Modder... oplossing voor agrarisch (met waarde) bestemmingsplan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loesjexo

Berichten: 66
Geregistreerd: 08-09-20

Modder... oplossing voor agrarisch (met waarde) bestemmingsplan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 01:42

Hoi allemaal

Ik zit met een klein.. groot vraagstuk. Ik heb aan huis paarden op een track systeem en we hebben weliswaar modder. Er is een groot deel waar het snel droog wordt maar het deel waar ze het meeste staan is het blubber en blijft dat blubber. Nouja heel dat verhaal boeit niet zo, maar wel mijn vraag. Ik wil een oplossing. Ik ben het zat.

Ik wil dit voorjaar zorgen dat een deel van de track altijd droog is dmv bvb zand oid. Die ik kan afzetten als het veel regent zodat de droog staan en de rest van de track niet verslechterd. De wil is er, maar er is een probleem. Wij hebben een zeik gemeente die niet zelf met oplossingen/andere mogelijkheden komt als ze ergens niet mee eens zijn. Onze paarden staan op agrarisch 'met waarde'. Je mag dus niks bouwen, planten oid zonder toestemming. Nu zijn we zo ver dat we wel een rijbak erin hebben, een houtsingel en een lage meidoorn haag. De track is gewoon kapotgestampt gras dus aarde. Maar we durven niet te zeggen of wij er zand mogen storten. Verharding mag sowieso niet.

Wat is jullie ervaring met 'agrarisch met waarden' bestemming en het verhelpen van modder? Wat is een realistische en ook echt werkende oplossing?..

Ik ken heel veel oplossingen maar ik zie door de bomen t bos niet meer.

snorkel1986

Berichten: 3017
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Modder... oplossing voor agrarisch (met waarde) bestemmingsplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 02:33

Kan je niet de "wei" ( track) verhogen met zwart zand.. valt minder op hand graszaad er op voor de show en verhaal poging tot gras zaaien.. anders overleg eens met de loonwerker in de buurt of boer..

Celebi
Berichten: 3666
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Modder... oplossing voor agrarisch (met waarde) bestemmingsplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 02:41

Hier in de regio mag je ook eigenlijk niets. Vind het al een wonder dat je een bak voor elkaar gekregen hebt. Gemeentes die zelf andere oplossingen aandragen heb ik ook nog niet van gehoord. Iets mag of het mag niet en daar moet je het vaak mee doen. Precies de reden dat als ik af en toe met een schuin oog op Funda aan het zoeken ben altijd heel erg oplet hoe groot het bouwblok is en hoeveel agrarische grond erbij zit. Het bouwblok kun je namelijk vaak nog een hoop mee, maar die grond is vaak toch niet meer dan een weiland helaas..

Ik heb als je weinig mag zou je misschien kunnen denken aan een paar kuilen graven waar het water in kan lopen en die aarde gebruiken om andere delen wat op te hogen? Maar ik weet ook niet hoe diep je mag graven daar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Modder... oplossing voor agrarisch (met waarde) bestemmingsplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 04:06

Mogen plastic gras/grindtegels ook niet? Op zich vallen die niet op en gras kan erdoorheen groeien. Bodem blijft stabiel want kan niet stukgelopen worden.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Modder... oplossing voor agrarisch (met waarde) bestemmingsplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 08:21

Imb platen of mudcontrol. Verwijder je weer makkelijk, gras groeit erdoor s zomers.

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Modder... oplossing voor agrarisch (met waarde) bestemmingsplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 08:25

Daar dacht ik ook meteen aan, van die grind / gras platen er in, dun laagje aarde er overheen zodat je het niet ziet dat ze er liggen en inzaaien die hap. Dan kunnen ze in ieder geval niet meer zo ver wegzakken en niemand die ziet dat er iets ligt èn je kan het weer weghalen later.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:47

Wij hadden vroeger een pad langs de weilanden liggen wat verhard was met gras erop. Dus er was ooit gebroken puin gestort en later is er weer gras over gegroeid. Dat was ideaal als de weilanden te nat waren.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Modder... oplossing voor agrarisch (met waarde) bestemmingsplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:10

Tja, je kunt het wel een zeikgemeente vinden, maar je had kunnen weten wat het betekent als je een degelijk stuk land hebt. Sterker nog: je hebt je daar gewoon in te verdiepen.
Even googlen levert dit op, bijvoorbeeld https://www.planviewer.nl/imro/files/NL ... lage06.pdf
En dit https://www.josclaassen.nl/upload/aanbo ... aarden.pdf

Maar het handigst, kijk gewoon op ruimtelijkeplannen.nl, tik het adres in en dan heb je meteen alle plannen die van toepassing zijn op jouw perceel. En dan weet je ook meteen wat wel en niet mag.

