Paarden wel of niet op gras ivm fructaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fiek26
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-02-21

Paarden wel of niet op gras ivm fructaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 21:48

:brr:
Beste bokers,

Mijn paardjes lopen 24/7 buiten... maar het is nogal drassig zoals bij de meeste vrees ik.
Nu wil ik ze eigenlijk op een stukje wei gooien waar nog gras staat zodra het vriest zodat ze uit de natte drek kunnen. Maaar hoe zit het bijv. Snachts met fructaan gehalte.. ik kan var weinig vinden over hoe het fructaan in de nacht is.

Iemand ervaring mee?

En geneuzel over beton storten of bestraten snap ik, dus laat die tips achterwege. Bedankt :j

DuoPenotti

Berichten: 29554
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:08


Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:17

Is strookbegrazing een optie? Hier staat mijn tinker met ongeveer 15x1 meter aan gras elke dag, dat gaat prima. Ik zou het niet vertrouwen als het daadwerkelijk onbeperkt is, vooral niet als het niet is opgebouwd.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:29

Mijn haflinger en fjord komen zolang het vriest niet in het gras, fructaan te hoog vind ik.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:34

Als je paarden er gevoelig voor zijn zou ik het nu echt niet doen.

Hebben ze er geen gevoeligheid voor dan kan het prima.

Ik heb een appje dat het bijhoud en daar kijk ik op bij twijfel, maar hanteer wel mijn eigen brein als 1e raadgever; Denk ik dat het niet safe is doe ik het niet.
En daarnaast reken ik strenger dan de app.
Die ziet 1 tot 8 als laag, maar ik neem geen risico's door boven de 1 überhaupt niet op de wei te zetten.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:49

Ik heb er vandaag ook even over getwijfeld om ze op de wei te zetten, een blik op de fructaan index hielp me van het idee af.
Snap wel je overweging, als ik geen droge paddock had gehad was het echt lastig. Toch zou ik het niet doen, als ik jou was.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden wel of niet op gras ivm fructaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 00:55

Ik was ook altijd erg op mijn hoede ermee. Toch had ik er 2 hoefbevangen, terwijl ze beide niet op het gras kwamen maar op een track en paddock leefden op hooi. Eentje was qua stofwisseling erg onvoorspelbaar en kon al van het verharen bevangen raken (Welsh), de andere welke ik al vanaf veulen had (Shetlander) had het als neveneffect na de ziekte van Lyme. Beide inmiddels niet meer in leven. De pony's die ik nu heb lopen zijn een Quarter kruising, een groot formaat Shetlander en een Connemara. Alle drie niet gevoelig voor bevangenheid. Ik heb over de jaren heen wel geleerd om het losser te laten. Immers werkte voorheen het strakke regime ook niet zaligmakend en is bevangenheid zoveel meer complex dan simpel een overschot van fructaan eten. Ik heb over de jaren heen gemerkt dat het beter voor alle pony's hier werkt om vanaf oktober en de gehele winter de volledige 1,5 hectare te belopen, met altijd hooi ter beschikking. In de maanden maart tm juni lopen ze niet op de wei en trekt deze bij. Vanaf juni gaat het weer open met dagelijks strookbegrazing, welke dan op is tegen oktober aan. Dan begint de cirkel weer opnieuw. Vorst of niet, ik laat ze gewoon lopen. Ik merk aan hen dan de mate van maximale beweging, hooi eten en overdag de gelegenheid tot zoeken van enigzins eetbaar gras ervoor zorgt dat het in elk geval voor deze 3 verschillende pony's goed werkt. Ik merk daarbij vooral dat mentale rust van op het gras mogen lopen icm beweging en een voermanagement wat geen grote veranderingen ondergaat erg goed voor ons werkt. Ik zelf heb er ook nu een beter gevoel bij, wat een stress was dat altijd, alles zo in de gaten houden.
Dit management zou daarentegen per definitie niet werken voor een hb gevoelig dier, dat zeker niet. Helaas heb ik het andersom dus ook niet zien werken. Om die reden kijk ik naar het totaalplaatje, weeg ik de risico's af en ben dankbaar dat dit zo lukt voor ze alle 3 nu.