toch wel weer vol…

Bij mijn oude stal was er elke jaar weer een heel andere groep mensen, en ze komen en ze gaan…
De persoon die daar alles regelt en wie de eigenaar dus ook niet kan opzeggen (want zelf lukt het ‘m niet om allemaal te doen), zorgt er voor dat velen de stal verlaten.. ook al die tijd bang om weer een boos appje te krijgen om de kleinste dingen. Ik voelde constant iemand in mijn nek hijgen en ging zonder plezier naar stal… belachelijk…

Deze stal kost ook gewoon 600€+.

lletam

Berichten: 591
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:27

Het gaat niet eens persé om de prijs en of de pensionhouder er aan moet verdienen. Ik heb op verschillende plekken gestaan voor verschillende tarieven maar als ik ergens kom kijken, kritische vragen stel (want not my first rodeo) en prijs x afspreek, dan lijkt me dat dat nagekomen moet worden.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:44

lletam schreef:
Het gaat niet eens persé om de prijs en of de pensionhouder er aan moet verdienen. Ik heb op verschillende plekken gestaan voor verschillende tarieven maar als ik ergens kom kijken, kritische vragen stel (want not my first rodeo) en prijs x afspreek, dan lijkt me dat dat nagekomen moet worden.


Ja maar met dingen als hooibalen is dat moeilijk.
Ik stel even voorop dat beschimmeld hooi geven ook in mijn ogen niet ok is. MAAR: ik betaal zo’n 2000-3000 euro per jaar voor een lading voordroogbalen en enkele kleine baaltjes voor de 7 paarden hier. Dat bedrag verdien ik op een jaar niet eens met de stal. Je kan de kwaliteit van de balen niet op voorhand zien en de eerste 6 weken mag je ze ook nog niet openen om te geven ivm versterven van onkruid. Ik reken meestal een 10% verlies, hier en daar zit er wel eens een baal waar een gat in was gekomen en die slecht is geworden. Die gooi ik dan deels of volledig weg.

Als nu om een of andere reden de kwaliteit dat jaar heel slecht is en bijna alle balen zijn slecht (zoals in het geval van TS), dan zou ik ook niet goed weten wat te doen. Geven is niet ok, nieuw hooi bestellen voor de volledige lading niet haalbaar ivm kost (marge op stalgeld is gewoon te klein, dan draai ik dat jaar puur verlies). Overleg met stalklanten is zeker mogelijk, eventueel een splitsing in de kosten voor aankoop andere partij hooi. maar als hun houding dan zal zijn dat ze prijs X betalen voor de stal en de pensionhouder het dan maar moet oplossen tsja dan zal het toch deels het beschimmelde hooi zijn en aparte aankoop voor mijn eigen paarden. Dat zijn dingen die je moeilijk kan voorzien.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:01

Dat vind ik niet de juiste insteek, sorry!
Als paardeneigenaar loop je dat risico ook en dan is het ook even slikken, maar ik zou als grote inkoper toch een afspraak maken met de leverancier.

Bij mijn fouragehandelaar bijvoorbeeld, kun je slechte balen omruilen en daar is ook zijn inkoopprijs op berekend.
Ook hij heeft namelijk de plicht een goed product te leveren, net als jij ;)

En onderscheid maken tussen eigen dieren en pensionpaarden?
Die beestjes kunnen er ook niks aan doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:08

Gini schreef:
Ik vind die gedachtegang niet oké. Dan kan een stalhouder dus zeggen: "Ik vraag 200 euro in de maand, maar hé, dan moet je het wel doen met slechte kwaliteit hooi."
De basiszorg moet ALTIJD oké zijn, altijd! Goed hooi, goed krachtvoer, voldoende hooi, propere stal, veilige stal, voldoende buitengang, veilige buitengang. Dat is echt de basiszorg voor een paard, als je dit als stalhouder niet gedaan krijgt voor de prijs die je vraagt, moet je of een beter businessplan maken en je prijs verhogen of geen pensionstal hebben.

Maar laag in je prijs gaan zitten om zo veel klanten te lokken en dan ondermaatse basiszorg leveren omdat het financieel niet uit kan, is niet mooi en niet netjes. Om dan ook nog eens de verantwoordelijkheid bij de klant te leggen: "ja, wat had je gedacht voor dat geld." dan ben je het type stalbaas waar ik enorm allergisch voor ben.

Maar je gaat er dan van uit dat het ook echt slecht hooi is. Als je voor 200 euro gaat zeuren dat er wat takjes en stof bij in het verder goede hooi zit dan ben je gewoon niet realistisch. Wil je stofvrij hooi dan kom je er niet met 200 euro.

