Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 3008
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 01:08

Verbaas ik me ook over, een paar maal noemen dat het niet ok is om te voeren, maar dan toch doen. Heb al een paar maal me verbaasd hoe de poster over pensionklanten spreekt. Begin er dan niet aan of houdt er mee op zou ik zo zeggen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 02:51

Little_Gift schreef:
Poekkie schreef:
Ja maar met dingen als hooibalen is dat moeilijk.
Ik stel even voorop dat beschimmeld hooi geven ook in mijn ogen niet ok is. MAAR: ik betaal zo’n 2000-3000 euro per jaar voor een lading voordroogbalen en enkele kleine baaltjes voor de 7 paarden hier. Dat bedrag verdien ik op een jaar niet eens met de stal. Je kan de kwaliteit van de balen niet op voorhand zien en de eerste 6 weken mag je ze ook nog niet openen om te geven ivm versterven van onkruid. Ik reken meestal een 10% verlies, hier en daar zit er wel eens een baal waar een gat in was gekomen en die slecht is geworden. Die gooi ik dan deels of volledig weg.

Als nu om een of andere reden de kwaliteit dat jaar heel slecht is en bijna alle balen zijn slecht (zoals in het geval van TS), dan zou ik ook niet goed weten wat te doen. Geven is niet ok, nieuw hooi bestellen voor de volledige lading niet haalbaar ivm kost (marge op stalgeld is gewoon te klein, dan draai ik dat jaar puur verlies). Overleg met stalklanten is zeker mogelijk, eventueel een splitsing in de kosten voor aankoop andere partij hooi. maar als hun houding dan zal zijn dat ze prijs X betalen voor de stal en de pensionhouder het dan maar moet oplossen tsja dan zal het toch deels het beschimmelde hooi zijn en aparte aankoop voor mijn eigen paarden. Dat zijn dingen die je moeilijk kan voorzien.


Je had me redelijk mee tot je voorlaatste zin...
Financieel niet haalbaar dus dan maar de stalpaarden deels het beschimmeld hooi opvoeren maar wel goed hooi aanschaffen voor de eigen paarden... Neen, dan voer je óók de eigen paarden dat deels beschimmelde hooi!

Je zet je stalpaarden niet achter op de eigen paarden, dat bewijst dat je heel goed weet dat beschimmeld hooi niet ok is maar je het je minder aantrekt omdat het je eigen paarden niet zijn en dat is... Grofweg schandalig!

Je wordt door mensen betaald om voor die stalpaarden te zorgen... Zij hebben vertrouwen in jou... Als je het dan toch niet kan betalen, voer dan je eigen paarden het beschimmeld hooi en haal beter hooi voor de stalpaarden maar niet andersom!

Als jij als enige betaald voor dat betere hooi is dat toch logisch? :?

Voorstel compromis is gedaan, klanten kiezen het hooi dat er is om niet te moeten bij betalen. Poster legt wél extra bij. Moet zij de klanten hun hobby gaan betalen? :?


Stel je hebt tien klanten, 9 gaan akkoord met bijleggen voor een product. 1 niet en zegt dus indirect dat wat er is prima is. Moeten die 9 dan betalen voor die 1e? Of persoonlijker; ga jij voor 9 pension klanten betalen als jij als enige van de 10 beter hooi wil?

Ik heb gestaan waar twee van de vijf personen duurder voer wilde. Of meer. Twee wilden het en twee durfde geen nee zeggen en ik wel. :+ Ik was niet akkoord. Dan verwacht ik ook niet dat mijn paard toch het duurdere voer krijgt als ik niet bij leg. Das toch absurd.

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 04:35

In dit voorbeeld gaat het niet over duurder voer, het gaat over voer wat wel gezond is om te voeren of voer dat ongezond is vanwege de hoeveelheid schimmel.

