Hoe bodem rijbak opbouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irishcob89

Hoe bodem rijbak opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 20:09

Ik wil een rijbak aanleggen op een specifiek stuk op onze grond. De vergunning is binnen!

Het betreft kleigrond en in het midden van het stuk ligt nu nog een strook vijver (gewoon gat in de grond, ongeveer 2 meter breed en 1,5 meter diep)

Hebben mensen ervaring met een dergelijk gat dicht te maken voor een rijbak?

De loonwerker komt binnenkort om de situatie te bekijken, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die ook een dergelijke ondergrond hebben verbouwd tot rijbak.

Afbeelding

belle_boef

Re: Hoe bodem rijbak opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:03

Als je een vijver goed wil werkweken moet je zorgen dat de bodem er goed uit is. Echter vermoed ik dat je hierbij wil je een beetje gelijke bodem krijgen in heel je rijbak zal je over de hele oppervlakte het moeten omzetten om te voorkomen dat die sloot een natte plek in je bak blijft.
Daarnaast zal je flink grond aan moeten voeren om je bak goed op te bouwen.

Gaat een flinke duit kosten gok ik zo

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:07

Die sloot heeft een afwateringsfunctie. Als je die weg werkt heeft dat consequenties voor de rest van het perceel. Dan zal je ergens anders een nieuwe sloot of afwateringspunt moeten aanleggen.

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 21:10

nikkel schreef:
Die sloot heeft een afwateringsfunctie. Als je die weg werkt heeft dat consequenties voor de rest van het perceel. Dan zal je ergens anders een nieuwe sloot of afwateringspunt moeten aanleggen.

Ja er is daarachter nog een poel, dus dat komt goed!

Het zal vanwege de lagere ligging ook altijd wel een wat natter stuk van de bak blijven, maar dat is opzich niet erg.
Het hoeft geen 5 sterren rijbak te worden;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:35

Irishcob89 schreef:
nikkel schreef:

Ja er is daarachter nog een poel, dus dat komt goed!

Het zal vanwege de lagere ligging ook altijd wel een wat natter stuk van de bak blijven, maar dat is opzich niet erg.
Het hoeft geen 5 sterren rijbak te worden;)

Maar jezelf flink op kosten jagen en een 2 sterren bak overhouden is behoorlijk sneu.

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 22:14

Dat is inderdaad ook weer niet de bedoeling. Ik bedoel alleen geen achterberg, eb en vloed of dergelijke.

Het gaat mij er meer om of iemand er ervaring mee heeft en nog tips heeft qua materialen.
Dat het geld kost om het goed aan te leggen, daarvan ben ik me bewust en dat is ook niet erg. Alleen misschien hebben mensen nog goede tips waar ik anders niet zo snel aan zou denken:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:28

Ik begrijp dat je de bak wilt op de plek van de vijver? Waar nu het gat is? Dan zal je eerst moeten opvullen. Het riskante is dat de bodem later altijd gaat inklinken. En dan verzakt je rijbak. Ik zou het link vinden eigenlijk. Ik heb er geen ervaring mee. Wel met rijbanen op kleigrond maar niet op plekken van vijvers.
Je moet sowieso alles egaliseren en de bodem de kans geven om in te klinken. Dan moet je zorgen dat je aan te leggen rijbaan iets hoger komt dan het maaiveld en dat er dus afwatering mogelijk is. Dan ga je geulen trekken, worteldoek erin, drainagebuizen erin, aanvullen met grint, waterdoorlatend zand erover heen en dan de toplaag. Drainage om de 3 meter en uiteraard uit laten komen in de afwatering.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:45

Mbt de vijver geen ervaring, maar wat betreft de verdere opbouw van de bodem zou ik adviseren om wel naar een eb en vloed achtig systeem te kijken. Er was ook een bokker die soortgelijk zelf had aangelegd ergens. Als je een worteldoek gaat gebruiken en elke 3m drainage wat geadviseerd is, kun je bijna net zo gemakkelijk het worteldoek vervangen door zeil, drainage naar 1 punt er daar een put en pomp opzetten. Daarmee heb je meteen je bewatering in orde namelijk, anders zul je 's zomers moeten sproeien en dit kost relatief meer water en is minder makkelijk egaal te verdelen. Ik heb een jaar geleden alle opties naast elkaar gelegd qua kosten, systemen en zand etc en kwam tot de conclusie dat goedkoop vaak duurkoop is en je dan vaak bezig kan blijven om een goede bodem te krijgen.

Als je graag echt voor goedkoop wil gaan zou je ook kunnen beginnen door het te egaliseren en daarna zand "op" gooien en elke x aantal jaar blijven aanvullen (evt in combinatie met drainagebuizen). Dat zal mengen met de klei, maar zolang je genoeg hoogte houd kan het water kwijt. Misschien sowieso een optie om dat een aantal jaar te doen totdat je grond goed is ingeklinkt, ook waar de vijver lag.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:48

Maar je kan die vijver niet zomaar vullen. Je moet de sliblaag er wel uit laten graven. Anders krijg je een zompige geul waar je niks mee kan.

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 22:50

belle_boef schreef:
Maar je kan die vijver niet zomaar vullen. Je moet de sliblaag er wel uit laten graven. Anders krijg je een zompige geul waar je niks mee kan.

Dat is een goeie tip! Dank. Ik zal dat ook extra bespreken als de loonwerker langskomt.

Zij leggen op klei bodems aan, door de bak op te bouwen ipv af te graven. De bodem wordt dan een beetje bol gelegd. Door lagen menggranulaat aan te trillen en daarboven dan rijbakkenzand. Zodoende dat het water afloopt.

Dus geen drainage buizen.

Kent iemand deze methode?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:00

Ik ken deze methode niet (iig niet in NL op klei), maar hij heeft dan vast meer bakken aangelegd. Misschien kun je vragen waar hij ze eerder aangelegd heeft en daar eens gaan kijken? Dat geeft dan vast een idee :D

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:56

Irishcob89 schreef:
belle_boef schreef:

Dat is een goeie tip! Dank. Ik zal dat ook extra bespreken als de loonwerker langskomt.

Zij leggen op klei bodems aan, door de bak op te bouwen ipv af te graven. De bodem wordt dan een beetje bol gelegd. Door lagen menggranulaat aan te trillen en daarboven dan rijbakkenzand. Zodoende dat het water afloopt.

Dus geen drainage buizen.

Kent iemand deze methode?

Ik zou het niet durven. Wij hebben ook onze oude paddock zonder drainage aangelegd, ook niet afgegraven en het eerste jaar was ie prachtig, het tweede jaar was het een grote, natte en modderige bende.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:11

Op klei zonder drainage is eigenlijk kansloos

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 08:58

Menggranulaat klinkt in en vormt een grote niet waterdoorlatende laag, die uiteindelijk veranderd in een poel maar dan over de hele oppervlakte. De helling moet vrij aanzienlijk zijn wil het water daar blijvend vanaf lopen. Zonder drainage en dus een andere opbouw is het volgens mij geldverspilling op de langere termijn.

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 09:01

Oké ik ga er nog eens naar kijken, bedankt voor alle reacties!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:44

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 10:49

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:48

Het ligt er trouwens nog aan of je een plaats hebt waar het water heen kan. Of desnoods een nieuwe vijver buiten de gedachte bak graven. anders heb je aan drainage niets. Blijft dan over menggranulaat eronder, dit zeer zwaar verdichten uiteraard onder een helling. Verder opbouwen met grof zand.