Heb recent iemand gehad die niet tevreden was over het hooi. Ons hooi zou je zelf aan beginnen als je het open snijd zo heerlijk ruikt het. We weten van welke weides het komt en weten dus ook zeker dat het vrij is van bv st Jans kruid enz. Maar het is wel weide hooi dus er zitten wat takjes in ja. Dat vond ze niet kunnen. Slechte balen worden gewoon opgehaald bij ons dus als er een slechte tussen zit is dat dezelfde dag nog geregeld. Bovendien staat mijn eigen paard er tussen dus ik heb echt nul redenen om die dieren slecht hooi te geven zelfs als ik al zo iemand zou zijn.

Heb de groep door gestuurd hoeveel balen per maand er door gaan en hoeveel stofvrij hooi kost indien men dat liever had. En wat dan dus ook de prijsverhoging zou zijn (want dan ga je naar prijzen van 100 euro ).
Ineens was het hooi prima en bedoelde ze het niet zo. Tja….
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-12-23 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:10

Shirley schreef:
Dat vind ik niet de juiste insteek, sorry!
Als paardeneigenaar loop je dat risico ook en dan is het ook even slikken, maar ik zou als grote inkoper toch een afspraak maken met de leverancier.

Bij mijn fouragehandelaar bijvoorbeeld, kun je slechte balen omruilen en daar is ook zijn inkoopprijs op berekend.
Ook hij heeft namelijk de plicht een goed product te leveren, net als jij ;)

En onderscheid maken tussen eigen dieren en pensionpaarden?
Die beestjes kunnen er ook niks aan doen.


Ik ben met 7 paarden geen grote inkoper, krijg ook niets terug voor een slechte baal. Ze nemen hem alleen gratis terug mee. In het geval van TS is het hooi van eigen land, dus al zeker niets te regelen.

Zoals ik zei… ik wil overleggen met de klanten en met de leverancier maar als dan alles gewoon op mij wordt afgeschoven zal er wel duidelijk gezegd worden dat er alleen een nieuwe lading wordt ingekocht voor eigen gebruik.

lletam

Berichten: 591
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:26

Maar nog even over het bespreekbaar maken: wat als je met alle plezier bent binnengehaald maar na een poosje blijkt dat je verschilt van inzicht. Dat komt de sfeer niet ten goede maar maakt het wel steeds moeilijker om wel iets bespreekbaar te maken... En dan ben je kwetsbaar als huurder want ja, de stalhouder heeft het recht om je op straat te zetten en wat als je nergens naar toe kunt met je paard? Dus dan houd je je mond maar weer..

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:27

Of je kan op zoek gaan naar andere stal dan?

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:45

Poekkie schreef:
Of je kan op zoek gaan naar andere stal dan?


Zo makkelijk is dat helaas niet, veel stallen hebben enorme wachtlijsten soms zelfs wel tot 2026 en kan je dus ook niet even 123 heen.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:03

Ja maar je kan toch niet verwachten je paard ergens bij iemand te kunnen stallen, daar dan over vanalles en nog wat te beginnen klagen en ondertussen willen kunnen eisen om te blijven staan op die plek? Zo maak je het toch gewoon voor iedereen zuur?

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:15

Poekkie schreef:
Ja maar je kan toch niet verwachten je paard ergens bij iemand te kunnen stallen, daar dan over vanalles en nog wat te beginnen klagen en ondertussen willen kunnen eisen om te blijven staan op die plek? Zo maak je het toch gewoon voor iedereen zuur?


Klopt, dat zeker. Maar ik heb zelf op een fijne stal gestaan, uiteindelijk allemaal commentaar van de stal ‘baas’ (de vriyw van de baas) over letterlijk echt ALLES en hier niet op in durven te gaan om bang te zijn om weg gestuurd te worden. Elke keer werdt er gedreigd met beter een andere stal zoeken, omdat (laat ik even een lijstje maken want ik vind het belachelijk dat dit soort dingen nog gebeuren):

- mest in de avond uit de stal halen zodat ze de ochtend er na minder werk hebben, mocht niet
- liksteen in de stal mocht niet
- verschillende regels voor mensen
- paard werdt zonder overleg gematcht met ander paard in paddock (ging niet goed, maar werdt niet geloofd)

En ga nog maar even door.. Dit was vooraf totaal niet duidelijk, dus soms kan het ook in een keer om slaan…