Je betaald als pensionklant een X bedrag voor stalling, strooisel en ruwvoer. Als er dan iets mis gaat met het maken van de kuilbalen waardoor de hele voorraad kuil te slecht is om te voeren is nu de vraag wie daar voor opdraait. Gezamelijk oplossen is netjes, maar een stal die het bij een fourage handelaar haalt krijgt in principe vaak nieuwe balen aangeboden en is er dus geen probleem voor zowel de staleigenaar als de klanten. Het dus volledig afschuiven op je klanten is ook weer niet helemaal fair te noemen. Dat is hier de discussie. En als je als stalhouder dan zelf mooi spul koopt en de rest van de paarden beschimmeld voert is dat inderdaad gewoon ronduit lomp omdat je iets voert wat echt ongezond is in dit geval. Niet een beetje minder in kwaliteit, maar gewoon vreselijk ongezond en slecht. En zoiets zou je vanuit je zorgplicht als stalhouder moeten oplossen eigenlijk. Dan al niet door je balen terug te sturen, dan al niet door de stalprijs wat te verhogen zodat dit soort fouten opgevangen kunnen worden (verrekenen met jaarlijks onderhoud bijvoorbeeld). Als de stal bij wijze van spreken dat jaar de bakrand zou gaan vernieuwen en de bodem zou ophogen en er wordt medegedeeld dat die kostenpost nu vervangen wordt met nieuwe kuilbalen zou ik dat helemaal prima vinden. Maar dan moet een stal dus wel bij voorbaat al een dusdanig nette stalprijs vragen dat er niet net quitte gedraaid wordt maar de stalhouder op zijn minst een potje kan maken van de winst voor onderhoud en verbeteringen (en idealiter daarnaast nog naar verhouding er iets aan kan verdienen) en dat is gewoon op veel prive plekjes niet. De andere oplossing is dan inderdaad dat de klanten de nieuwe balen maar betalen. Een deel zal daar prima akkoord mee kunnen gaan, een ander deel wil waarschijnlijk niet betalen voor een fout van een ander of kan het simpelweg niet veroorloven om een hogere stallingsprijs te betalen. En ja, wat doe je dan.. ;)

imaudy
Berichten: 5061
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 07:26

Ik vind dat als de stalpijs vrij laag is dat je van de klanten kan verwachten dat ze bijbetalen voor de aankoop van nieuwe balen. Is de stalprijs redelijk hoog tot hoog dan vind ik dat de stalhouder de schade moet dragen. Er zijn ook nog wel goedkope alternatieven te vinden. Hooi met zuring oid, Het hoeft geen tophooi te zijn, maar schimmelhooi brr.

Volgens mij wordt schimmelhooi ook vaak opgevoerd omdat je het moeilijk kwijt raakt. Niemand wil mest met veel hooi hebben.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:43

In het geval van TS maakt de boer zelf hooi, er valt dus niks terug te sturen.

In mijn geval krijg ik ook niets terug voor een slechte baal. Hopelijk wel als een hele batch slecht is, maar daar ga ik niet van uit.


@Little_gift: Ik begrijp niet wat jij schandalig vindt als pensionklant op de hoogte is gesteld, de kans is geboden om mee naar een oplossing te zoeken én dat weigert. Dan is het toch normaal dat ik alleen voor mijn eigen paarden beter hooi zou aanschaffen in geval van een probleem. Ik kan dat niet voor allemaal betalen en heb dat voorgaans dan duidelijk gecommuniceerd naar iedereen en iedereen de kans gegeven mee op de kar te springen.
(Overigens hypothetisch geval, nog niet voorgevallen hier). Wat wil je dan, dat ik dat jaar een heel jaar werk voor de paarden en niet eens break-even draai?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:51

Wintu schreef:
Verbaas ik me ook over, een paar maal noemen dat het niet ok is om te voeren, maar dan toch doen. Heb al een paar maal me verbaasd hoe de poster over pensionklanten spreekt. Begin er dan niet aan of houdt er mee op zou ik zo zeggen.


Stel volgende conversatie voor:

Stalhouder: ‘de partij hooi is voor mij niet aanvaardbaar. Ik krijg geen geld terug. Het is financieel niet te doen voor mij om de volledige lading hooi te vernieuwen. Willen jullie toch dit slechte hooi gebruiken of leggen we samen voor nieuw hooi?

Klant: ik leg niks bij, los het op.

Ja… dan hoef je niet te zeuren als klant. Je weet het en je trekt je handen ervan af. Wat verwacht je dan.

En idd ik heb het helemaal niet hoog op met mijn pensionklanten. Als ik alles alleen kon betalen wou ik sommigen van die mensen voorgoed van mijn erf. Met de paarden wel, binnen de mate van het financieel mogelijke. Maar tot nu toe is er op 6/7? Jaar tijd 2 paarden weggegaan na 1-1,5 jaar, eentje gestorven van ouderdom en al de rest blijven staan en in goede gezondheid. Dus ondanks je online mening lijkt het voor de klanten zelf hier wel prima te zijn.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 28-12-23 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:53

Je kan als pensionklant overal wel een probleem van maken maar, als er geen redelijk compromis behaald kan worden dan zal je als klant gewoon een andere stal moeten opzoeken. Sommige zaken zijn zoals ze zijn. Dan is er ook nog het verschil met een totaal beschimmelde baal of slechts een deeltje.