Lieser
Berichten: 1505
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Modder... oplossing voor agrarisch (met waarde) bestemmingsplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:27

Eens met achterom. Bovendien, waarom zou de (zeik)gemeente met oplossingen moeten komen als jij iets wilt wat niet mag? Daar huur je maar een adviesbureau voor in.

Loesjexo

Berichten: 66
Geregistreerd: 08-09-20

Re: Modder... oplossing voor agrarisch (met waarde) bestemmingsplan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 00:17

Nou het hoefde niet gelijk aanvallend te worden hoor geez haha... wij hebben wel meer meegemaakt buiten de paarden en wij hebben inderdaad een zeik gemeente als ik dat subjectief mag zeggen ;) inclusief de meningen van alle omwonende in t buitengebied. Ik snap ook gewoon niet waarom jullie daarop ingaan, dat is NIET mijn vraag, verdere commentaar houd je toch lekker voor jezelf. Wij woonden hier inmiddels ook voordat we überhaupt dachten aan paarden houden.

anyway. Mud control veel aan gedacht, maar word t niet alsnog nat en zeik? Wadi's hebben we al op bepaalde plekken, werkt. Maar nog niet mogelijkheid gehad tot optimalisatie daarvan. Ik ga rustig verder mijn onderzoek doen... hopelijk gewoon ergens een oplossing... Anders mag ik wel mijn paard benoemen tot het chronisch hebben van rotstraal

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Modder... oplossing voor agrarisch (met waarde) bestemmingsplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:39

Wij hebben dus gewoon van die hard plastic platen zonder dure naam, die gebruikt worden voor bvb. opritten met grind. Werkt als een tierelier :j

Natuurlijk kan er nog wel een plas op komen te liggen en het bovenste laagje glad worden / vertrappelt worden, als je ze echt met een dun laagje bedekt om ze aan het zicht te onttrekken. Maar het is heerlijk dat het wel gewoon stevig is en je niet meer helemaal in de aarde wegzakt. Een maanlandschap wordt het niet meer, het is gewoon stevig.

Prairy
Berichten: 9086
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:46

Wij zitten op zand en hebben geen paarden meer, maar wel de platen liggen op de paden waar we bijv ook met de auto en loader rijden. Waar de platen niet liggen is het snel een bagger zooi, waar ze wel liggen blijft het mooi stevig. Zelfs een kleine vrachtwagen met teelaarde (15kuubs wagen) kon er gewoon overheen rijden.

Dunne laag afschrapen zodat het recht is, platen leggen, (zwart) zand erover en eventueel inzaaien al zal dat denk ik op de stukken waar ze veel lopen niet echt helpen, dat inzaaien.

Goedkoop? Nee. Wel heel erg fijn en makkelijk.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Modder... oplossing voor agrarisch (met waarde) bestemmingsplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:50

Tja, weet je wat het is? Wij wonen ook in een lastige gemeente, maar daar hebben we het gewoon mee te doen. Want ze staan volledig in hun recht.
En heel eerlijk snap ik ze soms ook wel, want als je iedereen z'n gang laat gaan maken we er met z'n allen echt een zooitje van. Kijk bijvoorbeeld alleen maar op hoeveel plekken er asbest en andere rotzooi in de grond gegaan is in het verleden, waar we nu met z'n allen last van hebben.
En juist met zo'n gemeente is het belangrijk om je te verdiepen in wat de regels zijn en wat wel mag.
Want alle adviezen hier, hoe goed bedoeld ook, heb je in feite helemaal niks aan zo lang je je daarin niet hebt verdiept.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:54

Even er vanuit gaan dat je niets mag en wat je doet dus onzichtbaar moet zijn:
Kunstof roosters houden de ondergrond stabiel in natte persiodes. Maar om ze goed te leggen moet je wel de ondergrond voorbereiden. Ze zo in de modder plaatsen heeft tot gevolg dat ze compleet wegzakken en je in een korte tijd er weer een 5cm modder bovenop hebt liggen.

Dus wachten tot de ondergrond weer droog en ingeklonken is, vlakken, laagje brekerszand storten, roosters plaatsen en afvullen met zwart zand en graszaad. De roosters voorkomen dat de paarden in een natte tijd de grasmat kapot lopen. Daardoor blijft het uiteindelijk ook groener.

Een legale oplossing:
Modder komt door water wat blijft staan en de grond niet in kan, omdat paardenhoefjes de ondergrond verdichten. Wil je dat effect beperken dan zal je dus met afschot en wateropvangbekkens moeten gaan werken. Je maakt dus ergens één of meerdere lage punten en zorgt dat de paden op afschot daar naartoe liggen. In het natte seizoen krijg je dan wel een vijver of moeras terrein op een plek waar jij er minder last van hebt.