Afgelopen zomer hebben we voor het eerst de benen geschoren van ons paard Valentijn. Het is een Tinkerkruising met flink veel sok en hij had last van mijten en daardoor een beetje droge mok. We hadden al een jaar lang alle spuitjes, spulletjes en supplementjes gebruikt maar sommige mokplekjes waren gewoon heel vervelend. Na het scheren had hij eindelijk verlichting van de jeuk, konden we de mokplekjes goed behandelen en was het voor de mijten ook een stuk minder aangenaam waardoor ze niet meer op het afkrabsel te zien waren. (Volgens de DA kan het alsnog zijn dat ze er dan wel zitten want het zijn ellendige hardnekkige beestjes maar het is iniedergeval al beter dan het vorige afkrabsel waar het krieoelde van de mijten.)
In de zomer hebben we zijn sokken gewoon met een tondeuse en een schaar er af gehaald en dat ging prima. Helaas met de dikke wintervacht komen we er met de tondeuse niet meer doorheen dus we hebben een scheerapparaat aangeschaft.
Maar nu de uitdaging… Hoe krijgen we hem naast comfortabel ook nog een beetje mooi en toonbaar? Hij heeft geen dekens en staat lekker naakt met een mega teddyberenvacht die uitstekend z’n werk doet. Ik ben heel erg bang dat hij er dadelijk uit ziet als een soort bontjas op stelten omdat er dan zo veel verschil is tussen zijn benen en de rest.

Wie heeft goeie tips om de benen een beetje netjes te krijgen? Weet ook niet echt waar ik moet eindigen met scheren aangezien alles nu pluizig is. Het liefst zou ik de lange okselharen ook willen uitscheren omdat daar heel veel zweet/viezigheid in komt en dus ook klitten die heel vervelend zijn om uit te kammen.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om zijn comfort en we zijn geen ervaren paardenscheerders maar ik wil wel een poging doen om hem niet compleet voor schut te zetten.