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:05

Dat zou ik in dit geval ook een optie vinden. De klant aanbieden om het stalgeld te verhogen of de opzegtermijn van een maand in laten gaan. Ik zou denk ik de beroerdste niet zijn om extra te betalen hoor. Roep nu als allerhardste op stal dat de prijs best nog meer mag zijn haha. Maar in het geval van echt heel slecht ruwvoer en iemand kan niet bijbetalen dan het stalgeld dat is afgesproken vind ik dus ook niet dat de gezondheid van het paard de dupe zou mogen zijn die laatste maand. Je hebt die plek op die stal immers uitgezocht voor de bepaalde zaken voor een bepaald bedrag en daar hoort een type ruwvoer bij dat eetbaar is voor paarden. Heb toch het idee dat die laatste maand ruwvoer dan wel weer bij het risico van de stalhouder hoort in dit geval en niet bij de paardenhouder qua afspraken en zorgplicht.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:15

Celebi schreef:
Dat zou ik in dit geval ook een optie vinden. De klant aanbieden om het stalgeld te verhogen of de opzegtermijn van een maand in laten gaan. Ik zou denk ik de beroerdste niet zijn om extra te betalen hoor. Roep nu als allerhardste op stal dat de prijs best nog meer mag zijn haha. Maar in het geval van echt heel slecht ruwvoer en iemand kan niet bijbetalen dan het stalgeld dat is afgesproken vind ik dus ook niet dat de gezondheid van het paard de dupe zou mogen zijn die laatste maand. Je hebt die plek op die stal immers uitgezocht voor de bepaalde zaken voor een bepaald bedrag en daar hoort een type ruwvoer bij dat eetbaar is voor paarden. Heb toch het idee dat die laatste maand ruwvoer dan wel weer bij het risico van de stalhouder hoort in dit geval en niet bij de paardenhouder qua afspraken en zorgplicht.


Hoe betaal jij dierenarts etc als je nog geen 50 euro over hebt? Voor het welzijn van het paard adviseer ik dan verkoop, ongeacht de hooidiscussie.

imaudy
Berichten: 5061
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:16

Celebi schreef:
Dat zou ik in dit geval ook een optie vinden. De klant aanbieden om het stalgeld te verhogen of de opzegtermijn van een maand in laten gaan. Ik zou denk ik de beroerdste niet zijn om extra te betalen hoor. Roep nu als allerhardste op stal dat de prijs best nog meer mag zijn haha. Maar in het geval van echt heel slecht ruwvoer en iemand kan niet bijbetalen dan het stalgeld dat is afgesproken vind ik dus ook niet dat de gezondheid van het paard de dupe zou mogen zijn die laatste maand. Je hebt die plek op die stal immers uitgezocht voor de bepaalde zaken voor een bepaald bedrag en daar hoort een type ruwvoer bij dat eetbaar is voor paarden. Heb toch het idee dat die laatste maand ruwvoer dan wel weer bij het risico van de stalhouder hoort in dit geval en niet bij de paardenhouder qua afspraken en zorgplicht.


Ja dat is mijn idee ook wel.

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:29

Dat is een ander verhaal.. :+

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:35

We hebben het hier toch af en toe over verschillende dingen. Als er door pech een hele partij voordroog slecht is, dan ben ik als pensionklant zéker bereid om bij te betalen aan een nieuwe partij. Zoals een paar mensen al opmerkten, het is mijn paard en ik draag de eindverantwoordelijkheid.

Maar ik heb het ook anders meegemaakt. Voordroog die verrot was door de hele baal heen, en dat dan toch voeren. Terwijl er prachtig droog hooi lag opgeslagen, maar dat was voor de verkoop. Je mag met mij best overleggen dat je de stalprijs omhoog wilt doen om de kwaliteit te verbeteren, maar je mag niet mijn paard zwart, beschimmeld, kletsnat 'hooi' voeren. Als daar niet over te praten valt, ga ik op zoek naar een andere stal (en zo geschiedde).

Die keuze heb je en moet je maken in mijn ogen, desnoods zoek je wat verder weg. Ik zit in de Randstad overigens en ben niet rijk. Toch is mijn paard prima voorzien in zijn basisbehoeften (en nog wat meer).

O, en wat mij betreft beslist de pensionhouder over het matchen en inscharen ja. Als jij nieuw op stal komt, ken je de kudde toch nog helemaal niet?
Laatst bijgewerkt door miereneter op 28-12-23 10:42, in het totaal 3 keer bewerkt

imaudy
Berichten: 5061
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:39

Opzich koopt iemand een dienst. Dat wordt vantevoren afgesproken. Als het hooi bij de prijs zit dan moet je als stalhouder toch eetbaar hooi leveren? Je kunt de voorwaarden wel veranderen maar niet op korte termijn (opzegtermijn).

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:11

En het is ook heel erg afhankelijk van de frequentie. Een stal die in april vraagt om bij te leggen want er is slecht hooi geleverd en in augustus voor een nieuwe omheining want er is een paard door de draad gegaan en in november nog een keer want de vlasprijs is nu toch wel heel erg omhoog gegaan, zou me ook eerder gaan frustreren dan een stal waar ik al 10 jaar sta en het wordt eens eenmalig gevraagd omdat er eens een slechte batch hooi geleverd werd.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:43

Gaat diezelfde stalhouder dan ook geld teruggeven als hij een keer goedkoop hooi heeft of een partij vlas cadeau krijgt van dees of gene?

Ik denk dat eea toch het risico van het vak is en dat, nogmaals, daar geen enkel dier de dupe van mag zijn!

Wat doen die mensen als ze ergens denken een lekker biefstukje te gaan eten en in plaats daarvan een glimmend groen snotterig lapje vlees op hun bord krijgen?
Lekker opeten en met een glimlach betalen?

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:56

Gini schreef:
En het is ook heel erg afhankelijk van de frequentie. Een stal die in april vraagt om bij te leggen want er is slecht hooi geleverd en in augustus voor een nieuwe omheining want er is een paard door de draad gegaan en in november nog een keer want de vlasprijs is nu toch wel heel erg omhoog gegaan, zou me ook eerder gaan frustreren dan een stal waar ik al 10 jaar sta en het wordt eens eenmalig gevraagd omdat er eens een slechte batch hooi geleverd werd.


Als er een paard door de draad gaat, zijn die kosten voor de eigenaar van dat paard lijkt me.

Hier haalt fouragehandelaar slecht hooi terug. Dat zijn toch ook gewoon wettelijje regels?

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:57

Shirley: Overdrijven is ook een speciaal vak. Niemand van ons heeft de situatie gezien en wij redeneren allemaal vanachter ons toetsenbordje.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:59

Overdrijven maakt de zaak duidelijk :Y)

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:36

Maartje1990 schreef:
Gini schreef:
En het is ook heel erg afhankelijk van de frequentie. Een stal die in april vraagt om bij te leggen want er is slecht hooi geleverd en in augustus voor een nieuwe omheining want er is een paard door de draad gegaan en in november nog een keer want de vlasprijs is nu toch wel heel erg omhoog gegaan, zou me ook eerder gaan frustreren dan een stal waar ik al 10 jaar sta en het wordt eens eenmalig gevraagd omdat er eens een slechte batch hooi geleverd werd.


Als er een paard door de draad gaat, zijn die kosten voor de eigenaar van dat paard lijkt me.



Op mijn stal gelukkig niet. Aanpassingen in de infrastructuur (uit noodzaak of uit voorkeur) worden niet rechtstreeks doorgerekend aan de klanten. Waarschijnlijk wordt wel deels ons stalgeld gebruikt, dat vind ik een fijner idee dan een lagere stalprijs maar wel willekeurig bijbetalen wanneer de staleigenaar het nodig vindt.

Edit: verder was mijn opsomming ook maar gewoon een voorbeeld om aan te geven dat bij herhaaldelijk bijbetalen ik eerder gefrustreerd zou raken. Je mag in de plaats van 'een paard dat door de omheining gaat' een ander voorbeeld bedenken.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:44

Door de draad gaan is hier gewoon iets dat ik zelf repareer. Tenzij moest nu een eigenaar echt moedwillig hebben zitten opjagen met een zweep en zo de halve omheining meegenomen hebben ofzo. Maar dat heb ik tot nu toe toch nog niet meegemaakt.

De analogie met de biefstuk is voor mij zo ver gezocht dat ik er zelfs geen analogie meer in zie.

Over wat gini zei over de frequentie ben ik het helemaal eens. Als je jaarlijks voor zoiets moet gaan aankloppen bij je klanten klopt er iets niet. Maar ik ga ervan uit dat een slechte partij hooi max 1x om de 5-10 jaar ofzo kan gebeuren.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:47

Shirley schreef:
Gaat diezelfde stalhouder dan ook geld teruggeven als hij een keer goedkoop hooi heeft of een partij vlas cadeau krijgt van dees of gene?


Nee ik geef dan sowieso geen geld terug.
Wel investeer ik het in de stal. Of ik heb eens mazzel zodat de vervangen palen terug uitbalanceren.

Wie mij een lading vlas als kerstcadeau wil geven is altijd welkom, tot nu toe nog nooit meegemaakt. Over het algemeen zijn de kosten eig altijd hoger dan verwacht hoor, die kleine mazzeltjes zouden amper zoden aan de dijk zetten.

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:51

Door de draad vind ik risico stalhouder, of je moet een echte sloper hebben. Dan vind ik het pas voor de paardeneigenaar.
Zo ook als er eens een waterbak kapot gaat oid.
heb ook nog nooit meegemaakt dat de stalhouder daarvoor aanklopte bij de paardeneigenaar.

Zo had ik dat mijn paard als enige over de draad sprong, een hogere draad vond ik dan ook voor mijn kosten, want ik was de enige die dat nodig had.
Gewoon 120/130 is voor de rest voldoende en is ook een nette afrastering waar de stalhouder niet op aan te spreken is.

Hooi vind ik in eerste instantie toch echt de staleigenaar zijn verantwoording dat dat goed is.
Ik neem die dienst af en verwacht dan gewoon goed eten en strooisel.
Dat is mijn inziens ondernemers risico.

Nu zal ik echt de kwaadste niet zijn geweest bij een erg slecht hooijaar om bij een fijne stal dan tegemoet te komen. Zodat mijn paard ook fijn blijft staan.
Maar dat moet niet steeds het geval zijn. Dan koopt hij slecht in, maait hij erg fout of de prijs is structureel te laag.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:28

Ayasha schreef:
Ik heb gestaan waar twee van de vijf personen duurder voer wilde. Of meer. Twee wilden het en twee durfde geen nee zeggen en ik wel. :+ Ik was niet akkoord. Dan verwacht ik ook niet dat mijn paard toch het duurdere voer krijgt als ik niet bij leg. Das toch absurd.


Duurder... Daar zeg je het ... Je was niet akkoord met duurder omdat het andere voer in de basis ok was.

Dat is beschimmeld hooi dus überhaupt niet en als pensionhouder die hooi mede in de prijs inbegrepen aanbiedt, dus jouw verantwoordelijkheid

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:07

Little_Gift schreef:
Ayasha schreef:
Ik heb gestaan waar twee van de vijf personen duurder voer wilde. Of meer. Twee wilden het en twee durfde geen nee zeggen en ik wel. :+ Ik was niet akkoord. Dan verwacht ik ook niet dat mijn paard toch het duurdere voer krijgt als ik niet bij leg. Das toch absurd.


Duurder... Daar zeg je het ... Je was niet akkoord met duurder omdat het andere voer in de basis ok was.

Dat is beschimmeld hooi dus überhaupt niet en als pensionhouder die hooi mede in de prijs inbegrepen aanbiedt, dus jouw verantwoordelijkheid


En jij denkt dat op stalgelden in de range 250-350 euro minimaal 50-80 euro marge per paard is? Want dat is wat een nieuwe hooivoorraad kost.

En bij problemen ben jij niet bereid om iets bij te leggen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:14

miereneter schreef:
We hebben het hier toch af en toe over verschillende dingen. Als er door pech een hele partij voordroog slecht is, dan ben ik als pensionklant zéker bereid om bij te betalen aan een nieuwe partij. Zoals een paar mensen al opmerkten, het is mijn paard en ik draag de eindverantwoordelijkheid.

Maar ik heb het ook anders meegemaakt. Voordroog die verrot was door de hele baal heen, en dat dan toch voeren. Terwijl er prachtig droog hooi lag opgeslagen, maar dat was voor de verkoop. Je mag met mij best overleggen dat je de stalprijs omhoog wilt doen om de kwaliteit te verbeteren, maar je mag niet mijn paard zwart, beschimmeld, kletsnat 'hooi' voeren. Als daar niet over te praten valt, ga ik op zoek naar een andere stal (en zo geschiedde).

Die keuze heb je en moet je maken in mijn ogen, desnoods zoek je wat verder weg. Ik zit in de Randstad overigens en ben niet rijk. Toch is mijn paard prima voorzien in zijn basisbehoeften (en nog wat meer).

O, en wat mij betreft beslist de pensionhouder over het matchen en inscharen ja. Als jij nieuw op stal komt, ken je de kudde toch nog helemaal niet?

Ik weet wel hoe mijn paard in de groep ligt en niet wat de nieuwe gaat doen. Stalhouder evenmin. Ik betaal niet om mijn paard als crashtestdummy te laten gebruiken.